koelvloeistof verlies na lange rit
koelvloeistof verlies na lange rit
op mijn terugweg van zuid frankrijk deed ik een vreemde ontdekking bij mijn fiat ducato 1993. als ik lang gereden heb (bijv 8 uur) en s'avonds stop is er niks aan de hand, maar als ik s'morgens opsta ligt er een flinke plas koelvloeistof onder mijn camper, dit is nu al verschillende malen gebeurd. wat zou hier aan de hand kunnen zijn? gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
koelvloeistof na lange rit uit reservoir
camper is 3 maanden geleden getest op lekkage, er was toen een slang die lekte.
op korte afstanden verliest camper ook geen koelvloeistof. het is alleen als ik lange afstanden rijd. misschien sensoren? gr liad
op korte afstanden verliest camper ook geen koelvloeistof. het is alleen als ik lange afstanden rijd. misschien sensoren? gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
-
- Berichten: 734
- Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 11:28
- Locatie: Antwerpen (B)
Ik heb een Puegeot J5 '93= zelfde als Fiat.
(in die tijd zaten er nog geen sensoren in)
Als dat een plasje is onder het dashboard dan heb ik hetzelfde voorgehad. Dacht eerst aan een lek aan de verwarming, blijkt dat daar een overloopklepje zit (onder dashboard, dus moeilijk bereikbaar)
Uiteindelijk bleek dat dit een kleine constructiefout is: het vloeistofreservoir (om bij te vullen) staat een paar cm te hoog gemonteerd. Als er water bijgevuld wordt exact tot de peilstreep zit er wat te veel in en dat spuwt hij dan uit als alles warm staat en dan heb je een plasje op de vloer. Zuig met een heveltje wat water uit het vulreservoir tot de bodem nog juist bedekt is.
Als het werkelijk onder het motorcompariment is dan zit er ergens een lek bij een slangaansluiting. Je doet er best aan de originele knijpslangklemmen te vervangen door zo'n schroefwurgertje.
Groetjes,
Leo
(in die tijd zaten er nog geen sensoren in)
Als dat een plasje is onder het dashboard dan heb ik hetzelfde voorgehad. Dacht eerst aan een lek aan de verwarming, blijkt dat daar een overloopklepje zit (onder dashboard, dus moeilijk bereikbaar)
Uiteindelijk bleek dat dit een kleine constructiefout is: het vloeistofreservoir (om bij te vullen) staat een paar cm te hoog gemonteerd. Als er water bijgevuld wordt exact tot de peilstreep zit er wat te veel in en dat spuwt hij dan uit als alles warm staat en dan heb je een plasje op de vloer. Zuig met een heveltje wat water uit het vulreservoir tot de bodem nog juist bedekt is.
Als het werkelijk onder het motorcompariment is dan zit er ergens een lek bij een slangaansluiting. Je doet er best aan de originele knijpslangklemmen te vervangen door zo'n schroefwurgertje.
Groetjes,
Leo
Ik weet nog alles wat ik niet vergeten ben
koelvloeistof verlies na lange rit
ok, zou natuurlijk kunnen dat er een constructiefout is. er blijft inderdaad vaak maar een laagje in bijvulreservoir staan dat net de bodem bedekt. zal slangkleimmen eventueel vervangen. bedankt voor de tips! gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
koelvloeistof verlies na lange rit
vandaag camper weer op keuring geweest, vise kogel vervangen en er is gekeken naar verlies van de koelvloeistof. het bleek toch een slang te zijn die lekte, echter op een lastige plek nl onder het spruitstuk en dus lastig te vervangen, heeft me € 154,- gekost om deze te laten vervangen.
hoop dat het nu opgelost is.
vind het wel vreemd, dit is al de derde keer deze zomer geweest dat ik lekkage van koelvloeistof heb door lekkende slangen. mijn camper is van bouwjaar 1993, hoelang gaan koelvloeistof slangen gemiddeld mee? ik dacht zo'n 25 tot 30 jaar maar dit blijkt dan toch niet zo te zijn. gr liad
hoop dat het nu opgelost is.
vind het wel vreemd, dit is al de derde keer deze zomer geweest dat ik lekkage van koelvloeistof heb door lekkende slangen. mijn camper is van bouwjaar 1993, hoelang gaan koelvloeistof slangen gemiddeld mee? ik dacht zo'n 25 tot 30 jaar maar dit blijkt dan toch niet zo te zijn. gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
Re: koelvloeistof verlies na lange rit
als de slangen niet gaar zijn dan kan er een begin van een lekke koppaking achter weg komen.liad schreef:vandaag camper weer op keuring geweest, vise kogel vervangen en er is gekeken naar verlies van de koelvloeistof. het bleek toch een slang te zijn die lekte, echter op een lastige plek nl onder het spruitstuk en dus lastig te vervangen, heeft me € 154,- gekost om deze te laten vervangen.
hoop dat het nu opgelost is.
vind het wel vreemd, dit is al de derde keer deze zomer geweest dat ik lekkage van koelvloeistof heb door lekkende slangen. mijn camper is van bouwjaar 1993, hoelang gaan koelvloeistof slangen gemiddeld mee? ik dacht zo'n 25 tot 30 jaar maar dit blijkt dan toch niet zo te zijn. gr liad
dat is ook temerken als de slangen erg hard worden na een lange rit.
VRIJHEID
koelvloeistof verlies na lange rit
ok, dus moet ik rekening ermee houden dat de koppakking langzaam aan het lekken is? gr liad
als je geen doel hebt in je leven is de weg ernaartoe ook niet belangrijk.
Re: koelvloeistof verlies na lange rit
In een niet zover verleden was het in een onderhoudsbeurt inbegrepen dat de slangklemmen van de koelwaterslangen werden nagetrokken.liad schreef:vind het wel vreemd, dit is al de derde keer deze zomer geweest dat ik lekkage van koelvloeistof heb door lekkende slangen. mijn camper is van bouwjaar 1993, hoelang gaan koelvloeistof slangen gemiddeld mee? ik dacht zo'n 25 tot 30 jaar maar dit blijkt dan toch niet zo te zijn. gr liad
De achterliggende gedachte is dat door het uitzetten en krimpen agv van warmte en afkoelen de slangklemmen toch iets van hun klemkracht inleverden. Ook de slang zelf raakte op den duur wat elasticiteit kwijt waardoor de aanlegdruk weer minder werd. Kortom, gevolg was dat het koelsysteem op de slangklemmen altijd wel wat lekte. Vandaar dus dat natrekken in het onderhoud.
Het probleem zit hem dus niet in de slangen of koppakking maar in de slangklemmen.