Onbalans cardanas?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jo b250
Berichten: 274
Lid geworden op: do 24 jul 2008, 17:28
Locatie: Europa



Bericht door jo b250 »

Als de auto trilt zou ik tussen lager/kruiskoppelingen/wielen/banden achter contr zonder demontage als hier zo niets aan te zien/voelen is zou ik toch eerst de wielen achter balanceren.
Onbalans van aandrijfas komt niet zomaar dus moet er iets van schade zijn of de balanceerloodjes zijn er af.
Bij te veel spelingen op de kruiskoppelingen krijg je ook trillingen. ( deze zijn over het algemeen makkelijk te vervangen)
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn



Bericht door Transitje »

Ik ga morgen naar de garage om de auto op de brug te kunnen zetten om de onderkant, en dan met name de aandrijflijn, eens goed te kunnen bekijken op speling.
Het zou heel goed het rubber van het tussenlager kunnen zijn. De auto heeft als nieuw eerst een aantal jaren stil gestaan en daarna werd er in de eerste twaalf jaar slechts 25.000 kilometer mee gereden, waarvan de helft in de twee jaar voor ik de auto kocht.
Toen ik de auto kreeg kraakte er van alles, wat vooral werd veroorzaakt door uitgedroogde rubbers in de ophanging. Ook de oliekeerring achter aan de bak was uitgedroogd zodat er enigszins olie lekte. Door meer gebruik zijn deze zaken eigenlijk vanzelf opgelost, ook de motor loopt aanzienlijk rustiger en de trekkracht is toegenomen. Dus is het erg aannemelijk dat het tussenlager de boosdoener is. In de twee bijna jaar dat ik de auto heb heeft hij meer kilometers gemaakt dan in de eerste twaalf jaar. Het is verder een heerlijk ongecompliceerde auto om te rijden, niks electronica en een heerlijk motorgeluid, zelfs op de lange afstand, met een redelijk sober brandstofgebruik van 12,5 kilometer op één liter diesel.
Als ik meer weet zal ik het laten horen.

Groeten,

klaas
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn



Bericht door Transitje »

Volgens de Ford-garage ligt het niet aan de cardanas maar heeft een band hoogteslag. Dit viel te constateren door, met afgezette motor, de auto uit te laten rollen.
Bij heel lage snelheid kon je duidelijk de auto enigszins voelen wiebelen. Het trillen doet zich bij andere snelheden voor als de banden wat op hogere spanning zijn gebracht.
Dit is in ieder geval gemakkelijker, en voordeliger, op te lossen dan een onbalans in de cardanas.

Groeten,

Klaas
Imoec
Berichten: 42
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 12:25



Bericht door Imoec »

Hoi
Ik lees dat er een onbelans kan zijn in de as. Nu heb ik er zelf geen verstand ervan maar zag wel dat bij mijn ford het tussenlager versleten is ( rubber is bijna weg en as heeft speling) ik merk gek genoeg niets bij het rijden.
Ik kan zelf de as wel uitbouwen maar ben bang dat ik dan bij het terug zetten een onbalans kan krijgen

Om het toch te laten vervangen, heeft iemand tips en enig idee wat het zou kunnen gaan kosten?

mvg rob
myway
Berichten: 15541
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Indien je merktekens op de as en de flensen zet en alles weer in de zelfde stand terug zet is er niets aan de hand.
Om het hanglager te vervangen moet je ook de as uit elkaar trekken, ook deze stand merken.
Alles bij elkaar een half uurtje werk.
Het hanglager kost compleet ongeveer 90 euro
Imoec
Berichten: 42
Lid geworden op: di 06 okt 2009, 12:25



Bericht door Imoec »

Hoi
Ok moet dus te doen zijn, alleen moeten geloof ik de u verbinding uit elkaar en daar zul je du denk ik speciaal gereedschap voor moeetn hebben.
Ik heb al twee adressen gekregen hier in de buurt die het misschien kunnen doen dus morgen even lang gaan.

bedankt voor het advies
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

bij onze transit zitten er 2 van die hang lagers op de cardan as.
Helaas was het niet zo simpel dat ik de as uit elkaar kon trekken.
De lagers zitten meteen na een kruis koppeling die verwijderd moest worden om het lager er af te krijgen.
De kruiskoppeling sluit als het ware het lager op.
Met een goede steek ring sleutel set lukte het wel, maar niet binnen dat half uurtje..
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie