Internet (WiFi) onderweg / aanbieding (Update 27 mei 2009)

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Internet (WiFi) onderweg / aanbieding (Update 27 mei 2009)



Bericht door Aloys »

Internet onderweg
Over internet onderweg is hier al veel geschreven. De voordeligste manier blijft toch om met de laptop en draadloos internet gebruik te maken van zogenaamde Access Points. Daarbij kun je denken aan particuliere onbeveiligde access points (in Nederland min of meer verboden sinds eind 2006), zogenaamde Hotspots bij Hotels, benzinestations, Mac Donald-vestigingen etc. etc. of aan de access points van de meer dan 400.000 Fon-leden wereldwijd (zie www.fon.com ).

Buitenantenne
Zelf gebruikten we de afgelopen jaren daarvoor een WiFi-insteekkaartje met een losse antenne met magneetvoet. Niet omdat de laptop geen ingebouwde WiFi heeft, maar omdat een buitenantenne het veel makkelijker maakt om verbinding te krijgen in den vreemde. Het bereik van zo'n access point is immers maar minimaal, en met een antenne op de camper heb je opeens een veel groter bereik!

Er zitten echter ook wel nadelen aan zo'n magneetvoet-antenne. De kabel moet heel kort zijn (bij ons 1,80 meter) want de verliezen in de antennekabel zijn groot, door de hoge frequentie van het Wifi-signaal. En goedkoop was deze oplossing ook niet: een insteekaartje mét antenne kostte al gauw ruim 100 euro. Daarom ben ik maar eens naar alternatieven gaan zoeken, toen mijn magneetvoet-antenne stuk ging en ik 'm niet zelf kon repareren.

Een USB-WiFi-stick
Mijn nieuwe oplossing is een losse WiFi-zendontvanger met USB-aansluiting én (belangrijk!) een externe antenne-aansluiting. Voor mensen die zich hier weinig of niets bij voor kunnen stellen een plaatje:
Afbeelding
Dit is dus een USB-sticky, maar niet met geheugen maar met een ingebouwde WiFi-zendontvanger. Meestal zit daar zelfs de antenne nog bij ingebouwd, maar zo eentje wilde ik niet hebben. Voor een nog beter bereik moet je immers een betere antenne hebben, en daarvoor zit er een aparte aansluiting op deze stick. Standaard wordt er een klein antennetje bijgeleverd, zie de bovenste foto, maar een betere antenne met een flinke versterking (een 4 x zo sterk signaal!) blijkt al te koop voor € 9,95.

In de praktijk
Het sticky met de grotere antenne eraan geschroefd heb ik met 2 'PTT'-eleastieken op een plankje bevestigd. Zonder plankje blijft die antenne niet rechtop staan :lol: . Het enige wat je er nu nog bij nodig hebt is een USB-verlengkabeltje. Ik heb er twee in de camper: eentje van 1,80 meter, lang genoeg om onder mijn dakluikje aan tafel te zitten. En een USB-kabel van 5 meter, dan kan ik ook nog buiten zitten, met de laptop!
Want, en dat is de clou, dit plankje met WiFi-stick én die flinke antenne erop schuif ik via een dakluik op het dak van de camper!

Afbeelding

De resultaten zijn goed! Op het geocache-weekend was er WiFi in de kantine, maar buiten de kantine was het signaal vrijwel niet waar te nemen, zo zwak. Wij stonden als vijfde of zesde camper op de rij, maar in dat rijtje was er niemand, ook de campers dichtbij de kantine niet, die kon internetten vanuit de camper. Wij dus wel! En ik lees ook van anderen, Marius HRL bijvoorbeeld (zie www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8400457 ) dat zo'n stick met die extra antenne goed bevalt.

Voordelen:
- antenne buiten de camper dus beter bereik
- zend-ontvanger bij de antenne dus geen kabelverliezen
- relatief goedkope oplossing

Nadelen:
- WiFi-stick niet waterbestendig, dus niet op dak als het regent.

