Laden van calcium accu's

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Laden van calcium accu's



Bericht door Vodnik »

Op mijn zoektocht naar een solar regelaar voor calcium accu (die ik overigens nog steeds niet gevonden heb!) kwam ik wel de volgende lader tegen:
http://www.ivt-hirschau.de/media/Bedien ... 911002.pdf
De laatste twee pagina's zijn in het nedewrlands.
Wat mij verbaasd is de hoge eindspannig voor calcium (16,5 volt)
Ik weet dat calcium een hogere spannig nodig heeft maar zo hoog??
Int. is overigesn ook om de twee laadkarakteristieken is te vergelijken.

Wat vinden andere techneuten hiervan?


P.
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

In mijn Ford zitten standaard af fabriek, 2 zilver/calcium startaccu's.
De hoogste laadspanning die ik zie is 14.6 Volt van mijn dynamo.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Van welk jaar is je ford?

In de mijne (2008/9) zitten oo calcium accu's, de laadspannig hebi knog niet gemeten, zal ik ook spoedig doen!

Mijn idee is om een ivt MTTP solarregelaar te plaatsen (die ook laad met maximaal 1 ampere als de solar panel onder de accuspannig is!) en als "boost" die specifieke acculader voor calcium accu's als ik aan de paal sta.

Goed of slecht idee??
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Dat is dan een lader met een egalisatiestand. Deze stap in de laadcyclus zorgt
ervoor dat elke cel van de accu goed geladen wordt.
Waarschijnlijk zal de computer van de lader ervoor zorgen dat deze stap slechts
1 op de n-keer wordt uitgevoerd.
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Bertram schreef:..............Waarschijnlijk zal de computer van de lader ervoor zorgen dat deze stap slechts
1 op de n-keer wordt uitgevoerd.
dat klopt als je de laadcurve ziet.

Maar waarom kan ik geen (eventueel MPPT) regelaar vinden die deze optie heeft? Of zoek ik niet goed.
(waarom ik er zo naar zoek komt omdat ik binnen twee jaar m'n banner calcium accu kon vervangen en nmm komt dat door de EBL die onvoldoende laad, maw niet is ingericht voor het laden van calcium accu's)

(nb "geklaagd" bij hymer, geen antwoord. Ook "geklaagd" bij Schaudt en daar de volgende dag een antwoord gekregen echter een beetje ontwijkend. Op de dusseldorf beurs met Schaudt gesproken en met leverancier van exide accus, in beide gevallen ging men niet in op vraag of calcium accu's met een hogere spanning geladen moeten worden)
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Vodnik schreef:Van welk jaar is je ford?

In de mijne (2008/9) zitten oo calcium accu's, de laadspannig hebi knog niet gemeten, zal ik ook spoedig doen!

Mijn idee is om een ivt MTTP solarregelaar te plaatsen (die ook laad met maximaal 1 ampere als de solar panel onder de accuspannig is!) en als "boost" die specifieke acculader voor calcium accu's als ik aan de paal sta.

Goed of slecht idee??
mijn Ford is van 2002.
Deze accu's gebruik ik ook als HH accu.
Sta wel altijd aan de paal om ze op te laden.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16



Bericht door archimedes »

Om ven terug naar "calcium" accus.

Eerstens het "actieve" bestanddeel nl de pasta die de platen vult is is "calcium" accus niet anders dan in die van andere lood-zwavelzuuraccus.
Wat anders is is de loodlegering waaruit het raster dat met de pasta wordt gevuld.
Waar lood te zacht is wordt da in de klassieke batterijen net "antimonium" gelegeerd dat antimonium is verantwoordelijkvoor twee minder plezierige eigenschappen van onze batterijen.
- die gaan ookzonder enige belasting nogal wat spaaning verliezen door eenvoudig te staan.
- die gaan als de spanning oploopt al bij vrij lage spanning gas gaan vormen, dat is reden van waterverlies. Dat effect beperkd de stroomsterkte waamee geladen kan woden.

in "calcium" accus wordt het antimoon in de platen vervangen door calcium - gevolg minder "zelfontlading" engasvorming maar eerst bij hogere spanningen.

Een calciumaccu kan dus evengod met een gewone lader worden geladen, maar met een lader speciaal voor calcium accus kunnen hogere laadstromen worden gebruikt dus meer ladingoverdracht in nminder tijd. Calciumaccus gaan daarbij hogere spanningen aanwijzen zonder te gaan gassen.

Groetjes
Archie
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Coral
Berichten: 2096
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 21:40

Re: Laden van calcium accu's



Bericht door Coral »

Vodnik schreef:Wat mij verbaasd is de hoge eindspannig voor calcium (16,5 volt)
Ik weet dat calcium een hogere spannig nodig heeft maar zo hoog??
Naast mijn standaard systeem met 85AH gel accu heb ik in mijn camper twee calcium accu's type VDC31M van VMF in gebruik. Ze staan overigens niet parallel aan het boordsysteeem . De eerste VDC31M kocht ik ruim 6 jaar geleden , de andere is nu 3 jaar oud.

Voor een goede levensduur werd mij bij aankoop van de eerste accu aangeraden de accu af en toe goed door te laden tot een spanning van ruim boven de 15 volt. Daarvoor heb ik een simpele ongeregelde acculader van Einhell gekocht , de AFN12N . Het ding doet de naam ongeregeld eer aan want ik heb gemerkt dat zijn eindspanning ook zeer afhankelijk is van de grootte van de aangeboden voedingsspanning. Krijgt hij een keurige 230V aangeboden (op campings of camperplaatsen kan dat wel eens anders zijn) dan laadt hij door tot 15.3 volt . Voor 'normale' accu's is het dus een lader die je goed in de gaten moet houden i.v.m. het risico op overladen . Voor calcium accu's blijkt die hoge eindspanning goed uit te pakken .

Mijn twee VDC31M accu's presteren na respectievelijk ruim 6 en 3 jaar nog uitstekend. Ik twijfel er niet aan dat dat mede te danken is aan het af en toe doorladen tot die 15.3 volt . De laadstroom is bij die hoogste spanning van 15.3 volt overigens nog maar enkele tientallen miliamperes.

Calcium accu's hebben dus voor een goede levensduur inderdaad een hogere eindspanning nodig dan andere accu's. Dat die spanning bij jouw lader 16.5 volt blijkt te zijn is dus niet abnormaal. Hij doet dat ook niet zomaar als je de handleiding bekijkt maar , in tegenstelling tot mijn simpele Einhell , op een 'voorzichtige' en gecontroleerde wijze . Er staat : De laadstroom bedraagt 5A +/- 10% tot de spanning 14,7V +/- 0,25V wordt bereikt. Nu wordt de laadstroom voor 30 min. uitgeschakeld. Aansluitend schakelt het apparaat terug in, en laadt nu met een laadstroom van 1,5A verder tot de spanning van de accu 16,5V +/- 0,35V bedraagt.
Als de laad-stopspanning bereikt is, schakelt het apparaat over naar onderhoudsladen
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Coral, bedankt voor je (gebruiks) informatie!
Dat was dus de info waar ik op zat te wachten, een bevestiging wat ik wil doen gebaseerd op ervaring.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 22 sep 2006, 0:23
Locatie: Eindhoven



Bericht door winand »

proostenelectronics heeft ook acculaders die je in een calciumstand kan zetten:

http://www.proostenelectronics.nl/Produ ... /product/1

"De lader heeft instellingen voor: start-. semi-tractie-, gel-, AGM-, Spriral- en calcium- accu's."

De laadspannnig wordt daarmee verhoogd naar 14,8 V, zoals te zien is in de specificaties:

http://www.proostenelectronics.nl/galle ... BC_400.pdf

Ik heb zelf de voorloper van deze LBC412, en ben er erg tevreden over.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2943
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

VMF accu laders / Testers geschikt voor alle type accu's
http://www.wvopzeeland.nl/VMF.jpg
http://www.wvopzeeland.nl/vmf4.jpg
archimedes
Berichten: 827
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 23:16



Bericht door archimedes »

te stellen vraag .... waar en wanneer is de inzet van calciumaccus rendabel?
Archie
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

archimedes schreef:te stellen vraag .... waar en wanneer is de inzet van calciumaccus rendabel?
Archie
Je kan je beter afvragen: waarom geen "gewone" loodaccu's meer? (kijk is wat er tegenwoordig in auto's zit, véé calciumaccus)


Wat laders betreft: volop keuze (nouja . . .) in laders met een calcium stand maar solarlaadregelaars . . . Heb nu gezien dat steca ook een hogere laadspannigsinstelling heeft die voor calcium geschikt is.
(maar ik ga toch voor een echte MPPT regelaar die ook nog laad als de solarspanning onder de accuspanning komt, ook al is het maar met max. 1A.) Én een extra lader om zo af en toe is door te laden (maar daarvoor ga ik eerst de laadspanning van de auto is meten of mischien al hoog genoeg is om door te laden)
Plaats reactie