Aankoop advies Iveco Mobilvetta

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
bergstel
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 21:11
Locatie: RETIE

Aankoop advies Iveco Mobilvetta



Bericht door bergstel »

tijdens onze zoektocht naar een geschikte camper zijn we tegen een 95er Mobilvetta gestoten die aantrekkelijk geprijst lijkt....

op Iveco Turbo Daly chassis 2.5ltr / 120pk / 150.000km

voorafgaande aan bezichteging en proefrit natuurlijk de volgende vraag...

Waar op letten.. Wat zijn de bekende zwakke punten van deze combinatie. Bekende problemen en kwaaltjes..

Alvast bedankt voor jullie reactie...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Iveco is de vrachtwagen divisie van Fiat. Met de Daily is niks mis. Robuust en zeer betrouwbaar.
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland



Bericht door Micha »

Zoals De Jonckheer al schreef: de Iveco is de vrachtwagendivisie van Fiat. Maakt wellicht meer geluid dan je lief is. Bovendien is de veel gebruikte dubbelluchtversie aan de zware kant met als gevolg beperkter laadvermogen. Mobilvetta bouwde voorheen de lichtere campers op Fiat tegen een (ook in Italië) concurrerende prijs. De kwaliteit van die campers hield constructief gezien niet over. De combinatie met Iveco verraadt een steviger opbouw. Zoals bij aankoop van alle (vooral wat oudere) campers: controleer of laat controleren op vocht (van buitenaf en van binnenuit), verreweg de grootste vijand van elke camper.

Met vriendelijke groeten,
Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

De iveco daily 35/12 is een betrouwbaare wagen, de 2500td is een zeer betrouwbaar blok. kan met gemak (mits goed onderhoud) 3 ton draaien :D
En vocht is inderdaad een punt bij een camper, alles staat of valt of hij binnen heeft gestaan of buiten.
Kijk goed naar de voorrand onder het raam, daar willen ze wel eens roesten.

grt van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek



Bericht door mcn »

Ik heb in de jaren '90 dagelijks op een TurboDaily gereden, dit was dan wel een koelbakwagen. Het betrof een terug gekeurde 4.9/12 naar 3.5t
Altijd flink beladen gereden en heel hard mee gereden. (120km/h met aanhanger; fluitend) In drie jaar tijd er bijna 300.000km gereden (met 2 wagens), zonder noemenswaardige problemen. Alleen wel wekelijks olie peilen en nu en dan een litertje bijvullen.

Op een gegeven moment was het tijd voor een andere, van alles proefgereden; Daf 400, vw lt, mb 410, mitsubitsi canter, een Ducato met tandemas etc, etc.
Het was allemaal wat minder degelijk dan een Daily en ouderwetser!
Een van de Daily's was overigens na twee jaar al wel wat aan het roesten, motorkap en spatbordranden...
Swieber
Berichten: 422
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 11:04



Bericht door Swieber »

Goedenavond

Iveco is een goede keus :)
Iveco is een verzamelnaam voor heel wat diverse merken die begin jaren 90 zijn samengesmolten.
Waaronder, ik noem er een paar... Fiat, Magirus Deutz, OM, Unic, Pegaso, Ford.
Mede daardoor kun je er overal mee naartoe. Waaronder een wereldwijd dealernetwerk.
Ze hadden toen 3 motorvarianten. Een ongeblazen versie met 80 pk een turbo uitvoering met 100 pk en een intercooler met 120 pk.
Je kon de Daily toen kopen van 3 tot 6 ton.
Het leuke is dat je de drie ton uitvoering kon opkeuren tot 6 ton.
En de 6 ton uitvoering kon terugkeuren naar 3 ton..
Dan kreeg je gewoon een enkellucht achterasje met een (spek) veer pakket.
De bestelwagens hadden een 3 mm chassis, en de Chassis cabine had een 4 mm shassis...... Onverwoestbaar. :D

Pas alleen op voor je laadvermogen. :oops:
Heb er een in overijssel zien staan met een ledig gewicht van 3350 kg.
Dan mag je vriendin niet meer hebben dan maatje 34 :oops:

Groetjes van Swieber Rinus
Gebruikersavatar
Paulo
Berichten: 684
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 20:27
Locatie: Noord-Holland



Bericht door Paulo »

Swieber schreef:Goedenavond

Iveco is een goede keus :)
Iveco is een verzamelnaam voor heel wat diverse merken die begin jaren 90 zijn samengesmolten.
Waaronder, ik noem er een paar... Fiat, Magirus Deutz, OM, Unic, Pegaso, Ford.
Mede daardoor kun je er overal mee naartoe. Waaronder een wereldwijd dealernetwerk.
Ze hadden toen 3 motorvarianten. Een ongeblazen versie met 80 pk een turbo uitvoering met 100 pk en een intercooler met 120 pk.
Je kon de Daily toen kopen van 3 tot 6 ton.
Het leuke is dat je de drie ton uitvoering kon opkeuren tot 6 ton.
En de 6 ton uitvoering kon terugkeuren naar 3 ton..
Dan kreeg je gewoon een enkellucht achterasje met een (spek) veer pakket.
De bestelwagens hadden een 3 mm chassis, en de Chassis cabine had een 4 mm shassis...... Onverwoestbaar. :D

Pas alleen op voor je laadvermogen. :oops:
Heb er een in overijssel zien staan met een ledig gewicht van 3350 kg.
Dan mag je vriendin niet meer hebben dan maatje 34 :oops:

Groetjes van Swieber Rinus

Beste Swieber,

Prima informatie :wink:


Paulo :lol: :lol: :lol:
Tob niet, 't komt toch anders.......
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son



Bericht door Marinus »

Zo zie je maar hoe goed die motoren van de Fiat Ducato zijn.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door vanHooltje »

Ja fiat ducato heeft goede motoren Marinus :D

Maar ik moet je er wel op wijzen dat iveco blokken een heel anderre motor is als dat van een ducato :shock:

grt van Hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son



Bericht door Marinus »

Inderdaad Van Hooltje, ik heb me (gedeeltelijk) vergist.
Alleen de motorblokken die in de Fiat Ducato 2.8 liggen zijn wel dezelfde als de motoren van de IVECO Daily.

Onderstaand een nieuwsbrief van Fiat uit april 1998.

Citaat: "De IVECO 8140-vrachtautomotor passeert het productietotaal van 2.500.000 stuks.

De productie van de Iveco 8140-motor heeft de belangrijke mijlpaal van 2.500.000 stuks bereikt. De productie begon midden jaren ’70 met een turbo 2,5 liter, indirect ingespoten diesel. Deze 8140-motor werd voor het eerst toegepast in de Iveco Daily in 1977. Echter het succes van de 8140-motor was niet beperkt door gebruik alleen in de Iveco Daily, als een atmosferische versie werd hij ook toegepast in de Fiat 131 en 132 auto’s van 1978, en de Fiat Argenta in 1983.

In 1984 werd de 8140-motor voorzien van een directe inspuiting en werd zo 's werelds eerste kleine, high-speed, turbo, direct ingespoten diesel.
Deze motor, met 103 pk werd in 1992 geïntroduceerd in de TurboDaily. In 1989 werd de 8140-motor met turbocompressor uitgebreid met een intercooler, welke 116 pk leverde.

In de huidige 2.8 liter versie produceert deze meest krachtige 8140-motor 122 pk, een stijging van 70 procent ten opzichte van de oorspronkelijke 72 pk van de indirecte ingespoten versie.

Tevens is ook de productie in de vestiging in Foggia in iets meer dan twee decennia verdubbeld van zo’n 100.000 stuks in de jaren ‘70 tot zo’n 200.000 stuks in de jaren ‘90. Deze 8140-motoren worden niet alleen gebruikt in Daily en TurboDaily, grote aantallen worden ook gebruikt in de Fiat Ducato, de nieuwe Renault Master Van en de Renault VI Messenger. Andere versies van deze motor worden ook verkocht door Iveco-AIFO voor gebruik in de industriële en maritieme sectoren.

Het grootste potentieel echter ligt buiten de Europa dankzij joint ventures in China, Oekraïne en Brazilië. Een joint venture tussen Iveco en de Chinese Yuejin Motor Group, zal naar verwachting leiden tot een productie van zo’n 80.000 8140-motoren per jaar.

Iveco heeft ook twee partners in de Oekraïne, KRAZ en Motor Sich. Het doel is om daar jaarlijkse 12.000 eenheden te produceren. In Brazilië heeft Iveco een joint venture met Fiat Auto om zowel de Fiat Ducato als de Iveco Daily te produceren. De productie in de fabriek in Sete Lagoas is gepland op 30.000 eenheden per jaar.

Nieuwsbrief in april 1998."
Gebruikersavatar
bergstel
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 21:11
Locatie: RETIE



Bericht door bergstel »

Beste forumers..bedankt voor de uitvoerige antwoorden..

We zijn deze ochtend de Camper gaan bekijken... En moet zeggen dat we in zekere maten wel overtuigd geraakt zijn van de kwaliteit van de combinatie Mobilvetta met Iveco. Met andere woorden..... zeer waarschijnlijk zal het voor ons wel een Mobilvetta worden.

Alleen niet deze ;-)
De eigenaar van de camper is er in het verleden niet erg zuinig mee omgesprongen. Erg veel deuken in de buiten beplating waarbij enkele zelf scherp waren en zelfs de buitenhuid doorboort hadden. Ook in de polyesther koof zat een gaatje ter grootte van een 10 cent munt welke met stopverf was dicht gestopt.

Diverse hoekstukken en lijsten waren er in het verleden afgereden of stuk gereden. Vervolgens met siliconen kit terug geplakt of met popnagels vastgemaakt waarna met de kwast vlug overschilderd....

Dit alles zou, met de nodige vrijetijd wel weer te herstellen zijn... maar deed ons niet echt geruststellen voor wat betreft de verdere omgang met de camper ( onderhoud enzo ) door de eigenaar....

We gaan dus gewoon op zoek naar de volgende.....

Nogmaals dank voor jullie reactie..

Ps.... Mocht er iemand na het lezen van bovenstaand geintereseerd zijn dit deze relatief gunstig geprijste hobby object. Laat even weten dan zal ik je de contactgegevens geven...
Gebruikersavatar
Cargootje
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 nov 2008, 16:27
Locatie: Sint-Amandsberg (B - Gent)



Bericht door Cargootje »

bergstel schreef:Beste forumers..bedankt voor de uitvoerige antwoorden........ Alleen niet deze ;-) De eigenaar van de camper is er in het verleden niet erg zuinig mee omgesprongen......... maar deed ons niet echt geruststellen voor wat betreft de verdere omgang met de camper ( onderhoud enzo ) door de eigenaar.......
:P Wij hebben 13 jaar (ongeveer 125.000 km) gereden met een Euroyacht 175L Mobilvetta (integraal) op chassis Iveco 40.12, 2,8 ltr, 116 pk. Zijn daar altijd zéér tevreden over geweest qua motorisatie en afwerking van de camper. Een nadeeltje, de motor maakte toen meer lawaai dan de huidige versies. Véél succes met jullie zoektocht :lol: Groetjes, :bow: Raf.
Het delen van kennis is een oeroude gave. Afbeelding
"Een genie, dat is het verstandelijk tekort van een eeuw, dat gecompenseerd wordt in 1 man (vrouw)". Dixit : Bertus Aafjes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

mijn vader heeft ook een mobilvetta euroyacht gehad en nu een Hymer B zoveel. Hij verlangt terug naar de Mobilvetta.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
RobA33
Berichten: 13
Lid geworden op: di 15 nov 2016, 17:54

Re: Aankoop advies Iveco Mobilvetta



Bericht door RobA33 »

Ben ook aan het kijken naar een mobilvetta (2002), met iveco , maar waarom zijn er zo weinig mobilvetta campers in nederland en evt duitsland
Plaats reactie