Voor dit nadeel is wel een oplossing: aaanbieding 3 (hieronder) heeft als extra een magneetvoetantennetje met ca. 50cm kabel. Die kan in de regen op dak staan, terwijl het sticky droog binnen blijft. Ook heb ik al eens een plastic zakje om het plankje gewikkeld... :lol:

Aanbieding 2com.nl
Zelf heb ik mijn WiFi-spullen aangeschaft bij Koert Verlind van www.2com.nl (een WiFi-internetshop). Een prettig contact, met als voordeel dat je ook nog kunt telefoneren met specifieke vragen. Voor de leden van Camperforum.nl heeft Koerd een paar aanbiedingen gemaakt met 10% korting.

Nieuw topic!
De speciale Camperforum-pagina's op zijn website zijn te bereiken via het nieuwe topic:
www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=589913

Een paar actuele links voor meer informatie:
www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8400457
www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8397792
www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8393382
www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8395469

Zie verder uitgebreide info in de kennisbank:
www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8388751[/b]
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 27 mei 2009, 17:15, 9 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
wimb
Berichten: 1360
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 17:26
Locatie: Heeze



Bericht door wimb »

Aloys bedankt voor de informatie, ik heb ook zoon antenne met magneetvoetje en zoon ontvangertje (Wireless USB adapter) ik heb hem nog niet gebruikt.
Als ik nu de adapter met de bijbehorende schijf op de laptop zet,hoef ik dan de Wireless die in de laptop zit niet uit te schakelen of hoe werkt dit?
Gr. Wim.
Gr. Wim.

Een zwerver is nooit thuis, maar altijd onderweg.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Beter om 'm wel uit te schakelen: als het goed is heb je daar een schakelaartje of drukknopje voor. Daarmee schakel je de hardware uit.

Het hoeft niet maar... Zelf ga ik dan ook nog even naar Start > Instellingen > Configuratiescherm > Netwerk.
Ik open Netwerk, en dan zie ik icoontjes voor LAN (bedraad netwerk) en WLan (ingebouwde WiFi-adapter). Op het icoontje van de ingebouwde WiFi-adapter klik ik met de rechter muisknop, daarna klik ik op Uitschakelen.
Nu is ie ook softwarematig uitgeschakeld, en verdwijnt het symbooltje met het rode kruisje erdoor uit de startbalk, rechtsonder!

In Netwerk zie je dan ook een icoontje voor de WiFi-stick. Die moet je natuurlijk niet uitschakelen :lol:
Die verdwijnt trouwens weer uit zichzelf, wanneer je die stick uit de laptop trekt!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
avbrande
Berichten: 4998
Lid geworden op: zo 07 aug 2005, 14:12



Bericht door avbrande »

wimb schreef: Als ik nu de adapter met de bijbehorende schijf op de laptop zet,hoef ik dan de Wireless die in de laptop zit niet uit te schakelen of hoe werkt dit?
Gr. Wim.
Hoi Wim,
Nog een tip. Los van de prima methode van Aloys.
Wellicht heb je een Dell. Daar zit een toetscombinatie op.
Als je de toets FN samen met F2 indrukt gaat je ingebouwde Wlan kaart voor de WiFi uit.
Nog maals drukken en hij werkt weer. Op deze wijze kan je de verbinding met de apdapter van Aloys gebruiken en zitten ze elkaar niet in de weg.
Ton The Camperman ------- Hymer E610 1996 ------- Fiat Ducato 2,5 TDI ------- Maxi-chassis 230
Afbeelding

*Vroeger dacht ik altijd "later", later dit, later dat, enz.
Ik zeg niet langer later, ik vervul vandáág mijn (camper)dromen!!*
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg



Bericht door Gewi »

Ik was eigenlijk al een tijdje aan het kijken naar een betere ontvangstmogelijkheid voor onderweg nadat ik laatst in Normandie problemen had met een zwak signaal op een camping met gratis internet en dit duidelijk aan mijn Lynksys lag omdat anderen er geen probleem hadden. Ik heb gelijk een bestelling geplaatst bij 2com en hoop dat het een verbetering is.

