Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)
Daf MB200 DKDL 564 (Update 05-05-2020)
Wij zijn 2 relatief jonge gasten die het idee hebben om een oude lijnbus tot camper om te bouwen. Onze favoriete bus hiervoor was de DAF Den Oudsten MB200, eigenlijk de meest herkenbare lijnbus. Na een poosje zoeken op internet en hulp van VDL hebben we een geschikte kandidaat gevonden, hij is ver van nieuwstaat maar de bussen worden dan ook steeds zeldzamer. Ikzelf sleutel graag aan voertuigen en zag het dan ook wel als een uitdaging.
Op onderstaande foto's zijn we bij de bus gaan kijken toen deze nog in het bezit was van de vorige eigenaar (huurder). De bus deed bij een jongerencamping dienst als een pendelbus om de kindertjes van de camping naar de survival locatie te brengen en andersom.
De camping eigenaar die de bus huurde van Milot reizen in R'dam was redelijk telleurgesteld toen hij bericht kreeg dat de bus verkocht was en hij het volgende jaar iets anders zou moeten huren.
Hier de foto's van het ophalen van de bus. Het was hier ergens eind oktober dat we de bus op konden halen en eindelijk aan ons beestje kunnen gaan beginnen. M'n schoonvader heeft ons hierbij geholpen gezien hij in bezit is van een D rijbewijs. Hij had nog nooit in een bus gereden dus was een beetje zenuwachtig.
En hier dan het eerste begin van de ombouw. Eerst maar is alle bankjes eruit halen. Deze hebben we trouwens weer terug kunnen verkopen aan de man waarvan wij de bus hebben gekocht.
Tenminste, we hebben het zo geregeld dat hij de omkeuring van de bus zou verzorgen en mochten er punten zijn waarop de bus afgekeurd zou worden hij dit zou regelen. Bleek achteraf een goede deal.
Dan de dag van het omkeuren. Toevalligerwijs een keukentje kunnen bemachtigen van een vriend die met z'n huis bezig was waar de keuken eruit moest.
Deze dus een beetje op z'n boerenfluitjes (zoals dat overigens letterlijk door de RDW geadviseerd werd!!) erin gezet samen met de rest van de voorzieningen om als camper door te mogen gaan.
Zo is hij voor de keuring opgegaan. En helaas niet meteen goedgekeurd.
- De stoelen/bankjes moesten beter vastgemaakt worden;
- er moesten breedtespiegels opkomen;
- er moest een gordel op de bestuurderstoel gemonteerd worden;
- en ook moesten het keukenblokje en de bedden maar wat beter vastgemaakt worden.
Dit allemaal wat beter vastgezet met alle mogelijke beugels, schroeven en bouten. En ook de spiegeltejs en gordels maar verzorgd, en terug voor de herkeuring. We troffen dit keer een keurmeester die er blijkbaar meer vertrouwen in had en na een praatje alles goedkeurde terwijl er niet eens ergens naar gekeken of aan gevoeld was!!
Maar maakt niet uit hij staat nu officieel als kampeerwagen op kenteken!!
Hier zijn we druk bezig de vloer eruit te slopen om deze voor een nieuwe te kunnen vervangen. De huidige platen waren op sommige plekken redelijk vergaan en we wilde toch eigenlijk wel een stevige basis voor onze camper.
De bus moest voor een APK keuring en is hierbij helaas afgekeurd. De afkeurpunten zijn:
- stuur- en spoorstangkogels versleten;
- fusee lager versleten;
- en hier en daar te veel van het chassis weggeroest.
Vorige week het resterende van de vloer eruit gesloopt om overal goed bij te kunnen en alle roestige delen aan het licht te brengen.
Na een beetje hakken en prikken op de roestige plekken kwam pas goed voor de dag hoever het chassis doorgeroest is.
Van het weekend een start gemaakt aan het uitslijpen van de slechte delen. Alles zo recht en waterpas mogelijk om gemakkelijk nieuwe stukken te kunnen fabriceren.
Zoals op de foto's te zien ook de wielkasten voor het gemak maar gedemonteerd
Weer een klusdag gehad en weer redelijk wat gevorderd. We zijn verder gegaan met de nieuwe vloerplaten op maat te maken, en ondertussen is een maatje van me verder gegaan met het lassen. Het chassis t.h.v. de vooras is zo goed als gereed en kan bijna in de zinkspray en aanvullend in de tectyl gezet worden. Onderstaand de foto's.
De onderdelen waarop de bus afgekeurd werd bij de APK eindelijk gevonden!!
2 spoorstangkogels, een stuurstangkogel en een fuseepen set.
Het koste wat moeite maar toen ik eenmaal wist welke as er onder de bus gemonteerd zat en bleek dat deze ook onder veel vrachtwagens gebruikt is, werd de zoektocht een stuk gemakkelijker. Zelfs een bedrijf redelijk in de buurt gevonden die ze verkoopt! VDL Weweler parts met een vestiging in Kapelle.
Ik dacht zelf de verkeerde fuseepen set gekocht te hebben, dus heb ik voor de zekerheid ook nog een fuseepen set gekocht die ik volgens mij wel nodig heb. Dan heb ik in ieder geval alle2 de sets, zodat als ik de fusee openmaak ik iig een passende set bij de hand heb. Enig verschil tussen de sets was helaas wel de prijs. De set die VDL me mee gegeven had koste 70,- en de set waarvan ikzelf dacht dat het de goede zou zijn 330,- aardig verschil dus. Nu maar hopen dat het toch de goedkope set blijkt te zijn
Bij deze de foto's van de nieuwe onderdelen. Ze zijn inmiddels ook al gemonteerd, op de fuseepen set na dus daar volgen ook nog wel foto's van.
Op onderstaande foto's zijn we bij de bus gaan kijken toen deze nog in het bezit was van de vorige eigenaar (huurder). De bus deed bij een jongerencamping dienst als een pendelbus om de kindertjes van de camping naar de survival locatie te brengen en andersom.
De camping eigenaar die de bus huurde van Milot reizen in R'dam was redelijk telleurgesteld toen hij bericht kreeg dat de bus verkocht was en hij het volgende jaar iets anders zou moeten huren.
Hier de foto's van het ophalen van de bus. Het was hier ergens eind oktober dat we de bus op konden halen en eindelijk aan ons beestje kunnen gaan beginnen. M'n schoonvader heeft ons hierbij geholpen gezien hij in bezit is van een D rijbewijs. Hij had nog nooit in een bus gereden dus was een beetje zenuwachtig.
En hier dan het eerste begin van de ombouw. Eerst maar is alle bankjes eruit halen. Deze hebben we trouwens weer terug kunnen verkopen aan de man waarvan wij de bus hebben gekocht.
Tenminste, we hebben het zo geregeld dat hij de omkeuring van de bus zou verzorgen en mochten er punten zijn waarop de bus afgekeurd zou worden hij dit zou regelen. Bleek achteraf een goede deal.
Dan de dag van het omkeuren. Toevalligerwijs een keukentje kunnen bemachtigen van een vriend die met z'n huis bezig was waar de keuken eruit moest.
Deze dus een beetje op z'n boerenfluitjes (zoals dat overigens letterlijk door de RDW geadviseerd werd!!) erin gezet samen met de rest van de voorzieningen om als camper door te mogen gaan.
Zo is hij voor de keuring opgegaan. En helaas niet meteen goedgekeurd.
- De stoelen/bankjes moesten beter vastgemaakt worden;
- er moesten breedtespiegels opkomen;
- er moest een gordel op de bestuurderstoel gemonteerd worden;
- en ook moesten het keukenblokje en de bedden maar wat beter vastgemaakt worden.
Dit allemaal wat beter vastgezet met alle mogelijke beugels, schroeven en bouten. En ook de spiegeltejs en gordels maar verzorgd, en terug voor de herkeuring. We troffen dit keer een keurmeester die er blijkbaar meer vertrouwen in had en na een praatje alles goedkeurde terwijl er niet eens ergens naar gekeken of aan gevoeld was!!
Maar maakt niet uit hij staat nu officieel als kampeerwagen op kenteken!!
Hier zijn we druk bezig de vloer eruit te slopen om deze voor een nieuwe te kunnen vervangen. De huidige platen waren op sommige plekken redelijk vergaan en we wilde toch eigenlijk wel een stevige basis voor onze camper.
De bus moest voor een APK keuring en is hierbij helaas afgekeurd. De afkeurpunten zijn:
- stuur- en spoorstangkogels versleten;
- fusee lager versleten;
- en hier en daar te veel van het chassis weggeroest.
