Dikke pech

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 23087
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech

Bericht door Kroppie » do 12 jul 2018, 11:19

als de oliepomp stopt/slecht werkt bij deze blokken is de turbo het eerst aan de beurt, deze zit als eerste op de leiding en is de dikste leiding dus daar gaat de meeste olie door.
te hopen is dat het wat simpels is.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 4120
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: Dikke pech

Bericht door Peter LMC » do 12 jul 2018, 13:30

Versprongen distributie riem.
Een tand of zoiets.

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Dikke pech

Bericht door 309T16 » do 12 jul 2018, 13:35

Mogelijkheden genoeg zonder het geluid te horen.
Ben benieuwd wat de oorzaak is.
Tabbert FFB 570 - 140.000km.
Peugeot J5 2.5TD, 1200W pure sinus omvormer, 360Ah semi-tractie, 335Wp zonnepanelen, 220V compressor-KK

Gebruikersavatar
metatoon
Berichten: 873
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech

Bericht door metatoon » do 12 jul 2018, 19:44

Even een update :
Vanmiddag even de camper leeggehaald , en even met de monteur wat doorgesproken.
Er word nu eerst onder de verstuivers gekeken eerst de grote verdachte .
Even een camera inspectie erbij ,dus afwachten en duimen weer.
Gr.Toon
vrijheid is met al mijn c.d. s van armand in de camper

Gebruikersavatar
metatoon
Berichten: 873
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech

Bericht door metatoon » vr 13 jul 2018, 21:17

Heb ik nog even nog een vraagje over de klepspeling.
De wegenwacht had voor mij de gegevens van klepspeling onder de kap op geschreven .
De monteur van garage dacht dat de inlaat gegevens verwisseld waren met de uitlaat gegevens.
Graag zou ik de gegevens hier nogmaals ontvangen,voor de zekerheid.
Het gaat om de gegevens bij een koude motor.
Alvast bedankt .
Gr.Toon
vrijheid is met al mijn c.d. s van armand in de camper

@3
Berichten: 5034
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Dikke pech

Bericht door @3 » vr 13 jul 2018, 21:22

De speling van de uitlaatkleppen is meestal groter dan die van de inlaatkleppen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 23087
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech

Bericht door Kroppie » vr 13 jul 2018, 21:27

bij het blok wat jij hebt de: u25/673 2,5 TD van citroen gemonteerd in de j5 van peugeot (daar heet het crd93ls)en de c25 van citroen , is het inderdaad vreemd maar staat in alle werkplaatshandboeken die ik gelezen , ook in de officiele werkplaatshandboeken van de citroen cx 2,5td waar dit blok vanaf stamt staat het zo:

inlaatklepspeling 0,3mm +-0,05
uitlaatklepspeling 0,2mm +-0,05

ik heb ze ooit bij mij wel eens andersom afgesteld en geen enkel verschil met rijden gemerkt, en als je de tolerantie in ogenschouw neemt is 0,25mm voor beide kleppen ook goed.
succes Toon

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Gebruikersavatar
metatoon
Berichten: 873
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech

Bericht door metatoon » vr 13 jul 2018, 22:00

Jos

Ik dank je weer hartelijk, :hug: :hug: :hug: getallen kloppen
Zo gauw als ik bij de camper kom zal ik eens checken op eventueel een verwisseling van uit met inlaat
vrijheid is met al mijn c.d. s van armand in de camper

isoplus
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dikke pech

Bericht door isoplus » za 14 jul 2018, 9:22

Is toch wat vreemd, uitlaatkleppen worden heter dan inlaatkleppen omdat het hete uitlaatgas er langs stroomt. Dat kan iedereen wel begrijpen verwacht ik.
Bij turbomotoren is de inlaatlucht ook vaak wat heter als bij motoren zonder turbo ook dat is te begrijpen.
Het advies van Jos is dus zo gek nog niet, de inlaatkleppen wat ruimer afstellen.
Overigens geloof ik niet dat de motor van Toon afgenokt is door een kleppenprobleem.

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 23087
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech

Bericht door Kroppie » za 14 jul 2018, 9:27

is geen advies van mij, zijn de officiele afstel gegevens van zowel citroen als van peugeot, en dat al sinds de jaren 1970, als dat een fout zou zijn dan zou die allang recht gezet zijn.

het verschil in speling kan er ook mee te maken hebben hoe de koelwater kanalen in de kop lopen.

maar als je bij beide kleppen de afsteltolerantie gebruikt kun je ze allebei met dezelfde speling afstellen, en vooral bij de motoren met wat meer km,s op de teller moet je met afstellen effe rekening houden met slijtage.

op de tuimelaars slijt op de plek waar de tuimelaar de klep raakt een kuiltje met de breedte van de klepsteeldiameter inlaat 8mm uitlaat 9 mm , ga je nu afstellen met een voelermaat die breder is dan dat kuiltje dan word de speling te groot, dus meten met een smaller geslepen voelermaat (+-6mm), of zonder voelermaat, stelboutje indraaien totdat je aan de stootstang voelt dat hij aanzit, en daar de spoed van de stelbout 1mm is, de stelbout dan een kwart omwenteling los ,en dan is de speling1/4 x1mm = 0,25mm, zo doe ik het, en gaat al 233.000 km goed.

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 2947
Lid geworden op: do 29 mar 2007, 0:55
Locatie: Een (Drenthe)
Contact:

Re: Dikke pech

Bericht door paul snip » za 14 jul 2018, 11:42

Al zet je de kleppen allemaal op 0,5 mm, dan nog loopt ie wel hoor. Waarschijnlijk zal hij wat meer tikken. Pas als de kleppen geen speling meer hebben en niet meer sluiten heb je een probleem.

Waarschijnlijk hebben ze de kleppen gecontroleerd omdat de motor geen of onvoldoende compressie meer heeft. Dat hoor je vaak wel bij het starten. Misschien de distributieriem een tandje versprongen? Dan kan hij ook gaan brommen.

Gebruikersavatar
metatoon
Berichten: 873
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Dikke pech

Bericht door metatoon » wo 18 jul 2018, 16:59

Even een update aan Jos
De wegenwacht had het precies zoals jij zegt, Jos opgeschreven .
Dus geen verwisseling ,zoals monteur dacht.
Gr.Toon
vrijheid is met al mijn c.d. s van armand in de camper

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 23087
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dikke pech

Bericht door Kroppie » wo 18 jul 2018, 23:54

en nog steeds geen uitsluitsel wat het probleem nu is.?

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Raimon
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Dikke pech

Bericht door Raimon » do 19 jul 2018, 10:27

Hij kan toch sowieso een compressietest doen.
Is zo gebeurd en kan een indicatie geven van het probleem.

Plaats reactie