spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Veendam

spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door ivarplagge » do 17 mei 2018, 21:42

Beste kenners,

Ik ben in het bezit van een Dethleffs A6881 uit 2001. Nadat ik deze afgelopen stallingperiode weer thuis had staan viel me op dat de meter op het gebruikspaneel voor de boordaccu's een lage spanning aangaf. De camper is voorzien van twee boordaccu's van elk 90A.

De accu's zijn niet ontkoppeld of verwijderd :bang: . De startaccu heeft aan de lader gezeten (druppelaar).

De camper heeft ook een zonnepaneel (wattage onbekend).

Nu geven beide accu's een spanning van 12,5 Volt en brand regelmatig het "alarm" lampje op het controlepanneel. De regelaarvan het zonnepaneel geeft de volgende info (zie foto via link)

https://drive.google.com/open?id=1-p0_x ... MSVAUXXwRK

Nou zou ik graag het volgende willen weten:

- is de spanning voor de beide accu's te laag?
- vanaf welke spanning geeft een controlepanneel de "alarmmelding"
- wat is de uitleg van de regelaar. Waarom randen beide lampjes bij de accu symbolen op deze regelaar?

Groet,

Ivar

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 21482
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door javanes » do 17 mei 2018, 22:41

Waarom alleen de startaccu aan een druppellader en de HH accu's niet?
Als je de auto aan de 230V hangt dan laadt je electroblock volgens mij de startaccu en de HH accu's. En gaat ook over op druppelladen.

Lees de handleiding van je electroblock even.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 1869
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Contact:

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door gsm » do 17 mei 2018, 23:51

@Javanes, hangt toch af of de start en HH accu´s gekoppeld worden door bv een scheidingsrelais ?
Voor het zelfde geld zitten beiden geheel los van elkaar

12,5V lijkt mij nog geen ramp maar waarom het alarmlampje gaat branden weet ik niet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Peter LMC
Berichten: 3744
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contact:

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door Peter LMC » vr 18 mei 2018, 8:48

Wat zegt je gebruiksaanwijzing hierover Ivar :?:
Peter

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 1994
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door kampo » vr 18 mei 2018, 8:52

Ik begrijp de bedoeling van je vraag niet Ivar.
Wil je dat iemand anders je solar gebruiksaanwijzing gaat opzoeken en lezen ?
Geef dan tenminste je type en merk van de solar regelaar op.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 21482
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door javanes » vr 18 mei 2018, 9:25

gsm schreef:
do 17 mei 2018, 23:51
@Javanes, hangt toch af of de start en HH accu´s gekoppeld worden door bv een scheidingsrelais ?
Voor het zelfde geld zitten beiden geheel los van elkaar
Vandaar de opmerking lees de handeling van je electroblock eens.
En geen idee welk electroblock er in zit. De oude Dethleffs hebben een EVS die de startaccu gaat laden zodra de HH accu een bepaalde spanning heeft bereikt. Daarna schakelt hij over op druppelladen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 1869
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Contact:

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door gsm » vr 18 mei 2018, 11:08

Niet zo begrepen Jacques maar snap je nu :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 1901
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door KTManiac » vr 18 mei 2018, 11:28

ivarplagge schreef:
do 17 mei 2018, 21:42
Nu geven beide accu's een spanning van 12,5 Volt en brand regelmatig het "alarm" lampje op het controlepanneel.
Nu geven de accu's een spanning van 12,5V, ik ben meer benieuwd naar de spanning direkt na de winterstalling dus voor ze door eventueel rijden al wat geladen zijn. Wanneer ze tijdens die stalling t.g.v. een lekstroompje te diep ontladen zijn kunnen ze al een aardige tik gehad hebben....
javanes schreef:
do 17 mei 2018, 22:41
Waarom alleen de startaccu aan een druppellader en de HH accu's niet?
Waarom zowiezo een accu aan de druppellader tijdens winterstalling? Minpolen afkoppelen en nergens meer naar kijken, na de winterstalling van een maandje of 5 allemaal nog gewoon vol. (of toch minimaal nog op zo'n 70~80%) Als dat niet zo is zijn je accu's toch al ver weg.

Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 4669
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door vmax » vr 18 mei 2018, 11:35

haal ff 1 draad van de zonnepaneel los en sluit hem dan weer aan, denk dat de accu's te weinig spanning hebben gehad en dan krijg je het zelfde effect als je de boel verkeerd aansluit dus eerst de panelen en dan accu
Laatst gewijzigd door vmax op vr 18 mei 2018, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato 18 Maxi 2.5TDI '98 Frankia I690BD

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

Gebruikersavatar
gsm
Berichten: 1869
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Contact:

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door gsm » vr 18 mei 2018, 13:05

Ik neem aan dat je bedoeld dat de volgorde "eerst het paneel en dan de accu" verkeert is, komt bij mij anders over :D
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie

Gebruikersavatar
ivarplagge
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 16 dec 2015, 13:56
Locatie: Veendam

Re: spanning boordaccu's en controle/alarmlampje

Bericht door ivarplagge » vr 18 mei 2018, 13:23

Bedankt voor alle reacties. Als dan niet even nuttig :-B

Ik heb een EBL 99 elektroblock erin zitten. Geen idee of deze gaat druppelen als de boel vol is. Wellicht weten jullie dat. En of deze de startaccu ook gaat laden weet ik ook niet.

Ik vraag jullie ook niet om handleidingen te lezen.

Vraag me alleen af of 12,5 volt in de huishoudaccu niet te laag is. Na de stallingsperiode zijn we er ook al meer dan een week mee weggeweest. Zodra er walstroom is of tijdens het rijden wordt er wel tegen bijna 14 volt geladen. Echter als we "los" staat gaat gewoon snel het alarm lampje weer branden. En vraag was dus of iemand weet bij welk voltage dat signaal komt.

Voor wat betreft de regelaar van het zonnepeneel het volgende. Daar branden beide lampjes. Dus die van volle accu en lege accu. Lijkt mij niet normaal. Toch?

Dat het de komende stallingsperiode anders moet qua laden of ontkoppelen is me inmiddels wel duidelijk :D

Groet,

Ivar

Plaats reactie