hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Willow14
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 10:19

hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Willow14 »

Hallo, Sinds kort ben ik in het bezit van een buscamper Peugeot Boxer 2.8 HDI Possl uit 2002. Ik ben dit weekend gaan testen om te zien waar ik eventueel tegenaan loop. Vooropgesteld bij mijn vragen is dat ik voor het eerst camper en ik niet erg technisch ben. :crazy:
20240324_094620.jpg
zekering en omschakelkastje
20240324_094620.jpg (116.57 KiB) 374 keer bekeken
Ondanks dat de vorige eigenaar mij het wel uitgelegd heeft, twijfel ik nu hoe het precies zit. Via dit forum hoop ik daar duidelijkheid over te krijgen. Ik heb foto' s toegevoegd ter verduidelijking. Ik sta nu aan walstroom en alles werkt zoals het moet. Gisteren ging ik een paar uurtjes weg en begon te twijfelen, hoe ik de ijskast al rijdend aan kan houden, en straks off grid. Want nu is het een paar uurtjes ; straks een uur of 8 , naar het zuiden.
Wat is aanwezig ? Een Gel huishoudaccu 12 volt 100Ah, een omvormer / inverter 1000 Watt zuivere sinus, een kastje met de zekeringen en bedieningen om hem van walstroom om te zetten naar "generator" zoals de vorige eigenaar dit genoemd heeft. Deze schakelaar zit er puur op zodat je nooit beide tegelijk, per ongeluk, ingeschakeld is. Dus een veiligheid schakelaar eigenlijk.
Die schakelaar zet men om wanneer men gaat rijden of off grid gaat staan. En op dat moment dat ik ga rijden zet ik uiteraard de groene knop van de koelkast uit en de rode aan. Tot zover begrijp ik het nog.
Mijn twijfel en vragen waar ik niet uit kom, ook niet na research op dit forum of web, zijn. Moet de knop van de 12 volt van het elektroblock ook aan tijdens rijden ? En de omvormer wanneer zet ik die aan? Ik denk alleen wanneer ik off grid sta, maar toch niet onder het rijden, lijkt me ? Want onder het rijden aan is toch iets teveel , warm worden, brand etc ?? Als ik rijd en stilsta zonder walstroom, gaat toch alles over de huishoudaccu ?
Dus ik zou het zeer op prijs tellen wanner iemand mij dit duidelijk kan maken. Over een week of twee wil ik richting Frankrijk, maar wel veilig.
20240324_094443.jpg
omvormer met aan uit schakelaar
20240324_094443.jpg (176.52 KiB) 374 keer bekeken
20240324_094443.jpg
omvormer met aan uit schakelaar
20240324_094443.jpg (176.52 KiB) 374 keer bekeken
Bijlagen
20240324_095030.jpg
20240324_095030.jpg (66.81 KiB) 374 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door DJSmiley »

De vorige eigenaar heeft de omvormer 'generator' genoemd. Dat is dus wat verwarrend.

De ijskast: als dit een compressor koelkast is dan kan die gewoon aanblijven via de accu.
Alle andere soorten kun je alleen gebruiken aan de paal of op gas (anders is de accu in no-time leeg)
Als ik je zo hoor over de knoppen van de koelkast gok ik een absorbtiekoelkast en die moet je offgrid laten draaien op gas.

Je omvormer kan max 1000W leveren, maar dat is wel een beetje mishandeling van zo'n klein loodaccutje.
Meer dan 500W zou ik niet aanraden om de levensduur te behouden van je accu.

Je vragen
- De knop van het EBL altijd aan: tijdens rijden en offgrid. Alleen uit als je de camper niet gebruikt
- Omvormer alleen aan als je 230V nodig hebt offgrid: alleen dat ding al aan verbruikt ook stroom

Gezien de labeltjes (500W tijdens rijden en 1250W tijdens stilstaan) zou het nog kunnen dat de koelkast via de omvormer gevoed wordt.
Dat zou technisch kunnen maar is wel onlogisch.
Het kan wel zijn dat ze deze route genomen hebben en niet de moeite gedaan hebben om de koelkast direct aan de walstroom te hangen, waardoor ie in de 'generator' stand ook via de omvormer loopt. Maar dan hoop ik dat ze wel de acculader anders hebben aangesloten en niet dat de accu via de omvormer weer geladen wordt (immers, dat kan natuurlijk niet)

Overbelasten, brand/warm worden behoort niet te kunnen als alles veilig is aangelegd.

Adhv de huidige info is er net iets te weinig over te zeggen. Mogelijk kan de vorige eigenaar eea verduidelijken?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door jansloos »

Misschien leest deze hier wel mee. En zou het simpatiek zijn e.e.a hier uit te leggen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Peter LMC »

Ja of had de vorige eigenaar een aggregaatje (generator) bij voor als
de accu bijna leeg is tijdens lang vrij staan.
Zit er nog ergens een extra aansluiting voor een aggregaat inplugging weg gewerkt. :?:
In de berging of zo :?:
Willow14
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 10:19

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Willow14 »

Nee dat is niet het geval. Er moet niets gezocht worden achter het woord generator. Zoals ik schreef is het alleen een knop ter beveiliging en je omzet wanneer je niet op walstroom staat. Dus wanneer je stilstaat en volgens mij ook wanneer je rijdt, maar dat laatste denk ik dat mij gezegd werd.
Willow14
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 10:19

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Willow14 »

Misschien verduidelijkt deze foto's ietsje meer.

_ Maar los van dit alles ; wanneer gebruikt men in het algemeen de 12 volt knop ?
Bijlagen
20240324_094556.jpg
20240324_094556.jpg (134.29 KiB) 328 keer bekeken
20240324_101723.jpg
20240324_101723.jpg (148.08 KiB) 328 keer bekeken
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door CaradoT135 »

wanneer gebruikt men in het algemeen de 12 volt knop?
Alleen als mijn camper in de stalling staat zet ik de schakelaar uit, in andere gevallen altijd aan.

De onderste foto is toch van een adsorptie koelkast, in dat geval zal de koelkast in de 12V stand alleen bij draaiende motor werken. Als je niet aan de paal staat is gas de enige manier van koelen. Sta je aan de paal heb je 2 keuzes, gas of 230V.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door jansloos »

met "generator" wordt bedoelt:

dynamo.

Zou je denken. Maar er staat "bij stilstaan"

Ben dus benieuwd hoe het dan wel werkt.

Maak de kast open en maak wat foto's van de binnenkant.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 24 mar 2024, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Willow14
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 10:19

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Willow14 »

Dank iedereen voor de reacties.
Carado ; Ja een absorptie koelkast. Dus als ik rijdt, ( in mijn geval; knop omzetten van wal naar "generator") de 12 volt op de EBL aan, rode knop koelkast aan en dan koelt hij.
Maar als ik off grid ben alleen op gas ? Hmmm waarvoor dient de omvormer dan ? Als die in principe altijd uit blijft, heeft hij weinig nut dan ? ::S

jansloos; dat zou goed kunnen ja. Vandaar die schakelaar beveiliging, want in theorie zou het anders kunnen dat de walstroom en dynamo activeren.
Willow14
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 10:19

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Willow14 »

Jansloos; denk dat het bij stilstaan dan via de huishoud accu gaat , vraagteken. Uiteraard bedoel ik dan niet dagen, maar voor 24 uur zou moeten kunnen toch. Daarna weer al rijdend of aan paal de huishoudaccu weer opladen. mij werd vertelt dat de huishoudaccu voor ongeveer 70-80 % mag ontladen. Dat zal misschien in de praktijk maar 60% zijn.
Ik denk dat het zo werkt maar ik ben echt een leek en probeer via internet en logisch denken , en jullie erachter te komen.
Willow14
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 10:19

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Willow14 »

Welke kast bedoel je ?
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door CaradoT135 »

Zet de koelkast op 230V met ingeschakelde omvormer, brand het groene lampje van de KK?

Waar die omvormer anders voor dient? Wat dacht je van fietsaccu's laden.
Willow14
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mar 2024, 10:19

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door Willow14 »

Ja die brand. Gebruik je de omvormer dan alleen voor accu's , laptop, fiets, telefoon op te laden? Geen andere functies ?
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: hoe en wanneer omvormer en 12 volt gebruiken



Bericht door DJSmiley »

Willow14 schreef:
zo 24 mar 2024, 13:22
Jansloos; denk dat het bij stilstaan dan via de huishoud accu gaat , vraagteken. Uiteraard bedoel ik dan niet dagen, maar voor 24 uur zou moeten kunnen toch. Daarna weer al rijdend of aan paal de huishoudaccu weer opladen. mij werd vertelt dat de huishoudaccu voor ongeveer 70-80 % mag ontladen. Dat zal misschien in de praktijk maar 60% zijn.
Ik denk dat het zo werkt maar ik ben echt een leek en probeer via internet en logisch denken , en jullie erachter te komen.
70-80% ontladen vind geen enkele loodaccu leuk.
50% is de max voor de meeste, een aantal kun je incidenteel dieper ontladen, maar dat is duidelijk van (negatieve) invloed op de levensduur

Een absorbtiekoelkast op 12V offgrid draaien (of via een omvormer) is niet te doen. Daarvoor zijn die dingen te ineffectief. Op gas kan het prima en koelen ze ook beter.

Via de omvormer komen er ook nog eens de verliezen van de omvormer bij. Als je dan 3 uur haalt met zo'n kleine accu mag je al blij zijn. 24 uur red je absoluut niet, alleen op gas.

Een 100Ah loodaccu is klein, en bedoeld voor licht gebruik. Lampjes, waterpompje enz. Voor veel mensen is dat voldoende. Een nachtje de kachel aan, of een compressorkoelkastje voor een dagje gaat ook nog wel, maar wil je meer dan loop je snel tegen de grenzen aan.
Heb je dat soort dingen niet, dan is het natuurlijk een prima eenvoudinge oplossing.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie