De fietsaccu laden zonder omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



Bericht door Charm »

Die extra booster aan de ingang gaat de laadtijd verkorten doordat de laadstroom groter kan worden. Ik heb dit getest met de 7410A in een testopstelling. Of dat wat toegevoegd aan jouw nieuwe setup, weet ik niet omdat ik de BST900 niet ken. Ik heb die extra booster uiteindelijk niet toegepast omdat ik een langere laadduur geen probleem vind.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Schovie
    Berichten: 391
    Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
    Locatie: Langedijk

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door Schovie »

    Ik gebruik 2 van de door Hoofdnoorman vermelde QSKJ converters voor het opladen van mijn 36V fietsaccu's. Ik laad ze met ongeveer 90 Watt per accu. Dit is bijna het maximale wat de converters aan kunnen. Ze worden dan ook heel warm. Ik heb ze beide al een keer moeten vervangen. Ik heb nu dan ook nog een reserve exemplaar. Verder bevallen ze prima en gebruik ik de originele 230V laders helemaal niet meer.
    https://www.qskj.cc/shop/1941731-dc-dc- ... 6726#attr=
    Het duurt we een paar maanden voordat je ze in huis hebt en de douane rekent ook nog een klein bedrag waarboven nog de afhandeling kosten komen.
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15367
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door Hoofdnoorman »

    Vorige week kwam er iemand naar mij toe in Albir met de QSKJ. Nog uit de eerste serie.
    Deed het niet meer.
    Hij had het solarpaneel rechtstreeks op de QSKJ en naar de fietsaccu. Gekocht bij mij in 2016.
    Lag niet aan de QSKJ maar aan de stekker vanuit het solarpaneel.
    Ik zelf stelde de QSKJ's af op ongeveer 1,5 Amp. Voor zover ik weet werken alle 10 uit mijn eerste serie nog terwijl die uit de tweede serie en ook van een andere leverancier, allemaal ter ziele zijn. Dat heeft mij geld en ergernis gekost.
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Gebruikersavatar
    Knutselsmurf
    Berichten: 128
    Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
    Locatie: Biddinghuizen

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door Knutselsmurf »

    Vandaag de BDT900W binnen gekregen. Heb wat revieuws gelezen en een uitgebreide testfilm bekeken. Moet eerlijk zeggen dat de instellingen erg eenvoudig zijn in te geven met de schakelaars. Je kan de spanning kiezen en de stroom vrij eenvoudig ingeven en uit de test bleek dat de gegevens op het display aardig goed kloppen met de werkelijkheid. Dus mijn laadstroom van 36 volt en gewenste 4 Amp is goed te doen met deze booster. De opgegeven specs als power booster in de hoogste cijfers klopte niet, te veel spanningsverlies. Maar als acculader kwam hij goed uit de test.
    Dus dat gaat lukken. Met de shunt kan ik zien wat mijn accu er onder "lijd" .

    Afbeelding
    Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
    Gebruikersavatar
    Hoofdnoorman
    Berichten: 15367
    Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
    Locatie: Deventer

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door Hoofdnoorman »

    Uhh, je hebt een 36 volts accu? Dan is jouw laadspanning 42 volt! Als jij jouw lader op 36 volt laat staan komt er echt geen stroom in die accu.

    Stel, jouw fietsaccu is leeg. Hij geeft nog een onbelaste spanning van 37 volt aan. Jij het jouw nieuwe lader ingesteld op 42 Volt en 4 Amp, dan is het dus niet zo dat jij aan de andere kant 42 Volt gaat meten. Dat zal op dat moment misschien 38-39 volt zijn.
    Ik gebruik de booster naar 120 Volt voor mijn Honda Insight Hybride. De laadstroom is 0,3 Amp. Het duurt wel een volle minuut voor hij de booster op de uitgangsspanning heeft staan.
    Vriendelijke campergroet,
    Rudy en Hockey.
    Gebruikersavatar
    Knutselsmurf
    Berichten: 128
    Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
    Locatie: Biddinghuizen

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door Knutselsmurf »

    Op de lader staat dat de Output 36 volt 4 A is. Dus dat klopt ook niet??
    Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
    Gebruikersavatar
    TestCase
    Berichten: 6079
    Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door TestCase »

    Nee. Wanneer ze iets van 42V op de lader zetten denkt 'iedereen' dat het de verkeerde lader is want de accu is toch 36v? Probeer maar eens te meten.
    (Om lucht in een fietsband te krijgen van in totaal 4 bar zal de pomp meer dan 4 bar moeten leveren anders lukt het niet om de band vol te krijgen.)
    AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
    EuraMobil ProfilaRS 720EB
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



    Bericht door Charm »

    Knutselsmurf schreef:
    wo 27 mar 2024, 23:27
    Op de lader staat dat de Output 36 volt 4 A is. Dus dat klopt ook niet??
    Op de lader staat de maximale spanning die hij leveren kan. Voor een 10S eBike accu op basis van 18650 cellen zal de lader 10x4.2V=42V moeten kunnen leveren en deze spanning zal op de lader worden vermeld.
    4.2V is de absorptiespanning voor dit type Li-Ion cel bij een nominale spanning van 3.6V.
    Jouw 36V lader zal de eBike accu daarom niet vol kunnen krijgen.
    Laatst gewijzigd door Charm op do 28 mar 2024, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      Knutselsmurf
      Berichten: 128
      Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
      Locatie: Biddinghuizen

      Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



      Bericht door Knutselsmurf »

      Helemaal duidelijk. Die 42 volt was ook de instelling laadstroom bij de aangepaste lader/laadregelaar zonnepaneel in de vorige camper, Charm.
      En het voorbeeld met de fietspomp geeft ook het nodige inzicht hoe een en ander werkt met de elektronica. Is klaarblijkelijk niet mijn sterkste kant.
      Dank wederom, het gaat op termijn best wel landen. :bow: Ben nogal visueel ingesteld en stroom kan ik, zonder meetapparatuur niet zien. :lol3:
      Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
      Gebruikersavatar
      Hoofdnoorman
      Berichten: 15367
      Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
      Locatie: Deventer

      Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



      Bericht door Hoofdnoorman »

      Maar wel voelen op de natte tong.
      42 volt prikt net ietsje meer dan 36 volt. :-B
      Vriendelijke campergroet,
      Rudy en Hockey.
      Gebruikersavatar
      Knutselsmurf
      Berichten: 128
      Lid geworden op: ma 04 dec 2017, 1:03
      Locatie: Biddinghuizen

      Re: De fietsaccu laden zonder omvormer



      Bericht door Knutselsmurf »

      :lol3: :lol3: :-B
      Zelfwerkzaamheid geeft héél veel voldoening.
      Plaats reactie