Gewone accu en een gel accu

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
motorhome frank
Berichten: 13
Lid geworden op: di 20 apr 2004, 13:32
Locatie: Wijnegem (Belgie)

Gewone accu en een gel accu



Bericht door motorhome frank »

Kan er iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een gewoon accu en een gel-accu.
Gezien het prijsverschil moet er toch iets van Kwaliteits verschillen zijn
Kan je zomaar overschakelen naar een gel-accu?
Kamperen is milieu respekteren
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Frank,

ten eerste raad ik de zoek functie op dit forum aan, ben de tel kwijt geraakt met het aantal topics wat over deze vraag ging.

Maar omdat het zo een mooi weer is toch een kort antwoord, wil je meer weten zou ik toch ff zoeken.
http://www.camperforum.nl/search.php <--- de zoek optie..:)

Start/gewone Accu:
Opgebouwd uit dunne platen die in een zuur bad zitten.
Dit type is voornamelijk bedoeld om in een korte tijd grote hoeveelheden stroom te leveren, de naam zegt het al startaccu.
Ontlading mogenlijk tot 80% van hun vermogen, ontlaad je ze verder trekken de platen krom en is de accu in weze "kapot"

Semi tractie accu:

Opgebouwd uit dikke platen die in een zuurbad zitten.
Dt type accu is voornamelijk bedoeld om over een langere periode lagere hoeveelheden stroom te leveren.
Uitermate geschikt om zonder veel aanpassingen in je camper te gebruiken als "huishoud" accu.
Dit omdat deze accu geen andere laad apperatuur nodig heeft, en meer capaciteit heeft dan een start accu..<--- lees langer een bepaalde stroom kan leveren, en verder te ontladen is zonder schade aan de accu zelf, dit door de dikkere platen.
Ontlading ongeveer tot 60% van hun vermogen, zonder schade aan de accu


Tractie/gel accu
Dikke platen in een "gel" bad.
Vooral gebruikt in bijvoorbeeld scoot mobielen, en ander invalide voortuigen.
Grootse voordeel is dat ze tot 20% van hun vermogen te ontladen zijn zonder schade aan te richten aan de accu zelf.
Dus voornamelijk voor langdurig verbruik.
Nadelen zijn:
de prijs, en de behoefte om de laad apperatuur aan te passen, deze accu's moeten namelijk ten eerste met een hogere spanning geladen worden, en ten tweede in een bepaald patroon.

Het verstandigste is dus een afweging te maken, aan de hand van je buidget en de "stroom" behoefte in je camper.

Gebruik je weinig tot geen stroom kun je volstaan met 2 start accu's (dit had ik ook in mijn busje en heb er nooit problemen mee gehad)

Gebruik je wat meer stroom zou ik voor 1 start accu gaan (om te starten..:) ) en 1 semi tractie voor je huishoud gebeuren. Eventueel aangevult met een zonnepaneel of zo iets..

Ben je een luxe persoon en wil je dagen vrij staan, met een flinke 12 V 230 V omvormer voor je TV en sat. zou ik gaan voor een aantal tractie accu's
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Rienk
Berichten: 183
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:51
Locatie: Öland , Zweden

Als de zon schijnt.....



Bericht door Rienk »

't zou veel vaker mooi weer moeten zijn :D :D
Knap en compact stukje info......
Rienk
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:



Bericht door Hendrick »

Bijna goed ...volgens een eerder bericht van Richard ;
"Een Gel-accu wordt net als iedere andere accu in 3 uitvoeringen geleverd. Te weten;
startaccu maximale ontlading 20% restcapiciteit 80%
semi-tractie accu maximale ontlading 40% restcapaciteit 60%
tractie-accu maximale ontlading 60% restcapaciteit 40% "
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

hehhe dankje Hendrick.. dat wist ik niet.. ..:)

maar voor de rest klopte het vrij aardig dacht ik zo..:)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie