Omvormer aanschaffen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door nicolasfirst »

Heeft het zin om zo’n 1000w omvormer aan te sluiten op een 90Ah semitractie HH accu. Trek je die dan niet te snel leeg met een fietsaccu?

Groet,
Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door camilo »

Sinds een jaar heb ik de "grote broer" ( 1500 / 3000 Watt) van het door Kroppie genoemde apparaat. Anders dan mijn eerdere omvormers doet dit apparaat precies wat hij doen moet. Het gebruik met de waterkoker (500 Watt), de magnetron (1200 Watt), de Nespresso (1400 Watt) en de stofzuiger (800 Watt) en niet te vergeten de diverse opladers (ook de tandenborstel) is probleemloos gebleken. Met uitzondering van de opladers en de tv wordt de omvormer natuurlijk maar hooguit 10 minuten per keer continu belast. Het ding accepteert zelfs de omgekeerde volgorde van inschakelen, d.w.z. eerst de verbruiker en dan pas de omvormer (voor de goede orde: dat is volgens de gebruiksaanwijzing echter niet de bedoeling). Hij is stil: tot dusver zijn de ventilatoren nooit gaan draaien terwijl de behuizing hooguit handwarm werd. Raar is wel dat de Trumatic Sonatic's die ik gebruik om de vulstand van mijn gasflessen te controleren "in de war" raken op het moment dat ik de omvormer gebruik, maar daar kan ik mee leven.

Nadeel is dat de bijgeleverde kabel voor de afstandsbediening (2 meter) te kort is, maar die heb ik probleemloos kunnen vervangen door een van 5 meter. En de bijgeleverde accukabels zijn zeker te kort (waardoor ze ook wat dunner konden worden gehouden), maar dat is natuurlijk ook niet echt een probleem: dikkere en langere kabels dus. De ruststroom, 1,7 A, liegt er niet om, maar als het apparaat aanstaat, is dat duidelijk zichtbaar op het paneeltje van de afstandsbediening.

Nu is het wel zo, dat kennelijk lang niet iedereen tevreden is. Op "wohnmobilforum.de" ("Kurztest China-Wechselrichter") staan naast veel positieve ook wat negatieve ervaringen; dat hoeft natuurlijk niet per sé aan het apparaat te liggen. Ik betaalde zo'n 165 euro, de prijs is iets verhoogd naar 180 euro, eigenlijk nog "te geef" vergeleken met de omvormers van de "bekende merken".
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door Kroppie »

nicolasfirst schreef:
za 29 dec 2018, 23:23
Heeft het zin om zo’n 1000w omvormer aan te sluiten op een 90Ah semitractie HH accu. Trek je die dan niet te snel leeg met een fietsaccu?

Groet,
Nico
1 fiets accu laden gebeurt meestal met een 42 volt en 2 ampere, dus zeg inclusief lader rendement 100 watt, dat geeft op de accu een belasting van 100watt gedeeld door 12 volt maakt zeg maar 10 ampere.

de omvormer kan 1000watt leveren, maar met laden gebruik je dus maar 100 watt, en dat gaat uit de accu

daar zal de accu niet van overstuur raken en stuk gaan, het is wel zo dat er dus per uur 10Ah uit de accu gaat, en als dat laden 4 uur duurt dan is de accu dus voor 50% leeg, en moet ie weer geladen worden.

dus als het even kan laden tijdens het rijden, dan blijft de accu op peil.

wil je je fiets laden tijdens vrij staan dan is een grotere accu dus bijna een must, niet omdat hij te zwaar belast word maar omdat ie te snel leeg is , en je wilt de omvormer ook nog wel eens voor iets anders gebruiken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door AadenAnke »

Wij hebben een 600/1200watt gemodificeerde sinus. Laden er tijdens het rijden de fietsaccu's mee maar ook de rolstoelaccu. Gebruiken hem ook weleens voor de stofzuiger e.d. bij stilstand. Koste 59euro in Nederlandse webwinkel. Dik tevreden. PS ook de laptop laden wij ermee op 230/19volt deze doet het prima zonder zuivere sinus.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door vmax »

bupozaanstad schreef:
za 29 dec 2018, 23:18
Kroppie schreef:
za 29 dec 2018, 19:23
voor dat geld zou ik een zuivere sinus aanschaffen, bij voorbeeld

https://www.ebay.de/itm/Spannungswandle ... :rk:8:pf:0

jos
Een ding is zeker dit apparaat heeft geen CE keur maar een China Export "keurmerk" het lijkt heel wat maar eigenlijk is het zonde van je geld en het voldoet niet aan de Europese goedkeuringsnorm. Nu zullen vele denken wat maakt mij dat uit maar daar kom je wel achter als je je fiets aan het laden bent en je TV signaal is gestoord of de radio valt uit of je hebt andere vreemde storingen aan boord van de camper.

