Zichtbaarheid van achteren

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Zutphenaar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 10:17

Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Zutphenaar »

Hoi allemaal,

Ik keek zojuist een docu over het werk van de verkeersongevallenanalyse teams van de Duitse politie (Köln). Er was een geval waarbij een camper in een file geraakt was door een vrachtwagen (die weer geraakt was door een andere vrachtwagen). Dit videotje laat mooi zien hoe kwetsbaar je camperopbouw is.



Helemaal niets van over. De bestuurder was geplet. De opbouw was weg (lag een eind verderop).

Wat kunnen we doen om dit te vermijden? In het donker, in ieder geval, aardig wat.

Ik zie zo vaak campers rijden die van achteren alleen maar twee kleine lampjes hebben. Soms een fietsendrager achterop, met nog kleinere lampjes, model 1995. Mijn fiets heeft fellere lampjes dan sommige fietsendragers, en sommige campers.

Investeer wat geld in je eigen veiligheid. De meeste camperaars rijden niet zo snel op de snelweg. Met oudere campers vooral rijden veel mensen erg langzaam. Weet je hoe doodeng het snelheidsverschil in Duitsland in het donker is? Ik rijd zelf met de auto altijd behoorlijk snel - nooit sneller dan de maximumsnelheid (nooit!), maar waar geen maximumsnelheid is, rijd ik zo 180-200 als het kan (droog, goed zicht, rustig op de weg). Dan zie je mensen met campers 70-80 rijden, langzamer dan de vrachtwagens. Weet je hoe vaak campers van achteren worden aangereden?

Mijn camper heb ik in maart 2016 gekocht. Wat heb ik gedaan om te zorgen dat ik van achteren goed zichtbaar ben?

* Extra set achterlichten bovenaan, inclusief richtingaanwijzers. Hier mag geen remlicht in branden, die kan je gewoon niet aansluiten. Kosten: ~25 euro.
* Twee reflecterende waarschuwingsborden achterop de bagagekoffer. Kosten: 15 euro per stuk. Ik heb een voor Spanje en een voor Italië (andere breedte van strepen vereist).
* Derde remlicht. Kosten: ~20 euro.
* Retroreflecterende tape rondom (contourstriping), zoals nieuwe vrachtwagens ook (moeten) hebben. Kosten: vanaf 3.80 per meter (tip om te kopen bij Rayonics, niet bij Obelink o.i.d., die zijn veel duurder)

Kosten dus bij elkaar: zo'n 100 euro. Hiermee ben ik veel beter zichtbaar als langzamer, groter voertuig.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolling Rodie
Moderator
Berichten: 22981
Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
Locatie: Borger
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Rolling Rodie »

Ik heb de filmpjes verwijderd, wel goed dat je er aandacht aan besteedt maar dat soort filmpjes doen we niet op het forum!


Met vriendelijke groet,

Roderick
Met vriendelijke groet,

Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Marco Polo »

http://m.youtube.com/watch?v=Pl1UMfxa_r4

Ook de "andere kant" is druk bezig om die kop staartjes te voorkomen.
Verplicht sinds 2 jaar en tot op heden nog te overrulen geloof ik.
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Meine »

Beste Zuphenaar, als U 180 tot 200 rijdt in Duitsland dan vormt U zelf het grootste risico qua achterop een camper rijden. Snelheidsverschillen van 110 km per uur t.o.v. een camper is niet te verantwoorden.
Ook bij veel lagere snelheden kan het al gruwelijk mis gaan, zoals we helaas met de touringcar bij Duinkerken hebben kunnen zien.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Marco Polo »

Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1967 moeten de lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld in de artikelen 5.2.51 en 5.2.57 zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig. Voor richtingaanwijzers geldt de eerste volzin slechts voor zover het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997.

Kom ik tegen in regeling voertuigen.
Voor personenauto's
Reflectoren niet breder dan een halve meter uit de kant.
Beetje mazzel hebben bij de komende APK dus.
Anders kan je met stickerverwijderaar aan de gang
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6340
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Bas vd laar »

Gewoon goed opletten. Als zo'n chauffeur zit te slapen dan helpt niks.
Ik rijd daarom ook nooit tussen de vrachtwagens. Wordt er hard geremd dan kijk ik direct of de eventuele vrachtauto achter me het ook ziet zodat ik de vluchtstrook op kan schieten wanneer nodig.

Op de Duitse snelweg kun je best 250 rijden trouwens.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45237
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door thole »

Krankzinnig om 200 km per uur te rijden ook al mag het.
Onze camper is ook goed zichtbaar met normale achter verlichting zonder paranoïde fratsen uit te halen om er uit te zien als een huis die misplaatst versierd is met kerstmis.
Tegen idioten die 200km per uur menen te moeten rijden is geen bescherming mogelijk.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Meine »

Dat heb ik in het verleden best wel regelmatig gedaan met de motor, 250 km/h rijden, maar ik ben daar helemaal op terug gekomen. als zeg maar een camper plotseling naar links uitwijkt om te passeren, dan bonkt het hart je in de keel bij het hard remmen vanuit die snelheid. Ik hoef dat niet meer en ik ken dus als geen ander de risico's.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6340
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Bas vd laar »

spiegelen alvorens je camper naar links te kwakken, dan is er niets aan de hand. Zo snel is 200 nou ook weer niet.
Tyros 4
Berichten: 169
Lid geworden op: za 14 jun 2014, 0:49

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Tyros 4 »

De allereerste, en totaal niet begrepen, supertrotse eigenaar van een
volledig Elektrische Mini Camper op basis van een Renault Kangoo Maxi ZE.
De benodigde stroom, wek ik dmv zonnepanelen gekoppeld aan een LG home batterij
grotendeels zelf op, zodat ik altijd van huis vertrek met een vol geladen "tank".
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45237
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door thole »

Wel 110km verschil met een vrachtauto die gaat inhalen en voor zijn centen op de weg zit.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door annoh »

Het is heel gemakkelijk om normatieve uitspraken te doen over (rij) gedrag van anderen.

Feit is dat in Duitsland anders gereden wordt dan in Nederland. En als je daar rekening mee houdt dan is er niks aan de hand.

Af en toe kom ik in Duitsland met de camper, zowel privé als zakelijk en ik ervaar het als heel rustgevend op de linker baan te kruisen met de stroom mee, 150 - 180 km/uur.

De Duitsers zijn gewend aan grote snelheidsverschillen. Als Nederlander weet je van te voren dat die verschillen er zijn. Het is toch niet verkeerd je aan te passen als je in het buitenland bent?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6340
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door Bas vd laar »

je moet ook niet volle bak voorbij vlammen als de auto's dicht op elkaar rijden, dan kan het maar zo zijn dat er een zit te slapen.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Zichtbaarheid van achteren



Bericht door martinb007 »

Ik rij liever in Duitsland, dan in NL. Veel hoffelijker, rustiger rijgedrag en minder last van kont kruipers. En inderdaad, je ziet soms autolampen die kleiner zijn dan de lampjes op mijn fiets. Leuk retro, maar soms levensgevaarlijk.


Groet,
Martinb007
Plaats reactie