Ombouw Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Dank WiskeyCola,

Het hele camper forum is een bron van inspiratie. Er zijn veel mensen met veel kennis in de diverse topics. Mocht je ergens mee zitten of ergens twijfels over hebben kan je altijd een vraag stellen op het topic. Geheid dat je binnen 1 dag 10 antwoorden hebt. Zuuk6 met de bouw van je camper.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
WiskeyCola
Berichten: 57
Lid geworden op: do 22 jun 2023, 22:49

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door WiskeyCola »

Beste Taco,

Wat ik vooral verhelderend vond was het deel over je energievoorziening.

Kort samengevat:
Hoe is je tevredenheid over je huidige elektrische systeem?
Wat heeft het globaal gekost? Moet ik denken in de richting van 2000 of eerder 4000 euro.

Kan ik jouw set up als leek kopiëren voor mijn eigen set up? En krijg ik dat ook in elkaar geknutseld? Of moet ik hier ook echt zelf minstens een wiel uitvinden?

Met vriendelijke groet,
Wico
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Mijn schema ben ik zeer tevreden mee. Zou het weer exact zo maken als ik een nieuwe camper zou gaan bouwen. Enige wat ik zou veranderen is mss geen 800w omvormer maar een 1200w. Tijden zijn veranderd kwa prijs. Wat voor corona 3000 koste is nu een stuk duurder. Hoeveel weet ik niet. Maar dat is natuurlijk zelf makkelijk uit te rekenen als je weet wat je moet hebben. Maar vergis je niet. De meeste mensen nemen de draden, kabelogen, gereedschap enz niet mee in hun berekening . Dit kost ook meer dan je denkt. Natuurlijk kan je mijn schema pakken, de meeste schema’s zijn 80% indentiek aan elkaar. Behalve dan dat de ene wel aan de paal wil staan en de andere niet. Ook de grote van omvormer is bepalend net als je MPPT regelaar wel of niet een DC-DC lader. Voor je spul gaat aanschaffen kijk eerst goed wat je wensen zijn. Zo hebben wij bv een compressor koelkast die alleen op 12 volt kan. Ding kost 1000 euro. Ga wel voor kwaliteit. Koop bv Victron, Votonic of Renogy. Een accu is, als je een beetje handig bent zelf makkelijk te maken. Scheelt een hoop geld. Zuuk6.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door kampo »

Mooi gedaan en aangenaam gebruikers verslag om lezen L4H3 !

Mijn bedenkingen erbij:
Een 800 of 1200 Victron inverter is altijd een beetje willen maar niet kunnen.
Om een Nespresso, oventje of Air fryer te gebruiken heb je minstens een 1600 nodig (1300 Watt max).

Alles met Victron materiaal zal inclusief de uitbesteede werkuren altijd meer dan 5000 Euro kosten, zelfs richting 8000 euro met de monitoring en het solargedeelte erbij.

Maar zo zie je...
als je handig bent, lang en veel studeert, de spullen bestelt en afhaalt bij een 6 tal leveranciers, en de uren ervoor over hebt, dan kan het goedkoper.
Een mooie grote LFP is een hap in je budget.
:thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Mooi gesproken Kampo. Idd als je nespresso, airfryer enz wil gebruiken dan idd minimaal1600w. Maar geen van allen gebruik ik. Ook niet thuis. Dus voor mij niet van toepassing. Zo heeft ieder zijn eigen wens. Ik ken ook mensen die inductie koken en tegelijkertijd wil de vrouw haar haar föhnen. Ja dan heb je 5000w nodig. Lifepo4 is idd een beste hap uit je budget. Ik heb hem zelf gemaakt. 620AH voor minder dan 1500 euro. Dus daarom eerst bepalen wat je wensen zijn en dan kijken wat het kost. Manuren reken ik niet want doe alles zelf.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door anneh »

Erg mooie zelfbouw!
Ik was benieuwd welk raam je hebt gebruikt voor de schuifdeur.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

Dat is een seitz S4 raam. Tegenwoordig heb je de S7 zijn nog veel mooier maar duurder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
WiskeyCola
Berichten: 57
Lid geworden op: do 22 jun 2023, 22:49

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door WiskeyCola »

Voor het hele zonnepanelen-oplaad-gebruikstroom-gebeuren ga ik alle losse eindjes uit de weg en koop onderstaande solar-powerstation of zijn kleine broertje. Twee paneeltjes op het dak en alles is gefixed.

https://promotion.geekbuying.com/promot ... life_cimmy

Kost minder dan je zelfgemaakte LiPo batterij... :wink:

Z'n kleine broertje:

https://www.geekbuying.com/item/FOSSiBO ... medium=cpc
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door anneh »

Bedankt voor je reactie,
Weet je zo ook nog de afmeting?
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

WiskeyCola schreef:
ma 07 aug 2023, 23:14
Voor het hele zonnepanelen-oplaad-gebruikstroom-gebeuren ga ik alle losse eindjes uit de weg en koop onderstaande solar-powerstation of zijn kleine broertje. Twee paneeltjes op het dak en alles is gefixed.

https://promotion.geekbuying.com/promot ... life_cimmy

Kost minder dan je zelfgemaakte LiPo batterij... :wink:

Z'n kleine broertje:

https://www.geekbuying.com/item/FOSSiBO ... medium=cpc


Mooi ding maar heeft geen CE keurmerk. Vliegt je camper in de fik door de accu dan zal de verzekering hier naar kijken. Geen CE keurmerk geen uit betaling van de verzekering..
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

anneh schreef:
di 08 aug 2023, 1:01
Bedankt voor je reactie,
Weet je zo ook nog de afmeting?
Zal vanavond even meten. Je kan ook nog een iets grotere plaatsen dat past prima. Maar dat wou ik niet ivm met eventuele inbraak. Hier past een dikzak niet door heen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door Peter LMC »

L4H3 schreef:
di 08 aug 2023, 11:32

Mooi ding maar heeft geen CE keurmerk. Vliegt je camper in de fik door de accu dan zal de verzekering hier naar kijken. Geen CE keurmerk geen uit betaling van de verzekering..
En dat staat in de verzekeringsvoorwaarden, de kleine lettertjes dus.

En geloof je dat nu echt :?: :?:
Dat de expert die naar een uitgebrande camper komt kijken gaat zoeken naar een CE keurmerk.
Nee die maakt een paar foto's en koffie drinken en is weer vertrokken.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door L4H3 »

ja dat geloof ik echt zo. Bij ons op het werk stond in de serverruimte een blus installatie met daaraan gekoppeld een pomp. Deze pomp is niet aangeslagen. gevolg Server en stelling afgefikt. Verzekering heeft niks betaald omdat pomp geen CE en E keur had. Schade was gelukkig niet veel maar toch. Dus ja ik ben er sindsdien huiverig voor geworden. Zelfde gaat gelden voor je CV ketel thuis. Daar mag je zelf ook niet meer aan prutsen maar alleen door een erkend installateur. Dito voor gepruts in je meterkast thuis. Ja ja je mag ook niks meer tegenwoordig. Helemaal mee eens. :-B
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
WiskeyCola
Berichten: 57
Lid geworden op: do 22 jun 2023, 22:49

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H3



Bericht door WiskeyCola »

@L4H4,

Geen CE keurmerk geen uit betaling van de verzekering....

En hoe zit dat dan met zelfgebouwde elektrische installaties? Lijkt me dat de kans op een major failure juist veel groter is?
Plaats reactie