Dirk Pauwels schreef:Er staat toch niet op de verpakking dat deze 200 A kunnen leveren van de ene batterij naar de andere. Nee, er staat gewoon op 200 A. De fabrikant bedoeld hiermee de kortsluitstroom en liegt dus niet . Alleen begrijpt de koper hem niet.
Dirk,
Kun je dit wat nader omschrijven; wat versta je onder 'kortsluitstroom'? Ik begrijp dit als koper inderdaad niet. Kan 200A kortsluitstroom wel over 2,5mm?
Wel de maximale stroom die er zou lopen als je de startkabels aan de ene kant aan een goede batterij doet en aan de andere kant aan een totaal lege batterij, dus echt nul volt, wat overeen komt met een kortsluiting. Dit kan natuurlijk maar enkele sekonden want ze zullen er van doorbranden.
Het is al heel wat jaartjes geleden dat ik in de schoolbank zat, maar ik kan me het volgende nog herinneren;
Je kunt het ook berekenen;
R(weerstand) = (Rho (soortelijke weerstand) x L (lengte) )/ S (diameter)
Ik heb aangenomen dat de startkabel een lengte heeft van 3 meter. Omdat we heen en weer moeten, verdubbeld de lengte van de kabel.
De uiteindelijke weerstand met 2.5mm^2 komt op 0.042 Ohm.
Volgende formule: U (spanning) = I (stroom) x R (weerstand)
Het spanningsverlies bij typische start stroom van 70 Ampere = 2.94 Volt.... Dit betekend dat de "lege accu" een spanning krijgt aangeboden van 13.8 - 2.94 = 10.86 Volt. Dat is te weinig....
Ik denk dat de berekening nog niet compleet is. Maar dit is het minimale verlies waar je mee te maken krijgt als je een startkabel van de gamma gebruikt.
Neem je een 6 mm^2 starkabel, dan kom je al stuk beter uit. Totale spanningsverlies komt dan op 1,225 Volt. Op de "lege accu" wordt dan 12,57 Volt aangeboden, hetgeen nog steeds prima zal werken voor starten van de motor en laden van lege accu. Lijkt me wel verstanding om altijd de startkabel even te laten zitten om de lege accu eerst wat op niveau te brengen alvorens een startpoging te ondernemen.
Recentelijk heb ik uit een zolderopruiming een setje startkabels gekregen. De kabels zijn rubberachtig maar een van de knijpers viel er zo maar af toen ik de verpakking opende; waarschijnlijk voor E.5,00 uit de ramsjbak bij de Ga...
Verder de volgende verbazing.................
Op de doos staat "200 Ampere". Toen ik de kabel doorknipte zag ik dat er maximaal 2,5mm koper in de kabel zat. Volgens mij is het absoluut onmogelijk om 200A over deze kabel te jagen zonder 'em druipend in je handen te houden. Of had er wellicht op de verpakking moeten staan "200A voor de duur van maximaal 10 seconden, daarna 2 minuten laten afkoelen". Ter vergelijking; voor de koppeling van de startaccu aan de oplader in mijn camper gebruik ik 25mm kabel.
Gaarne jullie visie omtrent de startkabels!
Groetend, Peter
PS gloeiende gloeiende wat een kou om buiten te klussen!
nee, voor een camper diesel motor moet je minstens 10 milimeter gebruiken, daar je kabels ook vaak langer zijn dan voor een gewone auto. en massiefe koperen plaatjes tussen de tangen waar de accupool komt.