Gerard :)
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard



Bericht door Zwerfsteen »

Als we al een signaal onderweg vonden, was het meestal te zwak om de verbinding lang genoeg te kunnen onderhouden.
Daarom heb ik ook maar een setje besteld.
Polderhaas
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2006, 22:02
Locatie: Ens
Contacteer:



Bericht door Polderhaas »

Dit is inderdaad een leuke voordelige oplossing.

Aloys. Weet je ook hoelang deze forum aanbieding loopt?
Wellicht zoekt mijn vrouw nog een kerstkadeautje voor mij. Ik kan haar dan een hint geven.

Groet,

Harry
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik heb wat dingen bij Koerd gekocht, ik vond dat ie een leuk aanbod had voor goede prijzen.
Toen ik aanbood dat ik er wat over zou schrijven, op het forum, heb ik een paar dingetjes
van 'm gekregen. Ik heb nu een WiFi buitenantenne op het dak, voor Fon-gebruikers.
Koerd doet ons deze aanbieding, zonder er een datum bij te noemen. Ik neem dus aan
dat dit de komende maanden gewoon blijft staan. Tenzij de prijzen zakken, natuurlijk! :wink:

Verder verdien ik er niets aan, dit is niet een commerciële actie van het forum of zo. Ik krijg
ook geen percentage of zoiets. Wel houdt Koerd me op de hoogte van het aantal bezoekers
wat hij hierdoor krijgt. Dat vind ik weer interessant om te weten! :lol:

En als het een beetje aanslaat kunnen we in de toekomst meer leuke aanbiedingen van
2com verwachten, dus dat is ook wel interessant!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Polderhaas
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 18 dec 2006, 22:02
Locatie: Ens
Contacteer:



Bericht door Polderhaas »

Ik vindt het ook zeker een leuk aanbod. En al zou je er wat aan verdienen. Ik gun het je.

Ik laat mij gedachten er nog even over gaan, maar optie 3 vindt ik ook erg aantrekkelijk. Met de standaard in de laptop begin je gewoon erg weinig. De camper staat nu voorlopig in de stalling en heb het daarom ook niet direct nodig.

Dat van die hint voor mijn vrouw was natuurlijk een smoesje. Maar ja.... die zoeken mannen nou een maal voor hun speledingetjes.

Groet,
Harry
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Aanvullende tips:
1. Gebruik deze USB-Wi-Fi-adapters nooit zonder aangesloten antenne (dan kunnen ze defect raken)
2. Experimenteren met de plaatsing en stand van de antenne kan leiden tot aanmerkelijke ontvangstverbetering (vaak beste ontvangst in verikale stand en met vrije horizon). Ontvangststerkte af te lezen met Netstumbler of aan aantal gevulde streepjes bij programma van draadloze netwerkadapter.
3. Aan deze Wi-Fi-adapters kan ook een richtantenne, zoals de Fontenna worden aangesloten voor een nog betere ontvangst (wel richten!)
4. Bij Windows XP en Vista kun je prima gebruik maken van het bij deze besturingssystemen standaard bijgeleverde draadloos netwerksoftware Wireless Zero Configuration Service (WZC). Je hoeft dan alleen de bij de Wi-Fi-adapter geleverde driver te installeren (na aansluiting)
5. Sluit de adapter bij voorkeur steeds aan op dezelfde USB-poort
6. Lees op het Camperforum (zoekfunctie benutten) hoe je met navigatieapparaat Hotspots en Fon-points (Fonera's) opzoekt.
7. Vergeet niet je Wi-Fi-adapter binnen te halen voordat je gaat rijden ;-)

Succes! Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
VC
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 9:31
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Internet (WiFi) onderweg in de camper / aanbieding



Bericht door VC »

Aloys schreef:Zelf gebruik ik aanbieding 3 (42,75) + de losse 8dBi-antenne (9,95) + USB-kabel 1,80m (1,95) + USB-kabel 5m (7,50) + verzendkosten (pakketje 7,95) = € 70,10.
Aloys
een leken vraagje, wat is het verschil tussen de antenne 8dBi (nr 2) en de 5 dBi (nr 3)?

Harry
-----------------
Ie bint noe in 't bos anekumn woar de beume beginn um te valln
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

dBi staat voor versterking, hoe hoger het getal, hoe meer versterking, dus verder bereik.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Hoi Harry,

zoals Moniek ook al opmerkte (ze was me net voor, mijn berichtje kostte me veel meer tijd :lol: ): het dBi-getal geeft de versterking van de antenne aan (in dB's, deciBels) ten opzichte van een isotropenstraler* (i), vandaar dBi. Elke 3dB is een verdubbeling van de sterkte van het uitgezonden én het ontvangen signaal. Dat betekent dat de 8dBi-antenne het in theorie 2 x zo goed doet als de 5dBi. Het uitgezonden én ontvangen signaal wordt 2 x zo sterk!
(Wat overigens niet wil zeggen dat je er dan 2 keer zo ver mee komt, zo simpel werkt het helaas niet...)

In de praktijk gebruik ik de 5dBi-antenne dus niet, want ik had voor 9,95 extra liever de 8dBi-antenne! Maar die 5dBi zat nou eenmaal in dat pakketje met de magneetvoet.

Bij droog weer schuif ik de stick op het plankje, met de 8dBi-antenne het dak op. Als het regent zet ik de 8dBi-antenne met de magneet op het (stalen!) dak van onze bus. Dan hangt het sticky binnen, droog, met aan de ene kant dat antennekabeltje, aan de andere kant de usb-kabel.

Ik denk dat voor de meeste camperaars (met aluminium en kunststof daken) aanbieding 2 het leukst is, eventueel uitgebreid met de korte usb-kabel. Inclusief verzendkosten kom je dan op € 44,85.

*de isotropenstraler
Een isotropenstraler is een theoretische, perfect rondstralende antenne die als maatstaf gebruikt wordt. Voor de isotropenstraler geldt dat de versterking gelijk is aan 0. Een antenne met een versterking (Engels: gain) van 3dBi zendt én ontvangt dus 2 keer zo sterk als een antenne van 0dBi. Een antenne met een versterking van 6dBi doet het dus zelfs 4 x zo goed als 0dBi! Een heel klein antennetje kan ook een negatief dBi-getal hebben, bijv. -2dBi. En een schotel, zoals die voor satelliet-ontvangst wordt gebruikt, heeft een versterking van 20 tot 30dBi!

Misschien interessant, een tabelletje:

Code: Selecteer alles

dB's          versterkingsfactor
 0                        1x
 3                        2x
 6                        4x
 9                        8x
10                       10x
20                      100x
30                     1000x
(Kleine kanttekening bij een schotel: de golflengte van satelliet-frequenties (10Ghz = 3cm) is 4 x zo klein als de WiFi-golflengte van 2,5Ghz = 12 cm. Voor WiFi zou een schotel daarom wel een 4 x zo grote oppervlakte moeten hebben om dezelfde versterking te halen!)
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 09 nov 2007, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Wat de dB'tjes betreft: tussenliggende versterkingsfactoren kun je zelf afleiden.

Leuk raadseltje: wat is de exacte versterkingsfactor van die 5dBi-antenne?
Het eerste goede antwoord wordt beloond met een Camperplaatsenkaart Benelux 2007, gratis thuisgestuurd! :lol:
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 09 nov 2007, 18:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie