Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1214
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Bandendruk: wanneer gaat ie stuiteren?

Bericht door Jadatis » vr 02 nov 2007, 18:00

Dit oude topic nu in 2013 weer uit de kast gehaald, om de nieuwe wetenswaardigheden te melden.
Dus ga naar de latere pagina's voor de inbreng van 2013 en daarna. Er zijn wat dingen in de oude berichten die achterhaald zijn.Bij mij geeft het pagina 8 aan, waar het laatste oude bericht staat, maar dit kan door andere instelling verschillen.



Bij het gegevens verzamelen voor mijn artikel over het berekenen van de bandendruk ben ik meer tegengekomen. De volgens mij nuttige dingen zal ik onder dit onderwerp vermelden.
hier staat het artikel
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397755" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar als eerste wil ik het hebben over wanneer is ie nou te hoog.
De berekening, weet ik nu wel zeker klopt. wanneer het exacte gewicht wat op een wiel drukt gebruikt wordt in de formule en je doet de druk lager dan zit je ook echt te laag. Dus geen van de 4 (of 6) banden moet een lagere druk hebben dan uitgerekent.

Maar nu komt het: in de praktijk is het bepalen van dit gewicht niet altijd zo makkelijk. Daarom gebruikt de fabrikant de maximale asdrukken om zo enige speling te geven in de gewichtsverdeling. Zelf heb ik daar de campernorm op beredeneerd.

Als je zo rekent , en zelfs als je per wiel weegt en berekent, zullen er altijd minimaal 2 banden zijn die een hogere druk hebben dan nodig is voor het gewicht wat ze dragen. Daar kom je niet onderuit, maar vraag is nu bij welke overdruk gaat ie stuiteren.

Zelf denk ik dat je de formule moet omdraaien, en moet kijken welk "wielgewicht" er bij de druk hoort en als daarvan maar 90% van dat berekende gewicht werkelijk op dat wiel drukt dat wiel begint te stuiteren.

Het zal ook wel uitmaken, wat voor schokbrekers je hebt. Daar zijn ook kwaliteitsverschillen in.
En het ligt ook aan de persoon die het beoordeeld, de een is daar gevoeliger op dan de ander.

Dus die 90% moet nogeens in een onderzoek scherper gesteld worden.
En daarvoor zou ik dus graag ervaringen van campergebruikers willen lezen.

Ook zou ik van degenen die de camper ooit gewogen hebben de getallen willen weten , liefst zoveel mogelijk. Ook om de modale gewichtsverschillen tussen rechts en links te bepalen. En om te zien of klopt wat ik denk, dat de achteras vrijwel altijd aan zijn maximum komt.

De ANWB adviseert, bij weegacties , bij een gewichtsverschil R/L van meer dan 150 kg om dit te verminderen door te verschuiven.
Bij campers lijken mij die gewichtsverschillen wel gehaald te worden. Dit omdat de indeling daarvan bijvoorbeeld de personen allemaal aan 1 kant plant.

Hier laat ik het nu even bij maar er volgt meer.
mvrgr Peter
Laatst gewijzigd door Jadatis op za 02 feb 2013, 13:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

neet
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 6:58
Locatie: Amstelveen

Bericht door neet » vr 02 nov 2007, 21:41

Poeh hee, een barretje of 4 a 4.5 dan rijdt de onze gewoon prima. In de zomer....

Gr. Neet

Gebruikersavatar
hansfiets
Berichten: 683
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:45
Locatie: den haag

bandendruk

Bericht door hansfiets » vr 02 nov 2007, 21:51

Peter jij bent het wiel opnieuw aan het uitvinden,als banden monteur heb ik hier veel mee te maken gehad bv voor grondverzet machines was het soms nodig om het uit te rekenen sg gewicht van de te verplaatsen grond was het nat of droog je wist de bak inhoud de asdruk dan de lijst van de bandenfabriek erbij fluitje van een cent.Maar nu een camper die vol belast met aardappels en blikken nassi uit Holland vertrekt als het goed is eet je hem lichter dus moet je steeds de banden spanning aanpassen.Mijn advies kijk naar de asdruk pak de lijst erbij en zet die spanning in je band,de fabriek heeft daar echt wel de juiste spanning in geschreven,en geniet van de reis vr gr Hans Welp

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1214
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Bericht door Jadatis » za 03 nov 2007, 10:42

Beste Hans

Maar een camper is wel wat anders dan een grondverzet-machine.
Daar komt het niet zo aan op comfort. En wat die lijsten betreft, die zijn ook voor de partikulier niet zo makkelijk te verkrijgen. Het gewicht wat je kwijtraakt tijdens de vakantie valt wel mee, denk ik, zal het 100kilo zijn op een totaal gewicht van 3500kg. Daarom moet de druk altijd voor een iets hoger gewicht zijn dan er werkelijk opstaat. Maar ga je te ver dan gaat ie stuiteren.

Beste Neet

voor jouw camper is dat door ervaring al goed gebleken, maar wat als je een andere aanschaft. Dat maximale draaggewicht van een band is afhankelijk van de breedte, loopvlakdiameter, en maximale druk van de band, maar ook van de soepelere of stuggere constructie. Bij een grote brede band, denk aan 225R16 bij een 3500kg camper kun je vaak al toe met vóór 3 bar. Als je die dan op maximaal zet (4,5bar) dan stuitert alles van je dashboord af.

*Bij mijn zoektocht ben ik banden tegengekomen met 4,5bar 4,8bar en 5,5bar max druk, dit zijn de vaakst gebruikte drukken bij campers.
Een 4,5-band moet je dus ook niet op 5,5 zetten.

*Het sterke vermoeden heb ik dat als je moet kiezen tussen 2 banden met het zelfde max gewicht (zelfde load-Index) dat dan de band met de hoogste maximale druk het comfortabelst is.
Dit is zo bij onze eigen camper waar voor Michelin classic zit met max druk 4,5 en achter Michelin Aggillis, met max druk 4,8, welke bekend staat als comfortabel. ze hebben beide zelfde maten en load-index van 102/100 (850/800kg). Misschien zijn er ervarings-deskundigen op dit forum die dit kunnen bevestigen.

* Mechanische drukmeters (met wijzer) kunnen wel een afwijking van 10 % hebben. duurdere zijn te ijken. Bij elektronische is die afwijking veel lager (1,5 %). Mijn vermoeden is, ook door eigen ervaring dat die afwijking dan vaak naar boven is, dus hij geeft te hoog aan.
Zal wel om dezelfde reden zijn als bij je kilometerteller van de auto die vrijwel altijd te hoge snelheid aangeeft.
Daarom zou je bij het op druk brengen, 10 % hoger kunnen pompen dan je berekend heb en dan met elektronische drukmeter controleren en eventueel verder op de berekende druk zetten met 1,5% extra voor die afwijking.

* bij sites ben ik geregeld lijstjes tegengekomen die aangeven dat bij stilstand de druk 1,4 maal de maximale druk mag zijn.
Dit is te gebruiken om bij lange stilstand een baartje hogere druk in de banden te doen om "vierkante banden" te voorkomen. Beter blijft natuurlijk om de wielen van de grond te zetten door blokken, maar dat komt er vaak niet van. Bij het op druk brengen hoef je dus niet bang te zijn dan de band springt als je wat boven de maximale druk komt.

mvrgr Peter
Laatst gewijzigd door Jadatis op za 03 nov 2007, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Joep en Sjaan

Re: bandendruk

Bericht door Joep en Sjaan » za 03 nov 2007, 10:43

hansfiets schreef:Peter jij bent het wiel opnieuw aan het uitvinden,als banden monteur heb ik hier veel mee te maken gehad bv voor grondverzet machines was het soms nodig om het uit te rekenen sg gewicht van de te verplaatsen grond was het nat of droog je wist de bak inhoud de asdruk dan de lijst van de bandenfabriek erbij fluitje van een cent.Maar nu een camper die vol belast met aardappels en blikken nassi uit Holland vertrekt als het goed is eet je hem lichter dus moet je steeds de banden spanning aanpassen.Mijn advies kijk naar de asdruk pak de lijst erbij en zet die spanning in je band,de fabriek heeft daar echt wel de juiste spanning in geschreven,en geniet van de reis vr gr Hans Welp
hansfiets je eet hem wel lichter nou en zijn mensen die de hele vakantie
niet naar het toilet kunnen.
dus lichter :roll:

Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2890
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contact:

Bericht door wimh » za 03 nov 2007, 12:22

En z'n metertje is altijd handig om de bandenspanning te controleren
Wel meten met koude banden

Afbeelding
Laatst gewijzigd door wimh op za 03 nov 2007, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12

Bericht door avbrande » za 03 nov 2007, 13:00

Precies Wim en als je dan in het boekje kijkt wat bij je camper hoort, dan weet je zo wat de max bar voor je banden moet zijn. Toch niet zo moeilijk lijkt mij??
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*

Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2890
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contact:

Bericht door wimh » za 03 nov 2007, 13:12


Gebruikersavatar
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12

Bericht door avbrande » za 03 nov 2007, 13:17

Hoi Wim,
Ik heb de 215/70 R 16-C (6J x 16 H2) en inderdaad ik heb 'm op 4,5 staan en tijdens de winterslaap op 5,0!
Mooi tabelletje overigens. :D
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1214
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Bericht door Jadatis » za 03 nov 2007, 13:36

wimh schreef:En z'n metertje is altijd handig om de bandenspanning te controleren
Wel meten met koude banden
die van mij ziet er precies zo uit, en is dus altijd handig.
Alleen kan ik soms maar net hem tussen de velg op het ventiel drukken.
tot nu toe echter altijd nog gelukt.

Avbrande: Maar zo'n boekje is er lang niet altijd meer bij, en gaat uit van de bij aflevering geplaatste banden.

mvrgr Peter
Laatst gewijzigd door Jadatis op di 11 dec 2007, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2890
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contact:

Bericht door wimh » za 03 nov 2007, 13:54

Klopt het tuitje is een beetje lastig soms om op het ventiel te krijgen :lol:

Gebruikersavatar
kanarie
Berichten: 2075
Lid geworden op: wo 02 jun 2004, 20:32
Locatie: nkob marokko
Contact:

SPANNING

Bericht door kanarie » za 03 nov 2007, 17:42

fiat ducato diesel 2500 18
1992 bandenmaat 185 75 16
voorbanden nieuw hankooks 8 plays
waren op 5 bar gezet stuiterren
nu op 4.5 bar eerste rit stuk beter morgen lange rit ben benieuwd.
beladen gewicht ongeveer 3400kg
groet kees
reizen is een fijn virus

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1214
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: SPANNING

Bericht door Jadatis » za 03 nov 2007, 21:53

kanarie schreef:fiat ducato diesel 2500 18
1992 bandenmaat 185 75 16
voorbanden nieuw hankooks 8 plays
waren op 5 bar gezet stuiterren
nu op 4.5 bar eerste rit stuk beter morgen lange rit ben benieuwd.
beladen gewicht ongeveer 3400kg
groet kees
Ik mis nog wat gegevens zoals de max bandenspanning en de load index of max gewicht van de band van de auto de max aslasten.
op m'n gevoel zeg ik dat het wel eens zou kunnen kloppen maar daar hebben we niks aan. Dat is nou juist de bedoeling van het artikel , dat als je het uitrekent het wel eens verrassend anders kan zijn.

mvrgr Peter
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

JohanGols

Bericht door JohanGols » zo 04 nov 2007, 1:13

Misschien denk ik wel te simpel, maar doe het op de volgende manier. Ik heb eerst gekeken wat de voorschriften van de fabrikant zijn en neem de waarde voor max belasting ( kan ik er onderweg ook eens wat extra's ingooien). Tel hierbij 0,2 bar op en en dat is mijn bandenspanning.
De hogere bandenspanning heb ik geleerd op diverse cursussen voertuigbeheersing waar verteld wordt dat een hogere bandenspanning betere rijeigenschappen geeft.
Oh ja, ik gebruik een mechanische drukmeter, die t.o.v. een geijkte meter 3 % afwijking heeft i.p.v. een electronische die 12% afwijking bleek te hebben boven de 4,5 bar en dus in de grijze container is beland.

Plaats reactie