Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Als ie op de trekhaak gemonteerd is, is het wel een aanhanger?
Bert
Bert
- Peter LMC
- Berichten: 10210
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Er zijn wel meer dingen foutief gemonteerd aan/op die lichtbalk.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15367
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Tsja, er zijn nog steeds mensen die zich een specialist blijven noemen en toch, strijk en zet, zaken verkeerd doen of nalaten.
Het blijft, schijnbaar, een heet hangijzer.
Een paar jaar geleden maakte ik een opmerking bij de achterlichten van een, bijna, nieuwe camper. Deze had driehoekige reflectoren ingebed in het achterlichtglas. Scheen gewoon te mogen terwijl ik een andere mening ben toegedaan.
De discussie begint hier.
Dat was dus in 2014. Johan78 meldt dat het, sinds 3 jaar (dus 2011) wel toegestaan was. Ik heb daar destijds naar gezocht en niets gevonden. Echter de onderstaande richtlijnen zijn van 2015. Het lijkt mij dus erg vreemd dat het eerst niet mag, dan een paar jaar wel en daarna weer niet.
Het excuus, dat het een drager is en als lading gezien moet worden doet niets af aan het feit dat de, in het oog vallende verlichting en reflectoren, juist moeten zijn.
Nog meer jammer is, dat iemand gewoon star zijn eigen gelijk blijft houden en die driehoeken monteert terwijl het simpel is op te lossen door er een andere vorm op te zetten. Alle discussie, oponthoud etc is dan uitgesloten.
http://carrosserie.nl/images/brochures/ ... 16.def.pdf
Het blijft, schijnbaar, een heet hangijzer.
Een paar jaar geleden maakte ik een opmerking bij de achterlichten van een, bijna, nieuwe camper. Deze had driehoekige reflectoren ingebed in het achterlichtglas. Scheen gewoon te mogen terwijl ik een andere mening ben toegedaan.
De discussie begint hier.
Dat was dus in 2014. Johan78 meldt dat het, sinds 3 jaar (dus 2011) wel toegestaan was. Ik heb daar destijds naar gezocht en niets gevonden. Echter de onderstaande richtlijnen zijn van 2015. Het lijkt mij dus erg vreemd dat het eerst niet mag, dan een paar jaar wel en daarna weer niet.
Het excuus, dat het een drager is en als lading gezien moet worden doet niets af aan het feit dat de, in het oog vallende verlichting en reflectoren, juist moeten zijn.
Nog meer jammer is, dat iemand gewoon star zijn eigen gelijk blijft houden en die driehoeken monteert terwijl het simpel is op te lossen door er een andere vorm op te zetten. Alle discussie, oponthoud etc is dan uitgesloten.
http://carrosserie.nl/images/brochures/ ... 16.def.pdf
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- djurre1980
- Berichten: 949
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Nee, geen terrein rijden.
En nee, niet om waterpas te zetten, gewoon omdat ik het leuk vind staan en van gadgets hou.
En ja, ze worden serieus ook voor campers verkocht
Overigens reageert hij wel precies hoor, als ik iets scheef sta zie je dat aan de landmeter.
- djurre1980
- Berichten: 949
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Hoe kan dat er nou zomaar vanaf vallen?Sandor Gora schreef: ↑di 09 jul 2019, 21:14Afgelopen reis eerst het linker-, later het rechterkapje van de zijmarkeringslichten verloren.
Het zit toch geschroefd?
Schroefjes gewoon los getrilt?
Je kan ze de volgende keer ook met lockbond borgen.
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Afvoer van gootsteen bakje vervangen door eentje met sifon. Bij de Wit ter plekke ingebouwd, want als niet goed mocht ie terug. Maar hij past.
Moet wel een modificatie aan de bestekbak #zaag
Ik had twee verschillende rafters. In de schadebak eentje gevonden met dezelfde lengtes als een van de oude..
Moet wel een modificatie aan de bestekbak #zaag
Ik had twee verschillende rafters. In de schadebak eentje gevonden met dezelfde lengtes als een van de oude..
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Hoofdnoorman schreef: ↑wo 10 jul 2019, 11:50Tsja, er zijn nog steeds mensen die zich een specialist blijven noemen en toch, strijk en zet, zaken verkeerd doen of nalaten.
Nog meer jammer is, dat iemand gewoon star zijn eigen gelijk blijft houden en die driehoeken monteert terwijl het simpel is op te lossen door er een andere vorm op te zetten. Alle discussie, oponthoud etc is dan uitgesloten.
djurre1980 schreef: ↑di 09 jul 2019, 22:41Dit valt wel weer een beetje in de categorie onzinnige gadgets...maar dat zijn de leukste:
Ik heb een landmeter geïnstalleerd, worden ook voor campers verkocht.
(...)
Ik vond het wel mooi bij het industriële uiterlijk van de camper passen.
Ik vind dat ook leuk
... maar krijg helaas vaak geen toestemming daarvoor van TOTMBO
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- plotterwelt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 06 apr 2019, 10:23
- Locatie: Oss
- Sandor Gora
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
- Locatie: Vlaardingen
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Djurre, ze zaten niet geschroefd. Het kapje clickt op een plastic armpje in het armatuur. Die armpjes waren afgebroken en dan hobbel je die kapjes er blijkbaar zomaar af. Die schroeven heb ik er nu zelf ingezet.djurre1980 schreef: ↑wo 10 jul 2019, 12:20Hoe kan dat er nou zomaar vanaf vallen?Sandor Gora schreef: ↑di 09 jul 2019, 21:14Afgelopen reis eerst het linker-, later het rechterkapje van de zijmarkeringslichten verloren.
Het zit toch geschroefd?
Schroefjes gewoon los getrilt?
Je kan ze de volgende keer ook met lockbond borgen.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15367
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
plotterwelt schreef: ↑wo 10 jul 2019, 18:39Alle ARLI dragers hebben driehoeken .
Laat ze ook lekker zitten
Mvg Johan
Groot gelijk Johan.
Gewoon laten zitten. Je was in ieder geval gewaarschuwd en, mocht je er ooit problemen mee hebben (hetgeen ik zelf eigenlijk niet zo verwacht), zal je de kosten toch zelf moeten dragen. Arli heeft in ieder geval op schrift dat het jouw eigen keus is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Vandaag de met rubber gedempte radiateur steunen vervangen van mijn Hymer Tramp Ducato 2.8 idTD.
De rubbers waren vergaan en twee nieuwe steunen gekocht bij de Fiat dealer.
De betreffende radiatorsteun heeft van Fiat dit nummer:
1321001080-001
Het loshalen is geen probleem. Er zit wat in de weg, zoals het stuurbekrachtigingsvloeistoftankje, maar dat schroef je even los van chassis.
Het loshalen van de bouten gaat prettig met een ratelsleutel. Eerst de ene steun loshalen en dan direct door de nieuwe steun vervangen.
Dat plaatsen van die nieuwe steun gaat niet zonder slag of stoot. Het rubber is nog sterk en veerkrachtig, waardoor het gat in het chassis niet op gelijke hoogte zit met de steun.
Eerst de steun op de radiateur monteren en dan de steun zo ver naar beneden drukken, dat de andere bout, door de verticale poot van de steun, in het chassis kan worden geschroefd.
Dat doe je door stevig de radiateur steun naar beneden te drukken, met een houten balkje, totdat het gat in de steun correspondeert met het schroefgat in het chassis, met de hand de bout erin draaien, daarna met de sleutel aandraaien en klaar, hij zit!
De draad van losgemaakte bouten voorzie ik standaard van wat kogellager vet, zodat ze de volgende keer makkelijk weer los te draaien zijn
Je kunt duidelijk op de laatste foto zien, dat de rubbers van de steunen versleten zijn. Logisch want de temperatuur onder de motorkap loopt aardig op. Het rubber droogt gewoon uit.
Sent from my iPhone using Tapatalk
De rubbers waren vergaan en twee nieuwe steunen gekocht bij de Fiat dealer.
De betreffende radiatorsteun heeft van Fiat dit nummer:
1321001080-001
Het loshalen is geen probleem. Er zit wat in de weg, zoals het stuurbekrachtigingsvloeistoftankje, maar dat schroef je even los van chassis.
Het loshalen van de bouten gaat prettig met een ratelsleutel. Eerst de ene steun loshalen en dan direct door de nieuwe steun vervangen.
Dat plaatsen van die nieuwe steun gaat niet zonder slag of stoot. Het rubber is nog sterk en veerkrachtig, waardoor het gat in het chassis niet op gelijke hoogte zit met de steun.
Eerst de steun op de radiateur monteren en dan de steun zo ver naar beneden drukken, dat de andere bout, door de verticale poot van de steun, in het chassis kan worden geschroefd.
Dat doe je door stevig de radiateur steun naar beneden te drukken, met een houten balkje, totdat het gat in de steun correspondeert met het schroefgat in het chassis, met de hand de bout erin draaien, daarna met de sleutel aandraaien en klaar, hij zit!
De draad van losgemaakte bouten voorzie ik standaard van wat kogellager vet, zodat ze de volgende keer makkelijk weer los te draaien zijn
Je kunt duidelijk op de laatste foto zien, dat de rubbers van de steunen versleten zijn. Logisch want de temperatuur onder de motorkap loopt aardig op. Het rubber droogt gewoon uit.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onderzoek alles, behoud het goede.
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
dat soort rubbers en b.v.ook de rubberringen van de uitlaatophanging spuit ik altijd in met bisonkitspray, na elke keer laten drogen en dan weer eens inspuiten, dat een keer of 3 -4, dat geeft een dichte veerkrachtige laag , wat uitdrogen tegen gaat.
heb ik overgehouden uit de machinisten tijd bij de marine, de motorsteunen van de diesels werden ook zo behandeld , en gingen dan beduidend langer mee.
(1968 , mijnendienst vlissingen, kpl machinist)
jos
heb ik overgehouden uit de machinisten tijd bij de marine, de motorsteunen van de diesels werden ook zo behandeld , en gingen dan beduidend langer mee.
(1968 , mijnendienst vlissingen, kpl machinist)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
Dank Jos, ik heb er nog een rest kogellagervet opgesmeerd, maar dit onthoud ik.Kroppie schreef:dat soort rubbers en b.v.ook de rubberringen van de uitlaatophanging spuit ik altijd in met bisonkitspray, na elke keer laten drogen en dan weer eens inspuiten, dat een keer of 3 -4, dat geeft een dichte veerkrachtige laag , wat uitdrogen tegen gaat.
heb ik overgehouden uit de machinisten tijd bij de marine, de motorsteunen van de diesels werden ook zo behandeld , en gingen dan beduidend langer mee.
(1968 , mijnendienst vlissingen, kpl machinist)
jos
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onderzoek alles, behoud het goede.
Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?
De camper maar eens gewogen......
toch viel het me mee, volle watertank (120l) /boiler/ dieseltank,
99% bagage er in voor de zomervakantie.
2 fietsen, 2 supboards , en voor de rest kijken we niet op een kilo met inpakken....
3640 kilo, met ons twee daarbij en de laatste kleine dingen morgen halen we de 3800 kilo (net) niet.
Dus ja, te zwaar , maar met lege watertank/boiler kan er zo nog 140kg. vanaf....
volgende camper wordt een C-rijbewijs ( heb het rijbewijs al )
volgens mij kan ik deze camper niet opwaarderen ( geen maxi chassis )
toch viel het me mee, volle watertank (120l) /boiler/ dieseltank,
99% bagage er in voor de zomervakantie.
2 fietsen, 2 supboards , en voor de rest kijken we niet op een kilo met inpakken....
3640 kilo, met ons twee daarbij en de laatste kleine dingen morgen halen we de 3800 kilo (net) niet.
Dus ja, te zwaar , maar met lege watertank/boiler kan er zo nog 140kg. vanaf....
volgende camper wordt een C-rijbewijs ( heb het rijbewijs al )
volgens mij kan ik deze camper niet opwaarderen ( geen maxi chassis )
Groet,
Rob
Rob