Zelfbouw camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Zelfbouw camper



Bericht door lazise1973 »

Stel je hebt een bestelbus en slijpt de hele opbouw achter de cabine eraf, dan houdt je toch een zogenaamde chassiscabine over.
Als je hier zelf een opbouw op maakt , die uiteraard aan de inrichtingseisen voldoet, krijg je hem dan door de rdw keuring op kampeerautokenteken?
Een bestelbus heeft toch een chassis en geen zelfdragende carrosserie?
Ik ga dan uit van een moderne bestelbus van na 2000.

Groeten Gerard
Toedeledoki

Re: Zelfbouw camper .



Bericht door Toedeledoki »

Ik denk dat je dan toch beter een chassis-cabine als basis kunt nemen. Een bestelbus kun je niet zomaar afzagen volgens mij.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Zelfbouw camper .



Bericht door vanHooltje »

De enige bussen waar een chassis onder zit is een iveco, de rest is naar mijn weten zelfdragend. En die kan je niet even afzagen.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelfbouw camper



Bericht door ducati 900 »

Een MB 100 kan nog maar die gaan maar tot 1997.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
vadela
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 12:13
Locatie: Friesland NO

Re: Zelfbouw camper



Bericht door vadela »

maar waarom neem je dan niet een kiepwagen, laadbak uitvoering, daar staat de cabine van vast, op een chassis staat een carroserie en die hoort voor de APK degelijk bevestigd te zijn. als je nu die carroserie in tweeen snijdt moet het overgeblevene wel nog steeds degelijk bevestigd te zijn. dit ter visie van de keurmeester.
maar als de cabine voor vastgeschroefd zit en achter loshangt of op een balkje staat wordt het niks. het moet een degelijke constructie zijn dus geen popnagels en polyester dingen, oftewel, je kunt beter de achterwand uit een pick-up versie snijden en daar wat aan vast bouwen denk ik.... :-?
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Zelfbouw camper



Bericht door Transitje »

Vergeet het maar, onmogelijk om zoiets goedgekeurd te krijgen. :bang:
Groeten

Klaas
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Zelfbouw camper



Bericht door lazise1973 »

Was maar een idee, ik zag een bestelbus met grote schade en roest aan de achterzijde , maar mooie cabine , toen kwam de gedachte bij me op ,maar helaas !
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw camper



Bericht door durisotti »

Dit is wel mogelijk, Chamal design maakte campers op basis van een bestelauto waarvan de carrosserie was afgezaagd !

http://www.chamaildesign.eu/index.php/casco/cascobouw
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelfbouw camper



Bericht door ducati 900 »

Weet je zeker dat er geen onderstel onder zit van Alko oid?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Zelfbouw camper



Bericht door Navigator »

Durisotti heeft helemaal gelijk. Lever maar een L3 H2 o.i.d. in bij Chamail (en andere bedrijven) en je krijgt een camper met opbouw terug. Zij maken gebruik van zogenaamde (en eerder genoemde) zelfdragende chassis van PSA, Ford en Mercedes.
Forum verlaten.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw camper



Bericht door durisotti »

Er zijn twee soorten bestelauto chassis waarop je een camper kunt bouwen.
Het zware ladder chassis, dit chassis heeft twee dikke stalen balken, en het platformchassis, dit bestaat uit een vlakke blikken plaat waar de plaatstalen kokerbalken onder zijn geplaatst.
Dit chassis wordt gebruikt voor de lichtere campers en heeft als voordeel dat het erg laag is.
Foto's van de beide soorten zijn hier te zien:

http://caravaningreisen.de/Freizeitfahr ... rd-Transit

Chamail had in het verleden mooie foto's van de bouw van een dergelijke camper op de website staan, maar ik kan deze niet meer vinden.
JoopL
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 20:39

Re: Zelfbouw camper



Bericht door JoopL »

Dit chassis wordt gebruikt voor de lichtere campers en heeft als voordeel dat het erg laag is.
Klopt niet helemaal, onze auto is goed voor de volle 3500kg! Laag is het wel, leeg meet deze vooraan 51cm en achteraan 58cm.
Dit is in alle opzichten een bestelwagen zonder opgelast laadgedeelte en heeft een typegoedkeuring voor onvolledig voertuig.
Afbeelding

Na opbouw van een willekeurig bouwsel wat overigens wel aan de eisen van de RDW en de belastingdienst moet voldoen
wordt er goedgekeurd.
Afbeelding


Gr. Joop
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zelfbouw camper



Bericht door 't Busje »

Bij Fiat ziet dat er toch een beetje anders uit:
Afbeelding
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Zelfbouw camper



Bericht door reinolt »

Dat is een ladder chassis. Een platformchassis van Fiat is dit bijv.
Afbeelding


Sent from my iPad using Tapatalk
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Plaats reactie