Apk keuring te laat

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cees van der togt
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:10
Locatie: Amstelveen

Apk keuring te laat



Bericht door cees van der togt »

Door omstandigheden was ik dit jaar niet in staat om de apk keuring op tijd te laten verrichten. De termijn liep 16 september af en op 30 november werd de camper bij de RDW afgemeld. Bijna 11 weken te laat.
Geen boete van de RDW gekregen. Ik vroeg mij af welke termijnen de RDW hierbij hanteert.
Zijn er gelijksoortige of heel andere ervaringen?
Bezocht met camper (Hymer Tramp 654SL): Ned, België, Duitsl, Polen, Balticum, Finland, Zweden, Norway, Denemarken, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italy, Greece, Turkije, Spanje, Portugal, Marokko, Australië, Zd-Afrika, Botswana, Namibië, Zimbabwe, Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, VS, Canada...
Gebruikersavatar
cees van der togt
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:10
Locatie: Amstelveen

Re: Apk keuring te laat



Bericht door cees van der togt »

Sorry, typefoutje. Het was 20 november.
Bezocht met camper (Hymer Tramp 654SL): Ned, België, Duitsl, Polen, Balticum, Finland, Zweden, Norway, Denemarken, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italy, Greece, Turkije, Spanje, Portugal, Marokko, Australië, Zd-Afrika, Botswana, Namibië, Zimbabwe, Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, VS, Canada...
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Apk keuring te laat



Bericht door Kees2 »

normaal 2 maanden
want dan hoeft men niet meer te bewijzen dat de auto gereden heeft.
de APK mag tot 2 maanden verlopen zijn maar dan mag hij alleen maar STAAN op de de weg, of naar een keuringsststion rijden

vanaf 16 november zou dus foute boel kunnen zijn ( 4 dagen )
tenzij bij een controle tussen die tijd dat de auto wel rijd,

maar wat ik ook vaak merk dat men voor de vervaldatum op het keuringsformulier de datum van de vorige keuring leest, ;;-)
die is anders dan de vervaldatum ( rechtsboven op het formulier )

maar ik wil de vreugde niet bederven, hij kan alsnog komen :(
men kan morgen nog uitdraaien welke auto's vorige week de APK langer dan 2 maanden verlopen was, :shock:
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Apk keuring te laat



Bericht door @3 »

Het voertuig mag 2 maanden na het verstrijken van de APK datum op de weg blijven staan. Je mag er dan niet mee rijden anders dan op dezelfde dag van de APK keuring.
Na deze 2 maanden komt de CJIB fanmail waarna je nog steeds aan je verplichtingen dient te voldoen.
Ben je voor 20 november en na 16 september nog op de foto gezet bij een verkeerslicht of snelheidsovertreding dan kan je ook nog eens een boete tegemoet zien voor het met verlopen APK gebruik maken van de openbare weg.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
reiziger
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 20 okt 2006, 19:35
Locatie: Heeten

Re: Apk keuring te laat



Bericht door reiziger »

Ik weet niet waar jullie die twee mnd vandaan halen , maar ik was al aan de beurt na 2 weken overschrijding .
Ik wachtte nog op een onderdeeltje. Nu weet ik dat je ook al 2 mnd voor de afloopdatum al mag laten keuren ,maar ja ik laat nog wel eens iets tot op het laatst staan.Dus eigen schuld.
Volgens de keurmeester hangt er maar net vanaf wanner de rdw, de bestanden kontroleert.
Wij camperen met buscamper fiat ducato 2.3 jtd
2004 met tricano inbouw.

Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
senator-holland
Berichten: 105
Lid geworden op: di 04 sep 2012, 10:24
Locatie: Hoge Veluwe

Re: Apk keuring te laat



Bericht door senator-holland »

reiziger schreef:.
Volgens de keurmeester hangt er maar net vanaf wanner de rdw, de bestanden kontroleert.
ze draaien 1x in de zoveel tijd een controle. dus bovenstaande is juist uit eigen ervaring. dit is willekeur in tijd en postcode gebied.
Karmann missouri 635SL
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Apk keuring te laat



Bericht door Kees2 »

4. Keuringsplichtige voertuigen

De volgende voertuigen zijn uitgezonderd van de keuringsplicht:

- motorrijtuigen en aanhangwagens waarvan de datum van de eerste toelating ligt voor 01-01-1960, met uitzondering van bussen, taxi’s en ambulances en VLG (vervoer gevaarlijke stoffen over land).
- driewielige motorrijtuigen waarvan de ledige massa niet meer dan 400 kg bedraagt
- voertuigen die een kenteken voeren bevattende de lettergroep AA, CD of, CDJ;
- voertuigen die een kenteken voeren bevattende de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers;

- voertuigen die een kenteken voeren dat twee groepen van twee cijfers bevat en de lettergroep ZZ of de enkele letter A, E, H, K, L, N, P, S, T, V, W of X;
- voertuigen waarvoor een tijdelijk kentekenbewijs is afgegeven in afwachting van de definitieve goedkeuring, waarna het definitieve kentekenbewijs wordt afgegeven. Deze tijdelijke kentekenbewijzen worden afgegeven voor voertuigen waarbij bij toelating niet of op termijn kan worden vastgesteld of dat voertuig al dan niet voldoet aan de eisen voor toelating. Dit kentekenbewijs bestaat alleen uit een deel I A dan wel deel I;

- voertuigen op de dag dat zij door de RDW, de Politie of de Koninklijke Marechaussee worden onderzocht in verband met de afgifte, teruggave of de wijziging van het kentekenbewijs;
- rijdende werktuigen, waarbij op het kentekenbewijs melding wordt gemaakt dat het voertuig is uitgezonderd van de keuringsplicht;
- voertuigen op de dag waarop het voertuig aan een APK-keuring wordt onderworpen;
- voertuigen die behoren tot de bedrijfsvoorraad zoals bedoeld in artikel 62 van de Wegenverkeerswet 1994.

Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden nadat het keuringsplichtig is geworden of twee maanden nadat de geldigheidstermijn van het keuringsbewijs is verstreken op de weg staan zonder dat voor het voertuig een geldig keuringsbewijs is afgegeven.

maar als je betrapt word op rijden in die twee maanden ben je alsnog de klos :!:
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Apk keuring te laat



Bericht door Kees2 »

reiziger schreef:Ik weet niet waar jullie die twee mnd vandaan halen , maar ik was al aan de beurt na 2 weken overschrijding .
Ik wachtte nog op een onderdeeltje. Nu weet ik dat je ook al 2 mnd voor de afloopdatum al mag laten keuren ,maar ja ik laat nog wel eens iets tot op het laatst staan.Dus eigen schuld.
Volgens de keurmeester hangt er maar net vanaf wanner de rdw, de bestanden kontroleert.
als het zo is als je zegt kun je bezwaar maken, tenzij de auto gebruikt is tussen door
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Apk keuring te laat



Bericht door Vopper »

senator-holland schreef:
reiziger schreef:.
Volgens de keurmeester hangt er maar net vanaf wanner de rdw, de bestanden kontroleert.
ze draaien 1x in de zoveel tijd een controle. dus bovenstaande is juist uit eigen ervaring. dit is willekeur in tijd en postcode gebied.
Inderdaad willekeur, in de jaren 1999 t/m 2005 in een oldtimer jeep gereden (die toen nog onder APKplicht viel) zonder geldige APK, nooit iets gehoord.
De volgende eigenaar had hem gelukkig geschorst, want enige maanden na de verkoop was er een Apk razzia onder de oldtimers en velen hebben toen een bekeuring gekregen.

gr. Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Plaats reactie