Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Agnes
Berichten: 1670
Lid geworden op: zo 18 jan 2004, 17:23
Locatie: W-Vlaanderen Belgie
Contacteer:



Bericht door Agnes »

Hallo Eric,

Ik ben het niet eens met jou. :wink:
Een 12 volt airco die op het waterdamps principe werkt zou niet veel lawaai maken volgens jou.
Het is jammer dat de onze er nu uit is anders zou ik zeggen kom maar eens luisteren. Zulk een systeem maakt veel lawaai.
Als de airco draait kun je niet normaal een gesprek voeren. Heel storend en irritant.
Kwestie ven de werking krijg je volledig gelijk. Koelt slecht en verbruikt veel water.

Groetjes Agnes
Groetjes Agnes

Eura Mobil, Terrestra 710 HB, 3.0L Multijet 160
Mijn Website
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)



Bericht door BP 2 »

Agnes,

Je hebt het over een systeem op waterdamp en dan denk ik aan iets van Electrolux.
Indien dit het geval is dan weet je ook dat dit systeem geen echte koeling is. Door het verspreiden van vochtige lucht geef je een fris gevoel. Dit is te vergelijken met het gevoel in een bos op een hete zomerdag.
Het syteem met die vochtigheidsgraad verhoging is inderdaad zuiniger met stroomverbruik en misschien meer aangewezen voor deze toepassing.

BP 2
Gast



Bericht door Gast »

Ja,werkt alleen op 220 volt. Stroomverbruik max.58 watt

Groeten,

Bert/Laika
Paul B.
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:17
Locatie: Lemmer



Bericht door Paul B. »

Wij rijden al twee jaar met een airco die onder het rijden op 12 Volt werkt en op de camping op 220 V. Het merk is Waeco en hij bevalt prima. We hebben trouwens ook een motorairco in laten bouwen (achteraf). Vooral voor de kinderen die achterin zitten is de dakairco heerlijk onder het rijden (buiten 35 C binnen 24 C). Hij is ingebouwd in een dakluik maar dat heb ik ernaast meteen weer laten plaatsen zodat licht (en frisse lucht) niet gemist wordt. Op de camping gebruiken we de airco niet 's nachts en alleen als anderen geen last hebben van het geluid.

Groeten,
Paul
Citandre
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 12:35

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Citandre »

Ben me ook aan het orienteren op airco inbouw in onze Hobby 600. Heb zo'n beetje alle opties bekeken, ook 12V en 230V via omvormer. De aandrijving van een traditionele compressor in het motorgedeelte is nogal gecompliceerd. Als 230 beschikbaar is, is er uiteraard een wereld aan dakairco's te koop. Tijdens het rijden is een ander verhaal. Ik vraag me af of er een betaalbare, werkbare electrische compressor te koop is en of iemand hier ervaring mee heeft. Plek voor de condensator en de verdamper is geen probleem. Een grotere alternator installeren is ook stukken eenvoudiger dan een compressor (in een 1993/94 Hobby 600...). Momenteel heb ik twee huishoudaccu's van 70Amp. Hopelijk kan iemand het beslissende advies geven. Andre
Andre Pol, Citroen Andre & Partners, Jochem Hendrikstraat 10, 4741SK Hoeven (NBR) 0165 505919 - 0622219582 citroen@citroen-andre.com - www.citroen-andre.com
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Cee Pee »

Denk je eraan dat je een vijftien jaar oud topic opgraaft, de techniek is in die jaren wel wat verandert.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door kampo »

Als je 15 jaar :P airco genot hebt gehad en de airco nog steeds werkt dan was het een goede koop …
Lage AC aanschafwaarde en echt goede oplossing gaan jammergenoeg zelden samen.

Normaal is er een volgorde:
1. eerst een rijairco, die staat best onder de voorruit, eventueel een 2de verdamper achteraan als daar passagiers zijn.
2. dan een standairco om te slapen
3. daarna een standairco om overdag te gebruiken.
Groeten Kampo
Citandre
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 12:35

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Citandre »

Cee Pee schreef:
di 09 jul 2019, 7:07
Denk je eraan dat je een vijftien jaar oud topic opgraaft, de techniek is in die jaren wel wat verandert.
Daarom lijkt me een moderne electrische compressor een prima alternatief. In combinatie met een compacte Hurricane kit. Heb echter nog niemand kunnen vinden die hier ervaring mee heeft. En om er zo maar eentje op de bonnefooi te kopen, van een Tesla bv, kan een kostbare aangelegenheid zijn.
Andre Pol, Citroen Andre & Partners, Jochem Hendrikstraat 10, 4741SK Hoeven (NBR) 0165 505919 - 0622219582 citroen@citroen-andre.com - www.citroen-andre.com
Citandre
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 12:35

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Citandre »

Net terug uit Zuid Frankrijk. Voor we vertrokken toch maar even een dakairco geinstalleerd. Past precies in het gat van het dakluik. Fluitje van een cent. Keuze is gevallen op de Webasto. Helemaal tevreden mee. Komende tijd een oplossing zoeken voor een airco tijdens het rijden. We gaan toch proberen een traditionele compressor op de motor te installeren. De rest van het systeem, condensator, verdamper, slangen etc. moet verder geen probleem zijn. Er schijnt in NL iemand met een Hobby 600 te rijden die een dergelijke configuratie heeft. Zit hij op dit forum?
Andre Pol, Citroen Andre & Partners, Jochem Hendrikstraat 10, 4741SK Hoeven (NBR) 0165 505919 - 0622219582 citroen@citroen-andre.com - www.citroen-andre.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door kampo »

Je spreekt in mysteries …
Over welke Webasto standairco heb je het ?
Op welk voertuig en motor type werd je Hobby 600 gebouwd ?
Zonder deze informatie kan niemand volgen of adviseren.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Cee Pee »

De eerste Griekse dag en nacht achter de rug.
Met de verdamper airco.
Gisteren was het overdag 35°c en toen hield ik het in de camper op 30°c terwijl de koeler op halve kracht stond.
Maar savonds toe de zon onder was had ik de temperatuur snel weer op 22°c wat voorheen zonder de koeler nooit lukte.
De hele nacht heeft de koeler gedraaid op ⅓ vermogen gedraaid en je hoort zo nu en dan de vernevelaar maar de pomp hoor ik niet, het geluid valt mij reuze mee.
Hij staat de hele dag aan en we staan heerlijk vrij dus alles op de batterijen en Solar.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Citandre
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 12:35

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Citandre »

kampo schreef:
di 10 sep 2019, 7:40
Je spreekt in mysteries …
Over welke Webasto standairco heb je het ?
Op welk voertuig en motor type werd je Hobby 600 gebouwd ?
Zonder deze informatie kan niemand volgen of adviseren.
Sorry. De Webasto is een Cool Top Trail 20, de Camper een 1994 Hobby 600 met 2.5 Ltr Turbo Diesel Ducato motor. Chassistype 290. Om de een of andere reden staat op het voorscherm "14". Andre
Andre Pol, Citroen Andre & Partners, Jochem Hendrikstraat 10, 4741SK Hoeven (NBR) 0165 505919 - 0622219582 citroen@citroen-andre.com - www.citroen-andre.com
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door myway »

Citandre
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 12:35

Re: Een 12 Volts airco terwijl je rijdt?



Bericht door Citandre »

myway schreef:
di 10 sep 2019, 13:09
Zoiets dus
https://www.dewitschijndel.nl/webasto-c ... nditioner/
Zeker! Maar dan een 20 ipv 24 en stukken voordeliger....
Deze werkt perfect als 230 aanwezig is maar we willen voor de komende zomer ook een airco (proberen te) installeren die door de motor aangedreven wordt. Net als alle moderne auto's tegenwoordig. Ik heb tot dusverre nog niemand kunnen vinden die zoiets op deze motor gedaan heeft.
Andre Pol, Citroen Andre & Partners, Jochem Hendrikstraat 10, 4741SK Hoeven (NBR) 0165 505919 - 0622219582 citroen@citroen-andre.com - www.citroen-andre.com
Plaats reactie