hoe lang kan een dieselmotor stilstaan?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Sara
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 13 jan 2006, 10:47

hoe lang kan een dieselmotor stilstaan?



Bericht door Sara »

Onze camper (uit 2009) staat straks 3 maanden stil. Moeten we hem af en toe starten en/of ermee rijden om de accu op pijl te houden of moet dit zonder problemen kunnen?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2874
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard



Bericht door mmdem »

Onze camper uit 2008 staat in de winter buiten gestald, gedurende zo'n 6 maanden (we schorsen hem dan bij de RDW).
Vorig jaar ben ik iedere maand even naar de stalling gereden om hem te starten en een half uurtje te laten draaien.Tevens reed ik dan een halve meter voor of achteruit om de banden op een andere plek te laten rusten.
Gelijk de vochtvreters ververst .

Dit jaar heb ik dat niet gedaan, geen tijd gehad, maar onlangs ben ik toch even langs gegaan, en het starten was geen enkel probleem.Dat was dus na 4 maanden.
Onze startaccu zit echter wel in de cabine onder de stoel, misschien scheelt dat nog iets.
Je kunt in de winter overigens wel wat last hebben van vocht in de diverse slangen waardoor het bij langdurig stilstaan even moeite kost om de motor aan de praat te houden.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Basher
Berichten: 877
Lid geworden op: ma 29 mar 2010, 19:30
Locatie: Waddinxveen



Bericht door Basher »

Had voorheen elk jaar de motor van de boot 6 maanden aaneen stilstaan.
20 jaar geen probleem voor ons Daffie.
Wel voor de winterstop olie en filters ververst en even laten draaien.
Grts Jaap

Tempus Fugit (De tijd vliegt)

Burstner Privilege t695 - 2.3 multijet 130 pk
Weinsberg CaraCompact 600 MEG (Pepper) - 2.0 Blue HDI 165 pk
Knaus Van Ti 650 MEG - 2,0 Blue HDI 130 pk
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

3 maanden moet geen probleem zijn. Je kunt voor de zekerheid ervoor zorgen dat je accu goed vol is en dan afkoppelen zodat er geen stille gebruikers de accu helemaal leeg trekken en zo kapot maken. Als je weer weg wil, accu aankoppelen en starten.
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland



Bericht door Micha »

Hou er rekening mee dat het autogedeelte van de camper is gemaakt om gebruikt te worden. Ook met een camper geldt: stilstand is achteruitgang. Ik geef toe dat ik makkelijk praten heb, want onze camper staat altijd naast het huis, binnenkort onder een carport. Eens in de twee weken rijden we er zo'n 50 kilometer mee, enerzijds omdat bij ons de behoefte snel groeit om lekker met de camper eropuit te gaan, anderzijds om met de camper te doen waarvoor hij is gemaakt: rijden. Goed voor de motor en alle draaiende onderdelen als banden en remmen. Ondertussen houden we de accu's in conditie door te zorgen voor frequente laadsessies. De kachel staat dankzij twee lpg-flessen op de laagste stand.
Groeten,
Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

een koude start geeft meer slijtage dan +_ 1000km rijden met een warme motor .
dus gewoon laten staan met de accu losgekoppeld .
ben je van plan hem de hele winter te laten staan ,laat dan voor de winter de olie verversen .
ik zal nu wel commentaar krijgen van het halve forum :lol: ,maar dit is mijn mening .
en hoelang kan een diesel stilstaan ?,langer dan dat hij kan rijden. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15



Bericht door Boulange »

Olie verversen voor lang stilstaan is idd beter.
Accu's kunnen slecht tegen stilstaan zonder laden.
Vocht is uiteraard zowiezo een probleem.

Voor de rest zou een dieselmotor na 20 jaar stilstand gewoon moeten starten.
Hoewel de elektronica van tegenwoordig wel eerder wat problemen krijgt.

Benzine is een ander verhaal, dat "vergumt" vrij snel.
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)



Bericht door Vodnik »

Boulangé schreef:...................
Voor de rest zou een dieselmotor na 20 jaar stilstand gewoon moeten starten.
...........................
Klopt!

De eigenaar waar ik mijn camper stal heeft een paar maanden geleden een 50 jaar oude Skoda bus gekocht, ligt een enorme diesel motor in die zeker 15 jaar niet gedraaid had (aantoonbaar!)
Nieuwe accu erin, nafta (dieselolie) via een emmer naar de motor, ....starten .....draaien!
Zonder verder zaken te repareren is hij daarmee van Praag naar Jirikov (150 km) gereden en zonder problemen aangekomen!
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

Kroppie schreef: ik zal nu wel commentaar krijgen van het halve forum :lol: ,maar dit is mijn mening .

jos
Nou, daar komt ie dan ...

HELEMAAL MEE EENS !!!!!!! :wink:

Als bij mij een auto lang stil moet staan, jaartje of wat ...

* Olie in inlaat (na filter) spuiten tijdens lopen
* Olie lappen in de uitlaat
* Banden/rubbers in het vet/talkpoeder
* Vochtvreters erin
* Blok in de WD40/siliconen
* Accu los en mee
* 'Vochtvreter' of bacterie oplosser in tank

Dan kom ik eens in de 2/3 maanden even babbelen en ...

- Vochtvreters vernieuwen
- Wielen slag draaien

Na een half jaar ...

~ accu aansluiten, olie in inlaat en even (zonder starten) paar omw. laten maken.

Zo heeft een wagen bij mij 4 jaar gestaan ;-)
Gebruikersavatar
FrankV
Berichten: 222
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 22:00
Locatie: Geldrop



Bericht door FrankV »

Mijn camper staat in de winterstalling ook lang stil, 4 tot 5 maanden. HH accu eruit en thuis goed opladen. Camper wegzetten met volle motoraccu, massakabel losmaken. Vochtvreter in het camper gedeelte. Bij ophalen accu weer aansluiten en meestal lukt het dan om in één keer te starten.
Groeten,
Frank

Dethleffs A5881HG 2005, 2.8 JTD
Gebruikersavatar
The Geertz
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 01 aug 2010, 18:34
Locatie: Heikant
Contacteer:



Bericht door The Geertz »

Als het om de motor zelf gaat, die kan zeer lang stilstaan en zal het weer doen als er brandstof en elektra aanwezig is, zelfs jaren.
Brandstof en accu('s) zijn een ander verhaal. Brandstoftanks helemaal afvullen voor het winterseizoen i.v.m. condensvorming. De accu kun je afkoppelen en meenemen naar een warme en droge plaats (thuis b.v.) maar wat ook goed kan is als er 220 aanwezig is om de batterij bij te laten houden met een druppellader.

Dit werkt perfect en is bovendien het behoud van je accu en veel minder werk dan ieder seizoen de accu uit te moeten bouwen.

Met vriendelijke campergroet,

Gert.
Om mijn camper hobby staande te houden, moet ik andere dingen laten liggen.
broekies
Berichten: 164
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 7:22
Locatie: Warmond



Bericht door broekies »

Een paar maanden is volgens mij geen enkel probleem.
Bij een winterbeurt voor buitenboordmotoren spuit men conserveringsolie mee in de luchtinlaat en als de carburateur leeg is (of de motor gaat roken) stoppen.
Nu is het inwendige lekker vet en kan maanden staan.
Ik laat mij wegmotor die nu ook al een paar maanden stilstaat even ronddraaien op de startmotor zonder aanslaan.
Dan maak je de binnenboel weer even vet.
Camper start ik niet. De motor wordt niet warm genoeg om alle vocht weg te werken en dan is even laten draaien schadelijker dan lekker laten staan.
Accu los, huishoudaccu staat op het zonnepaneel en wordt voortdurend geladen.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 682
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Wij wonen in de winter op Madeira.
Op 2010 na 8) , heen en terug in het vliegtuig.

Onze Land Rovers (meerdere) staan bij afwezigheid altijd als volgt 'opgeslagen'.
- Verse olie en filters voor opslag,
- Onder de motorkap, rondom de wielophanging en remmen (ja, ook de remschijven !) even kwistig met de WD40 in de rondte,
- accu's doorladen en afkoppelen (alleen het solar systeem blijft aan de accu hangen),
- 4 pootjes (assteunen) er onder (dus gee platte banden bij thuiskomst),
- Volle diesel tank tegen condens,

Punt van aandacht (maar dat geld eigelijk altijd);
- koelvloeistof nog voldoende vorst bestendig?
- remvloeistof regelmatig vervangen? (door veroudering kan er vocht opgenomen worden) Bij stilstand kan het remsysteem door inwendige roestvorming vast gaan zitten.

En uiteraard, alle water systemen in de Camper aftappen of vorstvrij maken.

Eén Land Rover heeft zo eens 6 jaar stilgestaan.
Nieuwe accu erin (inderdaad, na 6 jaar was die wel overleden), contakt aan, even doorstarten (de diesel moet weer even doorlopen) en lopen alsof hij gisteravond was weg gezet.

En voor ik commentaar krijg. WD40 op de remschijven rem je er na een paar kilometer gewoon weer af. Eerste kilometers even een paar keer pompend remmen. Roest kan meer schade . problemen opleveren.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:



Bericht door Marcel1962 »

Onze 609 is oude legerambulance. De handelaar waar we hem gekocht hebben had exemplaren staan die 20 jaar oud waren en slechts 1600 km gereden hadden, ga maar eens na hoe lang dat deze hebben stil gestaan!

Groet Marcel.
Plaats reactie