De koelkast: absorptie of compressor?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Richard_W
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 jul 2003, 8:39
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

De koelkast: absorptie of compressor?



Bericht door Richard_W »

Jaja, ik heb alles gelezen wat met de "koelkast" te maken heeft hier op het forum.
Sommige adviezen begrijp ik en sommige adviezen weer niet.
We zijn weer terug van vakantie met onze camper.
het enige wat mijn vakantie zodanig heeft verziekt :evil: , is dat de koelkast het deed wanneer hij wilde, ik kon dus mijn duur gekochte boodschappen in de prullenbak kieperen.
Nu heb ik gehoord over de compressorkoelkast (waeco/electrolux), dan heb je geen enkel probleem meer.
klopt dat :?:
Gast

Vervanging koelkast



Bericht door Gast »

Persoonlijk denk ik dat het niet veel uitmaakt. Het absorptiesysteem is op zich perfect wegens het ontbreken van bewegende delen. Het is wel gevoelig voor vervuiling van de brander en roosters. Dus onderhoud blijft noodzakelijk. Aan een compressorbox/kast kun je niet zoveel meer doen als het schoonmaken van de ribben. De keus tussen deze twee systemen ligt eerder op het gebied van energiehuishouding en je budget natuurlijk.

Als laatste wil ik nog opmerken dat geluidsproductie ook wel eens een rol kan spelen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De koelkast



Bericht door Aloys »

Richard_W schreef:Nu heb ik gehoord over de compressorkoelkast (waeco/electrolux), dan heb je geen enkel probleem meer.
klopt dat :?:
Hoi Richard,

wat mij betreft: het klopt, 100%. Ik heb achtereenvolgens 4 Electrolux-
koelkasten gehad, die deden het allemaal prima, behalve wanneer de
temperaturen de 30 graden naderden. Alles geprobeerd: op gas, op
12 volt, op 220 volt. Boven de pakweg 25 graden trekken ze het niet
meer. Mijn (oudere) kastje in de camper niet, maar ook de nieuwe, luxe
koelbox met gas/12v/220v onder een boom in de schaduw niet. Het werd
niet meer koud...
En ik heb alles geprobeerd, ook ventilatoren in de roosters etc.

Nu heb ik een 60 liter Coolmatic Compressorkastje, van Waeco.
(zie http://www.waeco.nl/mobcool/index.html ). Zo'n ding heeft dus een
motortje, net als de koelkast thuis. Hij werkt alleen op 12 volt, niet op
gas en niet op 220. Maar hij gebruikt dan ook geen 10 Amp/uur, zoals
een Electrolux.

Als het motortje loopt, gebruikt 'ie 4 Amp/uur. Maar het motortje loopt
thermostaat-gestuurd, dus niet continu. Bij een buitentemperatuur van
32 graden is het gemiddelde gebruik 1,4 Amp/uur. Dat is dus ongeveer
34 Amp per dag.

Op vakantie in zuid-oost Frankrijk was het vaak 40 graden overdag. De
temperatuur in mijn (grote) vriesvak: -12 graden. Dus ijs en ijsblokjes,
vlees voor de barbeque (wat nergens mocht) etc. in het vriesvak!

De temperatuur in de kast zelf kwam op ca. 7 graden. Lekker koude
limonade of een wit wijntje! Mijn flessen met water niet te vergeten!
De thermostaat-instelling stond daarbij op 5 (schaal van 1 tot 7).
Ik wil dus nooooooit meer anders!

Nog een voordeel (voor zelfbouwers): er hoeven geen roosters in de
buitenkant van de auto (je hebt toch ook geen roosters in je keuken
thuis?). Aan de voorkant onder de kast een spleet van 1,5 cm hoog over
de gehele breedte, aan de bovenkant (onder het keukenblad, boven de
bestek-lade) ook een spleet van 15 mm hoog, dat is voldoende. Mijn
bestek werd er niet warm van...

De nadelen...
Ten eerste de prijs. Het 'middelmaatje' van 60 liter kostte wel ruim 700
euro. Een Electrolux is volgens mij goedkoper.

Ten tweede: die 34 Amp/uur aan stroom per dag. Daar moet je wel even
rekening mee houden. Zo heb ik 2 x 100 Amp/uur aan accu's in de
"huishouding".
Bij aankomst op een camping had ik 13 volt spanning. Het duurde meer
dan 4 dagen voordat die spanning gedaald was tot 11,5 volt (met de
koelkast aan, lichtgebruik, kraan etc. Mijn Omnivent-dakventilator heb ik
spaarzaam gebruikt, dat is ook een energie-vreter.)
Na 4 dagen moesten we dus maar eens boodschappen gaan doen, stukje
rijden. Daarmee waren de accu's snel bijgeladen. Het schijnt dat een
Fiat Ducato wel 70 Amp/uur aan laadstroom kan leveren! Van de start-
accu naar de huishoudaccu's heb ik gekozen voor een 10 mm2 kabel, dat
is een hele dikke. Kan lekker veel laadstroom door!

Ten derde: het motortje. Mensen die heel licht of moeilijk slapen kunnen
zich 's nachts gaan storen aan het (zachte) geluid van het motortje. Soms
slaat 'ie aan, dan slaat 'ie weer af. Alleen 's nachts valt dat op. Bij ons
kunnen ze een kanon afschieten (narcosegas overbodig), dus wij hebben
er geen last van :lol:

Wat de stroom betreft: ik kan dus ruim 4 dagen 'vrij staan'. Op campings
heb ik geen stroom genomen, besparing ca. 2,50 euro/dag. Zo verdien je
die extra accu-capaciteit wel weer terug!
En in de garage staat nog een 110 Watt zonnepaneel, die moet nog op het
dak gemonteerd worden. Die zou onder gunstige omstandigheden zo'n
25 tot 30 Amp/uur per dag kunnen leveren... Dat compenseert een groot
deel van de energiebehoefte van ons koelkastje. Kunnen we vast wel een
week vrij staan zonder te rijden (wie doet dat trouwens??)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Pim
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:06
Locatie: Breda
Contacteer:



Bericht door Pim »

Helemaal met Aloys eens. Wanner het budget voldoende is ga dan voor een compressorkast. Op het moment staat mijn wagen al drie weken stil met de koelkast aan op 1/3 vermogen. Dit met twee zonnepanelen, 220W en een ondermaatse accu van 50 A/u. Vriesvak was -10 graden tijdens de hitte periode..
PANTA RHEI

Compressor-koelkast



Bericht door PANTA RHEI »

Ik heb zojuist de bouw van m'n vierde (!) camper (over een periode van 35 jaren) achter de rug.
(Telkens heb ik een compressor-koelkast ingebouwd en met totale tevredenheid gebruikt)

Er gaat niets boven een compressor-koelkast vaar wat het effectief "koelen" betreft.

Natuurlijk zijn er ook (de reeds vermelde) nadelen.

Ten andere, méér en méér fabrikanten van motorhomes, schakelen progressief over naar inbouw van deze koelkasten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06



Bericht door Navigator »

Vrienden,

Je zou bijna niet meer durven na alle positieve berichten over de compressorkoelkast, maar ik ga het toch doen.

In onze Navigator heb ik dit jaar een nieuwe .......absorptiekoelkast geplaatst (90L) van Electrolux. Afgelopen vakantie hebben we deze kunnen testen, en ik heb 2 temp.metertjes (E.1,95) per stuk gemonteert, 1 in het vriesvak en 1 in de koelkast (bovenin dit is het warmste deel, koude lucht "zakt", 10cm onder de deur van het vriesvak).

De temperatuur in de koelkast is 2 x 15gr. geweest nadat er ca. 2kg vlees in was gelegd voor de BBQ, we reden en de koelkast draaide op 12V. Dit was overigens de eerste Electroluxkoelkast welke ik goed vindt werken op 12V) Twee uur later waren we op de camping en was de temperatuur 8gr. De buitentemperatuur was 34gr. De temperatuur in de vriezer varieerde overdag van -6 tot 's-avonds/'-nachts -12gr.

