Waarvoor gebruik jij een stoomreiniger?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 26 okt 2003, 18:46
Locatie: Belgische Kempen

Waarvoor gebruik jij een stoomreiniger?



Bericht door Bjorn »

Hoi allemaal,

in een reclameblaadje staat een stoomreiniger te koop met 3 jaar garantie. Ik zocht even naar het nut en de handigheid van dit apparaat. En blijkbaar kan je er veel mee. Wondermiddel ?? :lol: :? Je zou er sanitair, wanden, stof, vloeren,... mee kunnen reinigen. Maar je werkt tot met stoom en dat is boven de 100°C ??? :oops:

Op het forum hier vond ik maar 6 hits, die gingen vooral over het reinigen van matrassen en bekleding.

Daarom mijn vragen voor ik overga tot de aankoop en ook onder stoom geraak :lol:
Wat is jullie ervaring ? En als je het gebruikt, waarvoor gebruiken jullie het ? Waar moet ik op letten bij het gebruik om geen schade te hebben ?

Alvast dank
B
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....



Bericht door traveller630 »

Let er in ieder geval op dat er voldoende capaciteit is.
Voldoende betekent ook een groot water reservoir.
In het verleden wel al dingen professioneel laten reinigen, perspex plafond platen e.d.
Nadeel is vaak dat het vuil, meestal als vuil water er vanaf druipt.
Gebruikersavatar
Paulo
Berichten: 684
Lid geworden op: di 16 dec 2008, 20:27
Locatie: Noord-Holland



Bericht door Paulo »

Wat in ieder geval wel zo is, is dat de reclame beelden op tv m.b.t. het schoonmaken met de stoomreinigers veel eenvoudiger lijkt dan in werkelijkheid :wink: :wink:


Paulo :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Paulo op do 11 feb 2010, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tob niet, 't komt toch anders.......
Gebruikersavatar
camperjan
Berichten: 997
Lid geworden op: ma 29 aug 2005, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug



Bericht door camperjan »

Een stoomreiniger is inderdaad stoom (dus boven de 100graden), voor matrassen helpt het tijdelijk tegen de huismijt. Ramen kun je er ook meedoen, maar voordat hij op bedrijfstemparatuur is heb je ook al de ramen gedaan zonder stoomreiniger. voor vette apparaten zoals de afzuigkap is het een handig hulpmiddel, ook voor de badkamer is het een handig hulpmiddel.
Maar om te zeggen dat het een reinigingsapparaat is is het antwoord nee!
Alleen voor tegelvloeren werkt het wel, maar tapijtreiniging gaat het minder goed, er zitten katoenen omtreksels bij maar die zijn snel vuil.voor vlekken gaat het wel, en voor wol mag je geen hitte gebruiken.

Met andere woorden kun je je eigen afvragen: heb ik dat ding echt nodig.
Het is een echte Hobby 600 TD Ducato van 1988
Antje
Berichten: 5782
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 16:00
Locatie: Noord-Holland



Bericht door Antje »

Ik heb al jaren zo'n aparaat, soms gebruik ik hem tijden niet en dan opeens ben ik blij dat ik zo'n ding heb.

Ik gebruik hem voor tegels en tegelvloeren in badkamer en wc.
Ik gebruik hem om stoffen bekleding op te frissen, ook vloerbedekking.
Er zitten inderdaad van die stoffen omhulsels om voor reiniging, als deze smerig worden dan betekent dat voor mij dat het aparaat z'n werk doet, en dat ik er een schone lap om moet doen.
Ik zal nooit de ramen ermee doen, wel op afstand stoom over de gordijnen laten komen, de ervaring leert je of dat kan.
En inderdaad matrassen opfrissen, kan je op afstand stomen of met een stoffen lap om de stoommond.

Waar moet je opletten -dat je je handen niet brand met verwisselen van stoffen hoes -je niet zonder bescherming langs meubelen gaat(geeft gelijk uigebeten vlekken) -dat je kalkbeschermer moet gebruiken -dat er geen dieren of kinderen in de buurt zijn die onverwachts erbij kunnen komen -dat je je mondstuk niet zo op de vloer kan leggen en dan even iets anders gaan doen -altijd op een niet zichtbare plek van de stof even probeert of de stof ertegen kan -dat je de druk eraf haalt voor je het aparaat opbergt, en dat is best een gevaarlijk klusje als je haast hebt, heb je dat niet dan laat je hem afkoelen zodat je zonder gevaar het drukventiel langzaam kan open zetten.

Ideaal bij verhuizing naar een ander, al eerder bewoond, huis. En dan zeker voor badkamer en wc, de hete stoom doodt bacterieen.
Een vlinder telt geen maanden doch momenten en heeft tijd genoeg!


Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!
Jeannette
Berichten: 6869
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:59
Locatie: Renkum
Contacteer:



Bericht door Jeannette »

Bankstel schoonmaken, tegels badkamer, kortom alles........alleen is de mijne kapot..........sjips........wil een nieuwe hebben.........
Jeannette
Geniet vandaag, overmorgen is morgen alweer verleden!
Gebruikersavatar
Huppeltje
Berichten: 170
Lid geworden op: zo 20 nov 2005, 12:24
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

stoomreiniger



Bericht door Huppeltje »

Zo'n stoomreiniger gebruiken wij om het motorcompertinent van de camper schoon te spuiten, de velgen van de camper schoon te maken en om het behang van de muur te stomen. Een veelzijdig en geweldig apparaat. O ja ook om de ramen te reinigen, de parket vloer van vlekken te ontdoen, de wasemkap te ontvetten. enz.
Petra
Een goed antwoord is nooit weg
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 26 okt 2003, 18:46
Locatie: Belgische Kempen



Bericht door Bjorn »

Bedankt voor jullie tips. :D

Voor bepaalde zaken lijkt het ons een handig toestel. Ik ga nu even vergelijken tussen een groot merk en het aangeboden minder bekend merk.
De prijs is een groot verschil.
Ik zoek nu evenuit wat de werkverschillen zijn.

Groeten
B
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door ghelsendoorn »

Ik lift even mee :lol:

Maar wat is een goed merk iemand zig daar al in verdiept?
Mijn vrouw lijkt het ook wel wat
oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
knooploos
Berichten: 6
Lid geworden op: di 27 aug 2019, 7:18

Re: Waarvoor gebruik jij een stoomreiniger?



Bericht door knooploos »

Heeft iemand STOOM-ervaring met het reinigen van kit randen langs ramen, deur, etc. Welke na verloop van jaren zwart geworden zijn?
Ik heb het geprobeerd met diverse reinigingsmiddelen (bv Dasty) maar het is en blijft een hele klus.
Bedankt voor het meedenken. :bow:
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Waarvoor gebruik jij een stoomreiniger?



Bericht door hwendt »

Wij hebben hem na 3 weken al weer weg gedaan.
Veel te weinig water opbrengst dus te weinig stoom.
O we gaan de trap schoonmaken..! Nou vergeet het maar. 10 minuten met 1 tree en daarna nog niet schoon.

Je was niet tevreden over Dasty en daar zweren wij nu weer juist bij..

Als je een stoomreiniger zoekt zal je zeker voor een kwaliteits- apparaat moeten kiezen en dan kom je in de karcher kwaliteiten.
De aanbiedingen van 99 euro is troep en waren onze verwachtingen daar veel te groot van.
Gebruikersavatar
Dancing Wind
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 18 nov 2018, 22:05
Locatie: Zwolle, Stadshagen

Re: Waarvoor gebruik jij een stoomreiniger?



Bericht door Dancing Wind »

Dat is wel heel kort door de bocht om te roeptoeteren dat apparaten onder de 99 euro waardeloos zijn, zonder een onderbouwing .... er zijn diverse soorten voor diverse werkzaamheden. Ook diverse merken waarvan Kärcher echt niet de beste is.

Je kunt je afvragen of je de juiste stoomreiniger hebt gebruikt en/of op de juiste wijze er mee om bent gegaan.
Een vloerbedekking reinigen op een trap vereist wel een juist stoomapparaat en een juist gebruik (ik spreek ook hier uit ervaring).

Bij mij werkt een kleine hand-stoomreiniger van rond de 25 euro prima om mijn ramen snel en streeploos (en zonder nadrogen), zonder chemische middelen schoon en glanzend te krijgen; en ook om de kots- en urinevlekken van de hond onzichtbaar en schoon uit de lichtbruine en zwarte vloerbedekking te stomen, terwijl een chemisch middel verkleuringen nalaat en/of de pool van de vloerbedekking beschadigd wordt.
En ja, ook grote "plakaten kots" of een ongelukje met diarree (van de hond) is heel goed te verwijderen zonder dat dit de vloerbedekking beschadigt of verkleurt; wanneer je er op de juiste wijze mee omgaat.

Zelfs vette kragen en mouweinden van mijn colbertjes (door make up-gebruik) worden moeiteloos brandschoon, zonder een schoonmaakmiddel te gebruiken; meteen even het hele jasje snel opfrissen en alle viezigheid eruit. Scheelt weer een rekening van een stomerij.
Evenals vlekken uit mijn suede pumps en witte gympen verwijderen door te stomen; de schoenen blijven mooi zonder vlekken (wel met beleid stomen).

Voor de (zwart-granieten) keukenvloer heb ik een daarvoor passende stoomreiniger (soort stofzuigermodel); het werkt perfect en wederom zonder chemische middelen, doodt ook de bacteriën en de vloer blijft mooi.
Door alleen water te gebruiken en geen schoonmaakmiddelen ben je ook nog milieubewust bezig.
Verder is al door meerdere personen aangegeven wat er nog meer mee gedaan kan worden, wat ik van harte onderstreep.
Je werkt met stoom en daar kun je mee spelen en uitproberen. Ik zou wel uitkijken met leer of andere voor hitte gevoelige stoffen.
Pura Vida !

Edwin & Marian
Jesse

Knaus Sky Ti 700 Meg, 180 pk, verzwaard chassis
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waarvoor gebruik jij een stoomreiniger?



Bericht door AadenAnke »

Mieren hopen stoomcleaner er op voor een paar minuten werkt uitstekend.

Gr. Aad
gripen
Berichten: 29
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 14:20

Re: Waarvoor gebruik jij een stoomreiniger?



Bericht door gripen »

Wij hebben deze:

https://www.polti.com/vaporetto-pro-3-0 ... am-cleaner

Mijn vrouw gebruikt hem al jaren. Hoofdzakelijk voor de tegelvloer, maar ook tussendoor voor een vlekje hier of een plekje daar. Werkt perfect. En zonder chemicaliën... Niet alle accessoires zijn even handig hoor. De ramen ermee wassen is omslachtig en het stoomstrijkijzer gebruikt ze ook niet meer. Dat is vervangen door een echte stoomstrijkcentrale.


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Plaats reactie