route naar Rome met een historisch thema

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
Wubbe
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 16:02
Locatie: Dronten

route naar Rome met een historisch thema



Bericht door Wubbe »

Tijdens de voorbereiding van mijn fietstocht van dit jaar kwam ik een beschrijving tegen van een route naar Rome. Het is een route die Emo, Abt uit Huizinge in 1211/1212 lopend aflegde. Van deze reis is een uitgebreid verslag gemaakt (de Cronica Florida Horti), vermoedelijk geschreven door Menko, een opvolger van Emo, op basis van aantekeningen van Emo.

Met dit verslag als uitgangspunt schreef Dick E.H. Boer Emo’s Reis, een soort reisgids voor de moderne reiziger, een boek vol geschiedenis en cultuurhistorie. In Emo’s reis volgt Dick de Boer de reis van Emo naar Rome en terug, van dag tot dag, als een reisgids door het Europa van 800 jaar geleden. Het boek werkt als een tijdmachine, waarin de lezer plaats kan nemen, om daarmee zelf door dat fascinerende Europa te reizen, om mensen te ontmoeten die kleur gaven aan die tijd, troubadours, abten, edelen, hertogen en om handschriften, muurschilderingen en beelden, gebouwen en landschappen te zien die acht eeuwen geleden bestonden en nog steeds te zien zijn.

Hoewel het oorspronkelijk een voettocht was, is deze met de beschrijving van Dick Boer ook met de fiets, auto en ik denk zelfs een camper te doen. De hele route is in 12 delen geknipt en is per deel ook op Google earth te bekijken. Van de Route zijn ook GPS bestanden beschikbaar. Alle informatie over deze route kan je vinden op http://home.planet.nl/~vos09500/Emo/Emo%27s%20Reis.html

Als je op de bovengenoemde site op één van de 12 delen klikt dan krijg je een deelkaart te zien met meer details en je kan doorklikken naar Google Earth. Zo kan je de route goed thuis al bekijken en eventueel de route aanpassen aan het formaat van je camper.

Al met al lijkt dit, samen met de reisboek van Boer goed voor een aantal weken plezier.Ik heb mij zelfs hiermee thuis al vermaakt, een soort voorpret. Ik wou jullie deze informatie niet onthouden en veel plezier.

Wubbe
Adria Coral 690 sc Platinum
Gebruikersavatar
Wesselsjan
Berichten: 314
Lid geworden op: za 02 jul 2005, 17:24
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: route naar Rome met een historisch thema



Bericht door Wesselsjan »

Ik heb dat boek van Dick de Boer ook in m ijn bezit. Het lijkt me inderdaad de moeite waard om de rit eens uit te proberen met de camper. Ik heb me ook al verkneukeld bij het lezen van het eerste deel van het verslag van De Boer. Helaas is de genoemde website op dit moment niet bereikbaar (problemen bij KPN heb ik begrepen). Ik kijk er later eens...
Camper'n is SKIK... wie döt oons wat vandage...

Mijn reisverhalen op Campersite
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: route naar Rome met een historisch thema



Bericht door saagstree »

Hallo Wuppy.
Ga je met de fiets naar Rome?
Ik heb dat in Mei /Juni gedaan mooie trip
Er zijn twee fiets routes naar Rome De Reitsma en De Benjaminse route die erg mooi zijn om ook met de camper na te rijden.
Er is erg veel te zien onderweg voor al in Italie en met de fiets zie je ook veel meer.
Klaas
geniet van elk vrij uurtje
Wubbe
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 05 feb 2006, 16:02
Locatie: Dronten

Re: route naar Rome met een historisch thema



Bericht door Wubbe »

Klaas.

Ik volg nu de route van Reitsma, nu richting Rome dit in tegenstelling in 2006. Ik ga nu via Venetië en waarschijnlijk Pisa. Heb jij ook een verslag of een blog bijgehouden?

Wubbe
Adria Coral 690 sc Platinum
Cehash
Berichten: 179
Lid geworden op: wo 29 okt 2008, 6:10
Locatie: West-Vlaanderen

Re: route naar Rome met een historisch thema



Bericht door Cehash »

Een ietwat andere kijk op ... een fietstocht vanuit Leiden naar Rome kan je lezen in het boek "De Filosofie van de Heuvel" van Ilja Leonard Pfeijffer & Gelya Bogaischcheva. Het boek is opgesteld als een 208 bladzijden tellend "dagboek" met vertrek op 1 juni 2008 en aankomst in Rome op11 juli 2008. Een leuke aanvulling voor wie die trip overweegt ...
De illusie van de jeugd vang je niet in getallen
saagstree
Berichten: 1752
Lid geworden op: zo 16 jul 2006, 12:26
Locatie: maarssen

Re: route naar Rome met een historisch thema



Bericht door saagstree »

Hallo Wubbe
Ik heb een weblog kan je vinden onder saagstree.blogeiland.nl Hier is een verslag van Rome 2011 en naar Santiago de Compostela in in 2009 beschreven.
Veel info vind je ook op http://www.pelgrimswegen.nl dat is de webside van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome als je aan klikt op de fiets naar Rome kan je per jaar zien wie er is geweest en als de naam rood is hebben ze ook een weblog erg intresant.
Je kunt je ook aanmelden voor 2012 en als je ook een weblog heb kunnen we je volgen.
Klaas de Pelgrim
geniet van elk vrij uurtje
cgb

Re: route naar Rome met een historisch thema



Bericht door cgb »

Ben benieuwd of, sinds dit topic actueel was, iemand de tocht naar Rome (en terug) aan de hand van het boek van Emo gemaakt heeft en daar wat over heeft vastgelegd.
Tot nu toe volgde ik af en toe een etappe, maar de komende tijd wil ik er wat meer aan doen.

Bedankt alvast voor reacties!
Carel
Plaats reactie