Toekomst van de campers op diesel onzeker?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Ruud Adam »

De overheid, zowel in Nederland als elders heeft steeds meer plannen om de vervuiling door dieselvoertuigen terug te dringen.
Hoe ze dit doen, of het zin heeft en of het terecht is, daar gaat dit topic niet over. Dus aub geen tirades tegen de EU, Rutte, Klaver, of wie dan ook :D

We kennen allemaal de milieuzones e.d.
Nu zijn er bij personenauto's al voertuigen op de markt die niet of slechts deels op fossiele brandstof rijden.
Maar bij campers zie ik nauwelijks iets op dat vlak.
In Dusseldorf op de beurs zie je dan een prototype staan, maar die doet eerder kolderiek aan.

Op dit forum mensen zie ik nog genieten van hun camper die al meer dan 10, 15, 20 en zelfs meer jaren oud is.
Maar wie in 2019 een nieuwe camper koopt, zou die niet het risico lopen dat je met dit voertuig in 2029 alleen nog maar over de snelweg mag rijden?
Dan heb je nog een redelijk goed voertuig en dan mag je ergens ver buiten elk bewoond gebied nog wat toeren, en waarschijnlijk zijn de eisen dan al zo bijgesteld dat misschien die motor al niet meer voldoet aan de uitstootnormen.
De beperkende maatregelen voor dieselvoertuigen zullen dus steeds uitgebreider worden, maar het lijkt of de camperfabrikanten hun kop in het zand steken. Zal je duur aangeschafte camper niet enorm in waarde gaan dalen door al deze maatregelen?

Of zie ik het te somber in?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1942
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Toekomst van de campers op Diesel onzeker?



Bericht door Zadowolony »

Ja, heel onzeker. Mede een reden dat we een buscamper euro 6 hebben gekocht. Hopen dat we de ellende iets langer kunnen ontwijken. Busjes rijden er heel wat van in Nederland, veel vaklui hebben het nodig voor hun dagelijks werk. Moeten ze toch een oplossing voor zoeken.
En zo niet, zien we dan wel weer.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Toekomst van de campers op Diesel onzeker?



Bericht door 't Busje »

Gezien onze leeftijd zullen we het met onze nu vier jaar oude Euro5 camper wel uitzingen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Toekomst van de campers op Diesel onzeker?



Bericht door nicolasfirst »

De richting waarin de diesel discussie gaat heeft ons in ieder geval doen besluiten om een benzine auto om te laten bouwen tot minicamper.

Groet,

Nico


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Cee Pee »

Voor touringcars en vrachtwagens zijn ook nog geen goede alternatieven dus zo'n vaart zal het allemaal niet lopen.
En die milieu zones zijn toch hoofdzakelijk in dicht bevolkte gebieden en dat zijn nu net de plekken die ik het liefs mijd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Meine
Berichten: 4763
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Meine »

Houd er rekening mee, dat in milieuzones alles onder de euro 6 op niet al te lange termijn geweerd gaat worden. De Europoort is daar al een voorbeeld van, vrachtwagens die geen euro 6 zijn worden daar niet zonder meer toegelaten.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Marco Polo »

Het aandeel vrachtwagenbewegingen op de 4 kante meter is daar ook wel erg hoog moet ik zeggen.
Moet het een beetje in verhouding blijven zien lijkt me.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Ruud Adam »

Ik verbaas me er zo over dat de camperfabrikanten, en met hen de leveranciers van de voertuigen, geen stappen zetten op dat gebied.
In de transport sector gebeurt ook niet veel, maar er rijden in ieder geval bijna 1.000 Nederlandse trucks rond die niet op diesel, benzine of LPG rijden.
Druppel op gloeiende plaat en een bijna verwaarloosbaar getal op bijna 200.000 trucks, maar toch.

De milieuzones zullen steeds wat uitgebreid gaan worden, van binnenstad naar de randen van de stad, daarna naar de voorsteden en daarna zullen ook de dorpjes aan de beurt zijn.
Dus ook wie vooral van de gebaande paden afwijkt, kan straks met een auto die niet aan de normen voldoet niet meer in dat leuke stadje terecht, de strandpromenade of bij dat bakkertje op dat leuke pleintje.

Als de overheden zich willen houden aan de milieu-afspraken dan zullen ze niet anders kunnen dan rigoureus ingrijpen. De transport sector roept daar ook al toe op, en vraagt aan de regering om bijvoorbeeld te zorgen voor meer tankstations met alternatieve brandstoffen.
Dat dit waarschijnlijk economisch misschien wel niet zo zal lukken als sommigen geloven... er gebeurt tenminste wat.
Maar in het segment campers doen de fabrikanten alsof ze in een bubbel leven en dat die milieumaatregelen aan hen voorbij zullen trekken.
Waarmee ze zichzelf in de vingers snijden en ook hun klanten.
Tenminste, dat denk ik, maar ik kan ook niet de toekomst kijken.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Marco Polo »

Gemiddeld gezien worden de uitstoot normen voor nieuwe wagens steeds hoger zodat de grootste gemene deler aan vervuilende auto’s na een jaar of 10 uitgefaseerd zijn.
Speciale maatregelen zullen dus alleen nog nodig zijn voor binnensteden die intensief autoverkeer kennen.
Voor zover deze niet autoluw gemaakt worden.
Enige waar campers wel last van blijven houden zijn belastingmaatregelen.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Ruud Adam »

Ik hoop dat je gelijk hebt, want anders zitten duizenden camperbezitters met een object waar ze niet meer mee kunnen doen waar het ding voor bedoeld is... stad en land afrijden. Dat de binnensteden gemeden moeten worden, is te overzien. Door parkeerproblematiek en gebrek aan ruimte zullen velen dit toch al mijden. Met of zonder milieumaatregelen.
Nu is 10 jaar voor een personenauto een mooie leeftijd, maar in de camperwereld is de economische levensduur volgens mij wel langer.
Voor campers van 10, 15 jaar oud, wordt nog flink geld gevraagd.

De belastingen zullen inderdaad ook voor problemen gaan zorgen en deze hobby voor velen een stuk duurder maken.
Ook om dit te voorkomen zouden camperfabrikanten wel eens wat inventiever mogen worden.
Naast de indeling van een camper, de luxe, de uitvoering, de aanschafprijs, zouden mensen ook wel eens hun keuze kunnen maken aan de hand van kosten die na de aanschaf gaan tellen. En een voertuig dat op een alternatieve brandstof rijdt kan hier aan voldoen.
Veel elektrische autobezitter rijden immers ook in hun voertuig vanwege de (nu nog) belastingvoordelen.
Groet, Ruud
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door iSonic »

Ik vindt het helemaal niet vreemd dat je geen electrische camper ziet. Ruimte en gewicht zijn al een probleem bij campers dus accu's meenemen wordt lastig. De bedrijven die een Ducato bedrijfsmatig gebruiken zitten niet te wachten op een electrische versie die 300km ver komt. Denk dat de technieken eerst wat verder moeten zijn voor deze doorsijpelen richting busjes en campers.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80428
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door Dafluc »

Camperfabrikanten gebruiken een onderstel en een motor die ze kopen van de autofabrikanten. Die moeten iets doen en zijn daar echt al wel mee bezig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door laika kreos 3009 »

De wereld om ons heen staat, zeker als het om het milieu gaat, aan de vooravond van grote veranderingen. Dat staat vast. De snelheid waarmee dit gaat zal de komende jaren ook toenemen, daar kun je ook van op aan. Betekent dit dat je nu geen camper meer moet kopen met een dieselmotor in het vooronder? Ik denk dat je dat nog steeds kan doen zonder risico’s te lopen dat je investering in een keer niets meer waard is. We gaan meer naar electrisch rijden en rijden op waterstof toe, maar dat is een proces van vele jaren. Er zal genoeg ruimte blijven om lekker te blijven Camperen (met een hoofdletter!) met diesel als brandstof. Zo snel zal het allemaal niet gaan. Er is immers nog heel veel olie op deze wereld. De huidige generatie 60 plus gaat er in ieder geval geen last van krijgen, dat is mijn overtuiging. Er komen wel meer beperkingen voor bepaalde kwetsbare gebieden, zoals steden etc.. Als dat zo is dan gaan we het laatste stukje wel op de fiets of met het openbaar vervoer. De tijd zal het ons allemaal leren. Ik laat het in ieder geval over mij heen komen en blijf genieten van onze camper.

Groeten,

Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
PDJ

Re: Toekomst van de campers op diesel onzeker?



Bericht door PDJ »

Meine schreef:
zo 28 okt 2018, 12:53
De Europoort is daar al een voorbeeld van, vrachtwagens die geen euro 6 zijn worden daar niet zonder meer toegelaten.
Jawel hoor, dat is geen probleem om daar te rijden met euro 5 of lager. Zolang je maar betaald... :wtf:
Plaats reactie