laptop ontvangst vergroten?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:

laptop ontvangst vergroten?



Bericht door gijsenbep »

hoi allemaal,wij hebben sinds kort een laptop die dus ook mee gaat op vakantie ,als hij niet te lastig is tenminste :lol: maar nu hoor je zoveel over dat wifi of draadloos net zo je wilt,nu heb ik het idee dat de atheros kaart AR5006EG kaart die er in de laptop zit niet zo,n daverende ontvangst heeft,als ik namelijk in m,n camper die 30 mtr achter het huis staat ga zitten dan heb ik geen ontvangst wat volgens mij toch wel zou moeten kunnen,maar misschien zit ik fout,nu is mijn vraag als ik zo,n usb wifi gebruik vergroot deze het ontvangst bereik ook zodanig dat ik daar behoorlijk profijt van zal hebben of zeggen jullie,weggegooid geld ,in mijn illegale 27mc tijd zij een goede antenne op de vrachtwagenheel veel werkte daar met een k40 dit werkte daar fantastisch op concreet is er nu ook zoiets voor draadloos internet b.v.dank voor de antwoorden groetjes gijs en bep uit genemuiden
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
lievemarc
Berichten: 502
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 22:21



Bericht door lievemarc »

Zoals je waarschijnlijk wel zal weten is de ontvangst tussen de zender en de ontvanger sterk afhankelijk van de te doordringen hoeveelheid en aard van de materialen.
Een stenen muur loodrecht passeren of schuin maakt een heel groot verschil, plafonds met veel bewapening zorgen soms voor problemen. De stand van de antenne is soms heel belangrijk. Maar ik ga er van uit dat je dit alles als 27mc gebruiker weet.
Ik gebruik zowel een laptob met een externe ontvanger als een laptop met ingebouwde draadloos netwerk, en de ontvangst/verbinding is bij mij voor beiden dezelfde.
En als het moet dienen om her of der op een niet beveiligd netwerk te gaan denk ik dat het geen verschil maakt. Je zal toch moeten zoeken tot je er eentje tegen komt. Probeer maar een keertje in de auto in je buurt, je zal zien in wat het resulteerd.
Laatst gewijzigd door lievemarc op zo 11 mar 2007, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:



Bericht door gijsenbep »

hoi allemaal,dus lievemarc mijn ideen was om een externe antenne te gebruiken en deze buiten de camper vast te maken aan de schotel,dan zou ik hem namelijk kunnen laten zitten en aangezien je van die usb antennetjes dacht ik van een 5mtr usb verlengkabel er aan en dan heb ik in ieder geval geen storing in signaal dat het door een wand van de camper heen moet o.i.d als we namelijk met comtainers reden vroeger hadden we achter de container ook veel minder signaal of is de manier waarop ik het wil te simpel gedacht,vind het leuk me hier in te verdiepen maar het moet ook wel wat resultaat geven niet dan,b,v dank groetjes gijs en bep uit genemuiden ps sorry voor de late reactie maar kon gisteravond het forum niet bereiken en was vandaag de hele dag op de foto vakbeurs vandaar ...
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Gebruikersavatar
rolly
Berichten: 785
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 10:17

Re: laptop ontvangst vergroten?



Bericht door rolly »

gijsenbep schreef:hoi allemaal,wij hebben sinds kort een laptop die dus ook mee gaat op vakantie ,als hij niet te lastig is tenminste :lol: maar nu hoor je zoveel over dat wifi of draadloos net zo je wilt,nu heb ik het idee dat de atheros kaart AR5006EG kaart die er in de laptop zit niet zo,n daverende ontvangst heeft,als ik namelijk in m,n camper die 30 mtr achter het huis staat ga zitten dan heb ik geen ontvangst wat volgens mij toch wel zou moeten kunnen,maar misschien zit ik fout,nu is mijn vraag als ik zo,n usb wifi gebruik vergroot deze het ontvangst bereik ook zodanig dat ik daar behoorlijk profijt van zal hebben of zeggen jullie,weggegooid geld ,in mijn illegale 27mc tijd zij een goede antenne op de vrachtwagenheel veel werkte daar met een k40 dit werkte daar fantastisch op concreet is er nu ook zoiets voor draadloos internet b.v.dank voor de antwoorden groetjes gijs en bep uit genemuiden
Gijs & Bep,

Waarom geen 12dB WIFI versterker aanschaffen die een grotere bereikbaar geeft ? Ik gebuik een 18dB versterker en bereik 125 meter op een ononderbroken rechte lijn zonder hinder.
Sweden expert
Gebruikersavatar
Frako
Berichten: 310
Lid geworden op: di 21 jun 2005, 20:08

Re: laptop ontvangst vergroten?



Bericht door Frako »

Waarom geen 12dB WIFI versterker aanschaffen die een grotere bereikbaar geeft ? Ik gebuik een 18dB versterker en bereik 125 meter op een ononderbroken rechte lijn zonder hinder.
Hallo Gijs en Bep,

Is dit niet alleen voor het deel zenden. De ontvangst kan toch alleen met een verbetering van de antenne. Aloys heeft er eens een item over geschreven. Hij had zelf een wi-fi antenne gemaakt. Ik kon het even niet vinden en ga nu naar mijn werk. ik kijk vanavond nog wel even.

groet
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:



Bericht door gijsenbep »

hoi rolly bedankt voor het reageren waar zou ik zoiets kunnen krijgen cq kopen,en moet zoiets in de laptop geplaatst worden of is dit extern te gebruiken, en wat aloys geschreven heeft dat heb ik gelezen en dan spreekt me die losse usb stick op een ''hengel'' wel aan alleen wil ik niet teveel spul mee ,krijg ik ruzie met bep ,daarom had ik het idee om dat ding te bevestigen aan de schotel kabel door de mast voeren en hij zou zo kunnen blijfen zitten en dan staat hij toch 3mtr hoog en buiten de camper,maar zo,n versterker lijkt me ook wel wat ,groetjes gijs en bep uit genemuiden
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:



Bericht door gijsenbep »

hoi allemaal, op http://www.wifiantennes.nl:80/N_frame.h ... tennes.nl/ staat deze antenne lijkt deze geschikt voor datgene wat ik zou willen
AirLive WL-5480USB-50
OvisLink Airlive Wireless USB netwerkadapter 54Mbps met omniantenne





Artikelcode: WL5480USB50


AirLive OvisLink WL-5480USB wireless lan USB adapter met 5dB omni antenne


De WL-5480USB-50 is een high performance 802.11g USB wireless lan adapter met een verwisselbare antenne. Het is ontworpen om uw PC de grootst mogelijk afstand draadloos te laten overbruggen. Met een zendvermogen van 17dBm, biedt het toestel u de grootst mogelijke afstanden vor wireless lan.
lijkt mij wel goed maar vraag me niet waarom b.v.dank voor de reactie groetjes gijs en bep uit genemuiden
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Kries



Bericht door Kries »

Hé,

uit ervaring : 'k zou toch voor een directionele antenne met USB-aansluiting gaan. Heb er zelf 1tje met ingebouwde client (wordt jammer genoeg niet meer gemaakt) en mijn verst gemeten ontvangst (en behoorlijke internet connectie) is toch iets meer dan 1 km. Dat haal je nooit met een omni antenne. Eventjes Googelen en dan vind je wel gelijksoortige antennes.

Succes,
K
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:



Bericht door gijsenbep »

hoi kries directioneel houd dat hetelfde in als een richt antenne of zit ik verkeerd groetjes gijs en bep uit genemuiden
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Kries



Bericht door Kries »

Is idd een richtantenne. Hoek is meestal zo'n 35°. Heeft natuurlijk voor en nadelen.

Nadeel : ontvangst is idd in 1 richting bepaald
voordeel : groter bereik.

Bij ons staat hij vooraan op het dashboard van de integraal. Plaats zat. Meestal iets naar rechts gericht. In combinatie met netstumbler heb je dan een goed overzicht.
Frankrijk wordt moelijk wegens veel beveiligde netwerken. In B heb je er zo 1tje gevonden. D lukt ook behoorlijk.

Een mogelijkheid is een cantenna. Zal straks (morgen?) ff verder zoeken.

Succes,
K
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel



Bericht door Cee Pee »

Ik volg de ontwikkeling op de voet daar ik er zelf ook mee bezig ben en ook de ontvangst in de camper niet optimaal vond.
Maar ik ben benieuwd waar of hoe je een externe antenne aansluit.

groet Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Voor gebruik met een externe antenne heb je een apart WiFi-insteekkaartje nodig, een pcmcia-kaartje. Zo'n kaartje plus magneetvoet-buitenantenne plus kabeltje (en die mag vanwege de grote kabelverliezen NIET te lang zijn, ca. 2 meter is al veel!) kost toch gauw meer dan € 100...

Ik heb het al vaker gezegd, moet het zelf nog uitproberen: waarom niet een goedkoop WiFi-usb-stickje met een usb-verlengkabel van 3 of 5 meter. Die stick kun je dan boven de camper uitsteken. Zo'n stick is zendontvanger én antenne inéén! Dus geen kabelverliezen. En er bestaan ook stickjes met een échte antenne, die zijn nóg beter.

Ik vind die "AirLive WL-5480USB-50 OvisLink Airlive Wireless USB netwerkadapter 54Mbps met omniantenne" voor € 59,95 een heel mooi ding!! Zou ik ook wel eens willen testen!
Zie: http://www.wifiantennes.nl/N_art_93.html

Afbeelding

Voor de duidelijkheid: geen kabelverliezen, want de zendontvanger zit in het blauwe kastje onder de antenne! Er zit een usb-kabel aan, die plug je in de laptop (evt. via verlengkabel).
Je gebruikt dan dus deze externe WiFi-adapter, en je moet gewoon je ingebouwde wifi-adapter uitschakelen in de laptop. Dat is NIET ingewikkeld, zelf gebruik ik 4 verschillende WiFi-adapters :lol:
En dit kastje kun je ook even op dak van de camper plaatsen, dat scheelt nogal, of 'ie binnen staat of buiten!
Laatst gewijzigd door Aloys op di 13 mar 2007, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Kries schreef:Een mogelijkheid is een cantenna.
Heb ik gehad, zo'n conservenblik moet je op een (foto)statief plaatsen. Geeft maximaal 7 dBi versterking, dat doet een flinke spriet-antenne ook! Is dus erg onhandig, meer iets voor een vaste verbinding tussen 2 woningen, en dan op dak aan een mastje...

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
gijsenbep
Berichten: 2608
Lid geworden op: za 24 jan 2004, 13:09
Locatie: genemuiden
Contacteer:



Bericht door gijsenbep »

hoi allemaal,ik zal morgen bep even diep in de ogen zien want ik ben nogal kooplustig de laatste tijd met die laptop vandaar ,en dan bestel ik denk ik die antenne maar ik wil och onderweg wel eens zien of het daadwerkelijkresultaat geeft ten opzichte van die ingebouwde of hoe zeg je dat kaart laat het nog wel weten tzt jullie horen van me groetjes gijs en bep ,en nu naar bed kijken of ik haar er toe verleiden kan de aanschaf van de antenne bedoel ik hoor groetjes gijs enbep uit genemuiden :lol: :lol:
groetjes gijs en bep uit de parel van n.w overijssel {en gijs kletst graag}
https://www.flickr.com/photos/gijsenbep/
Plaats reactie