Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- Peter LMC
- Berichten: 10205
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
kijk, waardevolle informatie
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Het duidt op een brosse breuk. De tweede foto lijkt bij de donkere kleur, dat het al een oude breuk was. Ook zie ik dat er geen anti seize compound of andere vettigheid is gebruikt op de schroefdraad. Verder ga ik met de mening van Kroppie in mee
Dat je het niet zitten om de schroefdraad in te smeren, is nergens voor nodig. De bouten blijven echt wel vast zitten. Hoge school: het is het rendement van de schroefdraad dat die niet losloopt. En die is heel laag gezien de fijne schroefdraad en spoed ervan
Arie
Dat je het niet zitten om de schroefdraad in te smeren, is nergens voor nodig. De bouten blijven echt wel vast zitten. Hoge school: het is het rendement van de schroefdraad dat die niet losloopt. En die is heel laag gezien de fijne schroefdraad en spoed ervan
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Arie, de borg zit op de rek van de bout en dat bereik je door hem soepel te laten draaien , en soepel is een beetje smering . Maar je mag het van mijn op jouw manier doen .
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
In mijn link hierboven lees ik dat een gesmeerde bout een ander aanhaal moment nodig heeft dan een droge bout.
Daar moet je dan wel rekening mee houden.
Groet, Ron.
Daar moet je dan wel rekening mee houden.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Pepon , in sommige gevallen is dat ook zo , maar ik heb zelf in de praktijk bij wielmoeren ( trucks 0 niet toegepast , gebruikte normaal motor olie daar voor en werden de wiel moeren op de zelfde spanning vast gezet 700 Nm . Ik heb het zelf ook nooit gehoord of gelezen .
Ik sluit het gesprek .
Ik sluit het gesprek .
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
De praktijk en de theorie zijn het niet eens hierover begrijp ik.
En alleen de TopicStarter kan op verzoek bij het beheer een topic weer laten sluiten.
Of bedoel je dat niet.
Groet, Ron.
En alleen de TopicStarter kan op verzoek bij het beheer een topic weer laten sluiten.
Of bedoel je dat niet.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
achter het verhaal van de theorie is het 'rendement' gegeven, de praktijk is het gebruik van vet
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- ducati 900
- Berichten: 7494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Smeer die bouten en moeren nou gewoon in met antiseize, kopervet of keramisch vet en zet e goed is op moment vast en klaar.
Ben
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- Peter LMC
- Berichten: 10205
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Logisch. Een gesmeerde bout zou je volgens de tabel ongeveer 20% minder strak moeten aandraaien.
Bij vrachtwagenmerken ben ik tegengekomen dat er in de handleiding expliciet staat dat wiel moeren en het konische vlak niet gesmeerd mogen worden.
Zelf gebruik ik altijd kopervet.
Omdat ik merk dat de schroefdraad van de bouten/moeren bij veelvuldig banden wissel beduidend minder slijten.
Klassieke aanhaalmomenten:
Personenwagens van 90 tot 140Nm
Bestelwagens en campers: Van 160 tot 200Nm
Vrachtwagens: van 400 tot 700Nm
...maar in de handleiding staat hoeveel het moet zijn voor je eigen voertuig.
Groeten Kampo
- pepon
- Berichten: 2436
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
In de Ducato X250. handleiding staat vreemd genoeg geen aanhaal tabel.
In de Burstner staat die wel, maar er wordt nergens over smering gesproken.
(Onderste is voor Mercedes onderstel).
Groet, Ron.
In de Burstner staat die wel, maar er wordt nergens over smering gesproken.
(Onderste is voor Mercedes onderstel).
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 685
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Wielbout afgebroken: metaalmoeheid?
Weet niet van welk jaar TS zijn Sprinter is (onvoldoende info)
Bij de KPN reden we begin deze eeuw met MB Sprinters (T1N - Fabriekscode: W901-W90) in de 3500 kg versie met enkele achterwielen.
Hadden regelmatig problemen met afgebroken wielbouten.
Denk zelf, gevalletjes van overbeladen. Maar goed, hetzelfde type met dezelfde achteras, werd ook als 4000 kg en enkle achterwielen geleverd.
Bij de KPN reden we begin deze eeuw met MB Sprinters (T1N - Fabriekscode: W901-W90) in de 3500 kg versie met enkele achterwielen.
Hadden regelmatig problemen met afgebroken wielbouten.
Denk zelf, gevalletjes van overbeladen. Maar goed, hetzelfde type met dezelfde achteras, werd ook als 4000 kg en enkle achterwielen geleverd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )