rijtuigenbelasting camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
frank-ria
Berichten: 16
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:06

rijtuigenbelasting camper



Bericht door frank-ria »

Mijn camper met ledig gewicht van 3800 kg en diesel heb ik als personenwagen laten registreren. Ik krijg een "blauwe"brief voor een maandelijkse afschrijving van enkele honderden euro"s Ik dacht dat een camper goedkoper was in de belasting. Mijn vraag Is dit juist en zo ja wat moet ik doen om in een goedkoper tarief te vallen ?
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten



Bericht door Toon »

ff het telefoon nr gebruiken wat boven aan de aanslag staat
daar kun je het vragen en een aanvraag doen
zeer waarschijnlijk heb je geen kwartaal tarief
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Freek W
Berichten: 3014
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:15
Locatie: Hoogvliet Rt



Bericht door Freek W »

Heb ik ook gehad (Bedrijfswagen)even met RDW bellen.
HG Freek
http://www.camperpunt.nl/motorrijtuigenbelasting.htm
Joep en Sjaan



Bericht door Joep en Sjaan »

Zelf moet ik ook bellen ivm net thuis en ook een blauwe jongen.
Of ik even 1431 euro wil storten de oude camper heb ik net van schorsing afgehaald.
de 22-4....
Vandaag weer op de schorsing gedaan 22.70 euro ivm dat die camper voor geen meter start. :?
ben de weg nog net paar keer op geweest...met ergens weer niet starten.
vandaag 3-5 weer op de schorsing die rdw site online.........
leuker kunnen ze het niet maken wel moeilijker :wink:

Ze hebben daar wel geld nodig .......gaat zeker gelijk naar fortis :wink: :lol:
Of de jongen die nog een Ton op de ijsland bank hadden staan. :oops: :lol:
Gebruikersavatar
campermakelaar.eu
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 16 dec 2007, 21:15
Contacteer:



Bericht door campermakelaar.eu »

Helemaal uit Spanje, lekker in het zonnetje op een terrasje.

Ik denk dat je houderschapsbelasting bedoelt.

De houderschapsbelasting (motorvoertuigenbelasting) wordt automatisch afgeschreven. Je moet zelf het verzoek voor vrijstelling belasting motorvoertuigen indienen. Ben je dat vergeten dan wordt het gehele jaarbedrag afgeschreven. Dat is nogal een groot bedrag wat je anders misloopt (U betaalt 3 maanden i.p.v 12 maanden aan houderschapsbelasting)
Voor meer informatie en tarieven raadpleegt u http://www.belastingdienst.nl.
Het is misschien nu nog mogelijk om dit telefonisch te regelen. Bel hiervoor 08000749. Ze helpen je in ieder geval verder. Eigenlijk had dat twee dagen nadat uw camper is gekeurd moeten gebeuren. Hiermee had je voorkomen dat je achteraf het verzoek tot 3 maanden tarief moet indienen.

Stuur gerust een mail als je nog vragen hebt.
RobertoVW
Berichten: 4
Lid geworden op: di 02 jun 2009, 17:00
Locatie: Alkmaar

controle houderschapsbelasting (MRB)



Bericht door RobertoVW »

Na heel lang zoeken heb ik begin dit jaar (januari 2009) een buscamper gekocht. Natuurlijk meteen vermindering van de MRB bij de belastingdienst aangevraagd, want dat scheelt veel centjes en de camper is niet voor dagelijks gebruik. Dat verzoek heb ik schriftelijk ingediend en daarin verklaar je dat de auto aan alle eisen zoals de belastingdienst die stelt voldoet. En tot mijn verbazing kreeg ik vanochtend onaangekondigd bezoek van een belastingcontroleur. Hij wilde de camper graag zien om te beoordelen of ik wel recht had op vermindering. Volgens zijn zeggen komt het nogal eens voor dat mensen misbruik maken van het kwarttarief. Hij was uitgerust met checklist, rolmaat, fototoestel en goed humeur. Zowel het interieur als de buitenkant met hefdak omhoog zijn gefotografeerd en hij vroeg om een demo van het bed en het tafeltje. :!:

Juist dit soort voertuigen worden er volgens zijn zeggen ook vaak bij wegcontroles uitgepikt. Het is maar dat u het weet...... :mrgreen:

Ik vind het overigens een goede zaak dat er gecontroleerd wordt. Ik spek de belastingdienst al genoeg met - naast de camper - nog een personenauto en motor. Ik rijd immers maar in 1 voertuig tegelijk!
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

