Wifi antenne

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
krista
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 19:36
Locatie: Zevenaar

Wifi antenne



Bericht door krista »

Hallo allemaal met interesse.

Heb enige maanden geleden onderwerp ingebracht over labtop gebruik in de camper.
Inmiddels mijzelf hierin meer verdiept. Ben al begonnen met het maken van een Quad antenne. Dit uiteraard om het bereik te vergroten. Heb in mijn oude Toshiba satelliet labtop een nieuwe wifikaart moeten plaatsen,omdat de ingebouwde kaart niet op XP werkt. De ingezette kaart is een Linksys kaart zonder antenne aansluiting. Heb ook een wififinder
gekocht. Voor deze finder staat op internet veel geschreven over de
aan/inbouw van een antenneaansluiting. Als ik dit doe kan ik deze niet meer als handzoeker gebruiken, omdat de interne antenne(condensator)
verwijderd moet worden. Ben op zoek naar een wifikaart met antenne
ingang. Zijn op internet wel te verkrijgen. Las ook over een dongle met antenneaansluiting op internet, maar hierover schreef men dat deze een antenneingang lijken te hebben, maar van binnen is de antenne niet op de printplaat aangesloten, dus belazerderij?
Wie heeft ervaring met e.e.a.. Wat is een goede (betaalbare)keus ?
Bedankt Chris
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Eén van de forumleden heeft een kaartje mét antenne te koop voor slechts drie tientjes:
http://www.campersite.nl/advertenties/v ... rdeel=1669

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

PCMCIA of USB ?



Bericht door Marius HRL »

Als je een PCMCIA-versie zoekt, is dat aanbod uit de advertentie een optie.
Ik heb goede ervaringen met de USB-WLAN-adapters van www.2com.nl die voorzien kunnen worden van externe antennes van 2 dBi, 5 dBi en 8 dBi.

Overigens kun je die Allnet Alspot WiFi-finder ook na montage van de externe antenneaansluiting prima mobiel gebruiken (kleine rubberantenne op RP-SMA-adapter)

Succes! Marius
Laatst gewijzigd door Marius HRL op vr 28 sep 2007, 6:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
krista
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 19:36
Locatie: Zevenaar



Bericht door krista »

Bedankt voor jullie inbreng.
Heb inmiddels kontact opgenomen met de aanbieder.
Wachten af.
Door mijn vele andere arbeidsintensieve hobby's was mij deze
aanbieding niet opgevallen!

Groet Chris
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Interessante site Marius, bedankt! Ze hebben daar hele leuke dingetjes bij www.2com.nl ... :lol:
Mijn 8dBi rondstralertje is stuk, coaxkabeltje is losgekomen uit de antennevoet.
Is volgens mij niet te repareren, kan er met de soldeerbout niet bijkomen en het is aangeperst
geweest.

Ik overweeg nu een sticky met externe antenne, zoiets:

Afbeelding

En dan een ietwat grotere antenne eraan, en dan maak ik een plankje met 2 klemmetjes
(of ptt-elastieken) waar ik de stick onderschuif. Antennetje eraan, rechtop. Een
1,80 of 3,00 meter USB-verlengkabeltje naar de laptop. Het plankje schuif ik dan
via een dakluik op het dak van mijn campertje :lol: . Een idee?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Aloys,
Jij schreef:Ik overweeg nu een sticky met externe antenne, zoiets:
Afbeelding
En dan een ietwat grotere antenne eraan, en dan maak ik een plankje met 2 klemmetjes
(of ptt-elastieken) waar ik de stick onderschuif. Antennetje eraan, rechtop. Een 1,80 of 3,00 meter USB-verlengkabeltje naar de laptop. Het plankje schuif ik dan via een dakluik op het dak van mijn campertje :lol: . Een idee?
Dit is zeker uitvoerbaar!
In mijn privétest van die USB-WLAN-stick ontdekte ik dat de gevoeligheid het grootst is met de antenne in het verlengde van de stick (bij montage antenne aan stick). De leverancier adviseerde ducktape te wikkelen om aansluiting antenne op voet om het geheel druipwaterdicht te maken (bij gebruik antenne op voet.
Bij buitengebruik van USB-stick met rechstreeks gekoppelde antenne, zou je krimpkous kunnen gebruiken.
Overigens merkte ik weinig verschil in gevoeligheid tussen een 5 dBI antenne en een 8dB1-antenne

Een andere, met bepaalde artikelen nog voordeliger leverancier: www.wimoodshop.nl

Succes! Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Rinke M
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 28 jun 2006, 11:04
Locatie: Huizen



Bericht door Rinke M »

Ik heb goede ervaringen met www.2ghz.nl goede adviezen veel mogelijkheden en snel opgestuurd voor een lage prijs, heb geen binding met dit bedrijf.

groet, Rinke
Niet iedereen die zwerft is verdwaald.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Jullie laten me schrikken! :lol:
Ik had zojuist al een bestelling geplaatst bij www.2com.nl

Gelukkig was ik bij de andere 2 niet goedkoper uit, en ook het assortiment van die
winkels onderling verschilt nogal. Ik heb een sticky besteld met 2dBi-antennetje, en als
extra voor 9,95 die langere rubber-antenne.
Daarnaast een 8dBi-buitenantenne van ca. 50 cm, die komt aan mijn mastje met
amateur-antennes. De ca. 7 meter coax gaat naar binnen en dan via een verloopstekker
aan mijn Fonero-Access Point.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Aloys schreef: Afbeelding
Van deze hebben wij ook drie jaar erg veel plezier gehad. Helaas past hij niet meer in onze nieuwe laptop waardoor we overgegaan zijn tot de aanschaf van deze:

Afbeelding

Helaas is daar nog geen fatsoenlijke Vista driver voor te vinden :oops: dus ik zou hem je voorlopig niet aanraden.
Het voordeel is de losse voet met bijna twee meter USB-kabel waar het kaartje in kan zodat ik hem ook op het dak kan leggen.

Gr,
Stef.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

nader experiment



Bericht door Marius HRL »

Ik heb vanmiddag nog een experiment uitgevoerd met verschillende antennes. Ik heb de eerder genoemde USB-WLAN-adapter van 2Com op gevoeligheid getest met een 5 dBi- en een 8 dBi-antenne, met behulp van Netstumbler.
Vervolgens heb ik dezelfde meting herhaald, terwijl ik een USB-hub met eigen voeding had tussen geplaatst (omdat ik wilde weten of er verschil was in functioneren van de USB-WLAN-adapter aangesloten op de USB-voeding van m'n PC of met een voeding met meer vermogen.
Adapter + antenne steeds op dezelfde wijze/plaats opgehangen (in huis).

Bevindingen:
1. antenne 8 dBi geeft beter bereik dan antenne 5 dBi
2. voeding via USB-hub geeft alleen enige verbetering bij antenne 8dBi
Met 5 DBi-antenne ziet adapter in mijn buurt 15/16 draadloze netwerken; met 8 dBi-antenne zijn dat er 22.
Netstumble meet bij de 8dBi-antenne een iets hogere signaalstrekte (SNR+)

Ik wil de meting binnenkort ook eens buiten, in een stedelijke omgeving, herhalen.

Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

fatsoen ??



Bericht door Marius HRL »

Dag Stef,
Jij schreef: Afbeelding
Helaas is daar nog geen fatsoenlijke Vista driver voor te vinden :oops: dus ik zou hem je voorlopig niet aanraden.
Ik wil me geen voorstelling maken van wat een een onfatsoenlijke adapter (niet) doet!
Ik krijg de indruk dat er hoop gloort ;-) Als jij de Linksys WUSB300N bezit in versie 1, lijkt daar inmiddels een Vista-driver voor te bestaan. Kijk op de NL-site van Linksys of hier: http://preview.tinyurl.com/32jyw8 .

Gebruik jij die WLAN-adapter met het door Linksys bijgeleverde programma of met het in Windows verwerkte 'algemene' WLAN-interface (Wireless Zero Configuration Service) ?

Groeten,

Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Hallo Marius,

Allereerst bedankt voor het meedenken!

De door jou gevonden driver gebruik ik nu ook maar heeft als nadeel dat de laptop in 9 van de 10 gevallen niet meer wilt afsluiten. De forums staan er bol van, het probleem is bekend bij Linksys, maar ze hebben nog geen beter alternatief. Via de update van Vista wordt er een andere driver toegewezen maar deze kent hetzelfde euvel.
Gelukkig gebruik ik de adapter niet zo vaak waardoor mijn ergernis beperkt blijft maar ik verbaas me over het feit dat zo'n grote fabrikant een nieuw product op de markt brengt met een kreupele driver voor Vista.

Ik gebruik overigens de Wireless Zero Configuration Service van Windows omdat het door Linksys bijgeleverde programma ook een haat liefde verhouding schijnt te hebben met het nieuwe besturingssysteem van Microsoft.
En dan tot slot, ook Netstumbler herkent de adapter niet als zodanig.

En nou niet zeggen dat ik beter even bij 2comm had kunnen winkelen. :wink:
Deze vond ik mooier. :wink:

Groet,
Stef.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Dag Stef,
Jij schreef:De door jou gevonden driver gebruik ik nu ook maar heeft als nadeel dat de laptop in 9 van de 10 gevallen niet meer wilt afsluiten. Ik gebruik overigens de Wireless Zero Configuration Service van Windows omdat het door Linksys bijgeleverde programma ook een haat liefde verhouding schijnt te hebben met het nieuwe besturingssysteem van Microsoft.
Vervelende dingen door dat eigenwijze Vista!
Heb je al eens getracht (na gebruik) die Wireless Zero Configuration Service uit te schakelen via Services ????
En heb je die hele Linksys-zooi van je PC verwijderd?

Werkt deze WLAN-adapter wel met (de nieuwste versie van) EasyWifiRadar?

Groeten, Marius
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 6401
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:21
Locatie: Kamerik
Contacteer:



Bericht door Stef »

Marius HRL schreef:Heb je al eens getracht (na gebruik) die Wireless Zero Configuration Service uit te schakelen via Services ????
En heb je die hele Linksys-zooi van je PC verwijderd?

Werkt deze WLAN-adapter wel met (de nieuwste versie van) EasyWifiRadar?

Groeten, Marius
Hallo Marius,

Goed idee om de WZCS eens uit te schakelen, wellicht sluit de laptop dan wel goed af. Ik ga dat direct proberen.
De Linksys ellende heb ik verwijderd. Daarnaast ben ik ook voor de zekerheid terug gegaan naar een herstelpunt van een dag eerder.
EasyWifiRadar vindt ook niets, deze geeft foutcode 53.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Groet,
Stef.
Plaats reactie