Startkabels: 200 Ampere over 2,5mm kabel??

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06



Bericht door Navigator »

Dirk Pauwels schreef:Er staat toch niet op de verpakking dat deze 200 A kunnen leveren van de ene batterij naar de andere. Nee, er staat gewoon op 200 A. De fabrikant bedoeld hiermee de kortsluitstroom en liegt dus niet . Alleen begrijpt de koper hem niet.
Dirk,

Kun je dit wat nader omschrijven; wat versta je onder 'kortsluitstroom'? Ik begrijp dit als koper inderdaad niet. Kan 200A kortsluitstroom wel over 2,5mm?

Groetend, Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België



Bericht door Dirk Pauwels »

Wel de maximale stroom die er zou lopen als je de startkabels aan de ene kant aan een goede batterij doet en aan de andere kant aan een totaal lege batterij, dus echt nul volt, wat overeen komt met een kortsluiting. Dit kan natuurlijk maar enkele sekonden want ze zullen er van doorbranden.
peter sprinter
Berichten: 1673
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 12:38
Locatie: tilburg



Bericht door peter sprinter »

dit is nou van die waardeloze goedkope koopjesbakmeuk.

plastic touw met koperen speakerdraadkern dat geklemt zit in
klemmen van gevouwen blik, met kleuterige plastic omhulsels.

lekker handig bij accu's waarvan de polen in de hoek verzonken
liggen.

Afbeelding

Deze zijn dan al een stuk beter

Afbeelding
GROOTSTE FORUMFANTAST 2005/2006
Gast



Bericht door Gast »

Het is al heel wat jaartjes geleden dat ik in de schoolbank zat, maar ik kan me het volgende nog herinneren;

Je kunt het ook berekenen;

R(weerstand) = (Rho (soortelijke weerstand) x L (lengte) )/ S (diameter)

Ik heb aangenomen dat de startkabel een lengte heeft van 3 meter. Omdat we heen en weer moeten, verdubbeld de lengte van de kabel.

De uiteindelijke weerstand met 2.5mm^2 komt op 0.042 Ohm.

Volgende formule: U (spanning) = I (stroom) x R (weerstand)

Het spanningsverlies bij typische start stroom van 70 Ampere = 2.94 Volt.... Dit betekend dat de "lege accu" een spanning krijgt aangeboden van 13.8 - 2.94 = 10.86 Volt. Dat is te weinig....

Ik denk dat de berekening nog niet compleet is. Maar dit is het minimale verlies waar je mee te maken krijgt als je een startkabel van de gamma gebruikt.

Neem je een 6 mm^2 starkabel, dan kom je al stuk beter uit. Totale spanningsverlies komt dan op 1,225 Volt. Op de "lege accu" wordt dan 12,57 Volt aangeboden, hetgeen nog steeds prima zal werken voor starten van de motor en laden van lege accu. Lijkt me wel verstanding om altijd de startkabel even te laten zitten om de lege accu eerst wat op niveau te brengen alvorens een startpoging te ondernemen.

Groeten,
Onno
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België



Bericht door Dirk Pauwels »

Een starter van 70 Ampère dat is van een bromfiets zeker? Rekent U maar op 250 tot 350 A voor een dieselmotor.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Startkabels: 200 Ampere over 2,5mm kabel??



Bericht door Rotec 590 »

Navigator schreef:Hallo techneuten,

Recentelijk heb ik uit een zolderopruiming een setje startkabels gekregen. De kabels zijn rubberachtig maar een van de knijpers viel er zo maar af toen ik de verpakking opende; waarschijnlijk voor E.5,00 uit de ramsjbak bij de Ga...

Verder de volgende verbazing.................

Op de doos staat "200 Ampere". Toen ik de kabel doorknipte zag ik dat er maximaal 2,5mm koper in de kabel zat. Volgens mij is het absoluut onmogelijk om 200A over deze kabel te jagen zonder 'em druipend in je handen te houden. Of had er wellicht op de verpakking moeten staan "200A voor de duur van maximaal 10 seconden, daarna 2 minuten laten afkoelen". Ter vergelijking; voor de koppeling van de startaccu aan de oplader in mijn camper gebruik ik 25mm kabel.

Gaarne jullie visie omtrent de startkabels!

Groetend, Peter

PS gloeiende gloeiende wat een kou om buiten te klussen!
nee, voor een camper diesel motor moet je minstens 10 milimeter gebruiken, daar je kabels ook vaak langer zijn dan voor een gewone auto. en massiefe koperen plaatjes tussen de tangen waar de accupool komt.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Plaats reactie