Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Mickel Moen »

Als we met de camper weg zijn, willen we niet te veel gedoe met koffiezetten. Daarom gebruiken we voor op reis oploskoffie.

Nu was ik op het Belgische camperforum al eens de tip tegengekomen, dat je in een 3 kops Bialetti percolator met koffiepads ook goed koffie kan zetten. Deze dus:

Afbeelding

Afbeelding

Het voordeel van koffiepads is natuurlijk, dat je die zo in de afvalzak kiepert en je geen geknoei hebt bij het vullen.

Het idee bleef hangen en vandaag daar eens in gedoken. Ik had bijna al een nieuwe besteld en twijfelde tussen de 3 kops en de 4 kops. Om toch eens te ervaren of het ook werkt met pads, eerst maar eens in de kringloopwinkel gekeken. En ja hoor, daar kon ik een mooie roestvrijstalen Bialetti Musa op de kop tikken. Hij schroefde wat lastig, dus ik kon'm voor € 2,-- meenemen. (Nieuw ± € 30,--)
Ding was zo te zien niet of vrijwel niet gebruikt.

Afbeelding

Thuisgekomen meteen geëxperimenteerd.

Nu is 4 kops eigenlijk 2 kops, want die 4 is volgens de Italiaanse maatvoering. In deze percolator gaat maximaal 200ml water. Je zet er dus twee bakjes koffie mee.

In het zeefje passen inderdaad de koffiepads. Eerst geprobeerd met twee pads. Was wat slappe koffie. Toen met 3 pads. Dat was eigenlijk wat te veel van het goede. Echt een straffe espresso. Het beste is uiteindelijk 2 pads, die je er niet te ver in drukt, en waarbij je de laatste vlak met de bovenrand van het filter houdt. De eerste keer had ik de twee pads er dus te diep ingedrukt.

Deze gaat dus voortaan ook mee in de bus.

Zie ook: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... ie#p224539
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 10 jun 2012, 15:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: Koffie zetten met pads en een percolator



Bericht door Icebox »

Dat dit met pads kon wist ik niet! Het is dat wij al een handig ding hebben maar dit is (voor ons) zeker een goed alternatief (mocht de onze ooit sneuvelen).
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Koffie zetten met pads en een percolator



Bericht door bently »

Een héél goed alternatief voor een lekker bakje kofiie : Dessert van Douwe Egberts.
Voorheen waren het de pads ( kleintje koffie, gebruikten we al jaren ) en nu http://www.douwe-egberts.be/nl/Products ... ssert.aspx
Bij produkten op vacuum klikken ! Zijn pads incl.houder.
Beetje water koken en opgieten > klaar !

Groeten, Henk Geurts
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Koffie zetten met pads en een percolator



Bericht door Kees2 »

ook eens met pads geprobeerd, bij mij was het een ramp,
toen de koffie maar uit de pad zonder filterpapier er in dat ging prima ook de maling was goed,
en omdat pads overal wel te koop zijn kan het wel een optie zijn
zonder papier bij mij goede koffie, met papier niet te z**pen en de dubbele koffie nodig,
ik heb als ik het goed heb een 6 kops ( twee behoorlijke koppen koffie )
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Koffie zetten met pads en een percolator



Bericht door Mickel Moen »

Voor zover ik weet is de 6 kops te groot voor de pads. Dus wat dat betreft kan het kloppen dat die geen goede koffie levert met pads.

Het filter van de 6kops heeft een diameter van 55mm
Afbeelding

De 3 en 4 kops respectievelijk 49 en 50 mm.

AfbeeldingAfbeelding

Op het Belgische forum wordt de 3 kops alleen als geschikt genoemd. Daar gaat het om de Moka express.
De Musa die ik heb, is een 4 kops. In filtermaat dus maar een verschil van 1 mm. Het verschil in inhoud filter ben ik wel benieuwd naar. Ik weet overigens niet in hoeverre dit van invloed is, maar ik vermoed van wel.

http://www.koffiecenter.nl/category/155 ... letti.html
http://www.bialettistore.nl/espresso-potjes/
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Mickel Moen »

De ultieme gebruiksaanwijzing voor koffie maken in een Bialetti.
http://stumptowncoffee.com/guide/moka-pot/#" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Gino608D »

Om twee fatsoenlijke koppen koffie te maken heb ik de 6 kops variant. Ik gebruik echte espresso koffie. Ik vind het gedoe wel meevallen. Overigens smaakt die koffie vele malen beter dan van die pads, maar dat is persoonlijk.

