Hoe het werkt
In de praktijk: je zet het ding op kanaal 1 en hij ligt op het dashboard. Oók bij de camper
voor je, zodat jullie met elkaar kunnen praten.
DE vraag die bij mij allang speelt als zendamateur .....
Mag je onder het rijden ZENDEN,
Kan nergens vinden dat het niet mag,
Maar denk dat het met de huidige regelgeving wel een probleem is.
PA3APJ
Zend al meer dan 30 jaar uit de auto (camper)
Nog nooit een aanhouding of opmerking .
Dus dacht zal eens vragen wie er meer van weet.
Ben niet erg aktief meer.
Groetjes PA3APJ
Ik was ook niet erg actief meer, de laatste pakweg 20 jaar. Maar sinds vorig voorjaar, een Yaesu FT857d
in de camper gebouw (op aandringen van Femma ) ben ik weer helemaal terug!
Zelfs eilanden "geactiveerd" afgelopen zomer, op vakantie! IOTA: Islands On The Air.
Kreeg zo nu en dan een complete pile-up te verwerken, zo'n 120 qso's in een paar uurtjes!
Zie www.pa3dat.nl voor wat info en foto's.
Hoi Aloys
Ik bezit 2 Midland portofoons en die ontvangen plotseling niet meer,
Zag jou opmerkingen in deze topic
Kies beide bijv. 100Hz als CTCSS-toon. Tijdens álles wat je zegt wordt er nu een "bas"-toontje
van 100Hz meegezonden. Die hoor jij niet, maar die andere portofoon wel. En dat moet
ook. Want met CTCSS op 100 Herz gaat de luidspreker bij jullie vrienden alleen nog maar
aan als de porto die 100 Hz 'hoort'. En anders niet! En stoplichten, andere mensen etc. zenden
géén 100Hz mee, dus die hoor je niet meer.
Nu lees ik dat CtCSS de luidspekers aan stuurd.
Vorige week wou ik ze opnieuw gebruiken maar geen enkele ontvangst ( erg vreemd dat ze beide niet ontvangen) Heeft toch te maken met codering dacht ik) .maar sta nu voor een raadsel.
Met een headset zelfde resultaat (hoor wel dat de ander zend met steeds
een ratelend geluid)
Ook de oproep toon hoor ik wel maar erg brokkelig en valt steeds weg.
Als ik mijn tranceiver gebruik (Icom) is de spraak perfect maar als ik daarmee zend is op de portofoons zonder code's ook alleen een ratel
geluid te horen.
Het gekke is dat ik ze allebij in goede staat heb weggelegd en dat bijde het niet meer doen.
Ook al nieuwe batterijen gebruikt.
Zoek nu iemand die mij verder kan helpen of er na zou willen kijken.
PA3APJ
Je moet die CTCSS aanzetten voor zowel coderen als decoderen (zenden/ontvangen).
Misschien staat bij jouw portofoons de CTCSS voor ontvangst wél ingeschakeld, maar
voor zenden niet. Dan krijgen ze dus elkaars ontvanger niet open...
Aan de andere kant: hebben die dingen wel eens CTCSS??
Zijn er camperaars die al ervaring hebben met de nieuwe Midland LXT 490?
Deze zou een bereik hebben van wel 40 km in open veld. Lijkt me wat overdreven.
Dat lijkt me volledig illegaal, en op frequenties die gebruikt worden door politie en het leger.
Het schijnt bedoeld te zijn voor de Amerikaanse markt, niet voor ons.
Deze spullen zijn compleet illegaal in Europa.
Bovendien is het zogezegde 5 Watt niet de ERP want die ligt amper rond 1,5 Watt. Hooguit bereik je er
2 km mee, met een degelijke Europese Porto doe je meer.
NIET KOPEN EN NIET GEBRUIKEN, tenzij u achter tralies boterhammen met pindakaas wenst te eten.
De claims over zowel vermogen als bereik zijn belachelijk.
heb ik weer
heb ik weer een totaal illegaal setje natuurlijk, maar wel werken als een dijk ik heb de Midland X-tra Talk GXT400 22 kanaaltjes en 4 watt
GMRS/FRS in de range 462.5625 tot 462.7250
en WX 162.550 tot 163.275
kan ik dan weer met de Canadese marine communiceren als ze dicht genoeg bij mij komen
maar het schijn bij mij te horen in mijn truck was het ook al feest als ik mijn bakkie aan deed
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
Heb deze week een setje PMR/LPD portofoons gekocht.
De Midland G7 , met 8 kanalen PMR en 64 Kanalen LPD.
Deze zijn wel toegelaten voor de Nederlandse markt, maar verboden in Belgie en Luxemburg.
Over het gebruik hiervan bestaan dus niet dezelfde afspraken in de Benelux.
Ik denk dat als je ze gebruikt op de toegelaten kanalen je weinig last zal hebben, zeker omdat de communicatie maar heel kort is.
De politie loopt ook niet met een lijst van verboden portofoons op zak rond.
En in geval van nood kan je altijd de lijst met toelatingen nog een beetje aanpassen en meenemen
De 40 kanalen 27 Mc bak moet ik ook omschakelen omdat in verschillende landen AM ook verboden is.
En dan nog een keer de flitspalen uit de navigatie halen voor het buitenland, voor je alles weer op de rit hebt is de vakantie bijna voorbij