Startkabels: 200 Ampere over 2,5mm kabel??
Startkabels: 200 Ampere over 2,5mm kabel??
Hallo techneuten,
Recentelijk heb ik uit een zolderopruiming een setje startkabels gekregen. De kabels zijn rubberachtig maar een van de knijpers viel er zo maar af toen ik de verpakking opende; waarschijnlijk voor E.5,00 uit de ramsjbak bij de Ga...
Verder de volgende verbazing.................
Op de doos staat "200 Ampere". Toen ik de kabel doorknipte zag ik dat er maximaal 2,5mm koper in de kabel zat. Volgens mij is het absoluut onmogelijk om 200A over deze kabel te jagen zonder 'em druipend in je handen te houden. Of had er wellicht op de verpakking moeten staan "200A voor de duur van maximaal 10 seconden, daarna 2 minuten laten afkoelen". Ter vergelijking; voor de koppeling van de startaccu aan de oplader in mijn camper gebruik ik 25mm kabel.
Gaarne jullie visie omtrent de startkabels!
Groetend, Peter
PS gloeiende gloeiende wat een kou om buiten te klussen!
Recentelijk heb ik uit een zolderopruiming een setje startkabels gekregen. De kabels zijn rubberachtig maar een van de knijpers viel er zo maar af toen ik de verpakking opende; waarschijnlijk voor E.5,00 uit de ramsjbak bij de Ga...
Verder de volgende verbazing.................
Op de doos staat "200 Ampere". Toen ik de kabel doorknipte zag ik dat er maximaal 2,5mm koper in de kabel zat. Volgens mij is het absoluut onmogelijk om 200A over deze kabel te jagen zonder 'em druipend in je handen te houden. Of had er wellicht op de verpakking moeten staan "200A voor de duur van maximaal 10 seconden, daarna 2 minuten laten afkoelen". Ter vergelijking; voor de koppeling van de startaccu aan de oplader in mijn camper gebruik ik 25mm kabel.
Gaarne jullie visie omtrent de startkabels!
Groetend, Peter
PS gloeiende gloeiende wat een kou om buiten te klussen!
Forum verlaten.
En het kwalijke is dat 9 van de 10 startkabels de kwaliteit hebben die hierboven beschreven is. Redelijk frusterend, je denkt dat je wat hebt en voorbereid bent maar in feite heb je dus niets meer dan 2 mtr. waardeloos plastic.
De kwaliteit kun je enigszins beoordelen door het rubberen omhulsel dat om de kabel bij de klem zit, naar achteren te strekken en kijken hoe dik de koperen kern is. Wedden dat het je tegenvalt? Vaak blijk je erg veel plastic gekocht te hebben en starthulp kun je echt vergeten.
Als bijverwarming is het perfect.
Gr,
Stef.
De kwaliteit kun je enigszins beoordelen door het rubberen omhulsel dat om de kabel bij de klem zit, naar achteren te strekken en kijken hoe dik de koperen kern is. Wedden dat het je tegenvalt? Vaak blijk je erg veel plastic gekocht te hebben en starthulp kun je echt vergeten.
Als bijverwarming is het perfect.
Gr,
Stef.
Dit zou dus betekenen dat de Ga... spullen verkoopt die niet functioneren zoals de verpakking beweert. Ik heb de Navigator op een boerderij gestald en daar een keer massieve startkabels gebruikt van een John Deere trekker en deze aangesloten op de Navigator en een VW Passat. Een tik en lopen de Navigator!
We gaan 'es vragen wat de Ga... hier van vindt. Nader bericht volgt!
Groetend, Peter
We gaan 'es vragen wat de Ga... hier van vindt. Nader bericht volgt!
Groetend, Peter
Forum verlaten.
- Dirk Pauwels
- Berichten: 269
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 0:25
- Locatie: Sint-Niklaas België
Even iets wat zijdelings met dit topic te maken heeft maar wat mij zeer interesseert. In de handel zijn zgn starthulpen te koop om bij een 'platte' accu toch te kunnen starten. Deze starthulpen bevatten meestal een 17AH accu.
Ik heb mijn twijfels of die dingen wel nut hebben. Misschien dat je er een licht benzinemotortje mee aan de praat krijgt maar verder houdt het naar mijn gevoel echt op. Wie heeft er ervaring met deze dingen ?
Ik heb mijn twijfels of die dingen wel nut hebben. Misschien dat je er een licht benzinemotortje mee aan de praat krijgt maar verder houdt het naar mijn gevoel echt op. Wie heeft er ervaring met deze dingen ?
- Dehler Profi
- Berichten: 89
- Lid geworden op: zo 26 dec 2004, 13:34
- Locatie: De Bilt
Corel,
Die starthulpen zijn best bruikbaar...
Al een paar gebruikt om de VW T3 bus te starten op het moment dat de accu bijna leeg was (een aantal weken niet gebruikt en vergeten de aardlek schakelaar aan te zetten)
Daarnaast is deze zeer bruikbaar om andere 12 Volt apparaten te gebruiken. En natuur er voor te zorgen dat de banden op de juiste spanning worden gebracht. (Controleren met de digitale bandenspaning meter van de Lidl)
Met behulp van een omzeter (12 Volt naar 220 Volt) heb je mobiel ook nog beschikking over "netspanning" (maximaal 50 watt gebruiken!!)
Gebruik bijvoorbeeld als ik onderweg geen 220 heb en wil TV kijken (TV 12 volt, maar sateliteontvanger 220 volt, 8 Watt XSAT)
Zorg er wel voor dat je starthulp niet te sterk ontlaad (spanning onbelast boven de 12,3 Volt (maximaal verbruik 8 Ah x 12 volt = 96 Watt)
En let erop niet alle starthulpen hebben dezelfde kwaliteit......
Bruder Mannesmann lijkt op de starthulp die ze bij de Action verkopen, maar het gewicht en de kwaliteit (en prijs) is van een andere orde...
Ik kan het weten want ik heb ze beide...
Zonder een starthulp ga ik niet op (camper)reis....
Machiel
Die starthulpen zijn best bruikbaar...
Al een paar gebruikt om de VW T3 bus te starten op het moment dat de accu bijna leeg was (een aantal weken niet gebruikt en vergeten de aardlek schakelaar aan te zetten)
Daarnaast is deze zeer bruikbaar om andere 12 Volt apparaten te gebruiken. En natuur er voor te zorgen dat de banden op de juiste spanning worden gebracht. (Controleren met de digitale bandenspaning meter van de Lidl)
Met behulp van een omzeter (12 Volt naar 220 Volt) heb je mobiel ook nog beschikking over "netspanning" (maximaal 50 watt gebruiken!!)
Gebruik bijvoorbeeld als ik onderweg geen 220 heb en wil TV kijken (TV 12 volt, maar sateliteontvanger 220 volt, 8 Watt XSAT)
Zorg er wel voor dat je starthulp niet te sterk ontlaad (spanning onbelast boven de 12,3 Volt (maximaal verbruik 8 Ah x 12 volt = 96 Watt)
En let erop niet alle starthulpen hebben dezelfde kwaliteit......
Bruder Mannesmann lijkt op de starthulp die ze bij de Action verkopen, maar het gewicht en de kwaliteit (en prijs) is van een andere orde...
Ik kan het weten want ik heb ze beide...
Zonder een starthulp ga ik niet op (camper)reis....
Machiel
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
waarschijnlijk het zelfde verhaal als die dunne startkabeltjes.Coral schreef:Even iets wat zijdelings met dit topic te maken heeft maar wat mij zeer interesseert. In de handel zijn zgn starthulpen te koop om bij een 'platte' accu toch te kunnen starten. Deze starthulpen bevatten meestal een 17AH accu.
Ik heb mijn twijfels of die dingen wel nut hebben. Misschien dat je er een licht benzinemotortje mee aan de praat krijgt maar verder houdt het naar mijn gevoel echt op. Wie heeft er ervaring met deze dingen ?
Het meteen starten van een zware diesel motor kun je vergeten met dergelijke starthulpjes, maar het aansluiten van de klmmen, en de startaccu een mimuut of 5 onder spanning zetten van de starthulp kan wonderen doen.
startkabels
Als vuistregel aanhouden zoiets van 10A per mm2.
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Startkabels
Navigator,
Je zou kunnen overwegen om laskabel te kopen op de lengte welke je wenst en daarop (gebruikte) klemmen te plaatsen.
Laskabels zijn relatief soepel en kunnen een hoog vermogen verwerken.
Zelf heb ik zo een startkabel gemaakt van 5 mtr. lang zodat ik ook via mijn semi-tractie huishoudaccu's kan starten wanneer dat nodig mocht zijn.
J@n-P@ul
Je zou kunnen overwegen om laskabel te kopen op de lengte welke je wenst en daarop (gebruikte) klemmen te plaatsen.
Laskabels zijn relatief soepel en kunnen een hoog vermogen verwerken.
Zelf heb ik zo een startkabel gemaakt van 5 mtr. lang zodat ik ook via mijn semi-tractie huishoudaccu's kan starten wanneer dat nodig mocht zijn.
J@n-P@ul