Ik maal zelfs de espressebonen met de hand, maar ik begrijp dat dit voor de topicstarter iets teveel werk zal zijn. Je kan natuurlijk ook gemalen espresso koffie kopen. Het even uitspoelen na gebruik valt wel mee. Dat moet je ook als je de pads hebt gebruikt.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Kees2 »

ik normaal gebruik gemalen espresso koffie, maar toch een keer pads geprobeerd, zonder papiertje erom kreeg ik goede koffie,
terwijl ik de koffie die uit de pad apparaten komt niet te pruimen vind :sick:
wel gingen de pads er redelijk strak in, maar het is dus mm werk :-B

en het gedoe valt ook wel meer ;;-)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Mickel Moen »

Kamperen is compromissen maken.

Waar het hier om gaat, is het experiment om lekkere koffie te maken met een Bialetti en pads. Natuurlijk geeft vers gemalen koffie van een exelent soort/merk op de juite wijze gezet het beste resultaat.

Afbeelding
http://stumptowncoffee.com/guide/moka-pot/#" onclick="window.open(this.href);return false;

Waar het mij dus omgaat is het gemak in relatie met de smaak. Pads hebben het voordeel van makkelijk meenemen, gebruiken en weggooien.

Zetten met heet water zoals in de link hierboven gemeld geeft een goed resultaat. Dat hete water is ook geen probleem. Voor de oploskoffie koken we altijd voldoende water en gieten dat dan in een thermosfles.

De pads is het compromis. In mijn 4 kops Bialetti:

3 pads: espresso op de Bialetti wijze.
2 pads: gewone koffie
1 pad: slappe koffie

Met 3 pads haal je het maximale uit de koffie is mijn ervaring nu.

De oplossing: Met 3 pads zetten. Koffie aanlengen met heet water tot de juiste smaak, geeft 2 royale koppen lekkere koffie.

Nu nog wat experimenteren met de diverse smaken en merken.

DE-espresso geeft een krachtige ietwat bittere smaak. Het bittere zou wel eens kunnen komen, door het papier van deze DE-pads. Dat lijkt fijner en dichter. Ik had het idee, dat het ook langer duurde, voordat al het water er doorheen was.

Mokka van de Hema. Aangelengd met heet water tot een mooie volle kop. Mooie in balans zijnde koffie. Niet te sterk. Niet uitgesproken. Mij vrouw vindt het echter nog wel te sterk. Voor haar kan er dus nog meer heet water bij.

Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Marius HRL »

Wij gebruiken losse (espresso)koffie in onze caffetière, tussen twee filterrondjes, gesneden uit koffiefilters.
Geeft lekkere koffie en schoonmaken gaat simpeler.
Alleen als de gehele zeefhouder gevuld is met koffie, krijg je de hoge druk, die nodig is. Een losse pad en halfvol koffie leidt ertoe dat de koffie gaat drijven.
Vooraf invochten van de koffie in de zeefhouder leidt tot sterkere koffie.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Starline 660 »

Waarom is kamperen compromissen maken met koffie?
Gewoon u een kwestie van smaak, ik hou gewoon van een lekker normaal filter bakkie :-B
Dus gewoon via de omvormer de koffiepot aan, niks Senseo of andere shit :shock: maar dat is mijn smaak natuurlijk!

Een niet echte koffieleut drinkt al die moderne drek :-B
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Marius HRL »

Ik vind koffie uit m'n cafetière beslist geen compromis. Ik ken diverse mensen die zo'n ding ook thuis benutten!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Jvdberg

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Jvdberg »

Je wilt geen gedoe met koffie zetten, dan kan dit idd een oplossing zijn.

Persoonlijk neem ik een goede thermoskan en een los filter er boven op, koffie in het filter , heet water er op en je hebt, voor mij goede koffie.
Kun je later nog een bakkie nemen uit je thermosfles :thumbup:
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Koffie zetten met pads en een Bialetti percolator



Bericht door Mickel Moen »

Beste mensen,
Bedankt voor de reacties.

Met een filter koffie op de camping maken heb ik al 30 jaar gedaan. Het gaat er hier niet om, wat allemaal kan. Ik kan een aangepaste Senseo meenemen, ik kan een cafetiere van Bodum meenemen. Ik kan losse koffie in de Bialetti doen..... kan allemaal.

Waar het hier omgaat, is dat ik uitzoek of de tip op het Belgische forum opgaat en of de combinatie Bialetti koffiepads tot lekkere koffie leidt.

Wordt vervolgd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie