Startkabels: 200 Ampere over 2,5mm kabel??

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Startkabels: 200 Ampere over 2,5mm kabel??



Bericht door Navigator »

Hallo techneuten,

Recentelijk heb ik uit een zolderopruiming een setje startkabels gekregen. De kabels zijn rubberachtig maar een van de knijpers viel er zo maar af toen ik de verpakking opende; waarschijnlijk voor E.5,00 uit de ramsjbak bij de Ga...

Verder de volgende verbazing.................

Op de doos staat "200 Ampere". Toen ik de kabel doorknipte zag ik dat er maximaal 2,5mm koper in de kabel zat. Volgens mij is het absoluut onmogelijk om 200A over deze kabel te jagen zonder 'em druipend in je handen te houden. Of had er wellicht op de verpakking moeten staan "200A voor de duur van maximaal 10 seconden, daarna 2 minuten laten afkoelen". Ter vergelijking; voor de koppeling van de startaccu aan de oplader in mijn camper gebruik ik 25mm kabel.

Gaarne jullie visie omtrent de startkabels!

Groetend, Peter

PS gloeiende gloeiende wat een kou om buiten te klussen!
Forum verlaten.
paruyma
Berichten: 1195
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 10:16



Bericht door paruyma »

Mijn visie,vergeet het maar t'zal niet lukken 200Amp er door te jagen,en er is nog de klemverbindings weerstand(van de krokodil tang).
Dus starten zal niet lukken maar en andere accu mee helpen opladen of als start hulp dat zal wel gaan.
Gr
Het leven is prachtig, geniet er van je hebt er maar één.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

En het kwalijke is dat 9 van de 10 startkabels de kwaliteit hebben die hierboven beschreven is. Redelijk frusterend, je denkt dat je wat hebt en voorbereid bent maar in feite heb je dus niets meer dan 2 mtr. waardeloos plastic.
De kwaliteit kun je enigszins beoordelen door het rubberen omhulsel dat om de kabel bij de klem zit, naar achteren te strekken en kijken hoe dik de koperen kern is. Wedden dat het je tegenvalt? Vaak blijk je erg veel plastic gekocht te hebben en starthulp kun je echt vergeten.
Als bijverwarming is het perfect.

Gr,
Stef.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06



Bericht door Navigator »

Dit zou dus betekenen dat de Ga... spullen verkoopt die niet functioneren zoals de verpakking beweert. Ik heb de Navigator op een boerderij gestald en daar een keer massieve startkabels gebruikt van een John Deere trekker en deze aangesloten op de Navigator en een VW Passat. Een tik en lopen de Navigator!

We gaan 'es vragen wat de Ga... hier van vindt. Nader bericht volgt!

Groetend, Peter
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Dirk Pauwels
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
Locatie: Sint-Niklaas België



Bericht door Dirk Pauwels »

Er staat toch niet op de verpakking dat deze 200 A kunnen leveren van de ene batterij naar de andere. Nee, er staat gewoon op 200 A. De fabrikant bedoeld hiermee de kortsluitstroom en liegt dus niet . Alleen begrijpt de koper hem niet.
Coral
Berichten: 2096
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 21:40



Bericht door Coral »

Even iets wat zijdelings met dit topic te maken heeft maar wat mij zeer interesseert. In de handel zijn zgn starthulpen te koop om bij een 'platte' accu toch te kunnen starten. Deze starthulpen bevatten meestal een 17AH accu.

Ik heb mijn twijfels of die dingen wel nut hebben. Misschien dat je er een licht benzinemotortje mee aan de praat krijgt maar verder houdt het naar mijn gevoel echt op. Wie heeft er ervaring met deze dingen ?
Gebruikersavatar
Dehler Profi
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 26 dec 2004, 13:34
Locatie: De Bilt



Bericht door Dehler Profi »

Corel,

Die starthulpen zijn best bruikbaar... :wink: :wink:

Al een paar gebruikt om de VW T3 bus te starten op het moment dat de accu bijna leeg was (een aantal weken niet gebruikt en vergeten de aardlek schakelaar aan te zetten)

Daarnaast is deze zeer bruikbaar om andere 12 Volt apparaten te gebruiken. En natuur er voor te zorgen dat de banden op de juiste spanning worden gebracht. (Controleren met de digitale bandenspaning meter van de Lidl)

Met behulp van een omzeter (12 Volt naar 220 Volt) heb je mobiel ook nog beschikking over "netspanning" (maximaal 50 watt gebruiken!!)
Gebruik bijvoorbeeld als ik onderweg geen 220 heb en wil TV kijken (TV 12 volt, maar sateliteontvanger 220 volt, 8 Watt XSAT)

Zorg er wel voor dat je starthulp niet te sterk ontlaad (spanning onbelast boven de 12,3 Volt (maximaal verbruik 8 Ah x 12 volt = 96 Watt)

En let erop niet alle starthulpen hebben dezelfde kwaliteit......
Bruder Mannesmann lijkt op de starthulp die ze bij de Action verkopen, maar het gewicht en de kwaliteit (en prijs) is van een andere orde... :wink: :wink:

Ik kan het weten want ik heb ze beide... :P :P

Zonder een starthulp ga ik niet op (camper)reis....

Machiel
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Coral schreef:Even iets wat zijdelings met dit topic te maken heeft maar wat mij zeer interesseert. In de handel zijn zgn starthulpen te koop om bij een 'platte' accu toch te kunnen starten. Deze starthulpen bevatten meestal een 17AH accu.

Ik heb mijn twijfels of die dingen wel nut hebben. Misschien dat je er een licht benzinemotortje mee aan de praat krijgt maar verder houdt het naar mijn gevoel echt op. Wie heeft er ervaring met deze dingen ?
waarschijnlijk het zelfde verhaal als die dunne startkabeltjes.
Het meteen starten van een zware diesel motor kun je vergeten met dergelijke starthulpjes, maar het aansluiten van de klmmen, en de startaccu een mimuut of 5 onder spanning zetten van de starthulp kan wonderen doen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H

startkabels



Bericht door HanK »

Als vuistregel aanhouden zoiets van 10A per mm2.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Ben van den Berg

200 Amp.



Bericht door Ben van den Berg »

Kort samengepakt : Startkabelset voor een diesel kosten geen 5 of 10 euro maar minstens 75 tot 150 euro.
Ik heb laatst 4 goede klemmen gekocht voor 70 euro zonder de kabel.
Jan-Paul

Startkabels



Bericht door Jan-Paul »

Navigator,

Je zou kunnen overwegen om laskabel te kopen op de lengte welke je wenst en daarop (gebruikte) klemmen te plaatsen.

Laskabels zijn relatief soepel en kunnen een hoog vermogen verwerken.
Zelf heb ik zo een startkabel gemaakt van 5 mtr. lang zodat ik ook via mijn semi-tractie huishoudaccu's kan starten wanneer dat nodig mocht zijn.

J@n-P@ul
Plaats reactie