Onze ervaringen met de Satenne
Onze ervaringen met de Satenne
Afgelopen weekend heb ik de Satenne op ons campertje gemonteerd. Hierna kon ik de eerste testen uitvoeren en dat was leuk.
Ik ben aangenaam verrast door de schotel. Bij de eerste keer zoeken vanaf een nieuwe locatie, duurt het enige minuten voordat de satelliet wordt gevonden. Hierna gaat het snel. Ik heb getest met Astra 2 en 3 en dat liep als een trein. De signaalniveau zat steeds ruim in het groene gebied. Astra 1 werd teveel gehinderd door de bomen die in het zicht staan en daarvan meldde de schotel dat geen signaal kon worden gevonden.
Tijdens het roteren is wel een piep hoorbaar; erg storend vond ik het niet.
Er zijn 16 satellieten voorgeprogrammeerd waarvan drie kunnen worden toegewezen aan de drie beschikbare voorkeuzes. Dit gaat via het systeemmenu.
Naast automatisch zoeken, is ook handmatig zoeken mogelijk. Met de pijltjes toetsen op de bedrade afstandbediening kan de schotel worden gestuurd.
Twee keer kreeg ik direct na het inschakelen en het opstarten van de motoren de melding 'Mechanische Systeemfout' waarna het systeem stopte. Het opnieuw uit- en inschakelen bleek voldoende om het 'probleem' te verhelpen. Volgens de leverancier zou het een voedingsprobleem kunnen zijn. Misschien een hoge inschakelstroom en/of te dunne 12v kabels? Ik heb nl het advies van de fabrikant niet opgevolgd om rechtstreeks een kabel te trekken tussen schotel en accu. Ik ga in iedergeval nog wat testen doen.
Ondanks deze kleine, oplosbare hapering, ben ik tot nu toe erg tevreden over de prestaties van de Satenne.
Ik ben aangenaam verrast door de schotel. Bij de eerste keer zoeken vanaf een nieuwe locatie, duurt het enige minuten voordat de satelliet wordt gevonden. Hierna gaat het snel. Ik heb getest met Astra 2 en 3 en dat liep als een trein. De signaalniveau zat steeds ruim in het groene gebied. Astra 1 werd teveel gehinderd door de bomen die in het zicht staan en daarvan meldde de schotel dat geen signaal kon worden gevonden.
Tijdens het roteren is wel een piep hoorbaar; erg storend vond ik het niet.
Er zijn 16 satellieten voorgeprogrammeerd waarvan drie kunnen worden toegewezen aan de drie beschikbare voorkeuzes. Dit gaat via het systeemmenu.
Naast automatisch zoeken, is ook handmatig zoeken mogelijk. Met de pijltjes toetsen op de bedrade afstandbediening kan de schotel worden gestuurd.
Twee keer kreeg ik direct na het inschakelen en het opstarten van de motoren de melding 'Mechanische Systeemfout' waarna het systeem stopte. Het opnieuw uit- en inschakelen bleek voldoende om het 'probleem' te verhelpen. Volgens de leverancier zou het een voedingsprobleem kunnen zijn. Misschien een hoge inschakelstroom en/of te dunne 12v kabels? Ik heb nl het advies van de fabrikant niet opgevolgd om rechtstreeks een kabel te trekken tussen schotel en accu. Ik ga in iedergeval nog wat testen doen.
Ondanks deze kleine, oplosbare hapering, ben ik tot nu toe erg tevreden over de prestaties van de Satenne.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
- eef van baal
- Berichten: 7518
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
- Locatie: Nieuw Bergen LB
- Contacteer:
Re: Onze ervaringen met de Satenne
heb je hem ook zo aangesloten als je de motor start dat de antenne dan invouwt?
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
-
- Berichten: 18590
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Dat vinden wij ook wel interessant.Inferno schreef:Waar ik wel benieuwd naar ben is de ontvangst op het grensgebied.
Met andere woorden hoe groot is de footprint werkelijk.
Misschien wil er iemand bij ons zo'n ding budgetneutraal op het dak zetten?
Dan gaan wij hem wel even testen in de "randgebieden".
Wat we al niet voor jullie over hebben...
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
We hebben geen plannen om op afzienbare termijn naar de grens van de footprint af te reizen. Dat zijn mooie tripjes voor als ik met pensioen ben. Dus nog even 9 jaar geduld (stand 2010 )Inferno schreef:Misschien nog niet maar je gaat toch wel op reis op een dag?
Voor een plekje in Nederland kun je met een schotel van 30 cm ook uit de voeten
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
de eerder genoemde foutmelding heb ik niet meer gekregen zonder dat er iets veranderd is. De D+ ga ik straks aansluiten waardoor de schotel automatisch dichtklapt als ik de motor start. Een prettige gedachte.
As. weekend staan we op CP Urk, weer of geen weer. Kan ik lekker eens 'spelen' met de Satenne. Kom gerust even langs...
As. weekend staan we op CP Urk, weer of geen weer. Kan ik lekker eens 'spelen' met de Satenne. Kom gerust even langs...
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Ik denk niet dat dat een goed idee is met de te verwachte stormachtige wind.Charm schreef: As. weekend staan we op CP Urk, weer of geen weer.
Ik had vroeger een handbediende die ik vanwege de krachten niet meer handmatig naar beneden kon krijgen.
Dus wees voorzichtig.
Adriatik Vision 1 707 SG metallesderopenderaanenderinenderachter
@vim, het is natuurlijk niet de bedoeling te Satenne te slopen. Als het te veel waait, blijft hij ingeklapt.
De D+ is aangesloten. De schotel sluit zich nu automatisch na het starten van de motor. De pieptonen die de afstandbediening produceert gedurende het gehele proces van sluiten zijn behoorlijk irritant. Dat zal wel een hoger doel dienen. Gelukkig zit er ook een gewone aan/uit knop op en dan word je maar 'gestraft' met drie pieptoontjes.
De D+ is aangesloten. De schotel sluit zich nu automatisch na het starten van de motor. De pieptonen die de afstandbediening produceert gedurende het gehele proces van sluiten zijn behoorlijk irritant. Dat zal wel een hoger doel dienen. Gelukkig zit er ook een gewone aan/uit knop op en dan word je maar 'gestraft' met drie pieptoontjes.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
De pieptonen voor het inklappen zijn er om ervoor te zorgen dat je je bewust bent dat de schotel niet naar beneden is .. Niet dat je gas geeft en na 20 meter nog net even die tak meeneemt van de boom .
Als de piepjes klaar zijn dan kan je wegrijden.
Het is een beveiliging voor iets wat je bent vergeten . En daar word je voor gewaarschuwd .
gr ralf
Als de piepjes klaar zijn dan kan je wegrijden.
Het is een beveiliging voor iets wat je bent vergeten . En daar word je voor gewaarschuwd .
gr ralf