We hebben de koelkast vrijwel de gehele vakantie op half vermogen gehad. Mijns zoons vonden 's-ochtends de melk TE KOUD. Zodra we op de campings kwamen draaiden we op 220v of gas. Gas geeft een NOG beter koude-resultaat.

Ik wordt al wakker van de brom van ons Schaudt schakelpaneel, dus van een aanslaande ventilator wordt ik zeker wakker (denk ik). Zelf ben ik overtuigd van de absorptie, maar ben wel gevoelig voor de voordelen van de compressor. Zolang echter de "'Lux" zo zijn best blijft doen ben ik niet "om".

Ben benieuwd.......

Peter
Forum verlaten.
PANTA RHEI

KOELKAST



Bericht door PANTA RHEI »

Beste Navigator,

Een absorptie-koelkast "werkt" ook!
De oorspronkelijke vraag ging over de "keuze" tussen beide procédés.

En ...eenieder moet zijn eigen keuze maken in functie van zijn behoeften en mogelijkheden.

Veel succes met je koelkast (laat ze maar veel "absorberen"!).
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Naast alle genoemde voor en nadelen is een groot voordeel dat er geen gaten in de wand van de camper gemaakt moeten worden. Niet alleen dat er in de winter koude lucht naar binnen komt maar ook vuil (stof) komt er achter de koelkast.
Verder uit ervaring: Een compressor koelkast werkt gewoon beter. In de Concorde Camper die ik had zat een electrolux. Na 4 jaar gebruik (intensief, d.w.z. het gehele jaar liep deze koelkast) waren er meerdere reparaties noodzakelijk (gas en 12V) en na deze 4 jaar was de koelkast aan vervanging toe. Mijn ouders zijn reizende en hebben een waeco kompressor. De camper is nu 6 jaar oud en word gedurende 10 maanden per jaar gebruikt. Tot heden geen enkel mankement gehad en of het nu 20 of 45 graden was, de koelkast bleef goed werken.
Rucodem
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 19:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Waeco compressor koelkast



Bericht door Rucodem »

Wij zijn nieuw op dit forum en hebben niet lang geleden een compressor koelkast (WAECO mdc090) gekocht in de verwachting dat wij met onze 230Ah accu wel minimaal 4 dagen 'stroomloos' zouden kunnen staan.
De praktijk blijkt echter niet zo. Na 1 nacht knippert het lanmpje al. Melding: stroomtekort.
Even de motor starten en de koelkast doet het weer even.
Wij hebben een directe stroomdraad getrokken, zowel plus als min, om een minimaal verlies te voorkomen.
Helaas helaas ook dat lijkt niet te helpen.
Is er een mede camperaar die dit probleem kent een een oplossing weet?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Waeco compressor koelkast



Bericht door javanes »

Rucodem schreef: Wij hebben een directe stroomdraad getrokken, zowel plus als min, om een minimaal verlies te voorkomen.
Hoe dik zijn die draden.?
Wat is de afstand van de koelkast tot de accu?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Rucodem
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 19:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

dikte draden



Bericht door Rucodem »

Beste Javanes

De dikte is 6m2m en de afstand tussen koelkast en accu is minder dan 3 meter
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Netjes, daar kan gemakkelijk minimaal 35A door. Dus daar ligt het ook niet aan.

Hoe zit het met eventuele andere (grote) verbruikers?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Rucodem
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 19:16
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:



Bericht door Rucodem »

Deze staan allemaal uit.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Ik gebruikte in de vorige camper ook een mdc90. Wij kunnen 48 u met een 90 amph accu staan
De accu is een x-celler van centurion met een mobitronic (weaco) lader.
De koelkast moet vol zijn en koud wanneer de paal eraf gaat.

Mogelijk is jou accu niet volledig vol.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Plaats reactie