Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gardacus
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:45

Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door gardacus »

Goede middag

Ik heb een probleem geconstateerd met onze Dometic RM 7805L. Op 220volt klapt de aardlek (in onze meterkast) en de hoofdschakelaar eruit.
Op 12volt en gas lijkt hij het nog wel goed te doen. Ik vermoed dat er bij de laatste camperwas, toch water in het beluchtingsrooster is gekomen. Mea culpa.

Heeft iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? Ik heb nu even de 220 aansluiting lostgekoppeld via het onderste beluchtingskanaal, zodat we bij het omschakelen niet telkens zonder stroom zitten.

Vraag: Is het mogelijk om het Dynamo signaal op 12 volt voor de gek te houden, zodat de koelkast op de huisbatterij kan werken, terwijl die door 220volt constant bijlaadt? Dan heb ik in ieder geval een werkende koelkast, tot het euvel verholpen kan worden.

Zo ja, wat kan ik doen?

Alvast dank!

Groetjes
Mike

IMG-20240324-WA0010.jpg
IMG-20240324-WA0010.jpg (103.37 KiB) 393 keer bekeken
Laatst gewijzigd door gardacus op ma 25 mar 2024, 9:22, 1 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dometic koel vries combinatie kortsluiting op 220v



Bericht door DJSmiley »

Kan maar zou ik niet aanraden.

Koelkast verbruikt snel 14-16A op 12V en veel laders leveren 18A (Schaudt) of 16A (CBE), bij oudere campers minder.

Je loopt dus behoorlijke kans dat de accu niet meer bijlaad (omdat de lader continue de stroom staat te leveren voor de koelkast) of, als je lader niet krachtig genoeg is, je accu ontlaad.

Koelkast op gas laten is de slimste optie. Koelt ie ook nog het beste meestal.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door Meine »

Zo tussen de €40 en €80, afhankelijk van de leverancier, kost een nieuw verwarmingselement. Daar ligt waarschijnlijk de oorzaak van de kortsluiting.

Kun je doormeten overigens.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door jansloos »

Wat doet die bruine draad daar links in de hoek?

Zit die ergens aan vast?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
wier500
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 21:20
Contacteer:

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door wier500 »

Even goed doormeten naar aarde, vermoedelijk heeft hij een lekstroom.
Kan met een gewone meter, of een megger( daarme kan je goed aardsluiting meten)
Maar hiervoor heb je wel enige elektrische kennis nodig.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door jansloos »

Als je m op 230v zet, met welke stekker doe je dat?

Een gewone zoals alle stekers?

Mijn vraag is dan draai de steker eens om. Gaat de aardlek dan ook uit?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door TestCase »

En wacht eens 1 of 2 dagen, geef de boel een kans om op te drogen en probeer het nog eens?
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gardacus
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:45

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door gardacus »

Allemaal dank voor de reacties.

Ik ga er even doorheen.

Het losse bruine draadje is de 220 plus, zoals beschreven had ik die even losgehaald, omdat bij het omschakelen naar gas/12v/auto meteen de aardlek/hoofdschakelaar (camper) eruit vloog.

Polariteit omdraaien heeft geen effect.

Opdrogen doet hij helaas al sinds oktober, dus dat is het ook niet (hij is na het wassen ook niet meer aangeweest, is meteen de binnen-stalling ingegaan)

Ik had idd gelezen over het verwarmingselement 220v. Ik ga me daar even verder op verdiepen. DANK allemaal!


Mocht ik het oplossen kom ik hier weer even in de lucht.

Groet
Mike
Meine
Berichten: 4764
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door Meine »

Ik heb het al eerder geschreven hier, maar doormeten van het 230 volt verwarmingselement zal de oplossing brengen.

De weerstand meten tussen de plus en de buitenkant en de weerstand meten tussen de min en de buitenkant.

In beide gevallen moet de weerstand oneindig zijn. Is dat niet het geval dan heb je kortsluiting.
Gebruikersavatar
gardacus
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:45

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door gardacus »

dank Meine...

Nu even uit gaan zoeken hoe ik m moet uitbouwen ;)
Komt in orde.
Dank!

Mike
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door isoplus »

Kortsluiting is de + aan de - af omgekeerd. Aardsluiting is als de aardlekschakelaar in werking treedt, dat is hier het geval. Bij kortsluiting brandt de zekering door.
Je kunt dit eenvoudig herstellen door een nieuw element te monteren, vaak hoeft de koelkast daarvoor niet uitgebouwd te worden.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door DJSmiley »

Een lompe optie kan die je kan proberen is om zonder aardlek de koelkast een tijdje aan te zetten. Moet je natuurlijk wel een groep zonder aardlek hebben. In een ouder huis zijn er soms groepen zonder aardlek of met een 500mA aardlek, best kans dat die er niet uitspringt.

Doe dat wel bewust: Je mist op dat moment de aardlekbeveiliging. Op die manier kan het best zijn dat je eventueel vocht eruit stookt. Veel gebruikt truukje bij elementen waar vocht in gekomen is.

Weet je hoe je dat verantwoord kan doen: prima te proberen. In alle andere gevallen kun je beter even iemand vragen om ermee te helpen
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door TestCase »

Of kk op een juiste omvormer naar 230v? Kun je dezelfde truc uithalen.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
gardacus
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:45

Re: Dometic koel/vries-combinatie: kortsluiting op 230V



Bericht door gardacus »

Goede morgen

Met de hulp van medewerker van ANKA onderdelenservice, ook nog eens gekeken en gemeten zoals men ook al aangaf, maar ik kreeg geen kortsluiting te zien middels de ohm meter. De medewerker tipte toen om het element toch eens rechtstreeks op 220 aan te sluiten, buiten de koelkaststuring om, en ook toen klapte de aardlek er meteen uit.

Vanwege zijn goede hulp en geduld, daar ook het 220v element besteld.

Gisteravond binnengekregen en meteen aan de slag gegaan. Aangezien dit mijn eerste keer was, alle kabels en aansluitingen even op de foto gezet (langleve smart phones!). Daarna de koelkast uitgebouwd en het element vervangen. De clipjes die ik op youtube vond kwamen redelijk overeen, behalve dat mijn sturing bovenop i.p.a. achterop de koelkast zit.

Ik heb alle kabels voorzien van kabelhulsjes... dat was af-fabriek niet overal gedaan. Ook gecorrodeerde stukjes draad ingekort en voorzien van hulsjes.

Alles is weer aangesloten en werkt! Dus ondanks dat het element geen sluiting liet zien op de meter (ohm meter gaf overigens op plus en min 248 ohm), was die toch ergens kapot. Voor deze noob een blijvend mysterie... maar we koelen weer.

Het element is nu los en ik zal straks toch nog eens goed meten inderdaad zoals Meine al aangaf op buitenkant element en plus en daarna min. Op de aarde gaf ie geen sluiting gek genoeg.

Wederom allemaal dank voor het meedenken en de tips!!!

Groetjes

Mike
Plaats reactie