koelkast en zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rontv
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 0:03

koelkast en zonnepaneel



Bericht door rontv »

ik heb een koelkast van 75W op 12v/220v/gas en een optima 55Ah accu

nu denk ik er aan een zonnepaneel aan te sluiten

de koelkast is eigenlijk mijn grootste gebruiken (af en toe laptop en 3W lamp)

hoe zwaar zou het paneel moeten zijn.
het lijkt me dat de koelkast tussendoor uitschakelt als die op temp is

wie kan helpen

Ron
Henk en Adrie
Berichten: 311
Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



Bericht door Henk en Adrie »

Bij mijn weten, heeft de koelkast op 12V geen thermostaat, wel op 220V. Dat betekent dat je een omvormer moet gebruiken naar 220V. Je kunt denken aan een zonnepaneel van 140Wh of twee kleinere van 90Wh. Echter een accu van 55Ah zal te wijnig opslag capaciteit hebben voor de nacht. Zelf werk ik met 2 panelen van elk 140Wh en accu capaciteit 100Ah en een 1000W omvormer (piek 2000W) Met daarop aangesloten een tafelmodelkoelkast (compressor) met een 18liter 4 sterren vriesvak.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft



Bericht door jepebe »

maar dit is geen compressorkoelkast, waarover de TS spreekt.

Waarom dat ding niet op gas? Dat doet 'ie als de beste (als het goed is)
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Henk en Adrie
Berichten: 311
Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



Bericht door Henk en Adrie »

Hij vraagt toch info over het gebruik van een zonnepaneel? Ron zal beslist wel weten dat dat ding op gas gaat. Voordeel van het werken met een zonnepaneel is en voldoende accu capaciteit dat je er geen omkijken naar hebt. Als je ervaring met beide hebt dan is kiezen niet moeilijk meer.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft



Bericht door jepebe »

ik meende dat bij de meeste campers de 12 voltsfunctie van een absorptiekoelkast alleen werkte bij draaiende motor. Dan heeft een zonnepaneel niet veel toegevoegde waarde. 220 zul je van een 'wal'aansluiting moeten halen en dan heb je voor de koelkast ook geen zonnepaneel nodig. Als je vrij staat, met genoeg gasvoorraad, dan zou je voor de koelkast geen zonnepaneel nodig hebben.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Over gas is genoeg opgemerkt. Ik verwacht dat een absorptiekast per dag
ongeveer 1000Wh zal verstoken.
Mijn ervaring met de opbrengst van zonnepanelen is dat de opbrengst per
100 Wp bij maximale zonneschijn per dag ongeveer 600 Wh is.
Dat houdt in dat je al 2x 90Wp op het dak moet leggen om de koelkast bij
dagelijks volle zon bij te kunnen houden. Bij donker moet de hh accu het
merendeel van die 1000 Wh leveren. Dat betekent dat je minstens een
hh accu met een capaciteit van 160 Ah moet hebben. Heb je meerdere dagen
slecht weer, dan zul je toch aan de walstroom moeten of op gas over. :roll:
Henk en Adrie
Berichten: 311
Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



Bericht door Henk en Adrie »

ik meende dat bij de meeste campers de 12 voltsfunctie van een absorptiekoelkast alleen werkte bij draaiende motor. Dan heeft een zonnepaneel niet veel toegevoegde waarde. 220 zul je van een 'wal'aansluiting moeten halen en dan heb je voor de koelkast ook geen zonnepaneel nodig. Als je vrij staat, met genoeg gasvoorraad, dan zou je voor de koelkast geen zonnepaneel nodig hebben.
Dit wordt weer zo`n eindeloze dicusie van voor en nadelen. Het is een kwestie van portemonaie en ruimte in de Camper. Je hoeft helemaal niet aan een paal te hangen voor een koelkast. Zelf gebruik ik een standaard 1 deurs keukenkoelkast met een 4 sterren vriesvak van 18 liter. Door zijn isolatie klasse A++ is het gemiddelde verbruik op jaarbasis 124Kw. Met 2 panelen van elk 140Wh en een 100Amp accu hoef ik nooit aan een paal en heb genoeg aan een kleine gasfles voor koken en de boiler. De panelen noemt men zonnepanelen, maar het zijn daglicht panelen en zijn reeds 3 maanden ingebruik. Omdat de Camper naast de woonruimte staat, gebruik ik de koelkast met vriesvak ook voor de wekelijkse bootschappen( van uit de winkel in de koelkast en de ijsjes in het vriesvak). Ik schrijf dit puur als informatie. Ik had dan het voordeel dat ik met het bouwen van de Camper rekening hield met een grote koelkast. De bouw van de Camper is te zien op www.camperreis.nl
Laatst gewijzigd door Henk en Adrie op do 24 jun 2010, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Hoi Henk,
Wat jij hebt is een compressor koelkast, of dit nu ook voor thuis gebruik is, doet er niet toe. Deze verbruikt op 12V niet zo veel stroom als een absorptie koelkast. Een compressor koelkast slaat af en toe aan en vraagt daarom af en toe maar om stroom. Een absorptie koelkast vraagt continu stroom.

de topicstarter heeft een absorptie koelkast aangezien deze op 12V/220V en gas werkt. Als je deze alleen maar op 12v gaat gebruiken dan vreet dat stroom en red je het niet met een daglichtpaneel ook niet met 2 en zeker niet in het voor- en najaar.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 897
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 21:34



Bericht door Bram »

Best interresant om eens over na te denken, want
als je met mooi weer op vakantie gaat en je hebt zonnepanelen.
En je wilt vrij staan, dan moet altijd de koelkast op gas.

Het zou echt wel interresant zijn je koelkast dan op de
zonnepanelen te laten lopen ( in ieder geval overdag)

Ik heb een dometic die op gas/12 en 220 Volt gaat.

Simpel gedacht, maar als ik via de omvormer 220 Volt geef aan
het boordcircuit dan zou dat toch moeten werken.
Alleen moet ik wel een veiligheid inbouwen, voor als ik van
buiten een 220V inplug.

Of zit ik er helemaal naast.

( vak v.a. 25/6)
Mijn Hobby was een Hobby maar nu een Adriatik
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 897
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 21:34



Bericht door Bram »

ten overvloede de 12V stand werkt alleen bij motorstroom.
Mijn Hobby was een Hobby maar nu een Adriatik
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Henk en Adrie schreef:Dit wordt weer zo`n eideloze dicusie van voor en nadelen.
Dat valt wel mee, maar de TS vraagt info over een zonnepaneel bij zijn absorptiekast, en jij
hebt een compressorkast. Een totaal verschillende en onvergelijkbare situatie...

Die absorptiekast (75 Watt) gebruikt continu 6 Ampere, per dag is dat 24 x 6 = 144 Ampere.
Mijn compressorkast gebruikt gemiddeld 36 Ampere per etmaal, dat is ruim 100 Ampere minder!

Bij de beoordeling van die zonnepanelen is het dus wel degelijk van belang ook te kijken naar
het type koelkast. Bij een absorptiekoelkast zou ik zonnepanelen afraden. Dan kun je je geld
volgens mij beter investeren in een LPG-tank onder de camper...
Henk en Adrie schreef:Bij mijn weten, heeft de koelkast op 12V geen thermostaat, wel op 220V.
Zou diezelfde koelkast op 220Volt dan zoveel minder energie gebruiken?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Henk en Adrie
Berichten: 311
Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



Bericht door Henk en Adrie »

Ik denk dat topic schrijver nu een schat aan informatie heeft gekregen om te besluiten wat hij gaat doen. Dat was ook geheel de bedoeling van mijn schrijven. Heb ondertussen 40 jaar met absorptie kistjes en kastjes gewerkt met grote te vredenheid. Maar nu ik de kans had om met een compressor koelkast te werken heb ik dat gedaan. Absorptie kasten werken best wel op de autobaan en als je stilstaat. Bij rijden over binnen wegen gaat de werking enorm achteruit in tegenstelling met een compressorkast.
Henk en Adrie
Berichten: 311
Lid geworden op: za 27 okt 2007, 21:41



Bericht door Henk en Adrie »

Aloys schrujft.
Zou diezelfde koelkast op 220Volt dan zoveel minder energie gebruiken?
Dat hangt van de buiten temperatuur af. Als het `s nachts goed afkoelt, dan wel, anders blijft de thermostaat ook aanstaan en zal het niets uitmaken.
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35



Bericht door verkerk »

de absorptie koelkast op 12 v met een zonnepaneel is weg gegooid geld. de koel capc op 12v is al slecht en kan het eigenlijk alleen net bijhouden.. als je met een zonnepaneel of zoals u wilt met een daglicht paneel wilt werken dan is een compressor koelkast goed. de opbrengst van een dag licht paneel is bijna nooit 100%. de accu capaciteit moet bij een agm accu ongeveer 95 amp bedragen. daar onder krijgt u veel problemen. u merkt wel hoeveel stroom een abs koelkast gebruikt als je de auto parkeert en dan merkt hoe snel de accu leeg is. u heeft dan om een beetje vooruit te kunnen minimaal 2 panelen van 135 watt per stuk nodig. bezint voor ge begint. veel succes
VRIJHEID
Plaats reactie