Kan er iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een gewoon accu en een gel-accu.
Gezien het prijsverschil moet er toch iets van Kwaliteits verschillen zijn
Kan je zomaar overschakelen naar een gel-accu?
Gewone accu en een gel accu
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: di 20 apr 2004, 13:32
- Locatie: Wijnegem (Belgie)
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Frank,
ten eerste raad ik de zoek functie op dit forum aan, ben de tel kwijt geraakt met het aantal topics wat over deze vraag ging.
Maar omdat het zo een mooi weer is toch een kort antwoord, wil je meer weten zou ik toch ff zoeken.
http://www.camperforum.nl/search.php <--- de zoek optie..
Start/gewone Accu:
Opgebouwd uit dunne platen die in een zuur bad zitten.
Dit type is voornamelijk bedoeld om in een korte tijd grote hoeveelheden stroom te leveren, de naam zegt het al startaccu.
Ontlading mogenlijk tot 80% van hun vermogen, ontlaad je ze verder trekken de platen krom en is de accu in weze "kapot"
Semi tractie accu:
Opgebouwd uit dikke platen die in een zuurbad zitten.
Dt type accu is voornamelijk bedoeld om over een langere periode lagere hoeveelheden stroom te leveren.
Uitermate geschikt om zonder veel aanpassingen in je camper te gebruiken als "huishoud" accu.
Dit omdat deze accu geen andere laad apperatuur nodig heeft, en meer capaciteit heeft dan een start accu..<--- lees langer een bepaalde stroom kan leveren, en verder te ontladen is zonder schade aan de accu zelf, dit door de dikkere platen.
Ontlading ongeveer tot 60% van hun vermogen, zonder schade aan de accu
Tractie/gel accu
Dikke platen in een "gel" bad.
Vooral gebruikt in bijvoorbeeld scoot mobielen, en ander invalide voortuigen.
Grootse voordeel is dat ze tot 20% van hun vermogen te ontladen zijn zonder schade aan te richten aan de accu zelf.
Dus voornamelijk voor langdurig verbruik.
Nadelen zijn:
de prijs, en de behoefte om de laad apperatuur aan te passen, deze accu's moeten namelijk ten eerste met een hogere spanning geladen worden, en ten tweede in een bepaald patroon.
Het verstandigste is dus een afweging te maken, aan de hand van je buidget en de "stroom" behoefte in je camper.
Gebruik je weinig tot geen stroom kun je volstaan met 2 start accu's (dit had ik ook in mijn busje en heb er nooit problemen mee gehad)
Gebruik je wat meer stroom zou ik voor 1 start accu gaan (om te starten.. ) en 1 semi tractie voor je huishoud gebeuren. Eventueel aangevult met een zonnepaneel of zo iets..
Ben je een luxe persoon en wil je dagen vrij staan, met een flinke 12 V 230 V omvormer voor je TV en sat. zou ik gaan voor een aantal tractie accu's
ten eerste raad ik de zoek functie op dit forum aan, ben de tel kwijt geraakt met het aantal topics wat over deze vraag ging.
Maar omdat het zo een mooi weer is toch een kort antwoord, wil je meer weten zou ik toch ff zoeken.
http://www.camperforum.nl/search.php <--- de zoek optie..
Start/gewone Accu:
Opgebouwd uit dunne platen die in een zuur bad zitten.
Dit type is voornamelijk bedoeld om in een korte tijd grote hoeveelheden stroom te leveren, de naam zegt het al startaccu.
Ontlading mogenlijk tot 80% van hun vermogen, ontlaad je ze verder trekken de platen krom en is de accu in weze "kapot"
Semi tractie accu:
Opgebouwd uit dikke platen die in een zuurbad zitten.
Dt type accu is voornamelijk bedoeld om over een langere periode lagere hoeveelheden stroom te leveren.
Uitermate geschikt om zonder veel aanpassingen in je camper te gebruiken als "huishoud" accu.
Dit omdat deze accu geen andere laad apperatuur nodig heeft, en meer capaciteit heeft dan een start accu..<--- lees langer een bepaalde stroom kan leveren, en verder te ontladen is zonder schade aan de accu zelf, dit door de dikkere platen.
Ontlading ongeveer tot 60% van hun vermogen, zonder schade aan de accu
Tractie/gel accu
Dikke platen in een "gel" bad.
Vooral gebruikt in bijvoorbeeld scoot mobielen, en ander invalide voortuigen.
Grootse voordeel is dat ze tot 20% van hun vermogen te ontladen zijn zonder schade aan te richten aan de accu zelf.
Dus voornamelijk voor langdurig verbruik.
Nadelen zijn:
de prijs, en de behoefte om de laad apperatuur aan te passen, deze accu's moeten namelijk ten eerste met een hogere spanning geladen worden, en ten tweede in een bepaald patroon.
Het verstandigste is dus een afweging te maken, aan de hand van je buidget en de "stroom" behoefte in je camper.
Gebruik je weinig tot geen stroom kun je volstaan met 2 start accu's (dit had ik ook in mijn busje en heb er nooit problemen mee gehad)
Gebruik je wat meer stroom zou ik voor 1 start accu gaan (om te starten.. ) en 1 semi tractie voor je huishoud gebeuren. Eventueel aangevult met een zonnepaneel of zo iets..
Ben je een luxe persoon en wil je dagen vrij staan, met een flinke 12 V 230 V omvormer voor je TV en sat. zou ik gaan voor een aantal tractie accu's
Als de zon schijnt.....
't zou veel vaker mooi weer moeten zijn
Knap en compact stukje info......
Rienk
Knap en compact stukje info......
Rienk
-
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
- Locatie: R'dam-Prinsenland
- Contacteer:
Bijna goed ...volgens een eerder bericht van Richard ;
"Een Gel-accu wordt net als iedere andere accu in 3 uitvoeringen geleverd. Te weten;
startaccu maximale ontlading 20% restcapiciteit 80%
semi-tractie accu maximale ontlading 40% restcapaciteit 60%
tractie-accu maximale ontlading 60% restcapaciteit 40% "
"Een Gel-accu wordt net als iedere andere accu in 3 uitvoeringen geleverd. Te weten;
startaccu maximale ontlading 20% restcapiciteit 80%
semi-tractie accu maximale ontlading 40% restcapaciteit 60%
tractie-accu maximale ontlading 60% restcapaciteit 40% "