Voorziening om startaccu bij te houden?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leftie
Berichten: 112
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Voorziening om startaccu bij te houden?



Bericht door Leftie »

Ik had tot voorheen een solarregelaar van Büttner, gelijk aan de Votronic.
Hierop zat een aansluiting om de startaccu ook een beetje stroom te geven , ik schat zo'n 4 amp. en zodoende de accu via de panelen te onderhouden.
Nu heb ik vanwege geplande uitbreiding van de panelen een Victron smart 100/30 geplaatst. Hier zit zo'n aansluiting niet op , maar ik vond de vorige situatie wel heel erg prettig. Ook tijdens langere stilstand toch altijd genoeg startstroom.
Nu ligt dat touwtje naar de startaccu werkeloos los te liggen.
Is er een verantwoorde koppeling te maken zodat ik toch een amp of 4 richting startaccu krijg?
Dit zou ook continue mogen, want de lithiumaccu's kunnen dat heel best aan.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: voorziening om startaccu bij te houden



Bericht door Camperic »

Verantwoorde koppeling met wat als bron?
De lithiumaccu kan het wellicht aan, maar de bron ook?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Leftie
Berichten: 112
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: voorziening om startaccu bij te houden



Bericht door Leftie »

In de vorige situatie met de Büttner regelaar, was een speciale aansluiting voor een onderhoudsstroom naar de startaccu.
Die zit er bij de Victron niet op , maar daar heb ik wel een aansluiting met de Lifepo4 accu's. Dat is dus de bron.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4391
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: voorziening om startaccu bij te houden



Bericht door jheeck »

Ik zou er een standby lader tussen zetten. Votronic maakt er sinds kort ook eentje met een geschikte regeling voor een lithium huishoudaccu als bron.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Leftie
Berichten: 112
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: voorziening om startaccu bij te houden



Bericht door Leftie »

jheeck schreef:
wo 27 mar 2024, 18:00
Ik zou er een standby lader tussen zetten. Votronic maakt er sinds kort ook eentje met een geschikte regeling voor een lithium huishoudaccu als bron.
Dank je. Ik ga er eens naar op zoek.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51326
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: voorziening om startaccu bij te houden



Bericht door Kroppie »

een stevige(qwa aantal amperes) schottky diode en een lampje, de diode er kan dan enkel stroom van hh naar startaccu, dus niet van start naar hh , en lampje als stroombegrenzing, heeft bij mijn J5 jaren gefunctioneerd
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Tiemen
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 22:12
Locatie: Zwolle

Re: voorziening om startaccu bij te houden



Bericht door Tiemen »

Ik heb de Buttner er tussen gebouwd. Heeft 2 soorten waaronder 1 die geschikt is voor Lithium.
Hymer T 780 Mercedes Benz met 170 pk motor. MTM 4500kg. Zonnepanelen 600 WP, HH accu 150 Ah Lithium in combi met 95 Ah AGM accu. Hpc levelsysteem
Leftie
Berichten: 112
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: voorziening om startaccu bij te houden



Bericht door Leftie »

Kroppie schreef:
wo 27 mar 2024, 18:24
een stevige(qwa aantal amperes) schottky diode en een lampje, de diode er kan dan enkel stroom van hh naar startaccu, dus niet van start naar hh , en lampje als stroombegrenzing, heeft bij mijn J5 jaren gefunctioneerd
Heb even een testopstelling gemaakt en het blijkt goed te werken met een lampje als stroombegrenzer, het soort lampje bepaalt de stroomsterkte.
Ik ga het gewoon eens aankijken met een zekering, een diode en een lampje, dan kan ik altijd nog Büttner inschakelen als het niet naar tevredenheid werkt.
Bedankt.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2649
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Voorziening om startaccu bij te houden?



Bericht door jan- »

Kroppie had geen LFP in zijn camper. Dus wel er op letten dat als een volle LFP accu niet geladen wordt, de startaccu nog niet geladen wordt. Misschien lukt dat met 1 of meerdere normale diodes in serie met een lampje?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Voorziening om startaccu bij te houden?



Bericht door hathi »

Je hebt dus duidelijk de verkeerde Solarregelaar gekocht,…..maar nu dat eenmaal zo is ,laat de Buttner zitten zoals voorheen,en bij de nieuwe extra Solar,gebruik je de nieuwe ,dus 2 Solar naast elkaar !
Hans
Leftie
Berichten: 112
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: Voorziening om startaccu bij te houden?



Bericht door Leftie »

hathi schreef:
wo 27 mar 2024, 23:39
Je hebt dus duidelijk de verkeerde Solarregelaar gekocht,…..maar nu dat eenmaal zo is ,laat de Buttner zitten zoals voorheen,en bij de nieuwe extra Solar,gebruik je de nieuwe ,dus 2 Solar naast elkaar !
Punt is dat de Buttner geen MPPT lader is en geen Lifepo4 instelling heeft . Dat is na vervanging voor de Victron ook heel goed te merken.
De Buttner moet er dus aan geloven.
Ik vind het de sport om dit soort zaken te versieren zonder iets extra's te hoeven kopen.
Ik ben wat dingen aan het experimenteren en het idee om de Buttner ook parallel aan de Victron op de panelen te koppelen , enkel en alleen om de startaccu te druppelen is ook een mogelijkheid.
Diode met een lampje in serie werkt ook, maar dan komt de stroom vanaf de Lifepo4 accu en liefst haal ik het van de panelen.
Eigenlijk is het een middel voor een probleem waar ik vermoedelijk nooit last van ga krijgen, maar ik vind het geinig om mee bezig te zijn.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voorziening om startaccu bij te houden?



Bericht door AadenAnke »

Heb je dat onderhoud laden wel nodig? Ik zet mijn camper (Ducato 2.3 multie jet 130pk) in oktober neer gewoon sleutel eruit en dan in april start ik hem gewoon :lol: bij het neer zetten geeft display 12.7 volt aan en in april 12.5/12.4 volt dus geen of zeer weinig sluipverbruik. Ik zou dat eerst eens uitzoeken en eventueel proberen op te lossen

Gr Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Voorziening om startaccu bij te houden?



Bericht door hathi »

Volges mij begrijp je me niet goed laat de Büttner zitten zoals nu ,maar dan om de startaccu te laden ,....en met de nieuwe Panelen en solarregelaar laad je de Lfp HHaccu
Hans
Leftie
Berichten: 112
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: Voorziening om startaccu bij te houden?



Bericht door Leftie »

hathi schreef:
di 16 apr 2024, 22:02
Volges mij begrijp je me niet goed laat de Büttner zitten zoals nu ,maar dan om de startaccu te laden ,....en met de nieuwe Panelen en solarregelaar laad je de Lfp HHaccu
Ik begrijp het wel, ik werd enkel op het verkeerde been gezet door de opmerking ' laat de Buttner zitten als voorheen'. Dat interprereteerde ik anders dan jij het bedoelde.
Wat ik al stelde, helemaal geen halszaak, maar leuk om mee bezig te zijn en systemen beter te begrijpen. Als was het maar om te leren dat het mogelijk is om twee regelaars voor verschillende doeleinden op 1 set panelen te koppelen.
Plaats reactie