Afwatering dak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5960
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Afwatering dak



Bericht door TestCase »

En wanneer je toch een slangetje doet dan geen dun slangetje, door een beetje vervuiling loopt het water niet (meer) weg.


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Fleurette
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 09 mar 2018, 15:40

Re: Afwatering dak



Bericht door Fleurette »

Je kunt ook een lap of oud tshirt op het dak leggen en over de rand laten gaan. Dan wordt het water door de stof opgezogen en over de rand gevoerd. Zo deed ik het bij mijn vorige camper. Levert wel een vuile streep op, maar door nanocoating was dat snel weer weg.
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Afwatering dak



Bericht door Will »

Goedemiddag,

Kroppie, jij heb mij aan het denken gezet alleen een bout uitboren dat is wat omslachtig.
Ik denk zelf aan een kitspuitmont omgekeerd in het dak te prikken en is ook makkelijk af te kitten.
En dan verlengen met een slangetje.

mvrgr.Wil
langetuit.jpg
langetuit.jpg (3.42 KiB) 730 keer bekeken
mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afwatering dak



Bericht door Kroppie »

hecht de kit wel aan zo,n spuitmond.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6333
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Afwatering dak



Bericht door isoplus »

Bij watersport zaken zijn huiddoorvoeren te koop in brons en in kunststof, die vijl je aan de bovenzijde iets lager(dunner), aan de andere zijde zit draad en een moer plus soms een slangentule. Pakking of kit ertussen en vastdraaien, klaar.
Wellicht heb ik hier in de rommel nog wel zo'n ding liggen.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Afwatering dak



Bericht door Vertrokken2 »

Dat is het beste advies tot nu toe.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Afwatering dak



Bericht door Will »

Bij watersport zaken zijn huiddoorvoeren te koop in brons en in kunststof,
Dat is ook een goede tip hier ga ik eens achteraan, alleen ik snap niet dat zo'n camper bouwer niet op dit idee komt.
Vrij veel campers hebben dit probleem met als uitkomst lekkage in het plafond of erger.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51045
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Afwatering dak



Bericht door Kroppie »

een lange levensduur heeft niet de grootste prioriteit bij, en is niet in het belang van een camperbouwer, dus vandaar, dat je zelf maatregelen moet nemen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8549
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Afwatering dak



Bericht door seth_space »

Als ik de hoeveelheid vuil zie. Inclusief pollen ingedikt zooi, dan mag dat slangetje zeker niet te dun zijn.
Ik moet minstens twee keer per jaar de afvoeren van de auto's doorprikken, dankzij de platanen in de straat. Alles zit in no time potdicht met die dikke smurrie.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Afwatering dak



Bericht door JoopBrekken »

Even in een heel andere richting denken: laat de doorgezakte veren van je voorwielen vervangen en je camper staat horizontaal zonder plas water achter je alkoof. De camper veert ook nog eens veel beter.
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Afwatering dak



Bericht door pwhooftman »

Nog steeds denk ik dat alle oplossingen die ik hier voorbij zie komen (behalve de natte lap over de rand en de nieuwe veren) de kans op lekkage alleen maar vergroten... Van alle lekkage verhalen hier op het forum is er bij mijn weten niet éen ontstaan bij de aansluiting alkoof-dak, wel bij elke doorvoer die in een dak wordt aangebracht (dakraam, dakrails, kabeldoorvoeren).
Will
Berichten: 3524
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Afwatering dak



Bericht door Will »

Van alle lekkage verhalen hier op het forum is er bij mijn weten niet éen ontstaan bij de aansluiting alkoof-dak
@ Aan PwHooftman,

Normaal zal dat ook niet veel voorkomen mits men geen opstaande randen op het dak heb waardoor het water blijf staan zoals bij mij.
Maar het water kan ook zijn weg zoeken via het dakraam tussen het dak en plafond.
Om nu ieder jaar op dak te kruipen om een kit of afdichttape te plakken lijkt mij iets te veel van het goede.
Zoals jij oplossingen zoekt voor bepaalde problemen :wink: zoek ik het ook hierin zo'n afvoertje in het dak dit leek mij er zo een.
Het waterdicht maken lijkt mij niet zo'n probleem om omdat er zoveel door het dak steekt denk aan een schoorteen.

Ps. De voorvering is Ok. :cheers:

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
isoplus
Berichten: 6333
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Afwatering dak



Bericht door isoplus »

Een flinke plas water die op het dak blijft liggen en een centimeter diep is kan bij wind zorgen voor opstuwing van dat water waardoor er zaken kunnen gaan lekken die daarvoor bij water dat direct weg kon geen problemen gaven.
Dat is nu juist bij afdichtingen zoals voor de kabels van energiepanelen, schotels en schoorsteen van de oven op het dak.
Dus zo gek is het niet om een oplossing voor zo'n plas op het dak te zoeken.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Afwatering dak



Bericht door JoopBrekken »

[/quote]
De voorvering is Ok.
Mvrgr.Wil
[/quote]

Lijkt me niet, dan zou de camper niet zo voorover moeten hangen.
Plaats reactie