Joep en Sjaan schreef:Zelf moet ik ook bellen ivm net thuis en ook een blauwe jongen.
Of ik even 1431 euro wil storten de oude camper heb ik net van schorsing afgehaald.
de 22-4....
Vandaag weer op de schorsing gedaan 22.70 euro ivm dat die camper voor geen meter start. :?
ben de weg nog net paar keer op geweest...met ergens weer niet starten.
vandaag 3-5 weer op de schorsing die rdw site online.........
leuker kunnen ze het niet maken wel moeilijker :wink:

Ze hebben daar wel geld nodig .......gaat zeker gelijk naar fortis :wink: :lol:
Of de jongen die nog een Ton op de ijsland bank hadden staan. :oops: :lol:
Wat een geklaag Raymond 8) , je wilt zeker weer eens voor een dubbeltje eerste rang zitten? :lol:
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn



Bericht door janschrik »

campermakelaar.eu schreef:Helemaal uit Spanje, lekker in het zonnetje op een terrasje.

De houderschapsbelasting (motorvoertuigenbelasting) wordt automatisch afgeschreven.
Automatische afschrijving standaard? Je moet toch wat meer in de schaduw gaan zitten. Dat klopt niet, iedere betaling aan de overheid is standaard een ocverschrijvingsgiro die jij moet uitschrijven.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:



Bericht door Japie »

Overschrijvingsgiro???????

ik betaal al jaren met automatische incasso, elke maand weer, dus dat is wel degelijk mogelijk en dat voor 3 auto,s en 1 camper.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:



Bericht door Lieke »

janschrik schreef:[ Dat klopt niet, iedere betaling aan de overheid is standaard een ocverschrijvingsgiro die jij moet uitschrijven.
Is misschien niet standaard, kan wel zo geregeld worden: voor onze
auto en camper wordt automatisch de MRB ingehouden. Eenmaal machtigen en klaar is Klara.
(Kan je het ook niet vergeten als je lekker met je camper op stap bent :wink: )

Gr,

Lieke
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen



Bericht door Henry van der Veen »

Dat ze nou net je busje eruit moeten pikken, wedden dat ze in bepaalde straten niet durven komen????

Zie zoveel "camperbusjes" maar dan in het Amerikaanse formaat op gas die zonder problemen als kampeerauto aangemerkt worden!
Lekker goedkoop in een brandstof slurper rijden!

Gaaf dat keuren voor kampeerauto bij de RDW, mocht eens toekijken!

De keurmeester: "heeeee ik zie geen keuken, die moet er VAST ingebouwd zitten".
Antwoord van de eigenaar: "bij dit type bus zit de keuken er uitneembaar bij, die kan je er zo in zetten".
Keurmeester: "oh ja, dat is ook zo, prima in orde"

terwijl ik er toch 100% zeker van ben dat die keuken er VAST ingebouwd moet zitten en 100% zeker van ben dat die eigenaar helemaal geen keuken heeft voor deze geïmporteerde bus!

Maar de RDW "keurmeester" zal de regeltjes wel kennen neem ik aan?
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
fransvd
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 sep 2006, 15:30
Locatie: Nijmegen



Bericht door fransvd »

Japie schreef:Overschrijvingsgiro???????

ik betaal al jaren met automatische incasso, elke maand weer, dus dat is wel degelijk mogelijk en dat voor 3 auto,s en 1 camper.
Het is inderdaad mogelijk.
Alleen ik geef die bodemloze put van JP, W. B. en consorten geen vrijbrief over mijn bankrekening, want hebben ze het eenmaal in handen probeer het dan maar eens terug te krijgen.
Gewoon zelf in de hand houden. Internetbankieren bv.
Je kan dan bovendien de 3 maandenlijkse termijn 4 weken na de datering
betalen.
Groet Frans.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:



Bericht door Japie »

HEt probleem is dat de postbodes van tegenwoordig overal de post in flikkeren behalve in de bus waar het hoort. Soms komen mensen van een andere straat post voor ons brengen en vaak moet ik op pad om post en pakketten van anderen op het juiste adres te bezorgen. Sommige mensen maken jouw blauwe brief open en flikkeren hem dan weg en ik weer boete omdat ik niet betaal ( al 4 x gehad en dat word een dure grap). Ik weet nu zeker dat het betaald wordt.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
T4
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 18:06
Locatie: Skarsterlan



Bericht door T4 »

Het gerucht gaat dat er volgend jaar nog even een fikse verhoging komt van de MRB voor kampeerwagens. Uiteindelijk gaat die verdwijnen, maar de staatskas moet nog wel even gespekt worden.

Is dit bekend bij iemand?

Als dat gaat gebeuren, lijkt het niet zinvol meer om een bestelbus om te bouwen. bijvoorbeeld: 1500 kg op geen kenteken,daarna 2000 kg op campertarief met een hoop ombouwkosten.

Egbert
Afbeelding
Plaats reactie