Help: Fiat 242 of Citroen c35?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 07 apr 2009, 19:43
- Locatie: Vlissingen, Zeeland
Help: Fiat 242 of Citroen c35?
Hallo allemaal,
Ik zit even met een groot vraagteken boven mijn hoofd... De bijna aangschafte Fiat 242 blijkt ook een Citroen C35 te kunnen zijn....
Onderdelen voor de 242 zijn heel erg schaars.. voor de c35 bijna in overvloed....
Kan iemand mij meer vertellen over het verschil van deze wagens?
Groetjes Michael en Nadia.
Ik zit even met een groot vraagteken boven mijn hoofd... De bijna aangschafte Fiat 242 blijkt ook een Citroen C35 te kunnen zijn....
Onderdelen voor de 242 zijn heel erg schaars.. voor de c35 bijna in overvloed....
Kan iemand mij meer vertellen over het verschil van deze wagens?
Groetjes Michael en Nadia.
Laatst gewijzigd door Michael&Nadia op zo 10 mei 2009, 14:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Uit de Wikipedia
De Fiat 242 is een middelgrote bestelwagen die geproduceerd is in de jaren 1974 en 1987 door het Italiaanse automerk Fiat. Een coöperatie tussen Fiat in Italië en Citroën in Frankrijk leverde twee vrijwel identieke auto's op: de Fiat 242 en de Citroën C35. Alleen de motoren verschillen bij de twee automerken, maar door de nauwe samenwerking waren veel onderdelen toch uitwisselbaar.
De Fiat 242 is met benzine en diesel motor geproduceerd. Vroege versies hadden de buitenspiegels hoog zitten, bij latere versies is dit vervangen door lagere spiegels. De standaard lengte is 5 meter. Ook zijn er verhoogde en verlengde versies geproduceerd.
Nadat de productie van de Fiat 242 in 1987 gestopt is, is de bestelbus opgevolgd door de Fiat Ducato. Citroën stopte pas in 1992 met de productie van de C35.
De Fiat 242 is vooral als bedrijfsauto in gebruik geweest, waaronder ook als sleepauto. Maar de bestelbus is ook gebruikt voor personen- en veevervoer in aangepaste versies. Tegenwoordig zijn de nog rondrijdende auto's veelal omgebouwd tot camper en in particulier bezit. Voor bezitters wordt het lastiger om aan onderdelen te komen, omdat veel bestelbussen bij de autosloperij zijn beland en onderdelen niet meer geproduceerd worden.
Cor
De Fiat 242 is een middelgrote bestelwagen die geproduceerd is in de jaren 1974 en 1987 door het Italiaanse automerk Fiat. Een coöperatie tussen Fiat in Italië en Citroën in Frankrijk leverde twee vrijwel identieke auto's op: de Fiat 242 en de Citroën C35. Alleen de motoren verschillen bij de twee automerken, maar door de nauwe samenwerking waren veel onderdelen toch uitwisselbaar.
De Fiat 242 is met benzine en diesel motor geproduceerd. Vroege versies hadden de buitenspiegels hoog zitten, bij latere versies is dit vervangen door lagere spiegels. De standaard lengte is 5 meter. Ook zijn er verhoogde en verlengde versies geproduceerd.
Nadat de productie van de Fiat 242 in 1987 gestopt is, is de bestelbus opgevolgd door de Fiat Ducato. Citroën stopte pas in 1992 met de productie van de C35.
De Fiat 242 is vooral als bedrijfsauto in gebruik geweest, waaronder ook als sleepauto. Maar de bestelbus is ook gebruikt voor personen- en veevervoer in aangepaste versies. Tegenwoordig zijn de nog rondrijdende auto's veelal omgebouwd tot camper en in particulier bezit. Voor bezitters wordt het lastiger om aan onderdelen te komen, omdat veel bestelbussen bij de autosloperij zijn beland en onderdelen niet meer geproduceerd worden.
Cor
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: di 07 apr 2009, 19:43
- Locatie: Vlissingen, Zeeland
maxer schreef:Ze zijn, op de motor na, identiek. Mocht je een kapotte motor hebben past die citroenmotor wel weer op de bak. Dus een probleem heb je eigenlijk niet . .
Hallo,
Bedankt voor de reactie, ik had mijn vraag ook iets duidelijker moeten typen..
Waar ik nu nog achter moet zien te komen is, welke motor er exact in zit... Is dit type alleen met een 1.5 / 1.8 diesel motor gemaakt of een 2.2 / 2.5 diesel...
Kan op de motor niets vinden, en op het kenteken bewijs staat het ook niet.
Mocht iemand iets weten hoor ik het graag.
Mvg Michael
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 24 jun 2010, 23:17
- Locatie: leeuwarden
Hoi, het enige verschil is het merkje dat erop staat.
Als ik mij niet vergis is de fiat voorzien van een citroen motor.
Deze wagens zijn in samenwerking gemaakt om kosten te besparen.
je kunt dus gewoon citroen onderdelen nemen.
de bijde wagens zijn vervaardigd van budget staal dus als je er een aanschaft kijk dan goed onder de wagen of de balken goed gaaf zijn onder de bus............anders koop je een kat in de zak.
verder is er niets mis met deze bussen en ikzelf zie liever twee vogeltjes voorop dan een fiat teken maar das persoonlijk.
Als ik mij niet vergis is de fiat voorzien van een citroen motor.
Deze wagens zijn in samenwerking gemaakt om kosten te besparen.
je kunt dus gewoon citroen onderdelen nemen.
de bijde wagens zijn vervaardigd van budget staal dus als je er een aanschaft kijk dan goed onder de wagen of de balken goed gaaf zijn onder de bus............anders koop je een kat in de zak.
verder is er niets mis met deze bussen en ikzelf zie liever twee vogeltjes voorop dan een fiat teken maar das persoonlijk.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 24 jun 2010, 23:17
- Locatie: leeuwarden
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Ik heb er destijds een gehad, een Fiat 242 d met, volgens de gegevens, een 2,5 diesel. Rijdt prima maar je moet geen aanhanger meenemen, daar kan de bak niet tegen. Ook de handrem is een lachertje, een aparte schijfrem op een as van de versnellingsbak. Die houdt hem niet stil op een helling en als je er te zwaar aan trekt breekt de kabel.
En je moet in het bezit zijn van een lasapparaat want roesten, dat wil ie wel!
En je moet in het bezit zijn van een lasapparaat want roesten, dat wil ie wel!
Zelf zo een van binnen ingericht als camper in 1987 (het was wel een verlengde) veel plezier mee gehad tot 1995 daarna werd het lassen te veel iedere apk kon je wel iets vernieuwen en of lassen.maxer schreef:.
En je moet in het bezit zijn van een lasapparaat want roesten, dat wil ie wel!
Het was trouwens een 2.2 diesel.
Peter
- Stieneke en Donald
- Berichten: 11823
- Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
- Locatie: Harderwijk
- Stieneke en Donald
- Berichten: 11823
- Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
- Locatie: Harderwijk