Lekke velg

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16



Bericht door silvervägen »

Bij een fabrieksvelg heb ik het nog nooit meegemaakt, maar bij stalen velgen die achteraf verbreed zijn wel. Om te voorkomen dat die ergens op de lasnaad toch nog een lekje zouden vertonen kregen ze aan de binnenkant een dikke hammerite-laag.

Deelbare magnesiumvelgen kunnen ook niet altijd tegen fors gebruik. Als voorzorg gebruik ik bij de montage een siliconepakking op de naden.

In ieder geval zijn lekke stalen velgen makkelijk en dus goedkoop te repareren.

groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen



Bericht door fokus »

Heb jaren gezocht naar de oorzaak van leeglopende band op mij oldtimer (Bj '39) Oorzaak bleek ook lekke velg........en dat niettegenstaande binnenband!
ceterum censeo belgicam esse delendam
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

fendje schreef: Vorig jaar hebben we een klapband gehad bij Maastricht. Hoogwaarschijnlijk was dat deze velg geweest. Heeft toen volgens mij toch een flinke dreun gehad.
Johan
Het kan ook zo zijn dat de velg toen al lek was en dat dat de oorzaak van de klapband was.
Of was er een andere aanwijsbare oorzaak?

Wim
Wij rijden TIKRO M4A op VW Crafter 100 kW shiftmatic.
Nu al een collectors item.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

fokus schreef:Heb jaren gezocht naar de oorzaak van leeglopende band op mij oldtimer (Bj '39) Oorzaak bleek ook lekke velg........en dat niettegenstaande binnenband!
Ik heb een klassieke BMW Mfiets, R50/5 waar ik weinig mee rij, vorig jaar nieuwe banden en binnenbanden gemonteerd en nog steeds is na een maand of twee de achterband afgezakt naar 1 ato, de voorband nooit last, ook niet met de oude banden.
Juist speciaal alles nieuw vanwege het aflopen van de achterband, heeft dus weinig geholpen!

Maar kan me er toch ook niet een lekke velg bij voorstellen? die lucht zit toch in de binnenband.

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

band



Bericht door bertt »

Sieb,

Volgens mij is het simpel. Heb je een binnenband, dan houdt die de lucht binnen boord.
Heb je tubeless, dan houdt de buitenband in combinatie met de velg en het ventiel de lucht binnen.

Bert
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Lijkt mij helemaal juist, Bert :wink:

Soms wordt er door "techneuten" weleens op een ventiel bespaard bij het bandenwisselen.

Daar kan dus ook lucht door weg, en een klapband ontstaat vaak door onderspanning, band wordt te heet en bang :shock:

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
fendje
Berichten: 1114
Lid geworden op: zo 16 dec 2007, 0:04
Locatie: Goirle



Bericht door fendje »

kleijntje schreef:
fendje schreef: Vorig jaar hebben we een klapband gehad bij Maastricht. Hoogwaarschijnlijk was dat deze velg geweest. Heeft toen volgens mij toch een flinke dreun gehad.
Johan
Het kan ook zo zijn dat de velg toen al lek was en dat dat de oorzaak van de klapband was.
Of was er een andere aanwijsbare oorzaak?

Wim
Ja, vermoedelijke oorzaak: Zoonlief terugkomende vanuit Zuidfrankrijk,- nog op winterbanden, -de motorscooter achterop, en met jeugdige snelheid, dat is pedal to the metal.
Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar voortaan gaan in april de winterbanden eraf.

Johan
Sommige dingen gaan wat minder als je ouder wordt,
behalve het vergeten, dat lukt steeds beter
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen



Bericht door Tec »

Bertt schreef:

[/quote]Er zijn b.v. ook motorfietsen met spaakwielen, daar kan ook meestal geen tubeless band op. Hij gaat lekken door de spaken.

Motorfietsen met spaak wielen hebben soms wel tubless banden (b.v. BMW GS) Maar in dat geval zijn de spaken aan de buitenzijde gemonteerd en te zien aan de buitenzijde van de band. Dus niet in de luchtkamer.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

Johan
Ja, vermoedelijke oorzaak: Zoonlief terugkomende vanuit Zuidfrankrijk,- nog op winterbanden, -de motorscooter achterop, en met jeugdige snelheid, dat is pedal to the metal.
Kan natuurlijk altijd gebeuren, maar voortaan gaan in april de winterbanden eraf.

Johan
meestal geven winterbanden dat probleem niet als ze er maar voor de winter op gezet zijn. zet je ze er in de zomer op is dat risico heel wat groter.

als je dus een klapband krijgt kun je ook maar beter een nieuwe velg halen, of zie ik dat nu zo verkeerd.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:



Bericht door Saviemeke »

Controleren of je velg lek is hoeft niet zo moeilijk te zijn, dompel je velg met daarop opgepompte band in een grote bak met water (vijver) en een spoor van belletjes verraad de lekkage.
Lekt de velg op een las in het midden, door een scheurtje of slak insluitsel (velg lassen worden in tegen stelling tot lassen voor gasinstallaties niet dmv röntgen foto's gecontroleerd) dan zou ik er met een brede isolatie tape een zgn velglint omheen tapen.
Na een klapband de velg zorgvuldig inspecteren raadt ik wel aan, zonder meer vervangen lijkt mij niet nodig.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Wanneer je winterbanden de juiste specificaties hebben, dus draagvermogen :D
Kun je er rustig in de zomer plankgas oprijden, ( met de camper) het enige wat er gebeurd is dat ze wat sneller slijten op het profiel.

Een winterband op de juiste spanning klapt echt niet omdat het toevallig zomer is :lol:

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Plankgas met winter banden in de zomer ?
Daar zou ik maar mee uitkijken, winter banden breken veel sneller uit in een bocht en je hebt een flink langere remweg bij warm weer.
Ook zijn ze wat minder koersvast op hogere snelheid.
Als winter banden een paar jaar oud zijn worden ze van zelf harder en krijgen ze minder profiel, dit lost het probleem deels op.
Ik rij deze banden dan op in de zomer en dit kan prima mits je niet te gek doet.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Ja, haha, ik zei plankgas in de zomer. maar wel met de camper :shock:
Hoe hard ga je dan helemaal? zelf stop ik rond 105 a 110 op de autobaan.

Dan klappen die bandjes echt niet hoor! vermits er de juiste spanning in zit.

En die remweg in de zomer? dat valt ook wel mee.
Die testen worden allemaal extreem uitgevoerd, wij zijn op vakantie en doen rustig aan :lol:

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
fendje
Berichten: 1114
Lid geworden op: zo 16 dec 2007, 0:04
Locatie: Goirle



Bericht door fendje »

Sieb, jij hebt meer verstand van banden dan ik. Ik heb nog even op de winterbanden gekeken,waarbij toen die klapband is geweest, en dit staat erop :

Matador 205/75 R16 C 110/108 M+S
MPS 510 M+S Van
DOT J3UC 3807
Plies sidewall 2 polyester
Tread 2 polyester+2 steel+1Nylon
Deze banden stonden op 4,8 bar.

Graag reaktie, want ik heb nog steeds het vermoeden dat winterbanden bij verhoogde buitentemperaturen(20graden+)en een behoorlijke belasting.Snelheid,scooter achterop, de zijwanden van de banden nog slapper worden, waardoor ze nog warmer worden, etc. tot gewoon het canvas klapt.

O ja, plankgas is bij ons tokkeltje 130 op de teller en 122 op de Garmin

Johan
Sommige dingen gaan wat minder als je ouder wordt,
behalve het vergeten, dat lukt steeds beter
Plaats reactie