Onderhoud Trumavent...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johevri
Berichten: 224
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 21:16
Contacteer:

Onderhoud Trumavent...



Bericht door Johevri »

Hieronder een beschijving om een trumavent schoon te maken. Uit ervaring weet ik dat deze wel eens willen vervuilen. Nu weet ik ook dat de reinigingbeschrijving van de ventilator, welke ooit in de Kampeerauto heeft gestaan niet geheel afdoende is. :!:

http://johevri.be/camper/schoonmaken_trumavent_nl.htm


Groeten John
Afbeelding
onze foto's van de week 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |2011
Gebruikersavatar
technichien
Berichten: 964
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 9:52



Bericht door technichien »

:( In principe geldt dit voor iedere ventilator................... :!:
My RV is my castle! Feelin' groovy.
ton van camp
Berichten: 505
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 16:46
Locatie: Sliedrecht



Bericht door ton van camp »

Johevri,

In het stukje over het ventilator onderhoud wordt gesteld dat
de ventilator de lucht onder de camper weghaald.
Ik ben er altijd van uit gegaan dat de fan. zijn lucht uit de
camper ontrok die dan langs de kachel wordt aan gezogen.
En op die manier minder koud is dan die direct van buiten.
Als ik het fout heb waar komt de de warmte vandaan?

Ton van Camp.
CeesJ
Berichten: 264
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 21:31
Locatie: Vianen Ut



Bericht door CeesJ »

De Trumavent kan in zijn aanzuig van een Truma wisselklep voorzien worden, waarmee naar keuze de lucht vanuit het interieur (uit de kachel) of van buiten (van onder de wagen) aangezogen kan worden.

Grz. CeesJ.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Een Trumavent haalt inderdaad geen frisse buitenlucht binnen.

Het enige wat de Trumavent doet is de warme lucht aan de achterkant van de kachel wegzuigen en door de ringleiding blazen.

Wil je de mogelijkheid van de aanvoer van frisse buitenlucht dan moet je de installatie uitbreiden met een Truma Airmix. Die kan verse/koude buitenlucht van onder de auto/caravan aanzuigen.

In het stukje staat ook dat de schroeven verwijderd moeten worden om de Trumavent te verwijderen.
De schroeven een paar slagen losdraaien is al voldoende om de Trumavent te verwijderen. Dan moet je later ook niet "op je kop gaan staan" om de schroeven er weer in te draaien.
Schoonmaken van de lamellen gaat prima met een oude tandenborstel.
Heb je de beschikking over een compressor dan kun je hem pas echt goed schoonblazen.

Maar het blijft een leuke tip voor mensen die niet weten hoe je het moet doen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johevri
Berichten: 224
Lid geworden op: di 20 jan 2009, 21:16
Contacteer:



Bericht door Johevri »

javanes schreef:Een Trumavent haalt inderdaad geen frisse buitenlucht binnen.

Het enige wat de Trumavent doet is de warme lucht aan de achterkant van de kachel wegzuigen en door de ringleiding blazen.

Wil je de mogelijkheid van de aanvoer van frisse buitenlucht dan moet je de installatie uitbreiden met een Truma Airmix. Die kan verse/koude buitenlucht van onder de auto/caravan aanzuigen.

In het stukje staat ook dat de schroeven verwijderd moeten worden om de Trumavent te verwijderen.
De schroeven een paar slagen losdraaien is al voldoende om de Trumavent te verwijderen. Dan moet je later ook niet "op je kop gaan staan" om de schroeven er weer in te draaien.
Schoonmaken van de lamellen gaat prima met een oude tandenborstel.
Heb je de beschikking over een compressor dan kun je hem pas echt goed schoonblazen.

Maar het blijft een leuke tip voor mensen die niet weten hoe je het moet doen.
Jullie hebben inderdaad gelijk. Ook ik heb de schroeven (parkertjes) niet geheel verwijderd en de trumavent een slagje gedraaid. Ik zal dit zeker tekstueel aanpassen. Wat betreft de frisse lucht hebben jullie natuurlijk ook gelijk Hij trekt vanachter de haard de lucht weg. De haarddoorvoer gaat door de bodem en haalt daar zijn frisse lucht onder de bodem. Uiteraard wordt deze passage gewist. :oops:
Dank voor jullie inbreng.

Groeten John
Afbeelding
onze foto's van de week 2015 | 2014 | 2013 | 2012 |2011
Nico
Berichten: 832
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 7:57
Locatie: Rotterdam
Contacteer:



Bericht door Nico »

nou ik heb de mantel van de kachel verwijderd en kon toe zo bovenin de schoepen zien van de ventilator. deze met een tandenborstel schoon gemaakt en toen de stofzuiger er op. ik krijg nu aanmerkelijk meer lucht uit de ringverwarming. Dus bedankt voor deze nuttige tip.

Nico
petrolier
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 13:42
Locatie: Grobbendonk (B)



Bericht door petrolier »

Wat hier nergens vermeld wordt, is dat de ventilator uit 2 delen bestaat.
Het ene deel trekt lucht vanuit de kachelruimte, het tweede deel trekt lucht uit de kast achter de kachel.
Dit 2e ventilatordeel kan je niet reinigen zonder de Trumavent te demonteren.
Als je de Trumavent losmaakt van de aluminium behuizing, kan je beter de Trumavent openen, met een schroevendraaier de klemmen eraf wippen, ze zijn achteraf met een hamertik gemakkelijk terug te plaatsen.
De ventilator kan je met een inbussleuteltje van de as halen (hiervoor is is de schoepen een gaatje voorzien). De ventilator een uurje laten weken in een warm sopje, daarna kan je onder de stromende kraan het vuil gemakkelijk wegspoelen.
Dit lijkt veel werk, maar schoep per schoep met een tandenborstel afkuisen is ook een lang en ongemakkelijk werk, en het resultaat is niet zo goed.
Plaats reactie