Draaistoelen in 609D en strengheid eisen voor keuring

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
trui
Berichten: 13
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 20:45

Draaistoelen in 609D en strengheid eisen voor keuring



Bericht door trui »

Hallo,
Ik ben pas nieuw op dit forum. Wij (echtpaar en 2 zonen) overwegen na jaren tent kamperen een camper te bouwen. Ik ben in bezit van klein rijbewijs. De inrichting wordt dus zeer basis.
Wij denken aan een mercedes 609d legerambulance. Ik heb 2 vragen:

Voor de passagiers wil ik stoelen achter rijder en bijrijder plaatsen. De vloer is daar van (volgens mij) multiplex. Hoe bevestig je deze stoelen en welke draaicirkel maken deze stoelen zo ongeveer. Dit laatste met oog op de indeling.

Het bedrijf levert de camper op klein kenteken. Ik wil een minimale uitneembare keuken inbouwen waarop veel buiten gekookt gaat worden met camping gaz. Ook heb de gootsteen met afvoer niet zo nodig. Hoe streng wordt hier naar gekeken bij de RDW?

Ten aanzien van gewicht heb ik begrepen dat de bus leeg zo'n 3000 kg weegt. Met 200 kg inbouw wordt dat dan 3200kg. Dat zou dan betekenen dat er nog 300 kg + 10% van 3500 kg : 350 kg, in totaal dus 550 kg bij mag. Is een 6 tons wagen die is teruggekeurd naar 3500 kg.Klopt dit zo ongeveer?

Met hartelijke groet,

Jon
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Jon,

Je maakt wel een kleine denkfout.
Die max 10% overbelading mag dan wel in Nederland gehanteerd worden.
In andere landen is dat vaak niet het geval.

En voor de inrichtingseisen kun je hier even kijken:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/CE4A6970 ... 815kv2.pdf

N.B.

A.u.b. niet crossposten onder meerdere subfora (reizen), want dan ontstaat er verwarring.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
trui
Berichten: 13
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 20:45



Bericht door trui »

Beste Jacques,

Ik zat even verkeerd en kon een eerder bericht niet weghalen. Sorry daarvoor. Weet je feitelijk van controles in het buitenland die tot boetes leiden?

Hartelijk dank,

Jon
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

hhmm heb ik net dat andere bericht hier heen verplaats en er een antwoord bij geschreven zie ik dit staan.. :(

Aloys: dan los ik dat toch even voor je op! :lol:
Dit had je geschreven:

Jon ten eerste welkom op dit forum.
Ik heb je vraag even verplaatst naar het zelfbouw gedeelte van dit forum, hij lijkt mij daar meer op zijn plaats.

Wat betreft de gewichten..
ik vind het nog al wat dat je bij het bouwen al uit gaat van de soms toegepaste 10% overbelading die toegestaan is.
Dat geld echt niet in de ons omringende landen.
Het is dus ook zeker niet verstandig om er bij het bouwen al van uit te gaan.

daarnaast is 200 kg inbouw echt te weinig, denk niet dat je dat gaat halen en je dus na inbouw hoger uit zult komen dan die 3200 kg.
Laad dan je potten en pannen er in, hang de fietsen er achter op, plaats een luifel gooi je water tanks vol en stap allebei in en je bent echt dik overbeladen.

lees dit topic ook eens even door:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8413609
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
trui
Berichten: 13
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 20:45



Bericht door trui »

Beste Jacques,

Ik begrijp je weerstand en ken deze topic. De inrichting is inderdaad zeer basic vanuit de tent maken we immers al weer een hele vooruitgang. Ik heb zelf echter nog nooit gehoord dat iemand hier voor beboet is. Daarom mijn vraag. Technisch gezien is er natuurlijk sowieso geen probleem.

Weet jij misschien hoe je de stoelen moet bevestigen? Van onder bouten en ringen?

Met vriendelijke groet,

Jon
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

trui schreef:Beste Jacques,

Ik begrijp je weerstand en ken deze topic.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Ik kan het even niet meer volgen. Zal de leeftijd zijn vrees ik. :wink:

Je moet na de verbouwing met je auto naar de keuring, dus moet je aan de eisen voldoen.
En ik betwijfel of je dan je gewicht niet overschrijdt.

De stoelen moet je bevestigen met een plaat of b.v. ijzeren u-balkjes aan de onderkant. Niet alleen maar met een ringetje
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

en als je goed leest mag de keuken niet uitneembaar zijn, hij moet vast aan het voertuig zitten,
zonder de keuken voldoe je ook niet meer aan de kenteken eisen voor een kampeerauto,
dus de keuken thuis laten (ivm het gewicht) is een overtreding.
en als de RDW rekening gaat houden met det laadvermogen kon je wel eens een beperkt aantal zitplaatsen op het kenteken kunnen krijgen.

wat betreft de gootsteen daar is de belastingdient die om de hoek komt kijken,
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 292_134185
maar daar heb je denk ik niet zoveel last van ivm het bouwjaar van de auto.
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16



Bericht door silvervägen »

Nou, ik geloof dat je intussen voldoende gewezen bent op ovetredingsrisico en boeterisco en zo, dus dan maar weer een terug naar de vraag hoe te bevestigen.

In onze Hymer zitten "af fabriek" drie Isri draaistoelen op een draaiplateau, dat via een ronde kolom vastzit aan een behoorlijke bodemplaat (ik schat zo'n 40 bij 60 cm) Die plaat staat op de vloer en is met 4 M10 bouten door de vloer heen vastgemaakt. Omdat dit een sandwich vloer is van multiplex-PU-schuim-multiplex( in het woondeel) en multiplex-PU-staal( in het cabinedeel) zijn er bussen van de dikte van die sandwich in de vloer gemaakt.

De twee voorste stoelen zijn met grote schijven (doorsnede 6 cm dik 3 mm) aan de onderzijde van de cabine bevestigd. Die in het woondeel heeft twee van zulke schijfbevestigen in het houten deel van de vloer en twee bevestigen aan een chassisdeel.


Groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
trui
Berichten: 13
Lid geworden op: za 24 okt 2009, 20:45



Bericht door trui »

Dat is dus iets om te laten installeren. Is dat ook noodzakelijk om 4 zitplaatsen registratie te krijgen?

Ten aanzien van de regels krijg ik als ik de rdw 2009 doorlees het idee dat een en ander versoepeld is. Er wordt nu alleen nog van kookgelegheid gesproken en niet meer van spoelbak. Tevens is de eis van 60 cm hoog niet meer van toepassing?
Testa-Rossa
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
Locatie: Groenlo



Bericht door Testa-Rossa »

Ik weet niet of een 609 belastingvrij is, maar de belastingdienst heeft strengere regels als de RDW.

Klik
Bezig met de ombouw van een Fiat Ducato 2.8 idTD L3H2
Frank R
Berichten: 72
Lid geworden op: za 29 aug 2009, 20:19



Bericht door Frank R »

De 609 word niet belastings vrij. Die nu aangeboden word zitten qua bouwjaar tussen 1087/1990.
Kost per jaar rond de 850 euro op camper kenteken.

Heb je al een 609 op het oog?
pj.klomp
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 11:57



Bericht door pj.klomp »

3500kg +10%??
Ik kwam laatst bij een dealer in het midden van het land. Daar wilden ze mij een 4 persoons camper verkopen die leeg 3250 kg was voor B rijbewijs... 4x 75 kg (per persoon) is 300 kg dus alleen met je passagiers zit je al boven de 3500 kg. Geen probleem zei de verkoper je mag 10% overbeladen dus kan je nog 300 kg bagage meenemen.
Wat een LULVERHAAL: 3500kg is 3500kg. Ik betwijffel of hij ook 10% extra omzetbelasting betaal...
Enne, ik ken iemand die ook een auto terug had laten keuren tot 3500kg, bouwd hij er later een laadklep op. bij controle bleek dat hij te zwaar was en na afladen bleek de auto leeg nog te zwaar, daaaaaag kenteken........

Gr Jaco
Veel beloven, weinig geven,
doet een gek tevreden leven!
restless
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 28 nov 2008, 23:10
Locatie: Geraardsbergen (B)

gewicht



Bericht door restless »

Ik kan u verzekeren dat er in Belgie heel regelmatig controle is op overgewicht bij voertuigen van max 3500 kg.( en niet alleen tijdens de vakantieperiodes)
Carlo
rusteloze zoeker met dromen en gek van alternatieve campers(zie "traveller Dave" site)
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Jon,
Jij schreef:Ten aanzien van de regels krijg ik als ik de rdw 2009 doorlees het idee dat een en ander versoepeld is. Er wordt nu alleen nog van kookgelegheid gesproken en niet meer van spoelbak. Tevens is de eis van 60 cm hoog niet meer van toepassing?
De RDW beslist over de vermelding van het carrosserietype "
"kampeerauto" op het kenteken (als je aan de eisen van de Regeling Voertuigen voldoet). De Belastingdienst bepaalt vervolgens, aan de hand van de "Eisen aan ombouw en inrichting", of jouw kampeerauto wel/niet in aanmerking komt voor het kwarttarief. En dan geldt toch die eis van de spoelbak en de 60 cm hoogte! Zie: http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... ng-57.html.
Wat betreft de overbelading: 3.500 kg is echt 3.500 kg, maar er worden, net als met snelheidscontroles, handhavingsmarges gehanteerd en die verschillen per land. Zie: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8410165

In Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, NL .... is het beleid simpel: aanhouden > wegen > bij overschrijding handhavingsnorm > boete + uitladen en/of verbod om verder te rijden als uitladen niet volstaat.

Wijsheid gewenst! Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie