Fon Access Point: gratis WiFi voor iedereen?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:

Fon Access Point: gratis WiFi voor iedereen?



Bericht door mari-anne »

Hallo, zijn er mensen die ervaringhebben met Fon Acces Point. Stel me geen vragen want ik weet de antwoorden niet. Mijn zoon hangt een kastje bij ons thuis op en dan kunnen passanten met mij meeliften op internet.
Zie: http://maps.fon.com/
Ik ben benieuwd of en hoe het werkt onderweg.
Groetjes, Marianne
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Ik ben ook een "Fonero", de enige in Kampen trouwens.

Afbeelding Afbeelding

Op mijn werkkamer op de eerste verdieping staat zo'n kastje voor het raam. Wie hier met zijn camper even op het woonerf parkeert kan via mijn Fon Access Point (naam: Fon_Aloys) met een snelheid van 4Mb surfen op internet, email ophalen etc. Enige voorwaarde: je moet wel Fon-lid zijn!

Het AP lijkt onbeveiligd: iedereen kan verbinding maken met mijn AP. Echter, wanneer je internet start en naar het Camperforum wilt surfen verschijnt er een Fon-inlogscherm. Je moet eerst inlognaam ( je email-adres) en je wachtwoord intypen!
Ben je geen lid, dan zie je alleen het inlogscherm met mijn welkomsttekst en krijg je de mogelijkheid om gratis één door mij uitverkoren website te bezoeken. Ik heb daar camperforum.nl ingesteld. Dan kun je eens testen, wanneer je met de camper in Kampen komt!

Het kastje zendt 2 signalen uit, alsof 'ie 2 zendertjes heeft: Fon_Aloys, een publiek netwerkje waar Fon-leden vrij en onbeperkt op kunnen 'meeliften' én daarnaast het met WPA beveiligde MySpace, door mij omgedoopt in plat 'Droadloos'. Droadloos is mijn privé netwerk, bedoeld voor mijn laptop, en volledig gescheiden van het publieke Access Point.

Fon bestaat pas één jaar, had 6 weken geleden toen ik lid werd 285.000 leden, zit nu al over de 310.000 leden! Het wordt onder meer gesponsord door Skype én door Google, die (ik dacht) 21 miljoen heeft gegeven aan de Fon-organisatie. Het Fon hoofdkantoor zit in Madrid, vandaar wellicht de wat Spaans klinkende naam.

Met de camper in Bremen, een paar weken geleden, heb ik ruim een uur zitten internetten via een mede-Fon-lid. Ging perfect en snel. Ik vond het adres (er waren er tientallen in Bremen) dankzij een actueel Fon-poi-bestandje dat ik heb geladen in mijn TomTom-navigatie. Je rijdt er zó naar toe!
In Valkenburg (Zuid-Limburg) vond ik vorige week een Fon-AP bij de plaatselijke huisartsen-praktijk. Die doen ook mee. Als je geen navigatiesysteem hebt kun je wellicht een navigatie-programmaatje op je laptop zetten, zodat je tóch die poi-bestanden kunt gebruiken om de mede-leden te vinden.

Ik ben er héél enthousiast over, en zal er een pagina over maken op de Campersite met uitgebreide uitleg en plaatjes. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Kosten? Ik heb in februari voor € 35 zo'n kastje besteld en me geregistreerd. Dat is eigenlijk alles. Op dit moment kost het AP € 44,95 incl. BTW en verzendkosten.

Als lid mag je vrienden/kennissen uitnodigen ook lid te worden, die krijgen het kastje dan gratis thuisgestuurd! (Eén tegelijk, een nieuwe mogelijkheid krijg je pas wanneer de registratie-procedure van het nieuwe lid volledig is afgerond). Zo zijn mijn zus (Eugeni in het forum) en zwager in Zwolle nu ook Fonero, en is de registratie van onze vrienden Wietse en Anja in Veenwouden nog in behandeling. Nee, vraag me niet om jou uit te nodigen, ik heb al een wachtlijst :lol:

De installatie was kinderlijk eenvoudig. Voor het privé-signaal is de WPA-beveiliging gelijk aan het serienummer dat onderop het kastje staat. Dat voer je éénmalig in in je eigen laptop en klaar is kees. Je surft volledig beveiligd!
In het openbare deel, Fon_Aloys, kan ik enkele dingen instellen via internet. Dat kan ik wanneer ik ben ingelogd in www.fon.com . Zo kan ik, "in den vreemde", via internet zien wie er thuis van mijn AP gebruik maken of hebben gemaakt, wie, wanneer precies, hoelang, hoeveel dataverkeer...
Ingelogd op de fon-site kan ik ook mijn Travel-log bekijken: waar, wanneer en hoelang heb ik gebruik gemaakt van andermans AP? Handig achteraf, voor je reisverslag! :lol:

Meedoen? Links!
www.fon.com (Officiële website)
http://www.fonboard.nl (NL Fon-forum)
http://blog.fon.com/nl (NL Fon-blog)
http://blog.fon.com/en (Engelse Fon-blog)
http://blog.fon.com/de (Duitse Fon-blog)
http://www.fonfan.de (Duitse Fon-fansite)

Zie ook:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=292689
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 18 mar 2007, 8:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Fon Acces Point?



Bericht door janschrik »

mari-anne schreef:Hallo, zijn er mensen die ervaringhebben met Fon Acces Point. Stel me geen vragen want ik weet de antwoorden niet. Mijn zoon hangt een kastje bij ons thuis op en dan kunnen passanten met mij meeliften op internet.
Zie: http://maps.fon.com/
Ik ben benieuwd of en hoe het werkt onderweg.
Groetjes, Marianne
Ligt er een beetje aan waar je heen gaat en of je de kaarten van FON een beetje in je hoofd hebt. (vind ik het zwakke punt van het geheel) Is je zoon een Bill of een Linus?
Zelf ben ik één van de eersten geweest in Nederland
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Fon Acces Point?



Bericht door Aloys »

janschrik schreef:Ligt er een beetje aan waar je heen gaat en of je de kaarten van FON een beetje in je hoofd hebt. (vind ik het zwakke punt van het geheel) Is je zoon een Bill of een Linus?
Zelf ben ik één van de eersten geweest in Nederland
Twee dingen: download de verse poi-bestanden en gebruik die met je navigatiesysteem of anders op je laptop, dan is het vinden makkelijk!
En ten tweede Jan: één van de eersten geweest?! :shock: :evil:

Awel, zet terug aan dat ding, ouwe zot :!: :lol: :wink:

Ik heb nog een paar zeer sterke argumenten vóór Fon: je surft op een beveiligd netwerk, alleen voor leden!
Niet nodig? Het wordt steeds moeilijker om onbeveiligde AP's te vinden waarop je gratis kunt meesurfen. In Nederland is het nu sinds kort officiëeel verboden! In Duitsland stelt de wetgever de eigenaar van een onbeveiligd AP voor 100% verantwoordelijk voor alles wat er op dat netwerk gebeurt. Gevolg: in Bremen constateerde ik dat ruim 90% van de AP's beveiligd is, dus op slot zit!!
Ik lees in het forum dat "het in Frankrijk moeilijker wordt een onbeveiligd AP te vinden"...
De oplossing? Allemaal Fonero! :lol:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:



Bericht door mari-anne »

Als lid mag je vrienden/kennissen uitnodigen ook lid te worden, die krijgen het kastje dan gratis thuisgestuurd! (Eén tegelijk, een nieuwe mogelijkheid krijg je pas wanneer de registratie-procedure van het nieuwe lid volledig is afgerond). Zo zijn mijn zus (Eugeni in het forum) en zwager in Zwolle nu ook Fonero, en is de registratie van onze vrienden Wietse en Anja in Veenwouden nog in behandeling. Nee, vraag me niet om jou uit te nodigen, ik heb al een wachtlijst
Hallo Aloys, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Mijn zoon (inderdaad Linus) heeft me uitgenodigd dus dat gratis account wordt geregistreerd.
Maar mijn man heeft een TomTom dus je snapt de volgende vraag al. Waar kan ik hem heensturen om dat bestand te downloaden.
Wij gaan naar Italie en ik zag toch al aardig wat punten op de kaart.
Groetjes, Marianne
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Aloys, komt dat kastje in plaats van je bestaande router? Of zet je het ertussen?
Wij hebben zeg maar een kastje van UPC, dan daarachter een router en kan je daaraan nog de FON kast zetten?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Fon Acces Point?



Bericht door janschrik »

Aloys schreef:Twee dingen: download de verse poi-bestanden en gebruik die met je navigatiesysteem of anders op je laptop, dan is het vinden makkelijk!
waar staan die eigenlijk? Bij de downloads op de Fon paginas
Aloys schreef: En ten tweede Jan: één van de eersten geweest?! :shock: :evil:

Awel, zet terug aan dat ding, ouwe zot :!: :lol: :wink:


Ik heb nog een paar zeer sterke argumenten vóór Fon: je surft op een beveiligd netwerk, alleen voor leden!
Niet nodig? Het wordt steeds moeilijker om onbeveiligde AP's te vinden waarop je gratis kunt meesurfen. In Nederland is het nu sinds kort officiëeel verboden! In Duitsland stelt de wetgever de eigenaar van een onbeveiligd AP voor 100% verantwoordelijk voor alles wat er op dat netwerk gebeurt. Gevolg: in Bremen constateerde ik dat ruim 90% van de AP's beveiligd is, dus op slot zit!!
Ik lees in het forum dat "het in Frankrijk moeilijker wordt een onbeveiligd AP te vinden"...
De oplossing? Allemaal Fonero! :lol:
Helemaal mee eens. Voor de commercielen onder ons: wordt Bill en anders Linus.
Ik ben zoals ik al zei van de 1e genaratie Foneros die hebben nog een Linksys router met alle aansluitingen en nogal wat mogelijkheden in de firmware.
Afbeelding
Die zou je dan in plaats van jouw router gebruikt kunne worden Monroe. Als je al een router hebt en het is een Linksys of een Buffalo dan kun je volstaan met flahen van de firmware.
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Fon Acces Point?



Bericht door MonRoe »

janschrik schreef:Afbeelding
Die zou je dan in plaats van jouw router gebruikt kunne worden Monroe. Als je al een router hebt en het is een Linksys of een Buffalo dan kun je volstaan met flahen van de firmware.
Ja, die heb ik, dus dat zou makkelijk moeten zijn.
Ik zal me eens wat meer gaan verdiepen in FON
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Walkabout
Berichten: 1453
Lid geworden op: vr 27 jun 2003, 13:24
Locatie: Hunnebedcity (Borger)



Bericht door Walkabout »

Aloys schreef: Als lid mag je vrienden/kennissen uitnodigen ook lid te worden, die krijgen het kastje dan gratis thuisgestuurd!
Ik zou ook graag lid worden, welk Fonerolid wil me aub een uitnodiging tot lidmaatschap toezenden?

Groetjes Gonda
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Ook hier fon



Bericht door Schoentje »

Hoi,

Ook ik heb al enkele maanden een FON in gebruik. Was op dat moment zelf al de 5e bij ons in het dorp.
Ben het met Aloys eens het aantal open netwerken neemt af en dan is FON een uitstekend alternatief.

De POI bestanden kun je vinden op http://maps.fon.com/ klik in de linker kolom op de tap POI. Jammer is alleen dat je de bestanden per land dient te downloaden er geen verzamel bestand Europa bestaat. Voor Camperaars (blijven veelal niet in één land) zou dit veel makkelijker zijn.

Zal eens een verzoek van die strekking bij ze indienen.

Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Inderdaad, die poi-bestanden vind je op de pagina http://maps.fon.com
Ze lijken een beetje verstopt, maar hierbij een plaatje!

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Joop Hinke
Berichten: 253
Lid geworden op: zo 04 jan 2004, 10:43
Locatie: Holwerd



Bericht door Joop Hinke »

Hallo,

Op zich wel interessant.
Maar moet je zelf thuis altijd een internetverbinding open houden als je b.v. 4 weken of langer weg bent?
Als dat zo is dan lijkt me dat wel een nadeel!

grtz
Joop
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Tja, dat kost een beetje stroom... Daar staat wel tegenover dat jij dan overal in Europa
gratis Access Points kunt gebruiken!

Ik zet ze trouwens nooit uit: modem/router/2 access points. Want een paar buren surfen
mee op mijn verbinding...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
mari-anne
Berichten: 515
Lid geworden op: zo 20 feb 2005, 16:33
Locatie: emmen
Contacteer:



Bericht door mari-anne »

Aloys schreef:Ik ben ook een "Fonero", de enige in Kampen trouwens.

Afbeelding Afbeelding

Op mijn werkkamer op de eerste verdieping staat zo'n kastje voor het raam. Wie hier met zijn camper even op het woonerf parkeert kan via mijn Fon Access Point (naam: Fon_Aloys) met een snelheid van 4Mb surfen op internet, email ophalen etc. Enige voorwaarde: je moet wel Fon-lid zijn!

Het AP lijkt onbeveiligd: iedereen kan verbinding maken met mijn AP. Echter, wanneer je internet start en naar het Camperforum wilt surfen verschijnt er een Fon-inlogscherm. Je moet eerst inlognaam ( je email-adres) en je wachtwoord intypen!
Ben je geen lid, dan zie je alleen het inlogscherm met mijn welkomsttekst en krijg je de mogelijkheid om gratis één door mij uitverkoren website te bezoeken. Ik heb daar camperforum.nl ingesteld. Dan kun je eens testen, wanneer je met de camper in Kampen komt!
Inmiddels ben ik aangemeld en kon ik je hofje vinden. Nu nog even wachten op het kastje en ik kan het gaan proberen.
Hier in de buurt zitten ook aansluitingen.
Groetjes, Marianne
Plaats reactie