Ik heb ook nog even een filmpje toegevoegd van een "China Export" adapter van 230 naar 12 volt. Maar of je gaat van 12 naar 230 volt maakt in princiepen niet uit omdat de niet gekeurde zooi stoort op alle elektronica in de buurt. Deze adapter stuurde de aquariumcomputer aan bij de buren 2 huizen verder en als radiozendamateur kon ik op diverse banden niet meer werken. Ik heb de buurman van een deugelijke adapter voorzien en de oude is opgestuurd naar de EMC commissie voor uitgebreide meting.

Op een camperplaats in Duitsland stond er een Nederlander die mij vroeg of ik de storing op zijn TV kon veroorzaken met mijn zendapparatuur, deze was op dat moment niet ingeschakeld dis ik heb toen de apparatuur ingeschakeld en zowel op de 20, 40 en 80 meter band had ik een enorme storing. De man snapte er niets van en vertelde dat hij zijn fiets aan het laden was en ik vroeg hem of hij de omvormer eens kon uitschakelen, dat deed hij en de storing bij hem zelf en bij mij was volledig verdwenen, bij inschakelen was de storing er weer. Hij had dit ding ook nieuw gekocht in China. Deze rommel kan zelfs hulpdiensten storen en in Nederland kan het Agentschap Telekom deze dingen zelfs in beslag nemen en een boete opleggen. Dit zal in omringende landen net zo zijn en ik weet dat het Belgische BIPT metingen doet bij campings om dit soort dingen op te sporen.


dit doen de slimme meters ook :wink:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door dedruivenplukker »

nicolasfirst schreef:
za 29 dec 2018, 23:23
Heeft het zin om zo’n 1000w omvormer aan te sluiten op een 90Ah semitractie HH accu. Trek je die dan niet te snel leeg met een fietsaccu?

Groet,
Nico
Fietsaccu laad ik op onder het rijden of als het 90 WP zonnepaneel werkt , dat gaat prima
In de late herfst bij stilstand werd het krap, ook omdat mijn hh accu van 110 AH oud was.

Ik heb besloten om er een of twee panelen bij te leggen en een twee keer zo grote accu te nemen ook omdat mijn overig verbruik flink omhoog is gegaan.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door Denja »

Kroppie schreef:
za 29 dec 2018, 19:23
voor dat geld zou ik een zuivere sinus aanschaffen, bij voorbeeld

https://www.ebay.de/itm/Spannungswandle ... :rk:8:pf:0

jos
@Jos weet je wat het eigenverbruik is van deze omvormer?
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door dedruivenplukker »

Volgens eigen opgave is het rendement 86% en de nullast / leerlaufstrom < 1 A.
Zie data blad. Ik heb het niet na gemeten.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door Kroppie »

Denja schreef:
zo 30 dec 2018, 12:04
Kroppie schreef:
za 29 dec 2018, 19:23
voor dat geld zou ik een zuivere sinus aanschaffen, bij voorbeeld

https://www.ebay.de/itm/Spannungswandle ... :rk:8:pf:0

jos
@Jos weet je wat het eigenverbruik is van deze omvormer?
nee dat zou ik niet weten, nooit gemeten, mijn huidige victron 12/1600/75 gebruikt in nullast 0,5 ampere(12Ah per 24 uur)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door bupozaanstad »

@ vmax

Klopt helemaal, ondanks dat deze meters volledig ontstoord moeten zijn zitten er exemplaren tussen die storen als de pest. Hier in de buurt al enkele meters vervangen na meting van het Agentschap Telecom.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door nicolasfirst »

Jos, dank voor je bericht. Ik had al zo een vermoeden.
Zal op termijn de accu vervangen door een Lithium accu met wat meer Ah.

Groet,

Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door kampo »

Met deze aanvullingen krijg je een beter beeld van wat zo een "goede" china omvormer werkelijk waard is.
En waar je allemaal moet of kan op letten.
Anders beperkt de vergelijking zich enkel tot de prijs.
Niets zeggende uitspraken van … hier heb je een link naar Alibaba, ik heb het, het werkt bij mij al jaren dus is het goed ... dat schiet niet op :sick:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door Kroppie »

voor diegenen die niet zo,n goedkope zoeke, een alternatief.

https://www.ebay.com/itm/2000W-4000W-Mo ... 5:pf:0&var

:-B niet goedkoop, maar spot......

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Omvormer aanschaffen



Bericht door dedruivenplukker »

Je weet ze wel te vinden. :clap:

Alleen heb ik nu ineens een dure. :bang:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie