Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)



Bericht door T-Jay »

Wij zijn 2 relatief jonge gasten die het idee hebben om een oude lijnbus tot camper om te bouwen. Onze favoriete bus hiervoor was de DAF Den Oudsten MB200, eigenlijk de meest herkenbare lijnbus. Na een poosje zoeken op internet en hulp van VDL hebben we een geschikte kandidaat gevonden, hij is ver van nieuwstaat maar de bussen worden dan ook steeds zeldzamer. Ikzelf sleutel graag aan voertuigen en zag het dan ook wel als een uitdaging.
Op onderstaande foto's zijn we bij de bus gaan kijken toen deze nog in het bezit was van de vorige eigenaar (huurder). De bus deed bij een jongerencamping dienst als een pendelbus om de kindertjes van de camping naar de survival locatie te brengen en andersom.
De camping eigenaar die de bus huurde van Milot reizen in R'dam was redelijk telleurgesteld toen hij bericht kreeg dat de bus verkocht was en hij het volgende jaar iets anders zou moeten huren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier de foto's van het ophalen van de bus. Het was hier ergens eind oktober dat we de bus op konden halen en eindelijk aan ons beestje kunnen gaan beginnen. M'n schoonvader heeft ons hierbij geholpen gezien hij in bezit is van een D rijbewijs. Hij had nog nooit in een bus gereden dus was een beetje zenuwachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier dan het eerste begin van de ombouw. Eerst maar is alle bankjes eruit halen. Deze hebben we trouwens weer terug kunnen verkopen aan de man waarvan wij de bus hebben gekocht.
Tenminste, we hebben het zo geregeld dat hij de omkeuring van de bus zou verzorgen en mochten er punten zijn waarop de bus afgekeurd zou worden hij dit zou regelen. Bleek achteraf een goede deal. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de dag van het omkeuren. Toevalligerwijs een keukentje kunnen bemachtigen van een vriend die met z'n huis bezig was waar de keuken eruit moest. :)

Deze dus een beetje op z'n boerenfluitjes (zoals dat overigens letterlijk door de RDW geadviseerd werd!!) erin gezet samen met de rest van de voorzieningen om als camper door te mogen gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo is hij voor de keuring opgegaan. En helaas niet meteen goedgekeurd.
- De stoelen/bankjes moesten beter vastgemaakt worden;
- er moesten breedtespiegels opkomen;
- er moest een gordel op de bestuurderstoel gemonteerd worden;
- en ook moesten het keukenblokje en de bedden maar wat beter vastgemaakt worden.

Dit allemaal wat beter vastgezet met alle mogelijke beugels, schroeven en bouten. En ook de spiegeltejs en gordels maar verzorgd, en terug voor de herkeuring. We troffen dit keer een keurmeester die er blijkbaar meer vertrouwen in had en na een praatje alles goedkeurde terwijl er niet eens ergens naar gekeken of aan gevoeld was!! :shock:

Maar maakt niet uit hij staat nu officieel als kampeerwagen op kenteken!! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn we druk bezig de vloer eruit te slopen om deze voor een nieuwe te kunnen vervangen. De huidige platen waren op sommige plekken redelijk vergaan en we wilde toch eigenlijk wel een stevige basis voor onze camper.

Afbeelding

Afbeelding

De bus moest voor een APK keuring en is hierbij helaas afgekeurd. De afkeurpunten zijn:

- stuur- en spoorstangkogels versleten;
- fusee lager versleten;
- en hier en daar te veel van het chassis weggeroest.

Vorige week het resterende van de vloer eruit gesloopt om overal goed bij te kunnen en alle roestige delen aan het licht te brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Na een beetje hakken en prikken op de roestige plekken kwam pas goed voor de dag hoever het chassis doorgeroest is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van het weekend een start gemaakt aan het uitslijpen van de slechte delen. Alles zo recht en waterpas mogelijk om gemakkelijk nieuwe stukken te kunnen fabriceren.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals op de foto's te zien ook de wielkasten voor het gemak maar gedemonteerd

Weer een klusdag gehad en weer redelijk wat gevorderd. We zijn verder gegaan met de nieuwe vloerplaten op maat te maken, en ondertussen is een maatje van me verder gegaan met het lassen. Het chassis t.h.v. de vooras is zo goed als gereed en kan bijna in de zinkspray en aanvullend in de tectyl gezet worden. Onderstaand de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen waarop de bus afgekeurd werd bij de APK eindelijk gevonden!!

2 spoorstangkogels, een stuurstangkogel en een fuseepen set.

Het koste wat moeite maar toen ik eenmaal wist welke as er onder de bus gemonteerd zat en bleek dat deze ook onder veel vrachtwagens gebruikt is, werd de zoektocht een stuk gemakkelijker. Zelfs een bedrijf redelijk in de buurt gevonden die ze verkoopt! VDL Weweler parts met een vestiging in Kapelle.

Ik dacht zelf de verkeerde fuseepen set gekocht te hebben, dus heb ik voor de zekerheid ook nog een fuseepen set gekocht die ik volgens mij wel nodig heb. Dan heb ik in ieder geval alle2 de sets, zodat als ik de fusee openmaak ik iig een passende set bij de hand heb. Enig verschil tussen de sets was helaas wel de prijs. De set die VDL me mee gegeven had koste 70,- en de set waarvan ikzelf dacht dat het de goede zou zijn 330,- aardig verschil dus. Nu maar hopen dat het toch de goedkope set blijkt te zijn

Bij deze de foto's van de nieuwe onderdelen. Ze zijn inmiddels ook al gemonteerd, op de fuseepen set na dus daar volgen ook nog wel foto's van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door T-Jay op di 05 mei 2020, 14:59, 21 keer totaal gewijzigd.
Jvdberg

Re: DAF MB200 DKDL 564



Bericht door Jvdberg »

Gaaf.

Oude herinneringen komen weer boven, ik heb ook nog met dit type bus gereden.
Ik zie ook dat het een automaat is, zit er een ZF bak in?
opa Jan
Berichten: 660
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 16:23

Re: DAF MB200 DKDL 564



Bericht door opa Jan »

Hoe ver ben je tot nu toe gevorderd met de bus, T-Jay?
Ben benieuwd naar de rest van je foto's.
Groetjes Opa 8)
wimku

Re: DAF MB200 DKDL 564



Bericht door wimku »

Tja voor een pendel naar evenementen lijkt het wel wat
Maar voor een camper ?
Lijkt het me niks ,of je moet een goed gevulde portemenee hebben :D

Gewoon zo laten en ook verhuren :lol: :cheers:

Dit bedoel ik niet verkeert hoor :wink:

Wim
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: DAF MB200 DKDL 564



Bericht door Ruud Adam »

Hoi T-Jay,

Ik ben zeer benieuwd naar je verslagen.
Op http://www.touringcamper.nl volg ik ook menig verbouwing.
Mooi dat er mensen zijn die mogelijkheden zien in plaats van moeilijkheden.

Ik zeg: Ga d'r voor en veel succes!
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op ma 29 aug 2011, 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 2440
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 10:12
Locatie: Halfweg

Re: DAF MB200 DKDL 564



Bericht door Icebox »

+ 1!

Kei gaaf!
Just make it real and make it last! - Beth Hart-
opa Jan
Berichten: 660
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 16:23

Re: DAF MB200 DKDL 564



Bericht door opa Jan »

of je moet een goed gevulde portemenee hebben
Dat valt toch wel mee?
Je kunt het net zo duur maken, als jezelf wilt.
Ja, toch? :)

Groetjes Opa 8)
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Daf MB200 DKDL 564



Bericht door Marjorie »

Wat die goedgevulde portemonnee betreft: je kunt het inderdaad zo duur maken als je zelf wilt. Belangrijker is of je er lol in hebt, en dat lijkt het geval te zijn. Je kunt hem helemaal inrichten zoals je zelf wilt en misschien ben je uiteindelijk goedkoper uit dan wanneer je een kant en klare camper koopt. Bovendien hoeft er niet meteen alles erop en eraan te zitten. In ieder geval kun je het wel tot "jouw" camper maken.
Ben benieuwd naar het verloop. Veel succes in ieder geval.

Gr. Marjorie
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564



Bericht door T-Jay »

Wat een reacties al!! :D Bedankt iedereen!

Ik heb het verhaal waar ik vanmiddag aan begonnen was even verder afgemaakt. Het staat er nu tot onze huidige situatie op. Een heel verhaal in 1 keer maar dat wordt vanaf nu natuurlijk regelmatig bijgehouden.

We gaan van de week weer wat verder lassen en slijpen dus updates volgen snel.

Gr, Thierry
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Daf MB200 DKDL 564



Bericht door Dafluc »

Leuk om te volgen. Het gaat hard. Veel plezier en succes met de ombouw.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Daf MB200 DKDL 564



Bericht door Marjorie »

Hoe oud is de bus eigenlijk? Moet je wegenbelasting betalen, want dat zal niet gering zijn, denk ik.

Gr. Marjorie
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
wimku

Re: Daf MB200 DKDL 564



Bericht door wimku »

Knap werk jongens petje af
Weet dat het iets kost
maar vindt je het erg, dat als ik vraag wat het koste plaatje, was of word
dat het allemaal het geld waard is
Jongens de onderdelen zijn al moeilijk ,een voorruit kost al meer dan 2000 €

Maar hobby is hobby mag toch wat kosten niet
waar
Maar is het een stadsbus of een lijnbus
wat een stadsbus loopt niet harder dan 70km dacht ik

Wim
T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: Daf MB200 DKDL 564



Bericht door T-Jay »

jan-hidde schreef:Hoe oud is de bus eigenlijk? Moet je wegenbelasting betalen, want dat zal niet gering zijn, denk ik.

Gr. Marjorie
@ Marjorie

De bus is van 1984 en daarmee dus wegenbelasting vrij. :D Dat was tijdens het zoeken van de bus ook wel een must want zoals je zelf al zegt, wegenbelasting voor zo'n apparaat is niet gering. :(
wimku schreef:Knap werk jongens petje af
Weet dat het iets kost
maar vindt je het erg, dat als ik vraag wat het koste plaatje, was of word
dat het allemaal het geld waard is
Jongens de onderdelen zijn al moeilijk ,een voorruit kost al meer dan 2000 €

Maar hobby is hobby mag toch wat kosten niet
waar

Wim
@ Wim

Met de kosten zitten we nu inclusief de aanschaf van de bus iets over de €5000,-. Hierbij zitten ook al onderdelen zoals o.a. een Victron Energy 24/3000/70 die ook al een €1000,- koste. Wat de uiteindelijke kosten nog zullen worden durf ik niet te zeggen (en eigenlijk ook nog niet echt te denken :roll: ) We hebben geen budget of datum vastgesteld, alles op het gemakje dan kunnen we de kosten ook goed bijhouden. Het is trouwens een stadsbus maar de 110 heeft hij al gehaald. Kwa snelheid hebben we dus niks te klagen.
opa Jan
Berichten: 660
Lid geworden op: di 12 okt 2010, 16:23

Re: Daf MB200 DKDL 564



Bericht door opa Jan »

Bier drinken, tijdens het lassen???? :?

Groetjes Opa 8) :cheers:
Plaats reactie