Ective MPPT: mpp-led knippert

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
mipke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 mar 2024, 15:28

Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door mipke »

Hoi,
ik ben nieuw hier, en had geen andere keuze meer om mij bij een forum aan te sluiten omdat ik het probleem op het internet niet vind.
Ik hoop dan ook dat ik mijn bericht op de juiste pagina zet.

Ik heb voor een collega een camionette omgevormd tot camper (elektrische gedeelte), met volgende onderdelen.
AGM Batterij, D+simulator, Votronic charging converter, 2x zonnepanelen, een omvormer Ective CSI 25 en een mppt sc40 votronic.

Alles aangesloten en alles werkte perfect.
Een tijdje geleden heeft mijn collega beslist zijn huidige batterij te vervangen met een nieuwere.
Daar heeft hij de fout gemaakt (volgens mij), niet alles los te koppelen maar alleen de batterij los te halen en de nieuwe aan te sluiten.
Toen hij dat heeft gedaan is de mppt (volgens mij), in storing gegaan, namelijk het ledje mpp knippert om de 2 sec.

Na dat ik alles terug had na gekeken (alles los halen en daarna in volgorde terug aansluiten) werkte de mppt terug normaal en ging de batterij laden.
Maar na enige tijd ging de led mpp terug knipperen dus zaten we terug met hetzelfde probleem, dat heb ik een paar dagen geleden terug verholpen, door de mppt los te koppelen van de batterij (eerst min daarna plus) en terug aan te sluiten (eerst plus daarna min) en het werkte weer.
Gisteren kreeg ik een bericht dat de led mpp terug knipperde, dus opnieuw werkt het niet meer.

Ik weet niet of er hier iemand is dat daar bekend mee is, maar ik weet niet meer wat te doen.
Is de mppt kapot of is dat een normaal gedrag?
Graag hoor ik het van jullie, alvast bedankt.
myway
Berichten: 15542
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door myway »

Een Votronic mppt sc40, heb je een link naar deze regelaar, ik ken hem niet.
myway
Berichten: 15542
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door myway »

Ah is geen Votronic maar ective
Uit het verhaal kan ik niet helemaal uithalen wat er gedaan is.
Haal eerst eens de aansluiting van de panelen los en dan de accu loskoppelen van de regelaar.
Daarna aansluiten in omgekeerde volgorde, zodat de regelaar zich kan instellen op de juiste accuspanning.
Bbuster
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 01 okt 2023, 10:32

Re: Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door Bbuster »

In de handleiding staat:

Afbeelding


Is er niet gewoon te weinig zon op dat moment?
Bron: https://www.ective.de/mediafiles/Datenb ... -DE-EN.pdf
Pagina 38
mipke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 mar 2024, 15:28

Re: Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door mipke »

myway schreef:
do 28 mar 2024, 20:52
Ah is geen Votronic maar ective
Uit het verhaal kan ik niet helemaal uithalen wat er gedaan is.
Haal eerst eens de aansluiting van de panelen los en dan de accu loskoppelen van de regelaar.
Daarna aansluiten in omgekeerde volgorde, zodat de regelaar zich kan instellen op de juiste accuspanning.
Bedankt voor je antwoord.
Is idd een Ective (sorry).
Het geen dat je uitlegt heb ik al gedaan, waarna de mppt terug corect werkte, maar na een dag ofzo slaat die terug op dat lampje.
mipke
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 mar 2024, 15:28

Re: Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door mipke »

@Bbuster
Bedankt voor je antwoord.
In de handleiding had ik dit ook al gelezen, alleen weet ik niet exact wat het betekend. Gaat die vanzelf terug laden dan of moeten we telkens de bekabeling los halen en terug steken?
Gebruikersavatar
HLA
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 13:45

Re: Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door HLA »

De melding is vrij vertaald dat de mppt correct werkt maar dat er niet genoeg zonlicht is. Dat kan betekenen:
- geen ( niet voldoende) zon op de panelen
- geen goede verbindig waardoor de mptt " denkt" dat er geen zon is.

Dus. Panelen in de volle zon en kijken of het dan werkt. Zo niet meten of de panelen wel of niet spanning hebben en opzoeken wat de mptt als minimum Input verwacht.

Mvg
HENK,
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ective MPPT: mpp-led knippert



Bericht door EasyBee »

mipke schreef:
do 28 mar 2024, 22:13
Bedankt voor je antwoord.
In de handleiding had ik dit ook al gelezen, alleen weet ik niet exact wat het betekend. Gaat die vanzelf terug laden dan of moeten we telkens de bekabeling los halen en terug steken?
Als je een accu aan een regelaar hangt of losmaakt, is de standaard volgorde :
Zonnepaneel van de regelaar los, accu van de regelaar los en daarna accu aan de regelaar en dan pas de zonnepanelen aan de regelaar.
Dan weet de regelaar wat voor accu er aan hangt en regelt de zonne-energie naar 12V.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie