Naar Tsjechië via Polen voor de wintersport

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Naar Tsjechië via Polen voor de wintersport



Bericht door mariët »

Wie van jullie is wel eens in de winter naar Pec Pod Snezkou (of omgeving) gereden via Polen.
Wij gaan dit jaar voor het eerst met eigen vervoer die kant uit en weten niet goed wat ons te wachten staat qua kwaliteit van de wegen, sneeuw en hoogte.

Wie van jullie brengt ons op de hoogte en maakt ons meer of minder onzeker over dit avontuur?
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Paul Masselink
Berichten: 187
Lid geworden op: di 15 feb 2005, 21:22
Locatie: Edam

Tsjechie



Bericht door Paul Masselink »

Hoi Mariet,

Niet via Polen rijden. De kwaliteit van de wegen is slecht en worden zeker in de winter slecht onderhouden. Het kan zo zijn dat doordat de meeste mensen zonder winterbanden en kettingen rijden bij de eerste beste sneeuwbui je een hele nacht vaststaat in de file.
Over Praag rijden (via Plzen/Neurenberg] scheelt je zeker 3-5 uur! Zeker nu de snelweg open is (sinds 1 maand). tot aan Mlada Boleslav heb je dan snelweg die goed onderhouden is.

Route Plzen-Praag-Mlada Boleslav-Jicin-Trutnov-PpSnezkou

PS in Pec kun je gewoon op de hoofdparkeerplaats achterin parkeren en dagen staan. Doen wij ook altijd. Probleem is altijd stroom, maar er zit een Chinees op het eind met zijn winkel. Als je aardig bent en een paar sokken of jas koopt (kost niets) mag je wellciht voor een vergoeding daar ook je stroom inpluggen.
Kosten per dag ca 3-5 euro!!!

Paul
Paul
Paul Masselink
Berichten: 187
Lid geworden op: di 15 feb 2005, 21:22
Locatie: Edam



Bericht door Paul Masselink »

PS mijn avatar is precies gefotografeerd op deze "camperplek" dus je kunt zelf al zien hoe het is. De foto is genomen vanaf de stoep van de chineese handelaar.
Paul
petra en andre
Berichten: 646
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder



Bericht door petra en andre »

Wij rijden al 10 jaar via Polen en ons bevalt dat uitstekend. Wij zijn ook via Praag en via Zittau gereden maar bovenlangs scheelt toch een paar uur rijden. Wij gaan de grens over bij Gorlitz en dan via Jelena Gora naar de grens bij Mala Upa. De weg door Polen is goed te doen is wel 2 baans maar dat is het grootste gedeelte ook in Tsjechie. Er zitten geen kuilen, (is van de zomer nog gereden) wordt goed schoon gehouden. Alleen de pas naar de grens toe is voor een camper misschien in de winter vrij stijl en daar ligt doorgaans behoorlijk wat sneeuw, waardoor de 2 baans weg nu nog maar 1.5 baans is. Helaas doen (vaak Nederlanders) de sneeuwkettingen te laat om en dan blokkeren ze de weg waardoor de politie boos kan reageren. Met de camper zou ik doorrijden naar Luwbaka en dan via Trutnov naar Pec Pod. Deze weg is niet stijl en zeer goed te berijden vanaf de grens tot aan Pec rij je denk ik in een uur. Of er moet wel erg veel sneeuw liggen.
Wij zitten in een hotel in het hoogseizoen in het dorp voor Pec maar weet wel dat de grote parkeerplaatsen bom vol zijn en dat je dus mazzel moet hebben dat daar nog een camper tussen past. Heb wel net voor Pec op een parkeerplaats een camper zien staan. Deze parkeerplaats is voor bussen en als opvang als de rest vol is maar het is met ski schoenen aan nog een aardig stukje lopen naar de pistes.
Als je nog meer info wilt dan hoor ik het wel. Groetjes Petra
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle



Bericht door mariët »

We gaan niet met de camper hoor, we hebben "luxe" logies en ontbijt geboekt. Het busje zetten we neer op de grote parkeerplaats bij hotel Krokus, dat hebben we de rest van de vakantie toch niet meer nodig. Naar de pistes gaan we met de skibus, terug skieënd, dat gaat toppie, hebben we vorig jaar ook zo gedaan. Alleen waren we toen met een touringcar en dat hoeft voor mij niet meer zo, al was het alleen al om het prijsverschil.
Mappy geeft ook de route aan over Polen, maar ik heb al van meer kanten gehoord dat de wegen daar erg niveau poffertjespan zijn.

Ik laat zeker nog wel weer van me horen.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
petra en andre
Berichten: 646
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder



Bericht door petra en andre »

dat poffertjespan wegdek ligt er vast aan waar je rijd. maar zoals ik al eerder schreef wij rijden bovenlangs en gaan bij Gorlitz de grens over en die is echt goed te doen niet meer kuilen als op sommige wegen hier of in tsjechie. weet wel dat dat in polen niet overal zo is. trouwens van de zomer ondekt dat tsjechie er ook wat van kan in sommige gebieden. en dan komen we er al 12 jaar maar zo slecht stuk waren we nog niet eerder tegen gekomen.
gerrit7
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:20
Locatie: duitsland



Bericht door gerrit7 »

waar ligt Pec Pod Snezkou (of omgeving) kun je hier ook op een camping staan of alleen maar op een parkeerplaats? wij zijn vele jaren naar harachov geweest maar willen eens wat anders. Naar Harrachov kun je volgens mij het berste over Dresden, Zittau Liberec deze wegen zijn goed te doen
Groet Gerrit7
petra en andre
Berichten: 646
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder



Bericht door petra en andre »

In pec is geen camping de dicht bijzijnde is in vrlichlabi (zal wel verkeerd gespeld zijn maar heb geen kaart bij de hand) daar weet ik zeker van dat hij in de winter open is. ook daar is een ski gebied. in trutnov is ook een camping maar weet niet of die in de winter open is wel is daar ook een aardig ski gebiedje
Paul Masselink
Berichten: 187
Lid geworden op: di 15 feb 2005, 21:22
Locatie: Edam



Bericht door Paul Masselink »

De enige campings die open zijn in de winter de Krkonose (Reuzengebergte) zitten in Vrchlabi en Harrachov. De campings moeten redelijk lang vantevoren geboekt worden (zeker die in Harrachov) omdat m.n. de Oostduitser hier langtijdig camperen.
Harrachov is als camping het best aan te bevelen omdat het in het skigebied zelf ligt en je dus niet lang hoeft te reizen naar de liften. Voor kinderen is het skigebied in Pec Pod Snezkou het mooiste. Lange pistes, maar wel allemaal blauw en rood en voor ervaren skiers een beetje saai. Nadeel is wel dat je daar geen camping vindt en dus echt moet improviseren in je staanplaats. Als je op de grote parkeerplaats tussen Hotel Krokus en Horizont gaat staan (wel voor 't weekend aankomen anders staat het vol) kun je daar zo lang staan als je wilt of je accu's het uithouden. Bij ons is dat 2/3 dragen, maar ik heb ook al eens em'n aggregraat aangehad.

het is geen Oostenrijk qua voorzieningen, maar wel een goed alternatief. Waarschuwing is om in de week van 1--26 april echt weg te blijven, want dan loopt de logistiek in de skigebieden hier echt vast. De liften kunnen dan de toeloop niet meer aan en aangezien de afdalingen kort zijn, sta je dus 2/3 van de tijd in rij te wachten voor de lift.

Hopelijk helpt het een beetje in je overwegingen.

Paul
Paul
gerrit7
Berichten: 675
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:20
Locatie: duitsland



Bericht door gerrit7 »

Wij zijn nu enkele jaren achter elkaar met de kerst naar Harrachov geweest en hebben nog nooit besproken. Altijd was er wel plaats op de camping.
Groet Gerrit 7
Paul Masselink
Berichten: 187
Lid geworden op: di 15 feb 2005, 21:22
Locatie: Edam



Bericht door Paul Masselink »

Klopt. Maar kerst is hier nog geen hoogseizoen omdat de gebieden niet zo sneeuwzeker zijn als in Oostenrijk. Hoogseizoen begint hier in Midden januari. Maar ja met de laatste winters is het helemaal geen probleem, want toen kon je hier tot in mei skien!

PS weet je dat ook in Sumava goed kunt skien? ik weet alleen niet zo goed waar je met de camper goed kunt staan. Gezien de vragen, zal ik hier eens rondvragen en kijken.

Paul
Paul
Plaats reactie