Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Gobert
Berichten: 5606
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Locatie: Omgeving Arnhem

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door Gobert » zo 22 jul 2018, 13:10

hathi schreef:
zo 22 jul 2018, 11:09
Klopt,Gobert ,maar of zo,n probleem opgeslagen,zal worden betwijfel ik, en in de garage is TS al meermaals geweest,?als Star,geen storingen aan geeft,(wat ook voorkomt) ,zul je toch weer ouderwets,moeten zoeken
Ik lees nergens dat hij door Star uitgelezen is.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore

hathi
Berichten: 5936
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door hathi » zo 22 jul 2018, 18:26

Goed ,terug denken,zijn de problemen niet ontstaan,na de inbouw??...denk daarbij a/h advies van Jervig??en natuurlijk beginnen,met een nieuwe 100 ah startaccu
Hans

Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door hsrscheper » do 26 jul 2018, 11:44

We zijn inmiddels weer thuis. Na een week op de camping wilde de motor niet starten toen we weg wilden gaan.
Plus pool 10 min. los en toen startte hij na weer vastzetten gelijk. Onderweg koffie gemaakt met motor aan en zo probleemloos thuis gekomen.. Direct een nwe Varta Silverline 100 Ah accu besteld. ( wat een prijsverschil overigens bij de diverse aanbieders! ). 2 dagen later de accu geplaatst. Is een klus omdat je er slecht bij kunt; maar ook dat ging goed. Motor gestart en dat ging ook goed. Een uur later weer proberen te starten en daar was de ellende weer ..Niet starten, instrument verlichting ging weer uit..Nu gaat de camper as.maandag- mits hij start- naar een gespecialiseerde Mercedes garage op 45 km afstand. Door intensief zoekwerk heb ik deze gevonden. Hier kenden ze deze ‘ rot ‘ storing en konden me zo een aantal oorzaken noemen die de bron van het kwaad konden zijn. Heb ze gezegd dat ik hem 3 weken kon missen en ze verzekerden me dat ze nog nooit een soortgelijk probleem niet hadden kunnen oplossen.. Ze kenden dit type Sprinter van binnen en van buiten.
Bijna 50 jaar Mercedes ervaring als zelfstandige, niet gebonden, garage. Heb net geprobeerd te starten enwaratje dat lukte weer. Om gek van te worden. Ook nu laat ik tzt weten hoe dit is afgelopen.

Gebruikersavatar
Navigator
Berichten: 2029
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06
Locatie: Groene Hart
Contact:

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door Navigator » do 26 jul 2018, 16:01

Die 13.1v laadstroom is zeker te laag. Ben net terug van een vijfweekse vakantie en de laadstroom varieerde bij de 100Ah accu tussen de 13.1v en 14.2v.
Bouwer van de Memo, ColumBus, Navigator en de Sunrise.
Nieuwste project: http://www.iroquois.nl/index.html
NL | DE | BE | LU | SE | FI | NO | AT | CH | DEN | FR | SI | in 2018: IS | FO |

Wat onze regering betreft is dit mijn laatste (fossiele brandstof-)camper, en wat mij betreft is dit de laatste regering onder leiding van de lachende leugenaar.

Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door hsrscheper » do 26 jul 2018, 22:36

De waarden die je noemt kloppen helemaal. Zo moet het ook zijn. Dit verhaal wordt vervolgd tzt.

Gebruikersavatar
hsrscheper
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 25 mar 2009, 16:33
Locatie: Scherpenzeel (gld)

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door hsrscheper » zo 12 aug 2018, 21:33

We zijn inmiddels een paar weken verder. Camper heeft 14 dagen gestaan bij Mercedes garage Pul in Ermelo. Ondanks het feit dat ik daar nog nooit geweest was wilden ze mijn, heel goed gedocumenteerde klacht, gaan onderzoeken en oplossen. Ze hebben de camper een aantal malen gestart en op de 3e dag hadden ze beet! Precies de storing die ik ook regelmatig had. Niet starten, alle instrument verlichting weg en 'dood'. Waar een andere garage en de Wegenwacht niet mee verder kwam losten zij op. Eerst een slecht gemonteerde aardkabel onder de motor deugdelijk aangebracht. Toen accu verwijderd en de originele kabel die min verbind met aarde losgehaald. Zag er prima uit. Alleen hadden ze ervaring met dit soort kabel en hebben de accuklem met verbinding open gezaagd. Hier is duidelijk te zien dat de buitenzijde geheel goed lijkt en de binnenzijde geheel gecorrodeerd is.
Er is dus nog maar een klein gedeelte dat als stroomgeleider kan functioneren. Ook deze band kabel vervangen door een kortere dikkere massa kabel. Hierna de APK nog gedaan en daarna 10 dagen gebruikt om de camper elke dag een paar maal te starten. Geen enkel probleem meer. Klinkt nu ook anders en weer net zo als voorheen. Weer thuis start ik hem ook elke dag even op en het gaat weer als het hoort. Ben hier heel blij mee en alle credits zijn voor Johan uit Ermelo. Bedankt!

Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 1154
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door dedruivenplukker » zo 12 aug 2018, 22:05

Bedankt voor het terugkoppelen !
En goede reizen. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D.
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Freedom is Slavery - George Orwell - 1984

Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Obspringen BRD

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door Huub56 » zo 12 aug 2018, 22:09

Werd in het begin al geroepen massa massa massa

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 23515
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Mercedes 316CDi/sprintshift startprobleem (2002)

Bericht door Kroppie » zo 12 aug 2018, 22:34

dat soort dingen meet je door tijdens het starten eens het spanningsverlies in de draden en aansluitingen te meten, dan de meetpennen van een multimeter in de stand 20 volt=, niet tussen +en - zetten, maar tussen accupool en klem, of tussen pool en massa op het blok.
sta je soms te kijken wat een verlies er ontstaat over de diverse kabels, klemmen en andere verbindingen(zekeringen b.v)

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Plaats reactie