Vorige week het resterende van de vloer eruit gesloopt om overal goed bij te kunnen en alle roestige delen aan het licht te brengen.
Na een beetje hakken en prikken op de roestige plekken kwam pas goed voor de dag hoever het chassis doorgeroest is.
Van het weekend een start gemaakt aan het uitslijpen van de slechte delen. Alles zo recht en waterpas mogelijk om gemakkelijk nieuwe stukken te kunnen fabriceren.
Zoals op de foto's te zien ook de wielkasten voor het gemak maar gedemonteerd
Weer een klusdag gehad en weer redelijk wat gevorderd. We zijn verder gegaan met de nieuwe vloerplaten op maat te maken, en ondertussen is een maatje van me verder gegaan met het lassen. Het chassis t.h.v. de vooras is zo goed als gereed en kan bijna in de zinkspray en aanvullend in de tectyl gezet worden. Onderstaand de foto's.
De onderdelen waarop de bus afgekeurd werd bij de APK eindelijk gevonden!!
2 spoorstangkogels, een stuurstangkogel en een fuseepen set.
Het koste wat moeite maar toen ik eenmaal wist welke as er onder de bus gemonteerd zat en bleek dat deze ook onder veel vrachtwagens gebruikt is, werd de zoektocht een stuk gemakkelijker. Zelfs een bedrijf redelijk in de buurt gevonden die ze verkoopt! VDL Weweler parts met een vestiging in Kapelle.
Ik dacht zelf de verkeerde fuseepen set gekocht te hebben, dus heb ik voor de zekerheid ook nog een fuseepen set gekocht die ik volgens mij wel nodig heb. Dan heb ik in ieder geval alle2 de sets, zodat als ik de fusee openmaak ik iig een passende set bij de hand heb. Enig verschil tussen de sets was helaas wel de prijs. De set die VDL me mee gegeven had koste 70,- en de set waarvan ikzelf dacht dat het de goede zou zijn 330,- aardig verschil dus. Nu maar hopen dat het toch de goedkope set blijkt te zijn
Bij deze de foto's van de nieuwe onderdelen. Ze zijn inmiddels ook al gemonteerd, op de fuseepen set na dus daar volgen ook nog wel foto's van.
Laatst gewijzigd door T-Jay op di 05 mei 2020, 14:59, 21 keer totaal gewijzigd.
Re: DAF MB200 DKDL 564
Gaaf.
Oude herinneringen komen weer boven, ik heb ook nog met dit type bus gereden.
Ik zie ook dat het een automaat is, zit er een ZF bak in?
Oude herinneringen komen weer boven, ik heb ook nog met dit type bus gereden.
Ik zie ook dat het een automaat is, zit er een ZF bak in?
Re: DAF MB200 DKDL 564
Hoe ver ben je tot nu toe gevorderd met de bus, T-Jay?
Ben benieuwd naar de rest van je foto's.
Groetjes Opa
Ben benieuwd naar de rest van je foto's.
Groetjes Opa
Re: DAF MB200 DKDL 564
Tja voor een pendel naar evenementen lijkt het wel wat
Maar voor een camper ?
Lijkt het me niks ,of je moet een goed gevulde portemenee hebben
Gewoon zo laten en ook verhuren
Dit bedoel ik niet verkeert hoor
Wim
Maar voor een camper ?
Lijkt het me niks ,of je moet een goed gevulde portemenee hebben
Gewoon zo laten en ook verhuren
Dit bedoel ik niet verkeert hoor
Wim
Re: DAF MB200 DKDL 564
Hoi T-Jay,
Ik ben zeer benieuwd naar je verslagen.
Op http://www.touringcamper.nl volg ik ook menig verbouwing.
Mooi dat er mensen zijn die mogelijkheden zien in plaats van moeilijkheden.
Ik zeg: Ga d'r voor en veel succes!
Ik ben zeer benieuwd naar je verslagen.
Op http://www.touringcamper.nl volg ik ook menig verbouwing.
Mooi dat er mensen zijn die mogelijkheden zien in plaats van moeilijkheden.
Ik zeg: Ga d'r voor en veel succes!
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op ma 29 aug 2011, 0:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
Re: DAF MB200 DKDL 564
Dat valt toch wel mee?of je moet een goed gevulde portemenee hebben
Je kunt het net zo duur maken, als jezelf wilt.
Ja, toch?
Groetjes Opa
Re: Daf MB200 DKDL 564
Wat die goedgevulde portemonnee betreft: je kunt het inderdaad zo duur maken als je zelf wilt. Belangrijker is of je er lol in hebt, en dat lijkt het geval te zijn. Je kunt hem helemaal inrichten zoals je zelf wilt en misschien ben je uiteindelijk goedkoper uit dan wanneer je een kant en klare camper koopt. Bovendien hoeft er niet meteen alles erop en eraan te zitten. In ieder geval kun je het wel tot "jouw" camper maken.
Ben benieuwd naar het verloop. Veel succes in ieder geval.
Gr. Marjorie
Ben benieuwd naar het verloop. Veel succes in ieder geval.
Gr. Marjorie
groetjes, Marjorie
My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Re: Daf MB200 DKDL 564
Wat een reacties al!! Bedankt iedereen!
Ik heb het verhaal waar ik vanmiddag aan begonnen was even verder afgemaakt. Het staat er nu tot onze huidige situatie op. Een heel verhaal in 1 keer maar dat wordt vanaf nu natuurlijk regelmatig bijgehouden.
We gaan van de week weer wat verder lassen en slijpen dus updates volgen snel.
Gr, Thierry
Ik heb het verhaal waar ik vanmiddag aan begonnen was even verder afgemaakt. Het staat er nu tot onze huidige situatie op. Een heel verhaal in 1 keer maar dat wordt vanaf nu natuurlijk regelmatig bijgehouden.
We gaan van de week weer wat verder lassen en slijpen dus updates volgen snel.
Gr, Thierry
Re: Daf MB200 DKDL 564
Hoe oud is de bus eigenlijk? Moet je wegenbelasting betalen, want dat zal niet gering zijn, denk ik.
Gr. Marjorie
Gr. Marjorie
groetjes, Marjorie
My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Re: Daf MB200 DKDL 564
Knap werk jongens petje af
Weet dat het iets kost
maar vindt je het erg, dat als ik vraag wat het koste plaatje, was of word
dat het allemaal het geld waard is
Jongens de onderdelen zijn al moeilijk ,een voorruit kost al meer dan 2000 €
Maar hobby is hobby mag toch wat kosten niet
waar
Maar is het een stadsbus of een lijnbus
wat een stadsbus loopt niet harder dan 70km dacht ik
Wim
Weet dat het iets kost
maar vindt je het erg, dat als ik vraag wat het koste plaatje, was of word
dat het allemaal het geld waard is
Jongens de onderdelen zijn al moeilijk ,een voorruit kost al meer dan 2000 €
Maar hobby is hobby mag toch wat kosten niet
waar
Maar is het een stadsbus of een lijnbus
wat een stadsbus loopt niet harder dan 70km dacht ik
Wim
Re: Daf MB200 DKDL 564
@ Marjoriejan-hidde schreef:Hoe oud is de bus eigenlijk? Moet je wegenbelasting betalen, want dat zal niet gering zijn, denk ik.
Gr. Marjorie
De bus is van 1984 en daarmee dus wegenbelasting vrij. Dat was tijdens het zoeken van de bus ook wel een must want zoals je zelf al zegt, wegenbelasting voor zo'n apparaat is niet gering.
@ Wimwimku schreef:Knap werk jongens petje af
Weet dat het iets kost
maar vindt je het erg, dat als ik vraag wat het koste plaatje, was of word
dat het allemaal het geld waard is
Jongens de onderdelen zijn al moeilijk ,een voorruit kost al meer dan 2000 €
Maar hobby is hobby mag toch wat kosten niet
waar
Wim
Met de kosten zitten we nu inclusief de aanschaf van de bus iets over de €5000,-. Hierbij zitten ook al onderdelen zoals o.a. een Victron Energy 24/3000/70 die ook al een €1000,- koste. Wat de uiteindelijke kosten nog zullen worden durf ik niet te zeggen (en eigenlijk ook nog niet echt te denken ) We hebben geen budget of datum vastgesteld, alles op het gemakje dan kunnen we de kosten ook goed bijhouden. Het is trouwens een stadsbus maar de 110 heeft hij al gehaald. Kwa snelheid hebben we dus niks te klagen.