Referendum Catalonie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Re: Referendum Catalonie



Bericht door freedom2 »

Catalaanse vlag
https://nl.wikipedia.org/wiki/Senyera_(vlag" onclick="window.open(this.href);return false;)

Spaanse vlag
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Spanje
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27499
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Referendum Catalonie



Bericht door Marco Polo »

Eerste link wil bij mij niet.
Afbeelding

Afbeelding

Catalaanse Senyera vlag (specifiek voor de onafhankelijkheids beweging)

De Senyera is echter ook de vlag van het naastgelegen Aragon.
Is er weer een wapen is verwerkt.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Jan en Simonne »

Dankjewel, ik had er ook even op gegoogeld.

Een heel ander punt is al die gemanipuleerde en bewerkte foto's, die tegenwoordig opdoemen in de persberichten.
Daar word ik gek van.
Er staan b.v. fot'os van één of ander opstootje, met politie erbij, uit 2012 en daar is dan een Catalaanse vlag in gefotoshopt. :wtf:
Op deze manier geloof ik niets meer van wat ik lees.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Marjorie »

Er zijn al vaker referenda gehouden. De vorige was in november 2014 met ongeveer dezelfde uitslag als afgelopen zondag. Misschien is er geen sprake van fotoshoppen maar zijn het echt oudere foto's.

Dit schreef ik op 16-3-2015 (met foto's van vlaggen die aan de gevels wapperden):

En dan zien we vaak de Catalaanse vlag wapperen voor woningen of aan balkons hangen. Daarmee geven mensen te kennen dat ze voor een onafhankelijk Catalonië zijn. Tijdens het niet-bindende referendum in november j.l. zijn van de 5,4 miljoen stemgerechtigde Catalanen zo'n 2 miljoen naar de stembus gegaan. Daarvan heeft ruim 80 procent vóór de onafhankelijkheid gestemd. Degenen die niet gestemd hebben, zijn veelal thuisgebleven uit protest tegen de officieuze status van de volkspeiling.
   
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Jan en Simonne »

Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19190
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Aloys »

Jan en Simonne schreef:Een heel ander punt is al die gemanipuleerde en bewerkte foto's, die tegenwoordig opdoemen in de persberichten.
Daar word ik gek van.
Er staan b.v. fot'os van één of ander opstootje, met politie erbij, uit 2012 en daar is dan een Catalaanse vlag in gefotoshopt. :wtf:
Op deze manier geloof ik niets meer van wat ik lees.
Daarom lees ik bij voorkeur nieuwsberichten van gevestigde kranten/omroepen. Die doen uiteraard hun uiterste best
om dit soort dingen te voorkomen, vanwege hun (goede) naam.

Ik neem aan dat je met 'persberichten' vooral 'de sociale media' bedoelt?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Jan en Simonne »

Ja, ik denk, dat daar de eerste beelden vandaan komen, die vervolgens worden overgenomen door de pers.
Pas later komt dan wel een eventuele rectificatie (of niet), maar dan is het al "nieuws".
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45240
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Referendum Catalonie



Bericht door thole »

Dat betekent dus, dat er ook buiten Catalunia wel aanhangers van de afscheiding zijn?
Niet veel, wel wat Catalanen die verhuisd zijn. De vlaggen die we massaal in m.n. La Mancha zagen, waren wel degelijk Spaanse vlaggen. Het referendum maakt bij Spanjaarden nationalistische gevoelens los, mn ook bij leden van PP.
We staan nu al bijna een week aan de kust en bij de vakantiehuizen natuurlijk geen vlaggen.
Wel reed hier vandaag in Santa Pola een paar keer een motor voorbij met achterop een hele grote Spaanse vlag.

https://www.spanjevandaag.com/01/10/201 ... t-je-ziet/

Ook de Spaanse regering doet aan valse berichtgeving.
De Spaanse regering zegt dat het aantal gewonden sterk overdreven is en dat er beelden zijn gemanipuleerd. Er zouden slechts 10-tallen burgers zijn gewond en daarentegen zouden honderden politieagenten gewond zijn geraakt. Slechts leden van zijn eigen partij geloven Rajoy en wij hebben met eigen ogen het brute optreden van de politie tegen geweldloze burgers via m live stream Barcelona TV kunnen zien.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Referendum Catalonie



Bericht door de Jonckheer »

Aloys schreef:Daarom lees ik bij voorkeur nieuwsberichten van gevestigde kranten/omroepen. Die doen uiteraard hun uiterste best om dit soort dingen te voorkomen, vanwege hun (goede) naam.
Sorry maar ik vind dit ietwat naïef. Natuurlijk zullen ze keiharde leugens zoveel mogelijk vermijden maar d.m.v. het weglaten van delen van een bericht en / of suggestieve commentaren proberen ze wel hun lezers in een bepaalde politieke richting te sturen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 32012
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Bob Diesel »

En Spaanse politiek hoort wel in dit forum :roll:
Jammer :thumbdown:
Laten we eerst zelf aan een regering zien te komen :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Marjorie »

Die zit er aan te komen. Nog een weekje of twee??
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8710
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Referendum Catalonie



Bericht door seth_space »

Misschien moeten wij bij gebrek aan een regering ook maar terug om de voormalige bezette gebieden en wingewesten te verzelfstandigen

Afbeelding
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1106
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Referendum Catalonie



Bericht door Don Esteban »

De Catalaanse onafhankelijksfanaten zijn meesters in overdrijven en manipuleren. Natuurlijk was het optreden van de GC (Guardia Civil) buitensporig. Geen betoog. En het was helemaal niet nodig geweest. Gewoon dat referendum door laten gaan en het na afloop ongeldig verklaren. Het is illegaal en daarnaast totaal niet representatief voor wat het volledige Catalaanse volk wilt. 45% gaat stemmen waarvan 90% SI stemt. Logisch!! 7% zegt NO en de rest blijft thuis want iedereen weet dat NO kansloos is.

>>De Spaanse regering zegt dat het aantal gewonden sterk overdreven is en dat er beelden zijn gemanipuleerd. Er zouden slechts 10-tallen burgers zijn gewond en daarentegen zouden honderden politieagenten gewond zijn geraakt.<<

Thole, ik weet niet welke krant jij leest maar de Spaanse versie is dat er geen 900 maar 450 gewonden zijn en enkele tientallen politieagenten. Onder die 450 gewonden worden echter ook geteld de mensen die door emoties overmand waren en psychische hulp nodig hadden. Ook mensen met hartklachten worden hierbij opgeteld.

Reken maar dat er diverse beelden zijn gemanipuleerd. Bewijzen hiervan zijn inmiddels getoond in de diverse media. Desalniettemin is het verwijderen van mensen door ze aan de haren te trekken niet goed te praten. Dat had ook anders gekund. Maar de oproerpolitie van de GC zal dan ook meer getraind zijn op het aanpakken van hooligans dan van Catalaanse burgers die door het lint gaan omdat 'de vijand' hun droom verstoort.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45240
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Referendum Catalonie



Bericht door thole »

Thole, ik weet niet welke krant jij leest maar de Spaanse versie is dat er geen 900 maar 450 gewonden zijn en enkele tientallen politieagenten.
Ik denk dat je doelt op het aantal wat ik in ons reisverslag noem.
Dat is het aantal wat door de Catalaanse autoriteiten is genoemd.
https://www.spanjevandaag.com/01/10/201 ... catalonie/
en wat in diverse Ned kranten is overgenomen evenals op de Ned tv.

Verder heb ik zondag een tijd naar de live stream van Barcelona TV op internet gekeken.
Nu versta ik Catalaans heel slecht (lezen gaat wat beter) maar de beelden spraken voor zich.
Maar de oproerpolitie van de GC zal dan ook meer getraind zijn op het aanpakken van hooligans dan van Catalaanse burgers die door het lint gaan omdat 'de vijand' hun droom verstoort.
Daar heb ik ook gezien dat mensen pas door het lint gingen nadat de Guardia Civil keihard optrad.

De situatie is wel tamelijk zorgwekkend nu de Catalaanse bevolking aardig gespleten is, ongeveer de helft voor afscheiding en de helft tegen en de Spaanse regering en koning Filipe werken ook niet bepaald deëscalerend .
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Plaats reactie