Verstuivers laten testen
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: di 15 feb 2011, 15:39
- Locatie: Deurne
Verstuivers laten testen
Mijn Ducato 2.5 TD ( 1993 ) geeft bij het accelereren zwarte rook. Iemand vertelde mij dat de verstuivers waarschijnlijk of versleten of vuil zijn.
Het enige dat ik van de verstuivers weet is dat ze onder de kop zouden zitten maar ik heb geen idee waar en ik weet niet eens hoe ze eruit zien.
Ik ben heel erg leergierig en wil ze er graag zelf uithalen om ze te laten testen, kan iemand mij vertelllen hoe ik precies te werk moet gaan?
Ik heb ook gelezen dat ik een speciale olie in de tank kan gooien ( wanneer er nog ca 20 L diesel inzit ) die de hele boel reinigt. Is dat aan te bevelen voordat ik de boel eruit ga halen?
Het enige dat ik van de verstuivers weet is dat ze onder de kop zouden zitten maar ik heb geen idee waar en ik weet niet eens hoe ze eruit zien.
Ik ben heel erg leergierig en wil ze er graag zelf uithalen om ze te laten testen, kan iemand mij vertelllen hoe ik precies te werk moet gaan?
Ik heb ook gelezen dat ik een speciale olie in de tank kan gooien ( wanneer er nog ca 20 L diesel inzit ) die de hele boel reinigt. Is dat aan te bevelen voordat ik de boel eruit ga halen?
De Ponticello's on Tour, wij rijden een Fiat Ducato 2.5 TD uit 1993 met Eura Mobyl opbouw en met 260 mille op de teller.
Daar zou je eens mee kunnen beginnen. Wynns heeft zo'n toevoeging.
De verstuivers zitten onder het kleppendeksel. Kunnen wel behoorlijk vast zitten.
Je moet de leidingen van de dieselpomp naar de verstuiver losmaken en beslist
niet verbuigen. De retourleiding ook loshalen en dan de bout van de borgplaat
losdraaien. Vervolgens voorzichtig proberen de verstuiver los te wringen.
Overigens is het reviseren van verstuivers niet goedkoop. Als de nozzle moet
worden vervangen dan ben je per verstuiver pakweg €100,- kwijt inclusief
afstellen.
De verstuivers zitten onder het kleppendeksel. Kunnen wel behoorlijk vast zitten.
Je moet de leidingen van de dieselpomp naar de verstuiver losmaken en beslist
niet verbuigen. De retourleiding ook loshalen en dan de bout van de borgplaat
losdraaien. Vervolgens voorzichtig proberen de verstuiver los te wringen.
Overigens is het reviseren van verstuivers niet goedkoop. Als de nozzle moet
worden vervangen dan ben je per verstuiver pakweg €100,- kwijt inclusief
afstellen.
Aan de rechterzijkant van de pomp, beetje onderaan, zit een moeilijk te bereiken afstelschroef.
Met sleutelmaat 13 de contramoer losdraaien en de pomp iets armer zetten door de schroef UIT te draaien.
Dit doen totdat je vermogensverlies krijgt. Dan de schroef een kwart indraaien en klaar. Nu staat de pomp goed.
Vermogensverlies test je door gewoon een stukje te rijden.
Als de schroef te ver is uitgedraaid, trekt de camper niet meer.
Ik deed het onderweg door steeds bij een stop de pomp wat armer te zetten todat de fut opeens uit de motor was.
Rookt hij daarna nog, eerst de verstuivers laten testen.
Kan een "pisser" bij zitten.
Deze kan dan uit elkaar worden gehaald en dan is meestal de nozzlenaald verbrand.
Kost ca. 75 euro.
Verstuivers moeten er dan wel uit.
Ik had een pisser en daarna was het roken een stuk minder.
Helemaal weg bij mijn 2,5 turbo kreeg ik het niet.
Met name als ik een tijdje stationair had gedraaid voor de verstuiver was vervangen en dan wegreed, rookte hij enorm door de opgehoopte niet verbrande diesel.
Op de snelweg weinig last, maar wel altijd zwarte aanslag rond de uitlaat.
Bij een dieselspecialist hebben ze een simpele opstelling om de verstuiver op aan te sluiten en de druk te meten waarbij de verstuiver opengaat. Ik woon bij Leiden en een kennis van me heeft een scheepsmotoren bedrijf.
Die heeft ze even getest voor me.
Normaal rekenen ze er iets voor, hoeveel zal erg verschillen.
Deze druk staat op de verstuiver aangegeven en ligt rond de 240 bar.
Als de verstuiver opent, moet er een dieselnevel uitkomen en geen straaltje. Een nadruiper is ook niet goed.
Op zich geen moeilijke klus mits de verstuivers er een beetje makkelijk uitgaan.
Er is genoeg te vinden op het forum over vastzittende verstuivers en de oplossing ervan.
Met sleutelmaat 13 de contramoer losdraaien en de pomp iets armer zetten door de schroef UIT te draaien.
Dit doen totdat je vermogensverlies krijgt. Dan de schroef een kwart indraaien en klaar. Nu staat de pomp goed.
Vermogensverlies test je door gewoon een stukje te rijden.
Als de schroef te ver is uitgedraaid, trekt de camper niet meer.
Ik deed het onderweg door steeds bij een stop de pomp wat armer te zetten todat de fut opeens uit de motor was.
Rookt hij daarna nog, eerst de verstuivers laten testen.
Kan een "pisser" bij zitten.
Deze kan dan uit elkaar worden gehaald en dan is meestal de nozzlenaald verbrand.
Kost ca. 75 euro.
Verstuivers moeten er dan wel uit.
Ik had een pisser en daarna was het roken een stuk minder.
Helemaal weg bij mijn 2,5 turbo kreeg ik het niet.
Met name als ik een tijdje stationair had gedraaid voor de verstuiver was vervangen en dan wegreed, rookte hij enorm door de opgehoopte niet verbrande diesel.
Op de snelweg weinig last, maar wel altijd zwarte aanslag rond de uitlaat.
Bij een dieselspecialist hebben ze een simpele opstelling om de verstuiver op aan te sluiten en de druk te meten waarbij de verstuiver opengaat. Ik woon bij Leiden en een kennis van me heeft een scheepsmotoren bedrijf.
Die heeft ze even getest voor me.
Normaal rekenen ze er iets voor, hoeveel zal erg verschillen.
Deze druk staat op de verstuiver aangegeven en ligt rond de 240 bar.
Als de verstuiver opent, moet er een dieselnevel uitkomen en geen straaltje. Een nadruiper is ook niet goed.
Op zich geen moeilijke klus mits de verstuivers er een beetje makkelijk uitgaan.
Er is genoeg te vinden op het forum over vastzittende verstuivers en de oplossing ervan.
Goede middag.
Het probleem wat jullie hebben kan zijn dat de brandstofpomp defect is.
Wij hebben het ook gehad en na 3 jaar zijn ze er uiteindelijk achtergekomen dat de brandstof pomp defect was.
Nu denken jullie moest je daar nou 3 jaar overdoen ja zeker want elke keer leek het probleem over te zijn maar kwam na +/- 500 km weer terug.
De laatste keer dat we de camper terug brachten was er een oude rot in de garage en die hoorde het zo aan ons probleem en die kwam direct met de vraag "hebben jullie de brandstofpomp weleens laten testen"nee dat was nog niet gebeurt.
Nadat deze was getest bleek dit dus de oorzaak te zijn.
Brandstofpomp gerepareerd en het euvel is over,we schamen ons niet meer als we de camperplek verlaten,het was gewoon genant als ik de camper starte.
Type motor 2.5 TDJ van Fiat, we hebben nu een gereviseerde brandstofpomp kosten €800,00 maar het levert wel een lekkere vakantie op.
Veel succes KOWA
Het probleem wat jullie hebben kan zijn dat de brandstofpomp defect is.
Wij hebben het ook gehad en na 3 jaar zijn ze er uiteindelijk achtergekomen dat de brandstof pomp defect was.
Nu denken jullie moest je daar nou 3 jaar overdoen ja zeker want elke keer leek het probleem over te zijn maar kwam na +/- 500 km weer terug.
De laatste keer dat we de camper terug brachten was er een oude rot in de garage en die hoorde het zo aan ons probleem en die kwam direct met de vraag "hebben jullie de brandstofpomp weleens laten testen"nee dat was nog niet gebeurt.
Nadat deze was getest bleek dit dus de oorzaak te zijn.
Brandstofpomp gerepareerd en het euvel is over,we schamen ons niet meer als we de camperplek verlaten,het was gewoon genant als ik de camper starte.
Type motor 2.5 TDJ van Fiat, we hebben nu een gereviseerde brandstofpomp kosten €800,00 maar het levert wel een lekkere vakantie op.
Veel succes KOWA
pomp
afstellen kan heel gemakkelijk zelf met de bosch pomp.
bij het reeds omschreven schroefje telt links om armer en rechts om rijker
ga rijden en verdraai meet een achtste tegelijk dus eerst links om en weer rijden iets roken doen ze altijd bij vollast dus niet tearm zetten.
te arm bij vollast betekent teveel hitte met alle gevolgen van dien bij het afstellen mag het vernogen niet dalen.
ook is het belangrijk om optijd terug teschakelen vooral in de situatie dat er veel vermogen gevraagd word
bij het reeds omschreven schroefje telt links om armer en rechts om rijker
ga rijden en verdraai meet een achtste tegelijk dus eerst links om en weer rijden iets roken doen ze altijd bij vollast dus niet tearm zetten.
te arm bij vollast betekent teveel hitte met alle gevolgen van dien bij het afstellen mag het vernogen niet dalen.
ook is het belangrijk om optijd terug teschakelen vooral in de situatie dat er veel vermogen gevraagd word
VRIJHEID
Laat een diesel nou altijd draaien met een overmaat aan lucht.......
Ik zou in dit geval eerst maar eens aan de simpele zaken gaan denken ipv zomaar wat aan schroefjes te gaan draaien...
Men weet niet eens exact welk type Bosch pomp er op dit type motor zit, dus zomaar wat doen kan heel verkeerde gevolgen hebben. Er kunnen namelijk meer types op zitten dan bijv Autodata enz aangeeft
Wat dacht je bijvoorbeeld van een dicht of vrijwel dichtzittende lucht filter??
Gevolg TE weinig lucht voor de hoeveelheid brandstof: zwarte rook (roet)
Ik zou in dit geval eerst maar eens aan de simpele zaken gaan denken ipv zomaar wat aan schroefjes te gaan draaien...
Men weet niet eens exact welk type Bosch pomp er op dit type motor zit, dus zomaar wat doen kan heel verkeerde gevolgen hebben. Er kunnen namelijk meer types op zitten dan bijv Autodata enz aangeeft
Wat dacht je bijvoorbeeld van een dicht of vrijwel dichtzittende lucht filter??
Gevolg TE weinig lucht voor de hoeveelheid brandstof: zwarte rook (roet)
pomp
een diesel met overschot aan lucht???Synapsis schreef:Laat een diesel nou altijd draaien met een overmaat aan lucht.......
Ik zou in dit geval eerst maar eens aan de simpele zaken gaan denken ipv zomaar wat aan schroefjes te gaan draaien...
Men weet niet eens exact welk type Bosch pomp er op dit type motor zit, dus zomaar wat doen kan heel verkeerde gevolgen hebben. Er kunnen namelijk meer types op zitten dan bijv Autodata enz aangeeft
Wat dacht je bijvoorbeeld van een dicht of vrijwel dichtzittende lucht filter??
Gevolg TE weinig lucht voor de hoeveelheid brandstof: zwarte rook (roet)
je mag aannemen dat een camper wel regelmatig onderhoud krijgt.
en de bosch pompen waar een dergelijke schroef aanzit werkt echt wel hetzelfde.
mijn vuist regel omdit teonthouden is links om lean en rechts om rich.
ook bij turbo motoren werkt dit.
bij com real natuurlijk niet dat is een totaal ander systeem.
en als mijn eerder advies niet helpt dan pas verder kijken.
maar roken doen die motoren bij max belasting altijd
VRIJHEID
Re: pomp
verkerk schreef:een diesel met overschot aan lucht???Synapsis schreef:Laat een diesel nou altijd draaien met een overmaat aan lucht.......
Ik zou in dit geval eerst maar eens aan de simpele zaken gaan denken ipv zomaar wat aan schroefjes te gaan draaien...
Men weet niet eens exact welk type Bosch pomp er op dit type motor zit, dus zomaar wat doen kan heel verkeerde gevolgen hebben. Er kunnen namelijk meer types op zitten dan bijv Autodata enz aangeeft
Wat dacht je bijvoorbeeld van een dicht of vrijwel dichtzittende lucht filter??
Gevolg TE weinig lucht voor de hoeveelheid brandstof: zwarte rook (roet)
je mag aannemen dat een camper wel regelmatig onderhoud krijgt.
en de bosch pompen waar een dergelijke schroef aanzit werkt echt wel hetzelfde.
mijn vuist regel omdit teonthouden is links om lean en rechts om rich.
ook bij turbo motoren werkt dit.
bij com real natuurlijk niet dat is een totaal ander systeem.
en als mijn eerder advies niet helpt dan pas verder kijken.
maar roken doen die motoren bij max belasting altijd
Ja een diesel draait altijd met een overschot aan lucht...daarom is een schoon inlaat traject (filters enz) zo van belang
En ja er zijn MEERDERE type Bosch pompen, met verschillende afstelmogelijkheden
Dus om via een forum te gaan roepen je moet even een beetje aan dat en dat schroefje gaan draaien zonder dat de ander laat blijken wat zijn of haar kennis is, is vragen om problemen
Enne hoeveel diesels wil je zien die zonder roken maximaal belast draaien ??
Je kunt een diesel overigens bij gelijk toerental tussen 0 en 100% belasten.....wat dacht je daar van ??
Verwar een diesel (of het nou common rail is of niet) niet met een benzine motor met een smoorklep....
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: di 15 feb 2011, 15:39
- Locatie: Deurne
Re: pomp
Ik ben geen kenner, daarom heb ik de vraag ook hier neergelegd. Het lucht filter heb ik al los gehad en die ziet er schoon uit dus daar ligt het volgens mij niet aan. IK heb deze camper nog maar net en heb wel gezien dat hij regelmatig onderhoud heeft gehad. Op zich heeft hij best wel vermogen maar ik heb natuurlijk geen vergelijk. Ik ga denk ik eerst maar die Forte toevoeging proberen, baat het niet dan schaadt het denk ik ook niet, blijft hij dan zwarte rook geven dan ga ik toch maar naar de dealer, in ieder geval bedankt allemaal voor de reacties.Synapsis schreef:verkerk schreef:een diesel met overschot aan lucht???Synapsis schreef:Laat een diesel nou altijd draaien met een overmaat aan lucht.......
Ik zou in dit geval eerst maar eens aan de simpele zaken gaan denken ipv zomaar wat aan schroefjes te gaan draaien...
Men weet niet eens exact welk type Bosch pomp er op dit type motor zit, dus zomaar wat doen kan heel verkeerde gevolgen hebben. Er kunnen namelijk meer types op zitten dan bijv Autodata enz aangeeft
Wat dacht je bijvoorbeeld van een dicht of vrijwel dichtzittende lucht filter??
Gevolg TE weinig lucht voor de hoeveelheid brandstof: zwarte rook (roet)
je mag aannemen dat een camper wel regelmatig onderhoud krijgt.
en de bosch pompen waar een dergelijke schroef aanzit werkt echt wel hetzelfde.
mijn vuist regel omdit teonthouden is links om lean en rechts om rich.
ook bij turbo motoren werkt dit.
bij com real natuurlijk niet dat is een totaal ander systeem.
en als mijn eerder advies niet helpt dan pas verder kijken.
maar roken doen die motoren bij max belasting altijd
Ja een diesel draait altijd met een overschot aan lucht...daarom is een schoon inlaat traject (filters enz) zo van belang
En ja er zijn MEERDERE type Bosch pompen, met verschillende afstelmogelijkheden
Dus om via een forum te gaan roepen je moet even een beetje aan dat en dat schroefje gaan draaien zonder dat de ander laat blijken wat zijn of haar kennis is, is vragen om problemen
Enne hoeveel diesels wil je zien die zonder roken maximaal belast draaien ??
Je kunt een diesel overigens bij gelijk toerental tussen 0 en 100% belasten.....wat dacht je daar van ??
Verwar een diesel (of het nou common rail is of niet) niet met een benzine motor met een smoorklep....
De Ponticello's on Tour, wij rijden een Fiat Ducato 2.5 TD uit 1993 met Eura Mobyl opbouw en met 260 mille op de teller.