ventilatie in camper met behulp van pc ventilator

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Sam vdb »

Ik speel met het volgend idee:
Graag zou ik een ventilator boven aan het dak instaleren, die de (warme) lucht uit de camper wat wegblaast op de tweede plaats En zorgt voor verse lucht binnenin op de eerste plaats (blaast lucht weg, nieuwe lucht komt van ergens anders terug binnen)
Ik heb het een omnivent dakraam 40/40met permanente ventilatie.
Ik weet dat er hiervoor een standaard ventilator bestaat, speciaal voor dit dakraam ,namelijk:
Afbeelding
We vinden het wel heel jammer dat je dan als het ware je "raam" kwijt bent, en dat willen we niet.

Nu is mijn idee:
Ik koop volgende pc ventilator:
Afbeelding
http://www.bequiet.com/en/casefans/270
Heeft een airflow van 129.1m³ per uur. (is heeft meeste die ik tot nu toe gevonden heb bij 'stille' pc ventilators.)

En monteer deze op een flexibel arm. Voorbeeld:
Afbeelding

Die arm met ventilator bevestig ik aan de muur en werk ik weg in een kastje, en indien van toepassing plooi ik hem dan onder het raam.

de vragen :D :

1) Kan een airflow van 129.1m³ per uur voldoende zijn om enigszins de temperatuur een beetje naar beneden halen?
Ik besef dat dit heel weinig is vergeleken met de max. specificaties van de omnivent ventilator, maar deze zou ik nooit op max. kunnen zetten omdat dit blijkbaar dan echt een herrie maakt
2) Ik zorg zeker voor een verluchtingsrooster in de wand lager gelegen, is het nodig om daar ook een ventilator te stoppen die naar binnen blaast terwijl die aan het dak naar buiten blaast, of maakt dit niks uit?
3) Is dit idee volledig belachelijk :D

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Bakkertjes »

Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
rollow
Berichten: 93
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:50

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door rollow »

Doen wij ook zo, heb alleen op Tweakers de grootste stille fan gezocht die er was. We hebben er twee en doen het nog simpeler; gewoon met een zuignap en een stuk dik koperdraad zodat je ze overal kan hangen, soms voor het keukenraam, soms voor het schuifraampje in de voordeur. Werkt perfect, ze hebben zich bewezen in Griekenland van de zomer 8-)

https://tweakers.net/pricewatch/312157/ ... 230mm.html

Camper is natuurlijk net een hele grote pc, je wil airflow in de 'kast'. Ene fan push, andere pull.
Laatst gewijzigd door rollow op ma 03 okt 2016, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
:::: Rapido 983M ::::
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door RoelofH »

Ik heb naar aanleiding van een tip elders op dit forum 2 van die ventilatortjes (plm 10x10cm) achter het ventilatierooster van de koelkast geplaatst , vroeger werd bij warm weer de hele keukenblok net een kachel zo warm , is nu voorbij :thumbup:

Dit zal ook bijdragen aan de afvoer van warmte uit het interieur , ik zou het gaan combineren .

grtn Roelof.
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door kampo »

Misschien kan dit je helpen:
Klassieke oplossingen voor 40x40 cm zijn
een Fiamma of Dometic dakventilator met maximaal debiet van 400 tot ongeveer 1000 m³/h
een Maxfan de luxe met maximaal debiet van 1.560 m³/h (8 standen en afstandbediening)
Belangrijk is ook de laagste stand want dat is de enige waarbij je enigszins kan slapen.
Het is maar wat je zelf te luid vindt...

Kleine axiaal ventilatoren zoals van het bekende merk EBM-Pabst voor PC’s en koelkastkoeling halen eigenlijk maximaal 100 m³/h en dan nog op voorwaarde dat ze vrij draaien. Dus tegen dat je ze gemonteerd hebt ben je meestal de helft kwijt.
Je kan deze types best selecteren op basis van volgende criteria:
12-15V/geluid maximaal 27 tot 30 dB(A)/enkel met rollagers/eventueel IP67 (watervast).
Koop nooit een 50dB(A). In China kan je ze vinden voor de laagste prijzen, maar niet testen...
Ik zou er 4 naast elkaar zetten maar je gaat waarschijnlijk ontgoocheld zijn van het totale debiet en geven zeker geen aircogevoel in de zomer. Ze zijn eerder geschikt voor de koelkast of de inverter en eventueel om wat te ventileren in de winter.
Groeten Kampo
Sam vdb
Berichten: 158
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 17:48
Locatie: Drongen, Gent, België

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Sam vdb »

rollow schreef:Doen wij ook zo, heb alleen op Tweakers de grootste stille fan gezocht die er was. We hebben er twee en doen het nog simpeler; gewoon met een zuignap en een stuk dik koperdraad zodat je ze overal kan hangen, soms voor het keukenraam, soms voor het schuifraampje in de voordeur. Werkt perfect, ze hebben zich bewezen in Griekenland van de zomer 8-)

https://tweakers.net/pricewatch/312157/ ... 230mm.html

Camper is natuurlijk net een hele grote pc, je wil airflow in de 'kast'. Ene fan push, andere pull.
grappig, had nét dezelfde ventilator gevonden 5 min geleden :-B. Heeft inderdaad een zeer hoge airflow (voor een pc ventilator toch) van 265.50 m³/h ! Misschien stomme vraag, is het makkelijk om die ledverlichting in de ventilator uit te schakelen ? ik vermoed dat dit slechts een kabeltje is die je niet aansluit?? Zuignap en koperdraad is ook goede tip :thumbup:

Dus qua temperatuurverschil werkte dit effectief voor jullie?
kampo schreef:Misschien kan dit je helpen:
Klassieke oplossingen voor 40x40 cm zijn
een Fiamma of Dometic dakventilator met maximaal debiet van 400 tot ongeveer 1000 m³/h
een Maxfan de luxe met maximaal debiet van 1.560 m³/h (8 standen en afstandbediening)
.
Dank voor de tips, maar met deze "definitieve" ventilatoren zijn we dan ons raam kwijt, en dat probeer ik te vermijden ;-)
Gebruikersavatar
rollow
Berichten: 93
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:50

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door rollow »

Ja dat werkte heel goed, vooral in push-pull. Overdag wordt het erg warm in de camper in Griekenland en in de avond kan je dat maar moeilijk kwijt. Met de fans was de temperatuur binnen in korte tijd 5 graden naar beneden, heerlijk. Als je maar twee draadjes aansluit gaan de leds niet branden.

Ze zijn zo stil dat je er echt geen last van hebt en zoals je zegt is de luchtverplaatsing best goed. En ze kosten natuurlijk maar een fractie tov de oplossingen in de markt die al werden genoemd. Met dank aan de rifle bearing kan je ze ook horizontaal ophangen.
Laatst gewijzigd door rollow op di 04 okt 2016, 0:27, 1 keer totaal gewijzigd.
:::: Rapido 983M ::::
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door kampo »

Een "PC" ventilator waterwerend monteren op een zijwand is niet gemakkelijk.
Denk eraan dat je door de carwash moet.
Een andere klassieker voor op het dak en van goede kwaliteit is de Tannoy of de kopies ervan.
Wel veel minder debiet dus minder geschikt voor warme landen.

https://www.google.be/search?q=tannoy+v ... AhgQsAQIKQ
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rollow
Berichten: 93
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:50

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door rollow »

Geen permanente montage, gewoon binnen in de camper met een zuignap strategisch voor een open raam en koperdraad bijbuigen tot hij goed gericht is. Als we gaan rijden rollen we het snoer op en stoppen de fans in een doos in de garage.
:::: Rapido 983M ::::
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Hoofdnoorman »

In de zomer kun je het best de lucht van onder de camper weg halen.

Mocht je ergens ruimte kunnen vinden, dan kan een goede PC ventilator in een rioleringsbuis/bocht nuttig zijn.
Je moet dus wel een gat in de vloer maken. Ik had dat gat in de treinzitbank en de uitstroom onder tafel.

Maar verwacht niet teveel, het kan nooit koeler worden als de luchttemperatuur.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door kampo »

rollow schreef:Geen permanente montage, gewoon binnen in de camper met een zuignap strategisch voor een open raam en koperdraad bijbuigen tot hij goed gericht is. Als we gaan rijden rollen we het snoer op en stoppen de fans in een doos in de garage.
Nee dat meen je niet !? Dat is toch geen comfort in je camper. Alles meenemen in een doos in de garage ?
Heb je al gezien hoe netjes Sam vdb zijn camper aan het bouwen is ! En ik was hier aan het meedenken om een goedkopere maar goed werkende oplossing te bedenken ... met veel comfort en die jaren meegaat.
Je moet je best doen om je niet te laten foppen. Ventilatoren die onvoldoende lucht verplaatsen, geen tegendruk aankunnen, ronduit lawaaierig zijn, stukgaan van ernaar te kijken enz...

Al eens opgeteld hoeveel ventilatoren er wel in een comfortabele camper gemonteerd zitten ? Enkel de vast gemonteerde zoals in de koelkast, airco, verwarming, dampkap, oven en in de satellietontvanger meerekenen , niet die in de verplaatsbare stofzuiger !


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Kroppie »

in mijn camper zit maar 1 grote , de standaard kachel ventilator ,en 1 kleintje in de omvormer , moet er niet aan denken zoveel onnodige luxe nodig te hebben als door jou genoemd .
maar dat is mijn situatie

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door kampo »

Ben je er niet een paar vergeten ? Dus je gaat nooit naar het zuiden, en hebt geen standverwarming, acculader of koelkast met ventilo's?
Dat is echt niet veel trouwens.
Nu ja wat voor de ene comfort is ... noemt de andere onnodige luxe.
Gelukkig kan ik zowel in een tent slapen, met erg weinig comfort als in een sterrenhotel.
Een oordeel vellen over hetgeen anderen doen is niet mijn stijl. Eerder vergelijkingen maken en kennis opdoen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: ventilatie in camper met behulp van pc ventilator



Bericht door Toon »

als je naar warme landen gaat weet je dat het savonds ook warm is
als je daar niet tegen kunt moet je niet naar een warm land gaan
zo zie ik ook de aico's op caravan of camper
mensen willen wel kunnen zeggen dat ze in verweganistan zijn geweest maar willen niet de warmte voelen van het betreffende land
met al die koeling in de caravan of camper moet je snachts weer een dekbed over je bij het slapen
wij doen het wel met een dun lakentje over ons heen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie