LPG laten inbouwen: waar?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door Lieke »

Ik ben me aan het oriënteren op het inbouwen van lpg (alu) in de camper. Kan iemand een goed bedrijf aanraden?

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Lpg laten inbouwen



Bericht door TestCase »

Wij hebben het hier laten doen. Het is prima zelf te doen door een handige Harry maar mijn vrouw wilde iets meer vertrouwen.Afbeelding

https://zizocampertechniek.nl/camper-ac ... g-gasfles/
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6342
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Lpg laten inbouwen



Bericht door Bas vd laar »

Het is echt mega simpel, je hoeft namelijk slechts 1 gat te boren voor de buitenvulling, en 1 slang erop te draaien ( de vulslang )
Meer is het niet.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Lpg laten inbouwen



Bericht door hathi »

Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5716
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Lpg laten inbouwen



Bericht door Camperic »

Eens met Bas :cheers:
Camperic onlangs in een ander topic schreef:
wo 17 jan 2024, 13:19
Als ik het zou laten doen, dan waarschijnlijk bij Multiflame / VASP
Die hebben én de kennis om alles veilig uit te voeren én ervaring met (mogelijke problemen bij) inbouwen bij een camper.
:wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Tomaat85
Berichten: 76
Lid geworden op: di 18 jan 2022, 19:09

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door Tomaat85 »

Wij hebben een laten inbouwen bij ZiZo in Dordrecht. Kan niet goed inschatten of dat gunstig is tov "West Brabant". Wel tevreden.
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door GeMa »

Oeverloze discussie inmiddels aan het worden (zie al die eerdere items hierover).

Simpele antwoord is:
Een LPG installatie in de camper voor koken en verwarmen mag (ook zelf inbouwen), gebruiken van een LPG installatie in de camper voor verwarmen en koken mag ook, je mag alleen niet (zelf) zo'n installatie vullen bij een tankstation (mede vanwege het ontbreken van een wettelijke gaskeuring voor de camper installatie). Vullen zou je eventueel wel kunnen laten doen bij een officieel gasvulstation (waar je ook jouw "gewone" gasflessen laat vullen), maar daarmee ben je meteen wel de zo gewenste flexibiliteit kwijt (kun je net zo goed de gewone -propaan- flessen blijven gebruiken).

Het is in Europa ongeveer 50/50 wel/niet toegestaan. In Frankrijk is Total recent er ook mee gestopt.

Dat is het echte verhaal! En al de kreten dat iemand al jaren z'n camper LPG systeem in Nederland zelf vult bij een tankstation, laat ik voor ieders eigen verantwoordelijkheid. Het mag niet en de station houder kan er een forse boete voor krijgen. Te hard rijden kan ook, maar dat betekent niet dat het (straffeloos) mag.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door seth_space »

Dat is de informatie waar ts op zat te wachten in de orienterende fase.
Dus twee opties:
Zelf inbouwen. Feitelijk net zoals gewone gasfles maar dan met lpg geschikte fles en liefst buitenvuller. Zoals Bas al aangaf simpel te doen.(buitenvuller voorkomt veel gedoe)
Niet complex .
Optie twee is laten doen.
Ik denk dat iedere camperzaak dat voor je kan realiseren. Daar is geen specifieke kennis of vaardigheid voor nodig.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
WoutS
Berichten: 592
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 11:13
Locatie: Rucphense bossen, maar langer met de camper onderweg.

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door WoutS »

Misschien heeft iemand hier iets aan:
In 2013 liet ik bij Van Meenen in Eeklo (B) een 70 l. lpg tank onder mijn Jumper bouwen op de plaats van het reservewiel. Kostte toen € 1000,- incl.
Nagenoeg iedere winter ben ik in Marokko, meestal 4 á 5 maanden, dus meestal 7 maanden van huis.
Op de heenweg tank ik (inmiddels) gewoon langs de -A 381- bij Los Barrios en op de terugweg daar weer. Ik heb dan altijd voor die tijd in Marokko voldoende, geen geklooi met gasflessen, ideaal, om kort te gaan, ik tank dus slechts twee keer per jaar.
Moet er wel bij vermelden dat ik die lpg alleen gebruik voor koken en stoken, voor electra heb ik 2 grote panelen á 140 wp. en een 240 ah. AGM accu en een zuinige 100 l. indelB compressorkoelkast die altijd op ca. 2 gr. staat, maar met een waardeloos vriesvakje.
Op mijn reis van dit moment heb ik nog steeds niet aan de paal hoeven staan.
Succes!
12-06-2013 003.jpg
12-06-2013 003.jpg (122.54 KiB) 584 keer bekeken
12-06-2013 004.jpg
12-06-2013 004.jpg (100.69 KiB) 584 keer bekeken
12-06-2013 007.jpg
12-06-2013 007.jpg (110.06 KiB) 584 keer bekeken
Groet uit El Jebha,

Wout.
Laatst gewijzigd door WoutS op za 02 mar 2024, 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Ergens ben je nergens, maar 'ergens' kom je altijd!
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door Lieke »

Allen dank voor de antwoorden. Zelf doen is geen optie, want a) niet handig en b) graag met gaskeurmerk.


Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk

Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door Peter LMC »

In mijn kennissen kring zijn er die hebben bij Gaswinkel 2 LPG flessen
met een buitenvuller etc laten inbouwen.
https://www.gaswinkel.com/shop/gasfless ... asflessen/
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door vweetje »

Nog even wat aanvullende info, dit stond in de kampeer kampioen maart 2022
Afbeelding
Ik tankte altijd zelf lpg (onderbouw met vaste aansluiting) bij een Argos pomp hier in de regio( onderdeel van VARO Energy Retail B.V.) totdat een pompbediende vertelde dat het niet mocht en er dus geen gas meer uit kwam.
Contact opgenomen met Varo Energie en hun het onderstaande artikel gestuurd.
Heb toen reactie retour gehad : Dat zelf tanken dan toch weer zou mogen bij hun.
Vreemd maar waar.
Al heb ik de laatste keer door een vriendelijke medewerker van Kavegas onze lpg tank laten afvullen met Propaan.
Bijlagen
no-1.jpg
no-1.jpg (101.55 KiB) 291 keer bekeken
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6078
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door TestCase »

In Italië en NL mag het zelftanken aan de pomp niet klopt helemaal! In Italië al twee keer geweigerd op de 20 keer daar getankt en van de 5 tankbeurten in NL vorige week voor het eerst. Verder 43 tankbeurten , mag het niet dan vriendelijk zeggen sorry, wij gaan weer (op naar de volgende)
Gevaarlijk, bij juiste inbouw, is het niet maar dat weet de pomphouder niet en het is een delict voor hem/haar.

Aan TS, gewoon laten inbouwen er zijn voldoende plekken genoemd en er zijn nog voldoende anderen. Wel met buitenvuller! (Bij zizo campers kreeg ik een gaskeur sticker na de inbouw)


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 792
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: LPG laten inbouwen: waar?



Bericht door toine-s »

In Duitsland kan je overal probleemloos LPG tanken. In Italie is mijn ervaring dat 50% van de stations het toe laten. In Frankrijk ook geen probleem.
Hier in de buurt is een onbemand tankstation waar ik wel eens LPG tankte.
Maar omdat ik de camper ook voor de wintersport gebruik en ik een onderbouw gastank heb (die dus in de koude lucht hangt) tank ik of in Duitsland in de winter wanneer het percentage propaan >90% is of hier bij de lokale gasboer 100% propaan. Dat laatste is wel veel duurder maar op de grote hoop geld die camper rijden kost maakt dat ook niet meer uit :-B
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Plaats reactie